handdator

Visa fullständig version : Schemafråga: Antagonister vs. Synergister


RanShi
2010-02-13, 15:15
Har försökt googla fram saker om detta och kommit till olika forum, men hittar bara trådar där folk vill veta vad orden betyder.

Är sedan en månad tillbaka efter ett år av icke-tränande, känns sjukt bra, styrkan är tillbaks kanske om några månader och jag har lagt upp schemat så jag kör:

Måndag: Triceps/Biceps/Underarmar
Tisdag: Axlar/Traps + Mage
Onsdag: Ben
Torsdag: Rygg (alla delar) + Mage
Fredag: Bröst

Kör 4-5 övningar per muskelgrupp, 5 sets per övning, 4-10 reps per set. Som ni ser tränar jag för styrka och massa. Har funderat lite på det med antagonister när jag lade upp schemat, kör supersets med Biceps/Triceps, Underarmar och Lår-delarna. Rygg och bröst känns väldigt onödigt att lägga in på samma dag.

Men nu till min fråga:

Folk som har koll på "teorin", finns det något där som förespråkar "pull"/"push"-träningspass; alltså en dag med Bröst+Triceps, och en annan med Rygg+Biceps; framför det jag kör nu?

Tack på förhand!

Scratch89
2010-02-13, 15:32
Fördelen med att träna bröst och triceps, samt rygg och biceps, på samma pass är att man då har längre tid att återhämta sig till nästa gång. Nackdelen är att man helt enkelt är tröttare i småmusklerna efter att de har fått nöta på de större och tyngre övningarna innan. Jag tror att det är en smaksak.