handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är det att Strecha?


Zokal
2010-02-13, 17:22
Hur viktigt är det att Strecha Efter/Innan ett gympass?
Och vad för effekter har det?

Själv strechar jag typ aldrig

Trapper Buzz
2010-02-13, 17:24
Beror ju på vad du kör. Bänkar du ska axlarna och tricep värmas, tex.

siimon89
2010-02-13, 17:37
Statisk stretching är åtminstone inte att föredra innan passet. Här passar det bättre med dynamisk streching (stretching i rörelse) medan statisk kan ha sina fördelar för flexibiliteten efter passet.

Värma upp bör du ALLTID göra innan du styrketränar oavsett.

Zokal
2010-02-13, 18:01
Jamen det gör jag, Jag värmer alltid upp 5-10 minuter innan ett träningspass, samt rotaturcuffs övningar osv osv, jag menade mer vanlig streching efter ett pass

Seb74
2010-02-13, 18:06
Är väl mest om man känner sig stram dagen efter....hamstrings tex kan ju va idé att stretcha, så man kan gå dagen efter...
Eller underarmar kanske, kan kännas en del där med annars.

Själv stretchar jag bara ben, och rygg/nacke för rörlighet...skönt sträcka ut lite efter ett pass när man ändå är varm.

siimon89
2010-02-13, 18:22
Jamen det gör jag, Jag värmer alltid upp 5-10 minuter innan ett träningspass, samt rotaturcuffs övningar osv osv, jag menade mer vanlig streching efter ett pass

Sålänge du kan utföra övningarna i full ROM (Range Of Motion) utan att formen faller samman, så har du egentligen tillräckligt god flexibilitet för träningsmomentet. Däremot kan det vara en bra idé att stretcha ändå för att garantera att du bibehåller flexibiliteten.

Träning i full ROM stretchar dock musklerna utmärkt. Men att inkorporera statisk stretching efter är en ypperlig idé.
Personligen tycker jag det är väldigt skönt att stetcha efter ett pass.

Gorilla
2010-02-13, 18:55
Är väl mest om man känner sig stram dagen efter....hamstrings tex kan ju va idé att stretcha, så man kan gå dagen efter...
Eller underarmar kanske, kan kännas en del där med annars.

Själv stretchar jag bara ben, och rygg/nacke för rörlighet...skönt sträcka ut lite efter ett pass när man ändå är varm.

Streching påverkar så vitt jag vet inte stelheten dagen efter. Inte träningsvärken heller för den delen.

ARMSTARK
2010-02-13, 19:31
I samband med träningen är det fullt ROM som gäller. Upplever man sig stel så kan man strecha nån dag då man inte tränar den muskeln. Dels för att det ger en effektivare sträckning av muskeln och dels för att undvika minskad proteinsyntes.

Seb74
2010-02-13, 21:24
Streching påverkar så vitt jag vet inte stelheten dagen efter. Inte träningsvärken heller för den delen.

Man stretchar ju för att bli vigare, så om en muskel som hamsting som från början ofta är rätt så stram, inga stora marginaler iallafall, tränas hårt så den drar ihop sig så borde ju regelbunden stretching motverka.

sharkzlayer
2010-02-14, 01:29
I samband med träningen är det fullt ROM som gäller. Upplever man sig stel så kan man strecha nån dag då man inte tränar den muskeln. Dels för att det ger en effektivare sträckning av muskeln och dels för att undvika minskad proteinsyntes.

Du menar att stretching påverkar proteinsyntesen negativt ? det va nått nytt för mig iaf.

King Grub
2010-02-14, 07:31
Du menar att stretching påverkar proteinsyntesen negativt ? det va nått nytt för mig iaf.

http://jp.physoc.org/content/early/2009/05/22/jphysiol.2009.169854.full.pdf+html

Seb74
2010-02-14, 10:26
Undra hur mycket i så fall, knappt mätbart, eller så att det verkligen påverkar i praktiken.
Sen kan man ju undra om det gäller hela kroppen, eller bara de muskler man stretchar, och i mitt fall måste stretcha, som hamstrings, quadriceps, och hela vadmuskulaturen vad dom små rackarna nu heter på "finspråk".
Det är de enda jag verkligen stretchar ordentligt, sen är det ju alltid bra med lätt rörelseträning/stretching av rygg om man har stel rygg som jag.
Tror stretchen gör mer gott än ont för mig iallafall så kör vidare med den, sålänge ingen säger att den helt och hållet eliminerar effekterna av styrketräningen.

emi23j
2010-02-14, 10:34
Klassisk statisk stretching (om det är det du pratar om) tror jag inte är så viktigt. tror däremot det är viktigare med rörlighetsträning och dynamisk stretching. I alla fall om du vill få en känsla av att vara mindre klumpig.

