handdator

Visa fullständig version : Svårt vara nykterist


Dodskalleapan
2010-02-13, 10:08
Har valt att undvika alkohol för att få ut så mycket som möjligt av all tid man lägger ner på träning.
Jag brukar ändå välja att gå med på middagar/fester för att ändå vara social men dricker då läsk istället.

Men något som gör mig förbannad är att folk inte verkar kunna accepetera att jag inte vill dricka. Jag får svara 100 gånger på en kväll varför jag inte dricker, och det verkar inte vara okej att endast ha träningen som ursäkt.

Igår ledde detta till att cirka 20 pers runt ett långbord började banka i bordet och skrika mitt namn som för att få mig att dricka en shot. Detta prövade dom utan resultat.
Efter fortsatta påtryckningar slutade det ändå med att jag tog ett par öl under kvällen för att "försöka vara med" och att kunna bli medbjuden nästa gång.

Kan nämna att jag bor i en studentstad och är relativt nyinflyttat så än så länge känner jag inte så mycket folk, vilket gör det ännu svårare när man inte dricker (tydligen). För vem vill umgås med en nykterist?

Känner mig iaf förbannad på mig själv idag för att jag tänkt träna idag, och ändå slutade det med ett par starköl.

Kanske någon annan som känner igen sig?

Stoltz
2010-02-13, 10:13
Många har klagat på samma sak, men jag upplever inte det så jävla farligt.

Man säger bara "Nej" och på följfrågan säger man "Jag gör inte det". Fortsätter de efter det så byter man samtalsämne.

Mr.Cosybear
2010-02-13, 10:18
Det där händer i stort sett varje gång jag går på fest och som ett resultat av det väljer jag numera att vara hemma framför att gå på fest (med vissa undantag). Folk har tydligen svårt att acceptera det och gör det till en stor grej av någon jävla anledning.

Stoltz: Folk släpper oftast inte det av egen erfarenhet, som i TS exempel när alla börjar banka på bordet och sen fortsätter efter det...

svennebanan
2010-02-13, 10:23
Det där har jag också märkt av. Man hamnar väldigt lätt utanför gemenskapen. Bor man i Sverige så skall man dricka. Jag har aldrig rört en droppe alkohol i hela mitt liv vilket lett till att man hamnar utanför i vissa fall, men det är ett val jag gjort och inget jag tänker ändra på.

Förstår inte varför alla skall vara så anti att man inte dricker. Får dom dåligt samvete kanske?

Visst känner jag snälla människor, men just helgerna brukar spenderas i sin ensamhet framför datorn. Skall sanningen fram är det ju inte ens särskilt kul att umgås med fulla människor så jag tror inte jag går miste om så mycket.

Nixon
2010-02-13, 10:27
Säg att du inte klarar av spriten, får minnesluckor och börja gå bärsärk efter ett par öl alt. har haft problem med att dricka förut
Köp alkoholfritt och häll ner i vanliga flaskor
Säg att du går på medicin
Säg att du ska upp tidigt och köra imorgon.
Ragga upp den snyggaste bruden/killen med hjälp av din fysik (som du fått av träning och INTE genom att dricka)
Ring glatt och hälsa till dom dagen efter när dom famlar efter en Treo kl 15.00 en söndag, fråga om dom vill med och träna.
Säg att du ska hämta någon med bilen lite senare på kvällen.


Eller, försök få dom att fatta att du hellre tränar än dricker och visa att man ändå kan vara social och glad.

Exhale_
2010-02-13, 10:28
Jag förstår dilemmat och känner igen mig själv i det hela. Jag var mer åt att utesluta all alkohol förut. Numera dricker jag dock ett par öl om det vankas fest. Inte för att jag måste utan för att det är gott samt att ett par öl varannan helg knappast är skadligt för min träning.

LadyInsane
2010-02-13, 10:30
Nu när man sysslar med en idrott och elitsatsar har ingen problem med att man låter bli att dricka. Innan när jag "bara gymmade" då tyckte folk att det var jättekonstigt att jag avstod alkohol.

Som jag har märkt är det lättast att bara byta ämne så folk får något annat att tänka på.

feyin
2010-02-13, 10:32
Ja, det är väll en del av att vara nykterist.

Skit i dom för fan, är dom bra personer så kommer dom vilja vara med dig trots att du inte dricker.

130kg finsk sisu
2010-02-13, 10:33
skaffa dej en förstående flickvän som förstår att du måste ägna all energi å tid åt träning. Samtidigt ger detta en livstil som ger många fina hemmakvällar och ni kan även bjuda över folk som inte super. Så blev jag världsmästare i bänkpress. Dock har jag supit en hel del i mina dagar men inte i den utsträckning som andra. Typ var 3e eller 4e helg som ung, och de senaste åren 1 gång var 3e månad.

Jagärsvag
2010-02-13, 10:34
Igår ledde detta till att cirka 20 pers runt ett långbord började banka i bordet och skrika mitt namn som för att få mig att dricka en shot. Detta prövade dom utan resultat.
Efter fortsatta påtryckningar slutade det ändå med att jag tog ett par öl under kvällen för att "försöka vara med" och att kunna bli medbjuden nästa gång.


Varför vill du umgås med dessa människor?
Och varför kan du inte dricka en eller två öl och sedan träna dagen efter? Om nu dricka är ett måste för att vara en i järngänget.

Jag brukar försöka hålla mig hemma om jag inte vill dricka då fulla människor ofta är väldigt dryga att umgås med.

svennebanan
2010-02-13, 10:37
Nu när man sysslar med en idrott och elitsatsar har ingen problem med att man låter bli att dricka. Innan när jag "bara gymmade" då tyckte folk att det var jättekonstigt att jag avstod alkohol.

Som jag har märkt är det lättast att bara byta ämne så folk får något annat att tänka på.

Alltså inte för att ta din prestation ifrån dig med det där köper jag inte riktigt. Styrkelyft ses knapp som i idrott i gemene mans ögon. Sedan, hur många kvinnliga styrkelyftare finns det i Sverige, sju?

Däremot om du tillhör eliten i någon av de mer accepterade sporterna(hockey,fortboll...) så tror jag allmänheten lättare accepterar att du avstår alkohol.

Imni
2010-02-13, 10:39
Känner igen mig i TS beskrivning. Liksom TS bor jag i ett studentområde och om man trodde att det var svårt att vara nykterist i ett normalt område ska man prova att bo i ett studentområde. Där är det extremt svårt att avstå alkohol utan att bli stämplad som tråkig, för alla vet ju att vara rolig innebär att dricka mycket, inte hur man agerar eller är i övrigt...

Dock har jag lagt mig på en vettig nivå nu, med 4-5 öl på en festkväll, ibland mindre. Anledningen varför jag väljer att inte dricka så mycket är för att jag helt enkelt inte gillar effekterna som stor mängd alkohol ger, både under intag och efter (vilket jag inte tror att nån gilar:D).

Jagärsvag
2010-02-13, 10:39
Alltså inte för att ta din prestation ifrån dig med det där köper jag inte riktigt. Styrkelyft ses knapp som i idrott i gemene mans ögon. Sedan, hur många kvinnliga styrkelyftare finns det i Sverige, sju?

Däremot om du tillhör eliten i någon av de mer accepterade sporterna(hockey,fortboll...) så tror jag allmänheten lättare accepterar att du avstår alkohol.

Satsar man helhjärtat på något där alkohol är ett hinder så måste man vara en dålig kompis om man då tjatar att personen i fråga ska dricka. En sådan kompis vill ingen ha.

svennebanan
2010-02-13, 10:42
Satsar man helhjärtat på något där alkohol är ett hinder så måste man vara en dålig kompis om man då tjatar att personen i fråga ska dricka. En sådan kompis vill ingen ha.

Håller absolut med, men vid sociala tillställningar är väl inte alla alltid ens kompisar?

smeander
2010-02-13, 10:42
Säg att alkohol och dom preparat som du tar inte fungerar tillsammans och att du inte har lust att åka in på kåken för mord igen.

Nuff said?

Jagärsvag
2010-02-13, 10:43
Håller absolut med men vis sociala tillställningar är väl inte alla alltid ens kompisar?

Det är sant!

Men en kommentar är ju inte så farligt, när man är full så säger man ju mindre begåvade saker.
Jag har dock aldrig varit med om att människor har gjort så som trådskaparen berättade, det är riktigt dålig stil.
Men visst, det finns idioter överallt.

130kg finsk sisu
2010-02-13, 10:44
Sen måste jag säga att om man tränar för styrka är en fylla absolut inte nåt farligt, speciellt då man är ung. Man får ett himla tryck såvida man festar som folk. Dvs dricker sin liter sprit hemma + drinkarna på krogen. Äter sina 3-4 hamburgare/pizzor under kvällen så får man ett hejdundrande tryck.
I min mening är det flerdagars supande och supande utan mat som förstör träningen. Många gånger testat. Samt att man inte super varje helg. 1 gång i månaden är opti.

Sen kan vi ju ta även roffe på brädan. Ung. fysik som en gud. låg BF. Super som en dåre stundtals. Och ser fortfarande bra ut.

OBS! nu att jag inte säger det är opti att supa, men en fylla nu som då skadar inte så länge man äter och låter supandet förbli 1 dags supande.

svennebanan
2010-02-13, 10:44
Men ni som säger att man skall skylla på medicin. Skall man fortsätta göra det hela livet eller? Tycker det låter som en dålig plan.

Jagärsvag
2010-02-13, 10:46
Sen måste jag säga att om man tränar för styrka är en fylla absolut inte nåt farligt, speciellt då man är ung. Man får ett himla tryck såvida man festar som folk. Dvs dricker sin liter sprit hemma + drinkarna på krogen. Äter sina 3-4 hamburgare/pizzor under kvällen så får man ett hejdundrande tryck.
I min mening är det flerdagars supande och supande utan mat som förstör träningen. Många gånger testat. Samt att man inte super varje helg. 1 gång i månaden är opti.

Sen kan vi ju ta även roffe på brädan. Ung. fysik som en gud. låg BF. Super som en dåre stundtals. Och ser fortfarande bra ut.

OBS! nu att jag inte säger det är opti att supa, men en fylla nu som då skadar inte så länge man äter och låter supandet förbli 1 dags supande.


Handlar det om en fylla så spelar nog inte ens maten någon roll.
Problemet(?) när man är student är ju att det är fest flera gånger i veckan.

LadyInsane
2010-02-13, 10:47
Alltså inte för att ta din prestation ifrån dig med det där köper jag inte riktigt. Styrkelyft ses knapp som i idrott i gemene mans ögon. Sedan, hur många kvinnliga styrkelyftare finns det i Sverige, sju?

