handdator

Visa fullständig version : ätardag


jaew
2010-02-13, 19:31
hej jag undrar när om det är tidigt för att ta en ätardag under diet efter att ha dietat 5 dagar??
jag har planerat att ha 1ätardag i veckan då menar jag inte att jag äter allt jag kommer över utan byta ut 1-2 måltider till något gott osv.

frågan är måste kroppen vänja sig vid underskott ?? eller kan jag ta en ätardag redan efter 5 dagar?

Psyla
2010-02-13, 19:37
Nej, det går bra.

Anton Fräs
2010-02-13, 20:30
Det går absolut bra, sedan kan ju fenomentet ätardag/cheat meals/refeed diskuteras i oändligt, men det är bara att söka så kommer hur mycket som helst upp :)

oTure
2010-02-13, 23:34
Ätardag är ju lite omanligt i mina ögon...

Lawgivah
2010-02-14, 01:21
Ätardag är ju lite omanligt i mina ögon...

Ätardag, varje dag är manligt. Deff däremot är omanligt!

Cloxt
2010-02-14, 12:57
[QUOTE=Lawgivah;4172014]Ätardag, varje dag är manligt. Deff däremot är omanligt![



skulle ha hållt med dig om mn inte själv håller på o deffar :*gah!*

Psyla
2010-02-14, 13:02
Jag tycker inte att ''ätardag'' är direkt nödvändigt om man har en bra och balanserad diet, jag tycker att det är fruktansvärt överdrivet.

Att kolhydratladda lite på söndagen är mer än tillräckligt för att hålla prestationen uppe. Att hitta tillfredsställelse genom mat leder ofta inte till något bra, varken psykiskt eller fysiskt.

b1gdude
2010-02-15, 01:56
Jag är under deff just nu och tänker snart lägga in någon ätardag där jag äter fiskpinnar, kycklingklubbor mm vilket är mycket nyttigare än t ex pizza, chips mm :) eller vad säger ni?

Mr_T
2010-02-16, 08:33
Jocke Bartoll sa det bra, han klassificerar ätardagar som ätstörningar.

Ta en fuskmåltid nån gång under veckan, exempelvis för sociala sammanhang, men att köra fuskmat en hel dag är inte sunt.

martikainen
2010-02-16, 08:42
Lägg ner ätardag och ta bara lite större portion till middagen och kanske ett ett par godisbitar eller vad som nu floats your boat.

Att överdrivet trycka i sig mat en dag hjälper inte deffen ett smack, snarare tvärtom. Helt psykologiskt, ätardag = Tar längre tid att gå ner i vikt.

GeCCo
2010-02-16, 19:33
Jocke Bartoll sa det bra, han klassificerar ätardagar som ätstörningar.

Ta en fuskmåltid nån gång under veckan, exempelvis för sociala sammanhang, men att köra fuskmat en hel dag är inte sunt.

Håller absolut med. Jag tycker även att det psykiskt är jobbigt med ätardag. Du proppar dig full ena dagen, det känns dagen efter! Hungern är värre då, enligt mig iaf...

TehSaxo
2010-02-16, 19:44
Jag är under deff just nu och tänker snart lägga in någon ätardag där jag äter fiskpinnar, kycklingklubbor mm vilket är mycket nyttigare än t ex pizza, chips mm :) eller vad säger ni?

Förstår om att du säger fiskpinnar men , kycklingklubbor? Vad är det för fel på?;
100g;
19g prot
<1g kolhydrat
~8g fett

=P Jag äter det flera ggr i veckan under deff/diet.

jaew
2010-02-16, 19:48
Om ni hade läst i genom mitt inlägg så skrev jag att jag inte kommer äta så mycket utan bara byta ut 1-2 måltider till något gott :)

GeCCo
2010-02-16, 19:49
Förstår om att du säger fiskpinnar men , kycklingklubbor? Vad är det för fel på?;
100g;
19g prot
<1g kolhydrat
~8g fett

=P Jag äter det flera ggr i veckan under deff/diet.

Kyckling, har ätit kyckling minst 4-5 ggr i veckan under 1.5 år... Fortfarande lika gott :thumbup:

Mr_T
2010-02-17, 08:19
Om ni hade läst i genom mitt inlägg så skrev jag att jag inte kommer äta så mycket utan bara byta ut 1-2 måltider till något gott :)

Det är sant, men du använder ordet ätardag flertalet gånger ;)

Pillert
2010-02-19, 00:18
Har deffat i 3månader och har hållt mig strikt till schemat.

Om man har en ätardag så ska man lägga det på kolhydrater och protein?
Ska vara rätt sorts kolhydrater? Snabba kolhydrater duger inte?

Eddie Vedder
2010-02-19, 00:23
Snabba kolhydrater duger inte?

Jo varför skulle de inte det? Finns ju nyttig mat med högglykemiska kolhydrater precis som det finns mindre nyttig mat med lågglykemiska kolhydrater. Och ätardagen måste inte bestå av merparten kolhydrater överhuvudtaget om du inte vill det.

