handdator

Visa fullständig version : Det är nåt skumt med äggen.


ARMSTARK
2010-02-13, 21:38
Jag har konsumerat stora mängder ägg genom åren och har upptäckt att vissa ägg ( framför allt de man köper på Willys ) blivit sjukt svåra att skala. Halva vitan följer med skalet, verkar sitta fastlimmat i hinnan.
Ska man knäcka dem mot kanten av stekpannan kan man slå ett hack som går halvvägs genom ägget utan att hinnan i ägget går sönder.

Vad beror det här på? Kommer de här äggen från länder där man matar hönsen med nåt special-kem-foder eller?

Eddie Vedder
2010-02-13, 21:41
Färska ägg är mer svårskalade.

Finns säkert fler faktorer och enbart slumpen men just färskheten är typisk. Spolar du kallt vatten över äggen en stund ökar chansen för att de skall kunna skalas lättare.

Apos78
2010-02-13, 22:16
Oavsett vad så är det grovt enerverande att sitta och pilla bort nanobitar av skal och ändå tappa halva vitan.

Gällande kallt vatten har jag ibland upplevt det motsatt - att ett väl långt vattenbad försvårar skalningen. Dock svårt att säga om det är just vattnet det beror på i de fallen men ett litet mönster har visat sig.

Emil_Larsson
2010-02-13, 22:45
Sen har vi motsatsen där oavsett hur brutalt du skalar så följer hela ägget med. Bäst.

Men genom att skölja ägget i kallt vatten länge hjälper, helt klart.

/Peace.

shut teh face
2010-02-13, 23:18
Jag har skrivit massor av gånger i massor av trådar, men ingen lyssnar på mig, testa detta, det funkar !!!!!!!!!!!!!!!!!!

1.SKÖLJ VARMT
2.SKÖLJ LJUMMET
3.SKÖLJ ISKALLT

I den ordningen

häftig
2010-02-13, 23:20
Har för mig att det hjälper att koka dem i salt vatten också!

Frumpish
2010-02-14, 08:40
Apos, tycker även som du att ett för långt kallt vattenbad efter kokning försvårar skalningen. Lättast blir om man skalar dem när de är riktigt varma i mitt fall!

Eddie Vedder
2010-02-14, 09:05
Har för mig att det hjälper att koka dem i salt vatten också!

Om det underlättar skalningen har jag ingen aning om men dock hindrar salt ägget att "läcka ut" om skalet spricker.

Så om skalet spruckit kan man tillsätta salt i vattnet och rädda situationen.;) Ättika har samma effekt men funkar mycket sämre än salt.

Ristretto
2010-02-14, 10:30
Jag har hört av en grym smörgåstårtetillverkare att man kan lämna äggen framme över natten, innan man kokar dem om man vill ha fina lättskalade ägg på tårtan.