Däremot om du tillhör eliten i någon av de mer accepterade sporterna(hockey,fortboll...) så tror jag allmänheten lättare accepterar att du avstår alkohol.

Det är fortfarande en idrott och en elitsatsning. De flesta accepterar det utan problem.

130kg finsk sisu
2010-02-13, 10:47
Ja då får man helt enkelt ta smällen att klassas som tråkig om man anser att träningen är viktigare.

Jagärsvag
2010-02-13, 10:49
Ja då får man helt enkelt ta smällen att klassas som tråkig om man anser att träningen är viktigare.

Är det någon som påstår något annat?
Personen i fråga blev väl illa behandlad och undrar om det är fler som känner igen sig, har du vaknat på fel sida idag?

130kg finsk sisu
2010-02-13, 10:49
Alltså inte för att ta din prestation ifrån dig med det där köper jag inte riktigt. Styrkelyft ses knapp som i idrott i gemene mans ögon. Sedan, hur många kvinnliga styrkelyftare finns det i Sverige, sju?

Däremot om du tillhör eliten i någon av de mer accepterade sporterna(hockey,fortboll...) så tror jag allmänheten lättare accepterar att du avstår alkohol.

Jag måste tillstå att jag aldrig träffat nån som inte anser att SL skulle vara en idrott. Aldrig.
Däreemot finns det dom som ser ner på SL som en dopingidrott och "man kan inte bli bra utan doping" osv

Stoltz
2010-02-13, 10:50
Jag tror nog att man kan komma loss jävligt mycket mer än vad folk är villiga att göra. Jag menar, om de vägrar ge upp att du ska dricka så jävlas de med dig, då får du väl jävlas tillbaka i olika mått.

Den bästa bräckaren är som jag sade tidigare, att helt enkelt byta samtalsämne. Folk är inte dumma, när man väl helt svängt in på något annat, så känner de av att de var idioter och i de flesta fall låter de saken vara efter det.

Sen -finns- det undantag som aldrig ger upp. Då säger man klart och tydligt "Nej, och nu talar vi inte mer om den saken" och markerar tydligt att nu jävlar är det knipa käft som gäller från personens sida.

I sällskap som inte fattar det då vill jag helst inte vara, så då hade jag nog sökt mig till någon annan på festen.

Med det sagt - TS, du är inte ensam. Många har upplevt samma sak.

130kg finsk sisu
2010-02-13, 10:52
Är det någon som påstår något annat?
Personen i fråga blev väl illa behandlad och undrar om det är fler som känner igen sig, har du vaknat på fel sida idag?
Alltså har jag missat nånting i vad jag skriver? Jag är inte det minsta arg eller sur.
Men är det så att man satsar på träning/idrott så förstår de flesta det även om de klassar dig som tråkig i delvis ren avundsjuka. Detta går inte att diskutera bort utan det är en fakta och mitt bästa tips är att bara faced it att acceptera. Jag har själv blivit stundtals klassad som en tråkmåns själv.

Sen har jag tipsat om att enstaka fyllor kan nästan vara av godo.

svennebanan
2010-02-13, 10:52
Det är fortfarande en idrott och en elitsatsning. De flesta accepterar det utan problem.

Jo det förstår vi nog alla på brädan. Det jag inte riktigt trodde på var att din kompis kompis kompis hade samma inställning som kanske din kompis.

Kryss
2010-02-13, 10:52
Knepig sits i studentkretsar att hålla sig ifrån det, problemet som jag upplever är att de flesta aktiviteter som arrangeras kretsar runt alkohol. Jag skulle nog försöka söka runt efter andra saker att hitta på, även om det kan vara svårfunnet.

Själv brukar jag säga att jag är gravid, om inte annat så byts ämnet en stund.

Jagärsvag
2010-02-13, 10:53
Alltså har jag missat nånting i vad jag skriver? Jag är inte det minsta arg eller sur.
Men är det så att man satsar på träning/idrott så förstår de flesta det även om de klassar dig som tråkig i delvis ren avundsjuka. Detta går inte att diskutera bort utan det är en fakta och mitt bästa tips är att bara faced it att acceptera. Jag har själv blivit stundtals klassad som en tråkmåns själv.

Sen har jag tipsat om att enstaka fyllor kan nästan vara av godo.

Jag missuppfattade ditt inlägg isåfall, sorry.
Men jag håller med att enstaka tillfällen kan vara vettigt för att inte bli allt för insnöad.

svennebanan
2010-02-13, 10:55
Jag måste tillstå att jag aldrig träffat nån som inte anser att SL skulle vara en idrott. Aldrig.
Däreemot finns det dom som ser ner på SL som en dopingidrott och "man kan inte bli bra utan doping" osv


OK, men du är liksom världsmästare också. Kan tänka mig att du inger viss respekt i verkligheten också. Jag tror det är lite annorlunda för andra. Det var länge sedan(5-6 år) jag pysslade med styrkelyft men har ofta fått frågan vad det är för något. Vanligt var att dom blandar ihop det med tyngdlyftning.

emi23j
2010-02-13, 11:12
Har valt att undvika alkohol för att få ut så mycket som möjligt av all tid man lägger ner på träning.
Jag brukar ändå välja att gå med på middagar/fester för att ändå vara social men dricker då läsk istället.

Men något som gör mig förbannad är att folk inte verkar kunna accepetera att jag inte vill dricka. Jag får svara 100 gånger på en kväll varför jag inte dricker, och det verkar inte vara okej att endast ha träningen som ursäkt.

Igår ledde detta till att cirka 20 pers runt ett långbord började banka i bordet och skrika mitt namn som för att få mig att dricka en shot. Detta prövade dom utan resultat.
Efter fortsatta påtryckningar slutade det ändå med att jag tog ett par öl under kvällen för att "försöka vara med" och att kunna bli medbjuden nästa gång.

Kan nämna att jag bor i en studentstad och är relativt nyinflyttat så än så länge känner jag inte så mycket folk, vilket gör det ännu svårare när man inte dricker (tydligen). För vem vill umgås med en nykterist?

Känner mig iaf förbannad på mig själv idag för att jag tänkt träna idag, och ändå slutade det med ett par starköl.

Kanske någon annan som känner igen sig?


Ja. det är inte accepterat i vårat avlånga land att vara nykterist. Det är liksom "fult" på något sätt.

Finns dock vissa som accepterar det, och dessa är väl dem man kan kalla för sina riktiga kompisar. Dock så har ingen accepterat direkt när man sagt att man slutat med alkohol, alltid tusen frågor och dumma påstående osv.

gibb
2010-02-13, 11:21
"Jag kör." Fungerar alltid med minimalt trassel.

Eriic
2010-02-13, 11:24
Har valt att undvika alkohol för att få ut så mycket som möjligt av all tid man lägger ner på träning.
Jag brukar ändå välja att gå med på middagar/fester för att ändå vara social men dricker då läsk istället.

Men något som gör mig förbannad är att folk inte verkar kunna accepetera att jag inte vill dricka. Jag får svara 100 gånger på en kväll varför jag inte dricker, och det verkar inte vara okej att endast ha träningen som ursäkt.

Igår ledde detta till att cirka 20 pers runt ett långbord började banka i bordet och skrika mitt namn som för att få mig att dricka en shot. Detta prövade dom utan resultat.
Efter fortsatta påtryckningar slutade det ändå med att jag tog ett par öl under kvällen för att "försöka vara med" och att kunna bli medbjuden nästa gång.

Kan nämna att jag bor i en studentstad och är relativt nyinflyttat så än så länge känner jag inte så mycket folk, vilket gör det ännu svårare när man inte dricker (tydligen). För vem vill umgås med en nykterist?

Känner mig iaf förbannad på mig själv idag för att jag tänkt träna idag, och ändå slutade det med ett par starköl.

Kanske någon annan som känner igen sig?

Jag känner igen mig, även om jag knappts är så gammal (17), så accepteras man inte alltid bara för att man gör valet att inte dricka. Har fått kommentarer som "vad tråkig du är" eller "är du vegan eller?". Eller att folk frågar konstant under kvällen om man inte vill ha ett litet glas eller så. Men det är väl bara att komma med nån "bra" bortförklaring som att man ska jobba dagen efter eller något liknande.

Loke
2010-02-13, 11:28
Av er som är nykterister och inte elitsatsande idrottare, hur många av er kan ärligt säga att ni inte är töntar?

Det är nämligen så att jag endast känner ett fåtal nykterister som faktiskt inte framstår som töntar, och jag har aldrig varit med om att någon skulle tjata på dom att dricka.

Scratch89
2010-02-13, 11:32
Var är alla dessa festande studenter som festar hela tiden, flera dagar i veckan? Jag har bott i studenttäta områden i snart tre år, och det har jag inte märkt av. En del helgkvällar kan det vara drag, men inte oftare än så. Om det nu är fest flera dagar i veckan, varje vecka, så måste du hittat en väldigt underlig bekantskapskrets, och då är frågan snarare hur du fick den om du inte dricker.

Stoltz
2010-02-13, 11:33
Av er som är nykterister och inte elitsatsande idrottare, hur många av er kan ärligt säga att ni inte är töntar?

Det är nämligen så att jag endast känner ett fåtal nykterister som faktiskt inte framstår som töntar, och jag har aldrig varit med om att någon skulle tjata på dom att dricka.

Kamma dig. Vad vill du ha reda på? Anledningen till att de/vi inte dricker?
Nyktra alkoholister, dåliga erfarenheter, avskyr smaken, spyr för lätt, blivit våldtagen på fyllan, våldtagit på fyllan, slår sönder möbler, slår sönder ansikten. Fan, pick and choose.

Men vad jag inte riktigt förstår är varför du anser att de är töntar? Har det med en viss mall som du anser att man ska gå efter?

Eriic
2010-02-13, 11:37
Av er som är nykterister och inte elitsatsande idrottare, hur många av er kan ärligt säga att ni inte är töntar?

Det är nämligen så att jag endast känner ett fåtal nykterister som faktiskt inte framstår som töntar, och jag har aldrig varit med om att någon skulle tjata på dom att dricka.
Vad räknas som en tönt för dig?

xlucasx
2010-02-13, 11:37
Av er som är nykterister och inte elitsatsande idrottare, hur många av er kan ärligt säga att ni inte är töntar?

Det är nämligen så att jag endast känner ett fåtal nykterister som faktiskt inte framstår som töntar, och jag har aldrig varit med om att någon skulle tjata på dom att dricka.


