handdator

Visa fullständig version : Smart väckarklocka


Larsson85
2010-02-12, 21:56
Jag har funderat på att skaffa mig en ny väckarklocka, och eftersom jag både har svårt att vakna på morgnarna, samt att jag tycker om teknikprylar så hade jag tänkt välja en av dessa som påstår sig väcka en på ett bättre sätt.

Det ena alternativet jag funderar på är en väckarklocka som väcker en med ljus. Den modellen jag funderar på då är Sunrise System 320 (SRS320). Den har en lampa som gradvis ökar ljuset till 10 000 Lux, och om man inte har vaknat av ljuset vid den utsatta tiden så börjar den även att låta.

Den andra typen av väckarklocka som jag har funderat på är dessa som påstår sig att kunna väcka en när man befinner sig i rätt del av sömncykeln. På något sätt sägs de kunna mäta av hjärnvågorna och då väcka en på en tid då man inte sover så tungt och man får ett mildare uppvaknande. Efter lite googlande så hittar jag att det ska finnas en produkt som heter Sleepsmart. Men den senaste artikeln jag hittar om denna är från 2005, kanske blev det aldrig någon produkt av detta?

Finns det någon här på kolozzeum som har testat dessa typer av väckarklockor och då kan berätta hur ni upplever dessa?

Kanske någon som kan ge tips på andra väckarklockor på liknande tema?

nmanradnävna
2010-02-12, 21:59
Vet inte men kolla på den asiatiska marknaden. Kanske går att hitta något som man fäster på klockspelet som klämmer ihop när det är dags att vakna till.

Mental
2010-02-12, 22:01
Sleeptracker och axbo är väl sådana som kollar hur man sover och försöker väcka en i rätt fas?

Larsson85
2010-02-12, 22:21
Sleeptracker och axbo är väl sådana som kollar hur man sover och försöker väcka en i rätt fas?

Jag kollade lite på axbo, men blev inte riktigt klok på hur den fungerar. Den säger att den analyserar hur man rör sig. Men låter det inte väldigt konstigt att dom kan generalisera så? Alla rör väl sig olika, och har olika sömnställningar.

eternallord
2010-02-12, 22:27
Jag kollade lite på axbo, men blev inte riktigt klok på hur den fungerar. Den säger att den analyserar hur man rör sig. Men låter det inte väldigt konstigt att dom kan generalisera så? Alla rör väl sig olika, och har olika sömnställningar.

Axbo tycks fungera bäst baserat på det som jag har läst.

Tydligen så kan man generalisera ganska väl. Alla rör sig olika, men mängden man rör sig i olika cykler, vissa väldigt stilla och andra väldigt aktiva relativt sett, är ganska lätt att generalisera över och med kompetent utrustning kan det övervakas. Läs lite recensioner på Axbo, finns massor där ute. Funderar på en själv.

William
2010-02-12, 22:30
Jag har en axbo och använde den rätt flitigt i ett par månader men kunde inte märka av förbättring jämfört med en vanlig väckarklocka. Den brukade väcka mig 15-20 innan den tid jag hade satt alarmet på.

Skulle mkt hellre ha köpt en wakeuplight eller liknande om jag fick välja idag.

ligne
2010-02-12, 22:43
jag läste om en klocka som sköt iväg en liten raket och gjorde något hemskt ljud och det enda sättet att få tyst på skiten var att gå upp ur sängen, leta rätt på raketen, och stoppa tillbaka den i klockan.

kanske kan vara något?

Larsson85
2010-02-12, 22:45
jag läste om en klocka som sköt iväg en liten raket och gjorde något hemskt ljud och det enda sättet att få tyst på skiten var att gå upp ur sängen, leta rätt på raketen, och stoppa tillbaka den i klockan.

kanske kan vara något?

Problemet är inte att jag inte vaknar, problemet är att jag är fruktansvärt trött och grinig när jag vaknar så plötsligt som man gör av en vanlig väckarklocka.

ligne
2010-02-12, 22:46
Problemet är inte att jag inte vaknar, problemet är att jag är fruktansvärt trött och grinig när jag vaknar så plötsligt som man gör av en vanlig väckarklocka.

aha ... my bad :(