Rörlighetsträning och dynamisk stretching har då hjälpt mig att känna mig mindre klumpig på basketplanen.

Seb74
2010-02-14, 12:50
Dynamisk stretch är ju bara ett litet komplement till fullständig stretching, om man vill bli mer flexibel nånstans, tex hamstrings kan ju va ett klassiskt exempel.
Mer redig isometrisk stretch som är grunden då, varvat med lite dynamisk och statisk.

joasimo
2010-02-14, 13:32
Jag måste stretcha, framför allt låren och bröst..även fast jag kör full rom i tex hantelpressar och flyes o sträcker ut, blir ändå stel och drar ihop mig :/

emi23j
2010-02-14, 14:18
Dynamisk stretch är ju bara ett litet komplement till fullständig stretching, om man vill bli mer flexibel nånstans, tex hamstrings kan ju va ett klassiskt exempel.
Mer redig isometrisk stretch som är grunden då, varvat med lite dynamisk och statisk.

kan du ge ett exempel på vad du menar med isometrisk stretch, fullständig stretching och statisk stretching? det finns så många olika definitioner som folk använder så det är svårt att veta om man pratar om samma sak eller inte.

Personligen tycker jag en kombination av dynamisk-stretching och stretching enligt PNF-Metoden är heltäckande vad gäller rörlighet för de flesta idrotter.

Jag själv föredrar dock dynamisk stretching i kombination med rörlighetsträning. Det har som sagt ökat min flexibilitet och smidighet.

Seb74
2010-02-14, 14:44
kan du ge ett exempel på vad du menar med isometrisk stretch, fullständig stretching och statisk stretching? det finns så många olika definitioner som folk använder så det är svårt att veta om man pratar om samma sak eller inte.

Personligen tycker jag en kombination av dynamisk-stretching och stretching enligt PNF-Metoden är heltäckande vad gäller rörlighet för de flesta idrotter.

Jag själv föredrar dock dynamisk stretching i kombination med rörlighetsträning. Det har som sagt ökat min flexibilitet och smidighet.

Om jag minns korrekt så är isometrisk och PNF olika benämningar på samma sak...man jobbar sig ner i stretchen genom att spänna och slappna av.

Liven
2010-02-14, 14:50
För mig är det kritiskt att stretcha, annars får jag ont i kroppen. Så jag stretchar hellre än att få smärtor och få något gram mer muskler per år.

Smml
2010-02-14, 15:12
För mig är det kritiskt att stretcha, annars får jag ont i kroppen. Så jag stretchar hellre än att få smärtor och få något gram mer muskler per år.

Du tror att det hjälper, ja.

Seb74
2010-02-14, 16:21
Du tror att det hjälper, ja.

Strama muskler lär ju göra mer ont dagen efter än viga muskler som kan vara mer avslappnade.

Stretchar man rätt och hårt så blir man vigare.

Martin Löwgren
2010-02-14, 16:36
Hur viktigt är det att Strecha Efter/Innan ett gympass?
Och vad för effekter har det?

Själv strechar jag typ aldrig

Aldrig innan. Aldrig under. Aldrig efter.

nyrjoh
2010-02-14, 16:41
När det behövs.

Doctor Snuggles
2010-02-14, 16:45
Finns vissa muskler jag ibland måste stretcha efter ha tränat hårt för att annars så kan jag få kramp där.
Sedan så tror jag inte man riktigt tränar i full ROM vanligtvis. Man skulle behöva träna med en arm/ett ben på de flesta övningar och sträcka ut maximalt.
Sedan så borde isometrisk stretching inte påverka (negativt) på samma sätt som passiv, eftersom du ändå jobbar statiskt med muskeln i ytterläget.

mini
2010-02-14, 16:50
Aldrig innan. Aldrig under. Aldrig efter.

Aldrig är ett starkt ord Martin.

Martin Löwgren
2010-02-14, 16:55
Aldrig är ett starkt ord Martin.

Jag stretchar aldrig innan träning, under eller efter. Jag tränar däremot med fullt ROM.