För att du är så häftig och macho och får hänga med dom coola killarna på jobbet? Är själv nykterist och kan tycka att dom flesta nykterister är allmänt jobbiga, mesiga och präktiga av sig - generellt sett. Däremot så var ditt uttalande det "töntigaste" jag läst på fruktansvärt länge. :thumbup:

Edit: tänkte främst på hippiewannabes som UNF eller IOGT-nykterister som vill rädda världen och springa runt med likadana tröjor med politiskt korrekta slogans, dom är som kloner. Nästan hare-krishna varning på dom.;)

Stoltz
2010-02-13, 11:40
Var är alla dessa festande studenter som festar hela tiden, flera dagar i veckan? Jag har bott i studenttäta områden i snart tre år, och det har jag inte märkt av. En del helgkvällar kan det vara drag, men inte oftare än så. Om det nu är fest flera dagar i veckan, varje vecka, så måste du hittat en väldigt underlig bekantskapskrets, och då är frågan snarare hur du fick den om du inte dricker.

DET är fan inte helt ovanligt ändå. Jag har aldrig varit i den umgängeskretsen själv, men det finns fan korridorer på studentboenden som är ökända för sitt festande i den här staden.

Oftast blir de ju inte så långvariga dock.

emi23j
2010-02-13, 11:46
Av er som är nykterister och inte elitsatsande idrottare, hur många av er kan ärligt säga att ni inte är töntar?

Det är nämligen så att jag endast känner ett fåtal nykterister som faktiskt inte framstår som töntar, och jag har aldrig varit med om att någon skulle tjata på dom att dricka.


Nu har jag atletiska mål med att vara nykterist. Men hade inte druckit även om jag inte haft de målen.

Frågan är vem som är tönten? Killen/tjejen som följer andras väg och super för att "alla andra gör det". Eller personen som vågar tänka efter själv och ta ett eget beslut om han eller hon ska supa.

Tycker fler personer borde titta sig i spegeln och ställa frågan "är jag, när jag är full, en person som jag själv och andra respekterar?". Det ärliga svaret skulle nog överraska de flesta.

Scratch89
2010-02-13, 11:51
DET är fan inte helt ovanligt ändå. Jag har aldrig varit i den umgängeskretsen själv, men det finns fan korridorer på studentboenden som är ökända för sitt festande i den här staden.

Oftast blir de ju inte så långvariga dock.

Nej, alltså, jag vet ju att det finns, men det brukar oftast vara de två-tre frsta veckorna när Chalmers har slagit upp portarna för en ny blåögd generation. Deras insparker har spårat ur ett par gånger nu, mest p.g.a alla fester dygnet runt. Men att hålla på så under terminerna är jäkligt ovanligt.

Sen skrev du ett bra inlägg ovan också. Jag kan förstå att man inte dricker pga "dåliga erfarenheter, avskyr smaken, spyr för lätt, blivit våldtagen på fyllan, våldtagit på fyllan, slår sönder möbler, slår sönder ansikten", men att inte vilja ta en öl fredag kväll för att man ska träna på lördagen tycker jag är lite väl överdrivet.

emi23j
2010-02-13, 11:53
Nej, alltså, jag vet ju att det finns, men det brukar oftast vara de två-tre frsta veckorna när Chalmers har slagit upp portarna för en ny blåögd generation. Deras insparker har spårat ur ett par gånger nu, mest p.g.a alla fester dygnet runt. Men att hålla på så under terminerna är jäkligt ovanligt.

Sen skrev du ett bra inlägg ovan också. Jag kan förstå att man inte dricker pga "dåliga erfarenheter, avskyr smaken, spyr för lätt, blivit våldtagen på fyllan, våldtagit på fyllan, slår sönder möbler, slår sönder ansikten", men att inte vilja ta en öl fredag kväll för att man ska träna på lördagen tycker jag är lite väl överdrivet.

Kan du förklara VARFÖR man skulle vilja ta en öl på fredagskvällen?

Alfred Nobel
2010-02-13, 11:53
A & B träffas på en bar.

A: Jag tar första rundan, en öl?
B: Nej tack, men jättegärna en läsk!

Dodskalleapan
2010-02-13, 11:57
För mig är egentligen inte problemet att festerna är ofta, för det tycker jag inte dom är,
utan det rör sig kanske om varannan helg. Det är mer att det alltid förväntas att man ska dricka när man är med som jag blir förbannad på.

Sen har nog ingen i min umgängeskrets tränat hårt, eller haft träning som 1a prioritet vilket gör det svårare för dem att förstå anledningen.


Att man inte kan vara nykterist för att man ändå inte är elitidrottare tycker jag är en dålig anledning. Man har ju fortfarande mål man vill uppnå och överträffa sig själv.

Stoltz
2010-02-13, 12:01
Nej, alltså, jag vet ju att det finns, men det brukar oftast vara de två-tre frsta veckorna när Chalmers har slagit upp portarna för en ny blåögd generation. Deras insparker har spårat ur ett par gånger nu, mest p.g.a alla fester dygnet runt. Men att hålla på så under terminerna är jäkligt ovanligt.

Sen skrev du ett bra inlägg ovan också. Jag kan förstå att man inte dricker pga "dåliga erfarenheter, avskyr smaken, spyr för lätt, blivit våldtagen på fyllan, våldtagit på fyllan, slår sönder möbler, slår sönder ansikten", men att inte vilja ta en öl fredag kväll för att man ska träna på lördagen tycker jag är lite väl överdrivet.

Haha, jo, de första veckorna är ju lite speciella :D
Men jag syftar på lite längre än så faktiskt, har sett en del som börjar på ett program, tar studielån för ett år, och fortsätter med samma stil i ungefär ett år innan de inser att "Shit, jag har kört alla mina tentor, hur fan". Nu är ju detta ovanligt, så det är ju inte varannat boende vi pratar om här :)

Just att ta en öl på kvällen är det ju rätt många nykterister som undviker då de redan innan inte tycker om smaken på ölen, och då känns det ju ganska obefogat.

I mitt fall är det tyvärr att jag stannar inte på en öl. Inte på den andra, tredje, fjärde eller femte heller :-/

Baan
2010-02-13, 12:01
Kan du förklara VARFÖR man skulle vilja ta en öl på fredagskvällen?

Det är gott. En öl lär knappt påverka prestationen.

Rickard
2010-02-13, 12:02
Gör man själv en stor sak av att man inte dricker kommer andra också göra det.
Sitter man med en hel kväll helt tyst utan att ens ta ett glas vatten så kommer folk tajta på en. Sitter man med och dricker något, typ ett glas vatten eller Cola Zero, så kommer på sin höjd frågan "ska inte du ha en öl?" var på man svarar "nej tack" och sedan är "problemet ur världen".

Niklas W
2010-02-13, 12:03
Det är gott. En öl lär knappt påverka prestationen.

Alla tycker inte öl är speciellt gott.

shut teh face
2010-02-13, 12:03
Jag slutade dricka regelbundet för 4 år sedan och det var väl ungefär precis när man fyllde 18, och ända sen dess (och förmodligen 10 år framåt) så består alla vänners "sociala aktiviteter" med fylla, och de har väl försökt tjata med mig några gånger men sedan slutade de. I samband med detta förlorade man dem, men jag har ingen nytta av kompisar som inte ens kan gå på bio eller gå och bowla om det inte inkluderar fylla.

Så nu umgås jag mest med 30+ år folk, som är lite mer mogna och kan göra vad som helst, och sen om det inkluderar några öl, så är det bara positivt. Men de bojkottar inte alternativ för de inte finns chans för fylla. Det känns skönt, även om antalet sådana här vänner är mindre. Men det är väl bättre med kvalite än kvantite.

Baan
2010-02-13, 12:04
Alla tycker inte öl är speciellt gott.

Givetvis inte, många har ju fel i det mesta, varför inte om öl?

Shakemynuts
2010-02-13, 12:06
Det där känner jag igen väldigt tydligt. Något som kan hjälpa är alkoholfria drinkar, roligare än en läsk och folk som är ens närmre vänner vet att man inte dricker och låter det vara.

Alkoholfria shots fungerar också alldeles utmärkt, vet jag många som gör bara för att stå med och sjunga på ramsorna och få lite mer gemenskap under de korta stunderna.

Men då 20 pers runt ett bord suttit och dunkat sådär hade jag bara rest mig upp och gått, inte en chans att jag tagit det. Hade blivit nå fruktansvärt förbannad.

130kg finsk sisu
2010-02-13, 12:07
OK, men du är liksom världsmästare också. Kan tänka mig att du inger viss respekt i verkligheten också. Jag tror det är lite annorlunda för andra. Det var länge sedan(5-6 år) jag pysslade med styrkelyft men har ofta fått frågan vad det är för något. Vanligt var att dom blandar ihop det med tyngdlyftning.

Det är sant att många tror det heter tyngdlyftning men de anser nog att SL är en sport när de väl får höra vad det är frågan om. Och dessutom har jag fördelen att syssla nästan enbart med bänkpress. Och bänkpress vet i princip alla vad det är.

Mr.Cosybear
2010-02-13, 12:11
Av er som är nykterister och inte elitsatsande idrottare, hur många av er kan ärligt säga att ni inte är töntar?

Det är nämligen så att jag endast känner ett fåtal nykterister som faktiskt inte framstår som töntar, och jag har aldrig varit med om att någon skulle tjata på dom att dricka.

Wow, dagens idiotstämpel går till dig.

Sen, varför måste nykterhet vara relaterat eller ett resultat av idrott i någon form, finns hundra andra anledningar till varför man väljer det. Nu har förvisso TS det som en anledning men diskussionen som jag tolkat det har gått en nivå högre, nykterhet i allmänt.

Du får gärna förklara vad du menar med töntar... Som jag tolkar dig så verkar töntar vara de som har "dåliga" anledningar?

emi23j
2010-02-13, 12:12
Det är gott. En öl lär knappt påverka prestationen.


Vissa tycker säkert det är gott att ta en spliff, dra en lina, eller röka lite opium.

Det är inte direkt så att man får abstinens av öl-smaken. Det är inte äckligt på något sätt, kan i vissa fall smaka bra. Men det är inte som att jag går och längtar efter att få öl på smaklökarna. Ska man jämföra är det ju 10ggr godare att baka en tårta, köpa glass, en påse godis, en påse nötter, eller käka en god middag.

Väldigt överdrivna jämförelser. Men ja.

Scratch89
2010-02-13, 12:14
Kan du förklara VARFÖR man skulle vilja ta en öl på fredagskvällen?

För att man följer med sina kompisar ut på en barrunda. Frågan är, som jag redan tallat lite på, varför man umgås med folk som super flera gånger i veckan om man själv inte dricker.

emi23j
2010-02-13, 12:16
Jag slutade dricka regelbundet för 4 år sedan och det var väl ungefär precis när man fyllde 18, och ända sen dess (och förmodligen 10 år framåt) så består alla vänners "sociala aktiviteter" med fylla, och de har väl försökt tjata med mig några gånger men sedan slutade de. I samband med detta förlorade man dem, men jag har ingen nytta av kompisar som inte ens kan gå på bio eller gå och bowla om det inte inkluderar fylla.