Pillert
2010-02-19, 01:07
Jo varför skulle de inte det? Finns ju nyttig mat med högglykemiska kolhydrater precis som det finns mindre nyttig mat med lågglykemiska kolhydrater. Och ätardagen måste inte bestå av merparten kolhydrater överhuvudtaget om du inte vill det.

Läste på en sida att det är skillnad på ätardag och ätardag.. Jag vill känna att jag har fyllt glykogenförråden och är hård.. Så beskrevs det på sidan.

Men visst, kan jag äta en pizza eller muffins, så tar jag ju hellre det än pasta.

vmax500
2010-02-19, 07:06
Finns risk att du spiller över till fettdepåerna om du äter för mycket fett på ätardagen.

Om du är ute efter maximal glykogeninlagring utan fettinlagring, så satsa på högglykemiska kolhydrater och försök minimera fettet så gott det går den dagen (Ligg helst <50g).

Cornflakes, sylt och lättmjölk brukar jag själv köra på. :)

ehbone
2010-05-21, 17:27
Någon som kan bekräfta att det som sägs här om hormonet T4 och T3 stämmer ?

http://www.fitnessguru.se/anledningen-till-fuskmal-pa-diet/

isf måste jag ju säga att det låter ju bara positivt om det snabbar på dieten samtidigt som man får käka nåt saftigt

WHITEFOLKS
2010-05-21, 18:11
Varför skulle det uppreglera så mycket snabbare än det nedreglerar isf?

Eddie Vedder
2010-05-21, 18:12
Någon som kan bekräfta att det som sägs här om hormonet T4 och T3 stämmer ?

http://www.fitnessguru.se/anledningen-till-fuskmal-pa-diet/

isf måste jag ju säga att det låter ju bara positivt om det snabbar på dieten samtidigt som man får käka nåt saftigt

Att äta lite mer och fylla på kroppen med energi kommer både ge mer energi i vardagen, mer energi i träningen, eventuellt stabilisera aptiten och även påverka hormonell status enligt vad Sid nämner. T3 och T4 och leptin t.ex.

Men det är inte på något vis som som ALLS innebär att frosseri i skräp på något vis har en fördel.

z_bumbi
2010-05-21, 18:34
Som jag ser det finns det minst fyra varianter
1 Ät bara några mål av sådant som du vill eller mer av det som man redan äter men överdriv självklart inte.
2 Ät för att ladda kolhydrater, t ex om man kör ketodiet eller något motsvarande.
3 Ät något mål då och då som du är sugen på (alltså ej på samma dag), t ex att käka ute någon gång eller äta lite extra efterrätt.
4 Ät allt du ser.
I alla fallen gäller det att om kalorierna blir för många utslaget på en vecka, eller motsvarande, så kommer deffen att avstanna så man måste självklart på något sätt göra plats för kalorierna i sin "budget". Alt 4 är alltså ganska så begränsande jämfört med de andra.
Om man äter mer så kommer det däremot inte automatiskt betyda att man lagrar in allt som fett. En del kan lagras som glykogen och därför innebära att man kan träna intensivare och/eller med högre intensitet dagarna efter och en del "försvinner" bl a i form av värme eller ökad vardagsaktivitet.
Den ökade förbränningen är däremot väldigt kortfattad och innebär på en så kort återfyllningsperiod inte direkt några praktiska fördelar när man sen äter "normalt" igen.

Alt 4 är ingen jag rekommenderar.
Alt 3 får en del att säga att det hindrar suget om de vet att de får äta fritt då och då.
Alt 2 ger antagligen störst träningsutbyte och kör man träning som kräver kolhydrater så är valet ganska så enkelt.
Alt 1 Ger en ganska så bra balans och kan underlätta ett socialt liv.

Sen går det självklart att kombinera de olika alternativen på olika sätt och man måste inte på något sätt hålla sig till bara ett alternativ. En deff kan bli ganska lång och ibland kan det kanske vara så att olika alternativ passar olika bra under olika perioder/veckor.

Fredrik_S
2010-05-21, 19:12
Jag gillar alternatig 3 och 1.
Alternativ 1, Dels är det väldigt bra att hålla en deff/bantning anonym bland icketräningsmänniskor. Och när någon söt tjej vill ha en glass så äter jag den gärna tillsammans med henne med gott samvete. Eller när polaren bjuder på en korv så tackar jag och tar emot.
Alternativ 3, gör att jag då och då kan få äta min favoritblandning av lätta kakao havregryn och sötningsmedel(aka chokladbollsmet) som utfyllnad när den vanliga maten inte mättat tillräckligt.

Alternativ 4 som var något jag ägnade mig åt förut innebar för mitt forna jag utan hämningar 500-1000gram lösgodis framför någon film och minst havla veckans underskott som raderades ut på 2 timmar.

paulos
2010-05-22, 21:09
hej har en liten fråga och ville ej starta en ny tråd så ställer frågan här.

Jag går ej på diet men har ändå ätardagar i veckan då jag äter lite gott , men t ex idag blev det för mycket ca 1000-2000kcal överskott.

