handdator

Visa fullständig version : Proteindrink som mellanmål?


brema
2003-09-23, 15:19
Har börjat höskolan nu och har lite problem med schemat/måltiderna. Idag åt jag frukost 06.00 och lunch 12.00 :smash:

Behöver alltså äta mellanmål, men hinner bara äta på kvartsrasten mellan föreläsning 1 och 2. Vad kan man slänga i sig på en kvart som är relativt proteinrikt? Är ingen större brödfantast, i övrigt äter jag i princip allt!

Funderar på att ta en proteindrink som mellanmål (ev. kombinerat med nån frukt). Ska man då ta vanlig mängd (=30g) och är det verkligen lyckat att ta vassleprotein? Borde jag köpa kasein istället? Kanske fördröja vassle-upptaget på nåt vis??

King Grub
2003-09-23, 16:07
Proteindrinkar fungerar fint som mellanmål, om du ser till att stoppa i dig lite kolhydrater också samtidigt (frukt, bröd, all-branflingor etc). Vassle fungerar helt okej som mellanmålsprotein, även om kasein har långsammare aminosyreutsöndring. En slurk olja i drinken fördröjer upptaget, men det kanske är svårt att ta med olja till skolan? Annars är en burk tonfisk eller andra konserver ett bra proteinalternativ, om du står ut med att bli till allmänt åtlöje hos kamraterna när du sitter där och slevar tonfisk ur burken. :D Har du kylmöjligheter öppnar sig givetvis oanade möjligheter, och då sätter bara din fantasi gränserna.

shirunai
2003-09-23, 17:18
Jag har funderat själv på att göra samma sak, men då är problemet är kolhydrater, ibland tar jag yogurt till skolan men ibland är det krångligt, kan man köpa fruktos på livsmedelsaffärer ?

z_bumbi
2003-09-23, 17:29
shirunai: Ja det finns på de flesta affärer men varför inte äta några frukter istället... fruktsocker blir väldigt sött nämligen.

King Grub
2003-09-23, 17:29
Originally posted by shirunai
Jag har funderat själv på att göra samma sak, men då är problemet är kolhydrater, ibland tar jag yogurt till skolan men ibland är det krångligt, kan man köpa fruktos på livsmedelsaffärer ?

Ja, men fruktos är ingen speciellt bra kolhydrat för träningen i så koncentrerad form, då det lagras huvudsakligen i levern. Några skivor flerkornsbröd att ta med sig kan väl inte vara så krångligt? Och inte vanlig frukt heller.

Edit: z_bumbi svarade samma minut. :cheers:

brema
2003-09-23, 17:44
Tonfisk på burk är HELT uteslutet som mellanmål i skolan, däremot äter jag det rätt ofta hemma...

Tillräckligt uppseendeväckande att svepa proteinpulver ;)

Olja förvaras väl helst i rumstemp.? Borde vara lätt att ha lite rapsolja i skåpet och hälla ner i drinken då! Får väl släpa med mig nåt äpple som kolhydratskälla också.

Hur mycket olja behövs till 30g vassle (eller ska man ta mindre)?

King Grub
2003-09-23, 18:21
Originally posted by brema
Hur mycket olja behövs till 30g vassle (eller ska man ta mindre)?

Finns absolut ingen anledning att gå under 30 gram. Och några exakta oljemått behövs nog inte heller - några teskedar kanske. Men ta en rejäl klunk; oliv- och rapsolja är toppen, och så säkrar du måltidens fettkälla på köpet.

shirunai
2003-09-23, 18:54
Originally posted by King Grub


Ja, men fruktos är ingen speciellt bra kolhydrat för träningen i så koncentrerad form, då det lagras huvudsakligen i levern. Några skivor flerkornsbröd att ta med sig kan väl inte vara så krångligt? Och inte vanlig frukt heller.


Jo jag vet det inte är optimalt för träningen (efter träningen helst) för det lagras i levern, flerkornsbröd äts flitigt, men ibland kunde fruktos+vassle/kassein vara bra då det är smidigt. Vanlig frukt kan jag äta till drinken ibland, jag är så jädra lat det är väll det.

King Grub
2003-09-23, 19:04
Originally posted by shirunai


Jo jag vet det inte är optimalt för träningen (efter träningen helst) för det lagras i levern, flerkornsbröd äts flitigt, men ibland kunde fruktos+vassle/kassein vara bra då det är smidigt. Vanlig frukt kan jag äta till drinken ibland, jag är så jädra lat det är väll det.

Klart det är bättre än att hoppa över ett mål, om din lathet annars skulle leda till det. :)