Så nu umgås jag mest med 30+ år folk, som är lite mer mogna och kan göra vad som helst, och sen om det inkluderar några öl, så är det bara positivt. Men de bojkottar inte alternativ för de inte finns chans för fylla. Det känns skönt, även om antalet sådana här vänner är mindre. Men det är väl bättre med kvalite än kvantite.


Detta känner jag igen. Det är som att det finns inget annat alternativ för de flesta. Går man ut någonstans så måste det finnas alkohol med i bilden. Det kommer inte på frågan att man kan gå och bowla, spela biljard, eller något liknande utan att dra en fylla på det.

emi23j
2010-02-13, 12:18
För att man följer med sina kompisar ut på en barrunda. Frågan är, som jag redan tallat lite på, varför man umgås med folk som super flera gånger i veckan om man själv inte dricker.


Näe det förstår inte jag heller. Men det kan ju ha att göra med att man varit vän med dessa kompisar under väldigt lång tid och egentligen inte har några andra "nära vänner".

svennebanan
2010-02-13, 12:18
Wow, dagens idiotstämpel går till dig.

Sen, varför måste nykterhet vara relaterat eller ett resultat av idrott i någon form, finns hundra andra anledningar till varför man väljer det. Nu har förvisso TS det som en anledning men diskussionen som jag tolkat det har gått en nivå högre, nykterhet i allmänt.

Du får gärna förklara vad du menar med töntar... Som jag tolkar dig så verkar töntar vara de som har "dåliga" anledningar?

Jag uppfyller troligen utan tvekan Lokes töntkriterier. Jag studerar datavetenskap och går på "fyspass".
Troligen, om man får ha fördomar grundade på en avatar och uttalanden, så uppfyller han mina kriterier för att vara en tönt också.

O_Wao
2010-02-13, 12:25
Att vara nykter i studentkretsar är inte jättelätt alla gånger, men det du måste inse och acceptera är att det är de som är idioter som stör sig på att du inte dricker. Det är ju ditt val, lika väl som att det är deras val att peta i sig alkohol. Man kan hänga med i snapsvisor och en hel sittning som nykterist utan problem.

Jag undvek alkohol periodvis förra året när jag jobbade i studentkretsar, och var det någon som tjatade ignorerade jag dem helt och hållet. Annars är det klockrent att säga att man ska köra bil dagen efter, det är få människor som faktiskt ifrågasätter det om de är någorlunda vettiga. Dina bekanta låter som ett gäng töntar som knappt är torra bakom öronen, hade jag blivit behandlad på det sättet hade jag helt sonika gått därifrån, för de människorna klarar bevisligen inte av normalt hyfs. Har många vänner som är helnykterister av diverse personliga orsaker och de är inte tråkigare/roligare än gemene man.

Janitorr
2010-02-13, 12:29
Ljug lite....säg att du är allergisk mot etanol och att du får världens utslag på godtyckligt ställe på kroppen

Exhale_
2010-02-13, 12:38
Alltså, att ljuga tycker jag känns helt fel. Man måste ju våga visa hur man är och stå upp för det.

Hamnar man i en bekantskapskrets där man blir tråkad "on a regular basis" för att man inte dricker så kan det vara idé att byta bekantskapskrets.

Tycker man däremot att öl är gott men undviker för att det är dåligt för träningen så tycker jag att man ska rannsaka sig själv. Att två öl skulle förstöra träningen är i min mening bullshit (ev så länge det inte handlar om en elitsatsning).

Ang. Loke så vill han nog bara provocera. Annars är det ju synd om stackarn.

Tolkia
2010-02-13, 12:41
Det är förmodligen en klen tröst, men det blir lite bättre med åldern. Inte bra, men bättre. Förmodligen också därför att man själv blir bättre på att sålla ut relationer som är värda att upprätthålla från sådana som inte är det. Trådskaparens första inlägg beskriver f.ö. ett av de absolut pinsammaste inslagen i den s.k. "studentikosa" kulturen. De värsta ytterligheterna brukar dämpas en smula när det gått några tentor och folk börjar inse att det inte går att vara hur cool som helst och ändå få sina CSN-pengar. Jag rekommenderar inte medicinlögnen, om man inte har en jäääävligt bra strategi för uppföljningsfrågor. I längden tenderar den att bli lite uttjatad.

Och ja, for Loke's information, jag är en tönt. Nykterist är jag däremot inte, jag är bara inte särskilt förtjust i sprit och allmänt ointresserad av supkulturen.

tyngast
2010-02-13, 12:48
Har valt att undvika alkohol för att få ut så mycket som möjligt av all tid man lägger ner på träning.
Jag brukar ändå välja att gå med på middagar/fester för att ändå vara social men dricker då läsk istället.

Men något som gör mig förbannad är att folk inte verkar kunna accepetera att jag inte vill dricka. Jag får svara 100 gånger på en kväll varför jag inte dricker, och det verkar inte vara okej att endast ha träningen som ursäkt.

Igår ledde detta till att cirka 20 pers runt ett långbord började banka i bordet och skrika mitt namn som för att få mig att dricka en shot. Detta prövade dom utan resultat.
Efter fortsatta påtryckningar slutade det ändå med att jag tog ett par öl under kvällen för att "försöka vara med" och att kunna bli medbjuden nästa gång.

Kan nämna att jag bor i en studentstad och är relativt nyinflyttat så än så länge känner jag inte så mycket folk, vilket gör det ännu svårare när man inte dricker (tydligen). För vem vill umgås med en nykterist?

Känner mig iaf förbannad på mig själv idag för att jag tänkt träna idag, och ändå slutade det med ett par starköl.

Kanske någon annan som känner igen sig?

Alltså vad är prob med att dricka 2 glas vin tex, stör mig som fan på folk som ska sitta o dricka läsk!

limenka
2010-02-13, 12:49
Visst blir man utstött från gänget under helgerna.
Då har man alternativ:
1: skaffa tjej.
2: satsa på skolan.

Båda har fördelar.

Stoltz
2010-02-13, 12:49
Alltså vad är prob med att dricka 2 glas vin tex, stör mig som fan på folk som ska sitta o dricka läsk!

Vin smakar galla?

xlucasx
2010-02-13, 12:53
Alltså vad är prob med att dricka 2 glas vin tex, stör mig som fan på folk som ska sitta o dricka läsk!

Förklara gärna lite närmare varför det stör dig, är det provocerande med folk som inte vill ingå i din heliga rit?

z_bumbi
2010-02-13, 12:55
Knepig sits i studentkretsar att hålla sig ifrån det, problemet som jag upplever är att de flesta aktiviteter som arrangeras kretsar runt alkohol. Jag skulle nog försöka söka runt efter andra saker att hitta på, även om det kan vara svårfunnet.

Själv brukar jag säga att jag är gravid, om inte annat så byts ämnet en stund.

Gravid var en ny variant men jag har inte upplevt som något större problem. En del folk frågar och jag svarar, sen frågar jag varför de dricker och de blir förvirrade. Så mycket svårare är det inte.

Frågan är, som jag redan tallat lite på, varför man umgås med folk som super flera gånger i veckan om man själv inte dricker.

Man går ut och har kul. En del dricker och en del dricker inte men ingen bryr sig om vem som gör vad då då det är upp till var och en.

Iofs är jag inte nykterist men periodvis har det inte varit långt ifrån.

Shakemynuts
2010-02-13, 12:56
Förklara gärna lite närmare varför det stör dig, är det provocerande med folk som inte vill ingå i din heliga rit?

Är väl samma sak då folk kan få veta att jag är vegetarian, det är ganska vanligt att köttätare verkar se det som ett direkt hot och hån mot deras köttätande och jag har alltså varit med om att folk börjar försvara sitt köttätande bara av att jag säger att jag är vegetarian.

limenka
2010-02-13, 12:56
Alltså vad är prob med att dricka 2 glas vin tex, stör mig som fan på folk som ska sitta o dricka läsk!

han/hon som dricker sin läsk stör sig nog på att du dricker ditt vin. man är väl ute efter umgänget och en trevlig kväll inte framtida leverproblem när man är ute tillsammans.

spoon
2010-02-13, 12:56
Alltså vad är prob med att dricka 2 glas vin tex, stör mig som fan på folk som ska sitta o dricka läsk!

Alltså det är ju fritt att välja att dricka eller låta bli om man inte vill det. Jag fattar inte vad det är som du stör dig på ? Samma sak när jag var Vegetarian så störde sig folk på det. Men jag fattar inte riktigt varför. Vad är det som är så provocerande med att folk har andra värderingar?

Edit. Jag skriver tydligen alldeles för långsamt :)

Nina L
2010-02-13, 12:57
Av er som är nykterister och inte elitsatsande idrottare, hur många av er kan ärligt säga att ni inte är töntar?
Haha det där var pollmaterial! Jag sträcker upp en icketöntig hand här. :D

limenka
2010-02-13, 13:01
töntar? vad klassas som tönt nu då?

Stoltz
2010-02-13, 13:10
töntar? vad klassas som tönt nu då?

Loke är ett rätt bra exempel.

O_Wao
2010-02-13, 13:21
Alltså vad är prob med att dricka 2 glas vin tex, stör mig som fan på folk som ska sitta o dricka läsk!

Men varför ska man dricka alkohol om man inte vill? Det är ingalunda livsnödvändigt för överlevnaden. Betyder det att om du röker så måste alla andra röka, för annars är de töntar och det stör dig som fan? Jag förstår verkligen inte.

mojoo
2010-02-13, 13:21
Det där har jag också märkt av. Man hamnar väldigt lätt utanför gemenskapen. Bor man i Sverige så skall man dricka. Jag har aldrig rört en droppe alkohol i hela mitt liv vilket lett till att man hamnar utanför i vissa fall, men det är ett val jag gjort och inget jag tänker ändra på.

Förstår inte varför alla skall vara så anti att man inte dricker. Får dom dåligt samvete kanske?

Visst känner jag snälla människor, men just helgerna brukar spenderas i sin ensamhet framför datorn. Skall sanningen fram är det ju inte ens särskilt kul att umgås med fulla människor så jag tror inte jag går miste om så mycket.

+1

En rätt nära polare frågade om jag skulle hänga med ut på krogen, då sa jag
: Ah låter kul! men jag tar de nog lite lugnt idag med drickande!
Polaren: Jaha? men va fan, då är de ju ingen idé att du följer med (ungefär)
Dom tyckte jag verkligen skulle med om jag skulle dricka mycket annars kunde jag stanna hemma. Inget skämtande i de.
Vet inte om man kan kalla folk polare när dom säger så. Förstår inte grejen med att supa sig sjöfull. Kan dom inte ha kul utan eller?

swiftin
2010-02-13, 13:23
Ganska intressant fenomen. Inte helt samma grej, men...