Hur set detta ut att jag imorgon äter ca -1000-1500kcal , jämnar det ut sig då eller hur blir det? kommer jag liksom tillbax till samma vikt osv som jag vägde imorse?

Eddie Vedder
2010-05-22, 21:16
Hur set detta ut att jag imorgon äter ca -1000-1500kcal , jämnar det ut sig då eller hur blir det? kommer jag liksom tillbax till samma vikt osv som jag vägde imorse?

Så teoretisk är aldrig kroppen. Med största sannolikhet väger du mer imorgon och känner dig lite "plufsig" men om 2-3 dagar har du inte märkt skillnad alls.

Kroppen är väldigt bra på att reglera det där och 2000 kcal överskott ger inte en synbar viktuppgång för fem öre.

Kensha
2010-05-23, 00:30
Varför planera in en äterdag? Det låter bara osunt att planera in fusk. Ta en extra portion mat istället om det skulle hända. Fuskas det så fuskas det, men planera inte in det.

eiri
2010-05-23, 01:03
ja kan då lugnt deffa och äta godis samtidigt, äta 300-600kcal godis om dagen och ha ett underskott på -500kcal e inget problem för mig. Fast med LCHF kanske det blir svårare om du nu kör på det. Men att skippa godis o sånt helt är det jag tycker är skönast så att allt sötsug försvinner slipper man ens tänka tanken på skräp :)

z_bumbi
2010-05-23, 10:49
Varför planera in en äterdag? Det låter bara osunt att planera in fusk. Ta en extra portion mat istället om det skulle hända. Fuskas det så fuskas det, men planera inte in det.

Det blir ju bara fusk om det inte är planerat eller om det ingår i planen.

austria
2010-05-23, 12:29
utan byta ut 1-2 måltider till något gott osv.?

Se till att äta god mat, så har du inte något behov av ätardagar. God mat är ju inte lika med onyttigt.

oath5
2010-05-23, 13:37
Efter många dieter så har jag lärt mig att aldrig lägga in ätardagar. Mina första dieter körde jag alltid ätardag (svullardag) där jag fullkomligt tryckte i mig allt jag kom åt. I slutet på veckan kunde jag fullkomligt ligga sömnlös på nätterna å tänka samt längta efter den där lördagen. Det blev som en ätstörning.

För att kunna gå ner i vikt var jag då tvungen att köra förbränningsträning varenda dag samt ligga lägre än den "heliga" -500 kcal om dagen-regeln. Jag mådde verkligen skit varje dag å hade jämt sockersug. När väl lördagen kom så åt jag mig så mätt på godis å skit att jag mådde dåligt. Dagen efter kändes det som att jag var bakfull pga av alla kolhydrater. Styrketräningen var en riktig pina eftersom jag var helt utpumpad från all HIIT förbränningsträning samt allt promenerande. Tappade i styrka för varje vecka.

Visst, jag gick ner i vikt och kom ner i bra form. Men jag tappade även en hel del muskelmassa.

Inför en ny diet bestämde jag mig för att slopa den där ätardagen. Jag insåg hur mycket mer jag kunde/tilläts äta varje dag, samt all förbränningscardio jag skulle slippa bemöda mig med.

Resultatet? Dieta är inte längre jobbigt, utan man följer planen och allt går som på räls. Sockersuget är minimalt (åtgärdas av en pepsimax). Styrketräningen går skitbra (ökar faktiskt i reps/vikt). Humöret är på topp. Sover skitbra på nätterna. Enda cardion jag gör är två st promenader på helgen.

Tappar minimalt med muskelmassa.

Visst kan man ha en dag i veckan där man tillåter sig äta lite extra under en måltid. Det beror väll på vad man har för mål och vilken tidsram man går under. Har du ätit 1000 kcal mer en dag måste du tänka på att det är 1000 kcal du har backat från den plan du följer. 1000 kcal extra en dag för mig innebär att jag går miste om två st dietdagar om man räknar med att ligga på ett 500 kcal/dag underskott.

Bara en tankeställare jag tänkte dela med mig av!

paulos
2010-05-23, 19:24
Så teoretisk är aldrig kroppen. Med största sannolikhet väger du mer imorgon och känner dig lite "plufsig" men om 2-3 dagar har du inte märkt skillnad alls.

Kroppen är väldigt bra på att reglera det där och 2000 kcal överskott ger inte en synbar viktuppgång för fem öre.


okej tack för ditt svar!

Det konstiga är att jag ej gick upp i vikt något eller kanske ett halv kilo eller så kanske , men känner mig plufsig gör jag haha:D

men har ätit runt kaloribalans så vätskan ska nog släppa snart som du säger.

Barbastark
2012-04-29, 22:06
Finns det någon fysiologisk fördel (förutom det uppenbara att man får mer energi och ork) att ha en "ätardag"/vecka (tänker "ätardag" som att man den dagen lägger sig på energibalans)? Tex hormonmässigt, viktigt för att inte rubba metabolism eller vad det nu kan vara.