Att jag regelbundet stretchar mina patienter har inte med denna tråd att göra.

emi23j
2010-02-14, 17:01
Om jag minns korrekt så är isometrisk och PNF olika benämningar på samma sak...man jobbar sig ner i stretchen genom att spänna och slappna av.

PNF-Metoden är i alla fall att man håller i ytterläge (alltså så långt som det går) utan att spänna t ex 2 sekunder. sen så spänner man i 2 sekunder för att komma ännu längre fram och upprepar proceduren så man kommer längre framåt hela tiden. Är isometriskt samma?

Statisk stretching (alltså bara hålla en stretch i tex 20-30 sek) tror jag är helt bortkastat med tid. det kan ju dock vara ganska skönt.

Anders The Peak
2010-02-14, 17:03
http://jp.physoc.org/content/early/2009/05/22/jphysiol.2009.169854.full.pdf+html
After stretch, except for Akt activity, stimulatory phosphorylations were sustained: e.g. FAK (+26±11%) for ≥30 min, eEF2 for ≥60 min (peak -45±4%), 4EBP1 for ≥90 min (+33±5%), and p70S6K1 remained elevated throughout (peak +64±7%). Adenosine monophosphate-activated protein kinase (AMPK) phosphorylation was unchanged throughout. We report for the first time that acute cyclic stretch specifically suppresses MPS, despite increases in activity/phosphorylation of elements thought to increase anabolism.
Det här gör det svårt att tolka MPS svaret på stretchningen...

Anders The Peak
2010-02-14, 17:33
Kan det vara så att stretchningen påverkar satellitcellerna (skadar dem) och det insöndrar IGF-1 som splittras till MGF?(We report for the first time that acute cyclic stretch specifically suppresses MPS, despite increases in activity/phosphorylation of elements thought to increase anabolism)

Seb74
2010-02-14, 17:57
PNF-Metoden är i alla fall att man håller i ytterläge (alltså så långt som det går) utan att spänna t ex 2 sekunder. sen så spänner man i 2 sekunder för att komma ännu längre fram och upprepar proceduren så man kommer längre framåt hela tiden. Är isometriskt samma?

Statisk stretching (alltså bara hålla en stretch i tex 20-30 sek) tror jag är helt bortkastat med tid. det kan ju dock vara ganska skönt.

Nja, eller iallafall att man spänner hela kroppen, håller andan, och är stilla, och sen när man slappnar av och andas ut så snabbar man sig att utöka stretchen så långt det går, vilar lite och sen spänner igen osv.

Länge sen jag satte mig in i det där men har för mig PNF och Isometrisk var ord som användes om vartannat för att beteckna typ samma sak.
Är visst väl hårt att köra varje dag, och är väl mycket därför man kan varva med statisk och dynamisk för att variera sig lite.

Dock vart jag aldrig särskilt vig ändå, är väl för gammal, så jag har skitit i det lite och försöker att bara motverka att bli onödigt stram i nån muskel.

Liven
2010-02-14, 18:59
Du tror att det hjälper, ja.

Tror? Nej. Varit smärtfri sen 6'e September, tack vare min sjukgymnast som gav mig diverse stretchövningar. Främst för hamstringen, gluteus samt piriformis.

Likadant strålningar i armen efter bicepsövningar kan motverkas med stretch av över- och underarm.

Martin Löwgren
2010-02-15, 08:14
Tror? Nej. Varit smärtfri sen 6'e September, tack vare min sjukgymnast som gav mig diverse stretchövningar. Främst för hamstringen, gluteus samt piriformis.

Likadant strålningar i armen efter bicepsövningar kan motverkas med stretch av över- och underarm.

Pratar vi om problematik i rörelseapparaten gäller helt andra spelregler. Då kan stretching väl vara indicerat.

Anders The Peak
2010-02-15, 14:06
Det här gör det svårt att tolka MPS svaret på stretchningen...

Kan det vara så att stretchningen påverkar satellitcellerna (skadar dem) och det insöndrar IGF-1 som splittras till MGF?(We report for the first time that acute cyclic stretch specifically suppresses MPS, despite increases in activity/phosphorylation of elements thought to increase anabolism)
Det här bör William kunna svara på rätt hyggligt om han har tid och lust.
Utifrån den studie som William varit delaktig i bör man se strechning som något positivt för muskelutvecklingen(troligen)