Bor med 2 polare, och en av dem skulle ha förfest med några gemensamma vänner. Jag hade redan från början sagt att jag inte skulle med ut men att jag ändå kunde ta en öl eller två. Under hela kvällen var det kommentarer som "du ska inte med nu då?" "var är den gamla markus?" "vad har hänt med dig?" "ta dig en grogg nu" "kom igen nu". Jag fick gång på gång förklara att jag var mer sugen på att ta det lugnt då jag vart ute dagen innan. Men det var tydligen inte helt okej, det heller.

Men man hör det hela tiden, om det är någon som inte dricker. Det enda som är okej är typ att köra och att vara gravid, om man inte ska ha något.

Sen finns det många studenter som lever nollningsliv även på terminerna. I vissa föreningar.

Exhale_
2010-02-13, 13:26
Alltså vad är prob med att dricka 2 glas vin tex, stör mig som fan på folk som ska sitta o dricka läsk!

Att du stör dig på det beror nog hellre på att det är du som har problem. Men jag gissar att du är <25 år så du växer nog upp du med så småningom. *kissass*

Loke
2010-02-13, 13:48
Kamma dig. Vad vill du ha reda på? Anledningen till att de/vi inte dricker?
Nyktra alkoholister, dåliga erfarenheter, avskyr smaken, spyr för lätt, blivit våldtagen på fyllan, våldtagit på fyllan, slår sönder möbler, slår sönder ansikten. Fan, pick and choose.

Men vad jag inte riktigt förstår är varför du anser att de är töntar? Har det med en viss mall som du anser att man ska gå efter?

Det jag vill ha reda på är varför sociala och roliga människor skulle tvingas dricka alkohol. Det ser jag nästan aldrig.

Därmot är det vardag att töntar uppmanas att dricka av sina vänner för att komma ur sitt skal.

Vad räknas som en tönt för dig?

Det är helt irrelevant :)

Frågan är, tror de som dricker att de i sin umgängskrets anses töntiga? Om så är fallet, är det konstigt att de uppmanas att dricka för att släppa loss?

För att du är så häftig och macho och får hänga med dom coola killarna på jobbet? Är själv nykterist och kan tycka att dom flesta nykterister är allmänt jobbiga, mesiga och präktiga av sig - generellt sett. Däremot så var ditt uttalande det "töntigaste" jag läst på fruktansvärt länge. :thumbup:

Edit: tänkte främst på hippiewannabes som UNF eller IOGT-nykterister som vill rädda världen och springa runt med likadana tröjor med politiskt korrekta slogans, dom är som kloner. Nästan hare-krishna varning på dom.;)

Tja, jag har inte som mål att vara coolast här på kollo, därmot har jag som mål att ge vissa stela typer lite självinsikt. Du och jag är ju på samma sida, så vad är grejen?

Frågan är vem som är tönten? Killen/tjejen som följer andras väg och super för att "alla andra gör det". Eller personen som vågar tänka efter själv och ta ett eget beslut om han eller hon ska supa.

Tönten är den som av sitt sociala umgänge bedöms vara en tönt, några andra regler kan man ju knappast påstå finns. Sen kan du och jag diskutera bäst fan vi vill vad som är töntigt, men det spelar ju knappast någon roll eftersom vi inte umgås.

Ang. Loke så vill han nog bara provocera. Annars är det ju synd om stackarn.

Klart jag vill provocera, det fattar alla utom Stoltz, men inte enbart. Provokationen är till för att få vissa att tänka efter lite.

Och ja, for Loke's information, jag är en tönt. Nykterist är jag däremot inte, jag är bara inte särskilt förtjust i sprit och allmänt ointresserad av supkulturen.

Haha, du behöver ju inte svara fattar du väl, det är ju knappast dig och dina gelikar jag riktar mig mot. Visst förstår jag att du vill försvara nykteristerna, men detta är, trots provokationen, knappast ett angrepp mot dem.

Loke är ett rätt bra exempel.

Men skärp dig stoltz, personangrepp är bara löjligt. Jag kallar ingen tönt, jag säger inte ens vad en tönt är för något. Det ENDA jag ber nykteristerna att göra är att rannsaka sig själva: Är det VERKLIGEN just avstånd från alkohol i sig som skapar den sociala pressen, eller är det kanske något annat? Jag vet nämligen nykterister som aldrig drabbas av påhopp och och nykterister som jämt drabbas av påhopp.

Och vet ni allihopa? Jag vet en del som dricker och som ändå alltid uppmanas att dricka ännu mer. Vad tror ni det beror på? Varför finns det folk som faktiskt dricker och som ÄNDÅ drabbas av samma sak som er nykterister? Bra konstigt det där... eller inte. Det kanske som sagt inte handlar just om alkohol utan om personlighet.

shut teh face
2010-02-13, 13:53
Loke, jag tror tyvärr inte att du ens förstår hur åt helv... fel du är. Om du blir äldre så kommer du se tillbaka på dina rader och vilja gå och gömma dig på månen.

Stoltz
2010-02-13, 13:59
Nåja Loke, nu får du allt ta det jag sade. Försöker du provocera får du räkna med det blir lite hätsk stämning, speciellt när man kallar en grupp för öknamn.

Med det sagt -
Jag tycker snarare att det är oavsett om man är social eller inte som frågan brukar dyka upp. I mitt fall brukar det bli "Vad dricker du?" av någon som inte kommer på något bättre just då, och om jag svarar "Fanta" så blir oftast följdfrågan "Ska du ha en öl?" eller "Ska du ha en drink?". No problemo där, det är väl fortsättningstjatet som blir lite störigt.

Min poäng är däremot att det räcker med en sådan fråga för att tagga igång många.

mangemani
2010-02-13, 14:02
kan man säga nej och och har kunskapen att kunna skita i vad andra tycker,så är det inte ett dugg svårt.

<Mike>
2010-02-13, 14:08
Haha Loke, vilken lirare :)

Ditt sätt att se på saken är löjligt. Problemet ligger oftast inte i nykteristen själv utan de som dricker som nykteristen umgås med. Vissa som dricker tycker det är lugnt med folk som inte dricker medan vissa känner sig påhoppade, förlöjligade, utsatta etc och kan då lätt bli aggressiva och/eller förvirrade.

Frågan ska snarare vara varför många som dricker har så svårt för folk som inte gör det.

shut teh face
2010-02-13, 14:11
Det stora problemet, som Loke inte ser, och det äcklar mig, är att människor är olika.. Enligt honom så är det något fel på personen om han inte följer flocken, och då ska han dricka så han kommer i fas. Herregud, jag kan inte ens förklara hur sjukt det är.

Loke
2010-02-13, 14:12
Loke, jag tror tyvärr inte att du ens förstår hur åt helv... fel du är. Om du blir äldre så kommer du se tillbaka på dina rader och vilja gå och gömma dig på månen.

Om jag blir äldre? :P

Men du, om du förstår hur fel jag har så måste ju du också fattat vad det är jag säger. Ta och återberätta det.

Nåja Loke, nu får du allt ta det jag sade. Försöker du provocera får du räkna med det blir lite hätsk stämning, speciellt när man kallar en grupp för öknamn.

Med det sagt -
Jag tycker snarare att det är oavsett om man är social eller inte som frågan brukar dyka upp. I mitt fall brukar det bli "Vad dricker du?" av någon som inte kommer på något bättre just då, och om jag svarar "Fanta" så blir oftast följdfrågan "Ska du ha en öl?" eller "Ska du ha en drink?". No problemo där, det är väl fortsättningstjatet som blir lite störigt.

Min poäng är däremot att det räcker med en sådan fråga för att tagga igång många.

Fast jag kallar ju ingen för tönt om det är det du syftar på, som sagt har jag inte ens en åsikt om vad som är töntigt. Jag struntar helt i din töntkommentar såklart, det är mest det att jag tycker du är löjlig när du sjunker ner till att kalla mig tönt. Gör som du vill.

Jo, fast jag tror inte det bara är socialgrejen, det är så mycket mer komplext än så. Vet en kille som faktiskt är ganska tyst och lugn när han är nykter på fester. Men det märks liksom ändå att han trivs så bra som det är att jag aldrig hört någon kommentera att han inte ens låtsas dricka med hjälp av läsk. Det är något med utstrålningen från vissa. Jag påstår mig inte veta exakt vad det är.

Det stora problemet, som Loke inte ser, och det äcklar mig, är att människor är olika.. Enligt honom så är det något fel på personen om han inte följer flocken, och då ska han dricka så han kommer i fas. Herregud, jag kan inte ens förklara hur sjukt det är.

Ok, det är så jag tycker? Jag var övertygad om att jag inte ens hade presenterat någon personlig åsikt om drickande. Jag trodde även att jag sagt ganska tydligt att jag vet många människor som accepteras aldeles utmärkt utan att dricka. Och många människor som inte accepteras även fast de dricker.

X-Change
2010-02-13, 14:15
Loke har en poäng.

Tönten är den som alla andra tycker är en tönt. Det är fakta. Den är "tönten" kan stå och hävda att alla andra som kallar honom tönt är de verkliga töntarna - men vad bryr sig de andra om det? Nada... och i det här fallet är det alla andra som bestämmer verkligheten.
Tänk er 1 person som säger "jag är en cool kille" och 20 andra som säger "han är en tönt".
De 20 personerna kan ha hur fel som helst, men deras uppfattning är den som kommer gälla.

Den som väljer att sitta hemma för att han inte pallar att få sina värderingar ifrågasatta är förloraren eftersom han/hon begränsat sin tillvaro pga andra personer.

Vetenskapsmän, konstnärer, religiösa-ikoner har hycklats, bespottats, landsförvisats och dött för sina idéer - och så sitter folk hemma för att andra är "töntar" som hetsar dem till att dricka. Förstår det inte.

Ni som sitter och säger hur fel Loke har och "stå på dig! alla andra är töntar" ...tja ni har ju inget val än att sitta hemma en fredag-lördagskväll, längta efter att socialisera men varenda gång behöva påminna sig själv om "alla där ute är dryga idioter som inte förstår". Och då blir det film och mys varenda helg.
Om folk gjorde saker som utmanade och berikade deras tillvaro, som att syssla med andra hobbies som musik, måleri, läsa, meka/bygga saker så är det lugnt (för det är ur livskavlie-synpunkt bättre), men när folk bara sitter hemma och stirrar dumt in i tv-rutan och muttrar hur dumma folk som går ut är - då är det bara synd om dem.

Flodhäst
2010-02-13, 14:18
Loke har en poäng.

Tönten är den som alla andra tycker är en tönt. Det är fakta. Den är "tönten" kan stå och hävda att alla andra som kallar honom tönt är de verkliga töntarna - men vad bryr sig de andra om det? Nada... och i det här fallet är det alla andra som bestämmer verkligheten.
Tänk er 1 person som säger "jag är en cool kille" och 20 andra som säger "han är en tönt".
De 20 personerna kan ha hur fel som helst, men deras uppfattning är den som kommer gälla.

Den som väljer att sitta hemma för att han inte pallar att få sina värderingar ifrågasatta är förloraren eftersom han/hon begränsat sin tillvaro pga andra personer.

Vetenskapsmän, konstnärer, religiösa-ikoner har hycklats, bespottats, landsförvisats och dött för sina idéer - och så sitter folk hemma för att andra är "töntar" som hetsar dem till att dricka. Förstår det inte.

Ni som sitter och säger hur fel Loke har och "stå på dig! alla andra är töntar" ...tja ni har ju inget val än att sitta hemma en fredag-lördagskväll, längta efter att socialisera men varenda gång behöva påminna sig själv om "alla där ute är dryga idioter som inte förstår". Och då blir det film och mys varenda helg.
Om folk gjorde saker som utmanade och berikade deras tillvaro, som att syssla med andra hobbies som musik, måleri, läsa, meka/bygga saker så är det lugnt (för det är ur livskavlie-synpunkt bättre), men när folk bara sitter hemma och stirrar dumt in i tv-rutan och muttrar hur dumma folk som går ut är - då är det bara synd om dem.

För alla sitter hemma och gråtrunkar en fredag medan de egentligen ville dra ut och dricka? :confused:

Rockhard
2010-02-13, 14:20
Fulla människor är odrägliga. Hjälper lite (men inte mycket) om jag själv är full.

För övrigt har Loke rätt i det mesta han skrivit.

egge
2010-02-13, 14:25
Festhetsen är ju betydligt större bland studenter. Ibland kan det faktiskt vara lite påfrestende även fast jag tillhör dom som mer än gärna dricker öl till helgen.
Testa att sök dig till andra kretsar som inte bara består av studenter.

RebelYell
2010-02-13, 14:26
Va lite mer bestämd för fan! Så länge du tar den där ölen efter påtryckningar så kommer de att fortsätta!

X-Change
2010-02-13, 14:27
För alla sitter hemma och gråtrunkar en fredag medan de egentligen ville dra ut och dricka? :confused:
Ja, typ. Min uppfattning är att många människor bara sitter av tiden över helgen i väntan på ny arbetsvecka.
Läs det jag skrev: de som har en hobby som fyller de med lycka och använder varenda ledig stund åt den - de är de verkliga vinnarna.
Har man som hobby att gå ut på helgen och bli full (dvs det är det bästa man vet) då ska man göra det. Gillar man meka med bilar så tycker jag att man ska göra det hela helgen.
Men de som sitter hemma för att deras val blir ifrågasatta - de är förlorarna. För de låter andra bestämma hur de ska leva sina liv.

TIMPA
2010-02-13, 14:29
Lögnerna tycker jag kan skippas, då det antagligen kommer kännas fel att man ska behöva ljuga för att komma undan? Men samtidigt kännas fel om du dricker efter visst påtryckande.. Knivig sits.

X-Change
2010-02-13, 14:31
Festhetsen är ju betydligt större bland studenter. Ibland kan det faktiskt vara lite påfrestende även fast jag tillhör dom som mer än gärna dricker öl till helgen.
Testa att sök dig till andra kretsar som inte bara består av studenter.
Sant. Brukar kalla fenomenet "revenge of the nerds". Det är de som aldrig fick vara med eller var populära i högstadiet och gymnasiet som så fort de hamnar på högskola tar på sig en overall och ska supa konstant.
Alla deras historier börjar med "det var då XXXXX svepte en 70-its" eller "kommer du ihåg när jonsson däckade?".

Dem kan plötsligt inte göra någonting längre utan att alkohol ska finnas med i bilden.

L-Sami
2010-02-13, 14:38
Skaffa dig kompisar som accepterar din nykterism.

svennebanan
2010-02-13, 14:45
töntar? vad klassas som tönt nu då?

Smalfeta festglada hårdrockare är i alla fall min definition.

jocke12
2010-02-13, 14:55
Ehr. Man ska aldrig låta träningen gå ut över alkoholen, så någon vis.

Doctor Snuggles
2010-02-13, 15:08
Jag tror stressen av att behöva stå emot och vara analfixerad på sin träning är mer skadlig än eventuell alkohol. Sen behöver man inte supa skallen av sig a ala svenskt manér varenda gång man går ut. Vidare så är lite alkohol bara nyttigt.
Många får dessutom de bästa passen dagen efter en halvbläcka.

svennebanan
2010-02-13, 15:11
Jag tror stressen av att behöva stå emot och vara analfixerad på sin träning är mer skadlig än eventuell alkohol. Sen behöver man inte supa skallen av sig a ala svenskt manér varenda gång man går ut. Vidare så är lite alkohol bara nyttigt.
Många får dessutom de bästa passen dagen efter en halvbläcka.

vem säger att alla väljer att avstå för att optimera träningen då?

stridis
2010-02-13, 15:12
Därmot är det vardag att töntar uppmanas att dricka av sina vänner för att komma ur sitt skal.


Det har jag aldrig förstått mig på, varför alkohol? Det blir man ju mest trött av? Då finns det ju massa annat som faktiskt fungerar; eller nej knark skall vi inte hålla på med.

Doctor Snuggles
2010-02-13, 15:13
vem säger att alla väljer att avstå för att optimera träningen då?

Vem säger att alla inte gör det?
Jag svarade på ts fö.

xlucasx
2010-02-13, 15:21
Sant. Brukar kalla fenomenet "revenge of the nerds". Det är de som aldrig fick vara med eller var populära i högstadiet och gymnasiet som så fort de hamnar på högskola tar på sig en overall och ska supa konstant.
Alla deras historier börjar med "det var då XXXXX svepte en 70-its" eller "kommer du ihåg när jonsson däckade?".

Dem kan plötsligt inte göra någonting längre utan att alkohol ska finnas med i bilden.

Känner igen det där fenomenet, det är killarna som antingen när dom börjar gymnasiet eller högskola och har fått "en ny chans att inte vara nördar" börjar supa så in åt helv#te och ragga på alla tjejer som har minst 1 år kvar till byxmyndig. Dom vill gärna vara "tough guys" också vilket småtjejerna brukar gå på sorgligt ofta. Dom har även en förmåga att påfallande ofta vara socialt inkompetenta eller smått efterblivna. Tack för att du gav mig ett nytt uttryck att beskriva fenomenet med, jag ska använda det väl. :hbang:

Mestalla
2010-02-13, 15:38
Loke har faktiskt rätt i det han skriver tycker jag. Jag tycker att är man på en fest eller ute på krogen och inte sattsar hårt på sport utan bara vill bli bättre (om det nu är ens anledning till att inte dricka) så ska ska ta en öl eller två, det hör till liksom. Om jag är med någon som inte dricker när vi andra dricker så får man nästan skuldkänslor för man vet hur mycket roligare det är att vara påverkad än nykter. Att man frågar "Varför dricker inte du?", "Ska du inte ha en bira?" är inget fel tycker jag men om man får ett svar typ "Nej jag vill inte", "Nej jag ska gymma i morgon" så tycker man att det är en tönt helt enkelt. Det är kanske för man inte är äldre än vad man är och uppväxt med att det hör till att dricka på helgerna. Svårt att förklara.

Men dom nollorna som stod och banka i bordet för TS inte ville dricka hade jag prylat varenda en av dom. Det är äckligare än att sparka på någon som ligger ner.

tsp
2010-02-13, 16:25
Vid trugande av spritdrycker "nej tack, jag kan inte dricka sprit, har så dålig alkoholtolerans att jag blir alldeles sket"

När det kommer till cider, öl osv så drick lite grann och prata inte om att du inte vill dricka. Liksom på en fest kan du ju stå med en öl ett bra tag "nej tack, jag har redan en öl" och vid middagar osv så kan du ju dricka långsamt plus ha ett glas vatten till. Och din träning kommer troligtvis inte bli jättemycket lidande av 1-3 öl/cider nån kväll då och då. Jag är 100% säker på att det finns andra saker i ditt liv du kan fokusera på att sköta bättre om du har extrem optinoja.

eternallord
2010-02-13, 16:32
Fan vad veka ni är :) Jag vill inte, det påverkar min träning räcker alltid för mig, gäller bara att visa att man menar allvar.

svennebanan
2010-02-13, 16:39
Fan vad veka ni är :) Jag vill inte, det påverkar min träning räcker alltid för mig, gäller bara att visa att man menar allvar.

Ja, alltså något tjat eller ens förslag får jag aldrig utstå. Det ända jag tycker är fel/drygt är att alkohol skall vara en del av precis alla sociala aktiviteter. Väldigt synd att folk inte kan umgås utan alkohol. Då är jag hellre asocial.

C.E.J.
2010-02-13, 16:40
Som jag har märkt är det lättast att bara byta ämne så folk får något annat att tänka på.

"Suppose a tree falls in the forest, but no one is there to hear it, does it make a sound?"

That ought to silence 'em!

fabbo
2010-02-13, 18:24
Jag har aldrig varit full ännu och är 30 år. Kan väl inte påstå att varje dag är rolig men jag har aldrig haft så tråkigt att jag måste supa för att ha roligt eller för att våga prata med okända människor. Förstår om nån är jävligt stressad och behöver slappna av med ett glas men själv föredrar jag att pumpa, springa eller fara och sparka på träningskompisarna. Folk som tjatar på att andra att de ska supa kan gå o skita ner sig, jävla nollor!

Anton Fräs
2010-02-13, 18:45
Jag brukar bara konstatera att jag inte dricker då det påverkar min träning. Pressar folk en brukar jag bara ifrågasätta varför det pressar de pressar en, kan de inte dricka i närvaro av en som är nykter? Var bara fast i din övertygelse, det märks. Folk brukar inte ifrågasätta om man känner sig säker i att man inte kommer dricka, trots trugande.

Denstillasittande
2010-02-13, 19:03
Trist att folk inte tycker att träning inte räcker som anledning till att inte dricka. Jag blir fan mer impad av folk som totalt dissar alkohol för de vill ägna sig totalt för sin idrott. Hade själv aldrig klarat de tror jag, det är för skönt och gott och kunna dricka ändå.

Tolkia
2010-02-13, 19:13
Att man frågar "Varför dricker inte du?", "Ska du inte ha en bira?" är inget fel tycker jag men om man får ett svar typ "Nej jag vill inte" (...) så tycker man att det är en tönt helt enkelt.
Snarare: Om DU får ett svar typ "jag vill inte" så tycker DU att personen är en tönt. Jag tror att du skall vara försiktig med generaliseringarna där. Om någon inte accepterar "jag vill inte" som en giltig anledning till att inte dricka sprit, så undrar åtminstone jag vad den personen egentligen har för förhållande till alkohol.
Pressar folk en brukar jag bara ifrågasätta varför det pressar de pressar en, kan de inte dricka i närvaro av en som är nykter?
+1. Motfrågan "varför är det viktigt för dig att jag dricker?" brukar få många att inse att de är pinsamma.

von huff
2010-02-13, 19:18
Jag tjatar inte på folk om de inte dricker när jag gör det men jag tycker att det är roligare när de gör det :)Jag har iofs aldrig det problemet.Jag har alltid mycket roligare när jag dricker lite även om man i många fall ångrar det dagen efter.Att supa freda och lördag förstör träningen för lördag, söndag och måndag för mig.

ARMSTARK
2010-02-13, 19:21
Inget att bry sig om, fulla människor är jobbiga, det är en det av ruset. Fast att ha ågren för att man druckit 2 starköl dan innan träning är inte heller särskilt sunt. För träningsresultatet har det absolut ingen betydelse.

von huff
2010-02-13, 19:24
Alkoholen påverkar inte träningen så mycket tror jag om man sköter träningen och kosten i övrigt.Man super på lördag och håller söndag som vilodag och ser till att få i sig bra mat.

Doctor Snuggles
2010-02-13, 19:25
Jag tjatar inte på folk om de inte dricker när jag gör det men jag tycker att det är roligare när de gör det :)Jag har iofs aldrig det problemet.Jag har alltid mycket roligare när jag dricker lite även om man i många fall ångrar det dagen efter.Att supa freda och lördag förstör träningen för lördag, söndag och måndag för mig.

Det här är problemet med den svenska inställningen till drickande. Dricka är inte lika med att supa. Det går att dricka utan att supa sig dyngrak, jag lovar.

Anton Fräs
2010-02-13, 19:26
Sedan får man ju inte glömma att väldigt många av andra skäl inte vill supa sig fulla. Det är inte bara träningen som spelar in för mig även om det är en del av skälet.

Jag vidhåller att sålänge man står på sig så blir det inte särskilt jobbigt för en själv. Sitter man däremot och mesar och säger "njeee jag vet inte, ska liksom inte dricka ikväll" då kan man nog i vissa sällskap förvänta sig 20 fulla pers som dunkar i bordet.

ARMSTARK
2010-02-13, 19:35
Om det ska vara så svårt att säga nej kan man ju alltid ta bilen till festen och säga: Nej tyvärr, jag kör. Det brukar folk köpa utan gnäll.

Psyla
2010-02-13, 19:39
Tycker det är förjävla tråkigt att det ska vara så, har själv samma problem.

xlucasx
2010-02-13, 19:52
Riktigt tragiskt att det i överhuvudtaget ska bli en sådan stor grej eller ens ett problem att man väljer att inte dricka. Och att det är dom som inte dricker som ska rannsaka sig själva är bara sorgligt.

Jag har vilket som slutat hänga med på krogen eller dyka upp på polares fester, oavsett hur bestämd man är så finns det alltid dom som är tröga nog att försöka tjata precis hela kvällen. Jag ska inte behöva ha en anledning, ursäkt eller orsak till att jag inte dricker även om jag faktiskt har väldigt många anledningar. Det är helt enkelt inte min skyldighet att behöva försvara mitt val och förklara mig varenda gång jag går ut. Det är precis samma sak som när folk får reda på att man inte äter kött, man måste ha en massa anledningar och vara beredd att försvara sitt val.

Varför kan jag inte få dricka mitt vatten utan att folk ska ifrågasätta mitt val? Varför ska jag inte kunna äta en matlåda med linssås på jobbet utan att vara beredd på debatt?

Anton Fräs
2010-02-13, 20:00
Riktigt tragiskt att det i överhuvudtaget ska bli en sådan stor grej eller ens ett problem att man väljer att inte dricka. Och att det är dom som inte dricker som ska rannsaka sig själva är bara sorgligt.

Jag har vilket som slutat hänga med på krogen eller dyka upp på polares fester, oavsett hur bestämd man är så finns det alltid dom som är tröga nog att försöka tjata precis hela kvällen. Jag ska inte behöva ha en anledning, ursäkt eller orsak till att jag inte dricker även om jag faktiskt har väldigt många anledningar. Det är helt enkelt inte min skyldighet att behöva försvara mitt val och förklara mig varenda gång jag går ut. Det är precis samma sak som när folk får reda på att man inte äter kött, man måste ha en massa anledningar och vara beredd att försvara sitt val.

Varför kan jag inte få dricka mitt vatten utan att folk ska ifrågasätta mitt val? Varför ska jag inte kunna äta en matlåda med linssås på jobbet utan att vara beredd på debatt?

Varför ska inte jag kunna äta omelett eller smörstekta grönsaker till lunch utan att bli hetsad av mina klasskamrater!?!

On topic: Har du försökt ifrågasätta varför de ifrågasätter ditt val att avstå alkohol? Brukar bli tomma ögon och stammande röster om man kör på det spåret.

Scar
2010-02-13, 20:09
Okej att det kan vara lite svårt att stå emot trycket att inte dricka i Sverige men det är ju ändå du som väljer i slutändand och om dina kompisar tycker att du är en tråkmåns för att du inte dricker så är de nog inga jättebra kompisar ändå. Jag valde självmant att inte dricka en droppe på ett år och det funkade utan några problem. Känner att man blir bättre i sociala sammanhang också när inte alkohol är inblandat hela tiden.

Morty
2010-02-13, 20:13
I Sverige så är detta våran kultur. Man SKA dricka. Period.

Jag gillar det inte, inte alls. Jag kommer aldrig någonsin att dricka men festar ändå när det ska festas.

Gillar inte Lokes idé om att man ska vara tönt för att man är nykterist, eller att en övervägande majoritet av nykteristerna är töntar. Vissa människor är töntar, och vissa av töntarna dricker och andra inte. Även om man är både nykterist och tönt så tycker jag att man borde jobba bort sina tönt-egenskaper (om man inte trivs med dom) och verkligen inte sluta vara nykterist.

Samma verkar kunna vara applicerbart på vegetarianer. De är töntiga, folk har något emot dom. Jag förstår verkligen inte varför... De har, likt nykterister, gjort ett val som påverkar dom själva och så länge de inte är militanta så kommer det att stanna så.

Kanske tycker folk att det är jobbigt när folk tänker själva, gör egna, medvetna val som innebär att gå emot normen?
Hoppas att jag inte misslyckades totalt med att få ner mina tankar nu.. Så jävla trött efter 6h träning :o

von huff
2010-02-13, 20:24
Att man är fjant om man inte dricker eller är vegetarian tror jag att fick sin början i högstadiet.Det var ju alltid nördarna eller fegisarna som inte drack.Det var ju alltid bimbona som var vegetarianer.Jag tycker ochså att det är synd att folk känner sig tvingade att dricka.

Anton Fräs
2010-02-13, 20:27
Jag tycker dock det är minst lika irriterande med nykterister och/eller vegeterianer som har en överlägsen attityd. Det är långt ifrån alla men praktexempel finns tyvärr..

Trapper Buzz
2010-02-13, 20:34
Byt eller avskaffa umgänge.

Anton Fräs
2010-02-13, 20:36
Byt eller avskaffa umgänge.

Eller så står man på sig, på riktigt.

Trapper Buzz
2010-02-13, 20:39
Jo, det är beprövat. Värsta sorten är dom som är alkoholister,
som man inte vill ska falla in i missbruk och som man vill stötta
men som blir helsné när man inte tokpartajar på nyår, midsommar etc etc.

svennebanan
2010-02-13, 20:43
Vart drar man gränsen för alkoholism? Finns det riktlinjer?

Anton Fräs
2010-02-13, 20:44
Vart drar man gränsen för alkoholism? Finns det riktlinjer?

Det finns ju säkert diagnoskritierier men det brukar inte vara så svårt att uppfatta om någon har problem med spriten..

Värsta är att flera av mina närmaste vänner har föräldrar som måste ha ett par glas vin efter jobbet för att kunna slappna av, visst stannar det där kanske det inte gör så mycket men det är ju en risk?

svennebanan
2010-02-13, 20:48
Kanske parkbänken är nära för vissa i den här tråden? Kanske är dom som borde rannsaka sig själva?

Trapper Buzz
2010-02-13, 20:48
Vart drar man gränsen för alkoholism? Finns det riktlinjer?
I min kompis fall var det mycket lätt, då han dog av det (dec 2005).
Huruvida och i vad mån man själv har missbrukaranlag får man försöka känna efter själv; jag tror de flesta med öppet sinnelag och normalbegåvning klarar det.

Morty
2010-02-13, 20:49
Vart drar man gränsen för alkoholism? Finns det riktlinjer?

Om man svara "ja" på en eller flera av följande frågor så finns en risk och man måste dyka djupare i det.


Har du nånsin känt att du borde minska din alkoholkonsumtion?
Har någon irriterat dig genom att kritisera ditt alkoholbruk?
Har du nånsin haft skuldkänslor för ditt alkoholbruk?
Har du nånsin druckit alkohol det första du har gjort för att komma över en baksmälla?


EDIT: Ett ja på sista frågan väger extra tungt.

Tolkia
2010-02-13, 20:50
Vart drar man gränsen för alkoholism? Finns det riktlinjer?
Det finns kriterier, se t.ex. här (http://www.lthalland.se/lth_templates/CategoryListCareProgramPage____6108.aspx). Sedan finns mer diffusa kategorier, som t.ex. riskbruk (personen kan inte klassas som beroende, men brukar alkohol på ett sätt som kommer att bli ett problem på sikt, personen brukar så stora mängder att det är förenat med hälsorisk) m.fl. Jag skulle säga att det, precis som man brukar säga när man pratar om ätstörningar, finns ganska många som har ett förhållande till alkohol som inte är helt sunt, men som "klarar sig undan" med det, eftersom svenska samhällsnormer stöttar det.

Edit: Sen som vanligt.

svennebanan
2010-02-13, 20:53
Om man svara "ja" på en eller flera av följande frågor så finns en risk och man måste dyka djupare i det.


Har du nånsin känt att du borde minska din alkoholkonsumtion?
Har någon irriterat dig genom att kritisera ditt alkoholbruk?
Har du nånsin haft skuldkänslor för ditt alkoholbruk?
Har du nånsin druckit alkohol det första du har gjort för att komma över en baksmälla?


EDIT: Ett ja på sista frågan väger extra tungt.


Då är ju alla studenter alkoholister troligen. Härlig värld vi lever i.

ARMSTARK
2010-02-13, 20:54
Det finns ju säkert diagnoskritierier men det brukar inte vara så svårt att uppfatta om någon har problem med spriten..

Värsta är att flera av mina närmaste vänner har föräldrar som måste ha ett par glas vin efter jobbet för att kunna slappna av, visst stannar det där kanske det inte gör så mycket men det är ju en risk?

Om man nu ska försöka hitta var gränsen för när man är alkoholist går så: Om man behöver alkohol för att slappna av är man definitivt alkoholist! Har man slagit ut kroppens signalsystem till den grad att den normala nedvarvningen inte fungerar utan alkohol är man alkoholist.

Tolkia
2010-02-13, 20:56
Då är ju alla studenter alkoholister troligen. Härlig värld vi lever i.
Alla är väl att ta i förstås, men vi huserar ju på samma universitetsområde, och jag kan hålla med om att det definitivt är lite för många som har ett riskbruk för att det skall kännas riktigt bra. Nollningsperioden är enbart *screwy*.

Trapper Buzz
2010-02-13, 20:58
Då är ju alla studenter alkoholister troligen. Härlig värld vi lever i.

Inte direkt nytt, historiskt. Kolla på begravningsplatsen i Uppsala vid Övre Slottsg./St Johannesgatan massgravar dit man begravt omkomna studenter. Varför tror du dom kastar sig från taken i Flogsta?

Loke
2010-02-13, 21:06
Alla är väl att ta i förstås, men vi huserar ju på samma universitetsområde, och jag kan hålla med om att det definitivt är lite för många som har ett riskbruk för att det skall kännas riktigt bra. Nollningsperioden är enbart *screwy*.

Men sen kan man fråga sig hur nollningsperioden hade sett ut utan alkohol och vad det hade gett för resultat...

Tänk om det fanns en sjukdom som hette alkoholbrist och hade samma kriterier som alkoholmissbruk:

1. som leder till svårigheter i skolan, hemmet eller arbetet
2. som medför risk för skada, t ex vid bilkörning
3. som leder till problem med rättvisan, t ex upprepat omhändertagande enligt LOB (lagom om omhändertagande av berusade)
4. som leder till problem i sociala samspelet

Alkoholmissbruk föreligger om minst ett av kriterierna uppfylls under en tolvmånaders-period, samt om kriterierna för alkoholberoende inte är uppfyllda.

Många nyktra studenter skulle kanske få problem på första och fjärde punkten, då alkohol skapar sammanhållning.

Eddie Vedder
2010-02-13, 21:11
Folk brukar inte ifrågasätta om man känner sig säker i att man inte kommer dricka, trots trugande.

Det där har jag märkt tydligt bland alla mina klasskompisar och folk jag stött på under olika studentfester. Ingen som klagar eller tjatar på att jag tackar nej.

Om jag däremot skulle tacka nej på en fest bland gamla polare hemifrån skulle det bli ett evinnerligt tjat eftersom de troligtvis identifierar mig som samma person innan jag flyttade. Och då söp jag rejält.

Varför tror du dom kastar sig från taken i Flogsta?

Ja det händer ju dagligen.*rolleyes* Oj där passerade ju en fönstret här utanför precis!:D

Anton Fräs
2010-02-13, 21:13
Det där har jag märkt tydligt bland alla mina klasskompisar och folk jag stött på under olika studentfester. Ingen som klagar eller tjatar på att jag tackar nej.

Om jag däremot skulle tacka nej på en fest bland gamla polare hemifrån skulle det bli ett evinnerligt tjat eftersom de troligtvis identifierar mig som samma person innan jag flyttade. Och då söp jag rejält.

Olika grupper och människor olika respons antar jag. Skiljer ju lite mellan kretsarna jag festar i också. Har dock inte upplevt det svårare med de gamla vännerna som jag söp som fan med än med de lite nyare. De människor jag upplevt vissa svårigheter med är klassiska alpha males som försöker racka ner på en, men det är bara att ifrågasätta fanskapen :hbang:

Eddie Vedder
2010-02-13, 21:17
Olika grupper och människor olika respons antar jag. Skiljer ju lite mellan kretsarna jag festar i också. Har dock inte upplevt det svårare med de gamla vännerna som jag söp som fan med än med de lite nyare.

Min poäng är den att, precis som du nämner, så brukar inte folk truga som förstått att "han vill inte helt enkelt". Men har man bilden av mig som från den tiden jag drack upp det som placerades framför mig så tror de ju att det är lika lätt än idag.

Och den som inte har den bilden av mig vet ju alltså inte det.:) Mina gamla polare som dock VET att jag förändrat mig skulle aldrig truga i dagsläget.

skaparn
2010-02-13, 21:19
Jag det är svårt att inte dricka, mest för att det är så gott med vin, och så skönt att känna en lätt berusning. Jag tycker att jag tillämpar ett nyktert liv men inser att jag nog ändå dricker en gång i månaden. Mina referenser är inte de bästa.

rooz
2010-02-13, 21:24
Jag har vänner som ifrågasätter att jag har slutat dricka, men det skiter jag i..

Jag vet att jag mår bättre av att inte dricka och få träna hårt efter att ha misskött kost och dylikt i 17 år, efter ha blivit retad för att man är tjock...

Att jag sedan inte gillade den jag var efter massa öl är en annan 5'a;)

Eddie Vedder
2010-02-13, 21:25
Mina referenser är inte de bästa.

Jaha då var det en tidsfråga tills "bilden med stort B" blir postad gissar jag.:D

andyone
2010-02-13, 21:36
Jaha då var det en tidsfråga tills "bilden med stort B" blir postad gissar jag.:D
:laugh:

C.E.J.
2010-02-14, 00:17
Jag har vänner som ifrågasätter att jag har slutat dricka, men det skiter jag i..

Jag vet att jag mår bättre av att inte dricka och få träna hårt efter att ha misskött kost och dylikt i 17 år, efter ha blivit retad för att man är tjock...

Att jag sedan inte gillade den jag var efter massa öl är en annan 5'a;)

Är du 90:a är det nog inte du som misskött din kost under alla de där sjutton åren.

Kwon
2010-02-14, 00:29
Löjligt när 20 pers bankar i bordet och vill få en att dricka.

Vad är det för fasoner

svennebanan
2010-02-14, 00:31
Löjligt när 20 pers bankar i bordet och vill få en att dricka.

Vad är det för fasoner

Skulle kunna vara punkt 3

* Har du nånsin känt att du borde minska din alkoholkonsumtion?
* Har någon irriterat dig genom att kritisera ditt alkoholbruk?
* Har du nånsin haft skuldkänslor för ditt alkoholbruk?
* Har du nånsin druckit alkohol det första du har gjort för att komma över en baksmälla?

Mestalla
2010-02-14, 00:39
Sådär skoj att jag precis skrev ett halvtimmes långt inlägg om att skita i alkohol men så skickas det inte, cp forum.

C.E.J.
2010-02-14, 00:45
Sådär skoj att jag precis skrev ett halvtimmes långt inlägg om att skita i alkohol men så skickas det inte, cp forum.

Kuh-tarl C - när du vill känna dig säker.

Mestalla
2010-02-14, 00:52
Kuh-tarl C - när du vill känna dig säker.

Aaa vet men har klämmt ett par kalla ikväll så tänkte inte så långt. Orutinen lös igenom där så det stänker om det :smash:

Trashcan
2010-02-14, 17:17
Har läst igenom 5-6 sidor nu och det är ett märkligt fenomen alltså. Jag har försökt dra ner på alkoholen det senaste året(Inte vara nykterist) för jag orkar inte med tanken att en massa jobbigt slit ska försvinna för att jag ska kunna vara full. Fylla är inte SÅ jävla kul egentligen och dagen efter går det ju inte att uträtta ett skit. Dyrt är det också. Dom jag umgås med brukar sällan bry sig mycket, men jag har aldrig fattat den där driften som får folk att säga "Jo, men drick lite till. Här, drick den här" osv. Man prackar ju aldrig på någon en Cola liksom. "Här, ta ett glas cola! JO FÖR FAN! KOM IGEN!". Vad är drivkraften?

saab900
2010-02-14, 17:23
Av er som är nykterister och inte elitsatsande idrottare, hur många av er kan ärligt säga att ni inte är töntar?

Det är nämligen så att jag endast känner ett fåtal nykterister som faktiskt inte framstår som töntar, och jag har aldrig varit med om att någon skulle tjata på dom att dricka.

Vad är en tönt?

saab900
2010-02-14, 17:29
Alltså vad är prob med att dricka 2 glas vin tex, stör mig som fan på folk som ska sitta o dricka läsk!

Varför?

Tolkia
2010-02-14, 17:36
... jag har aldrig fattat den där driften som får folk att säga "Jo, men drick lite till. Här, drick den här" osv. Man prackar ju aldrig på någon en Cola liksom. "Här, ta ett glas cola! JO FÖR FAN! KOM IGEN!". Vad är drivkraften?
Det vore onekligen intressant att se reaktionerna om man skulle göra det. :D

WHITEFOLKS
2010-02-14, 17:45
Det vore onekligen intressant att se reaktionerna om man skulle göra det. :D

Liknande är väl inte helt ovanligt när det är dags för fika. Folk trugar så det heter duga då.

Anton Fräs
2010-02-14, 17:46
Liknande är väl inte helt ovanligt när det är dags för fika. Folk trugar så det heter duga då.

Också ett irriterande fenomen när det går till överdrift.

Banano
2010-02-14, 17:49
Då är ju alla studenter alkoholister troligen. Härlig värld vi lever i.

Det där var bara för pinsamt.

svennebanan
2010-02-14, 17:53
Det där var bara för pinsamt.

Jag fattar väl att alla inte är det, men väldigt många studenter som jag känner skulle svarat ja på någon av punkterna om dom svarat ärligt. Jag tycker det är tragiskt.

Pez
2010-02-14, 18:06
Riskbruk, missbruk och beroende är olika saker. Måhända inte åtskiljda så mycket som olika punkter på en glidande skala, som i sin tur är individuell.
Ett riskbruk eller missbruk av alkohol innebär således inte att en person är alkoholist/beroende.
Om det nu behövde påtalas.

Morty
2010-02-14, 23:55
Riskbruk, missbruk och beroende är olika saker. Måhända inte åtskiljda så mycket som olika punkter på en glidande skala, som i sin tur är individuell.
Ett riskbruk eller missbruk av alkohol innebär således inte att en person är alkoholist/beroende.
Om det nu behövde påtalas.

Det behövde det.

Punkterna är riktlinjer, en hjälp att se om en individ behöver granska sitt alkoholbruk och eventuellt få hjälp att sluta/dra ner. Det är inte så att ett ja på någon av frågorna = alkoholist.