handdator

Visa fullständig version : Matteproblem....


Alone_in_the_dark
2010-02-12, 19:21
Så nej detta är ingen läxhjälp även om det i slutändan blir det, så efter mycket funderande så inser jag det oundvikliga att jag måste läsa in Matematik A då matten på el sidan inte ens är i närheten av högskolebehörighet.

Så min fråga är till er som pluggar:

Vilken miniräknare ska man/bör man ha för att klara Matematik A?

Jag fick tipset om TI-83, men nu bryr jag mig inte om märket utan jag vill ha en som klarar matten från A till nivå E (nu är det inte säkert att jag läser in B->E men...) Ja jag har försökt söka men inget konkret så jag startar min egen tråd om detta
*popcorn*

stevebc
2010-02-12, 19:25
Ska du läsa Matte A-E så behöver du en TI-83+ tror jag det är. Eller om det var TI-82+. Tror det var 83+. Kolla med din skola, läraren säger till dig vilken miniräknare du behöver för att kunna klara kursen.

Har för mig att det är vid Matte B man behöver grafritaren (om man går matte för naturvetare/tekniker) då den kursen handlar mycket om ekvationer och grafer.

Kim Jong Il
2010-02-12, 19:26
Har för mig att det är vid Matte B man behöver grafritaren (om man går matte för naturvetare/tekniker) då den kursen handlar mycket om ekvationer och grafer.

Man klarar Matte B utmärkt utan grafritare.

Sniggel
2010-02-12, 19:27
Jag hade en TI-82 (eller var det tom 81?) Från Ma A - E utan några problem.

stevebc
2010-02-12, 19:27
Man klarar Matte B utmärkt utan grafritare.Ja. Men för oss var det obligatoriskt att köpa den. För att kunna delta på lektionen och få ut ett betyg var man tvungen att köpa en modell som hade en viss grafritare. Men givetvis klarar man sig bra utan, tyvärr är det inte frivilligt i alla fall.

Librish
2010-02-12, 19:29
jag hade ingen grafritare för mab på naturprogrammet iaf

Flodhäst
2010-02-12, 19:30
Ja. Men för oss var det obligatoriskt att köpa den. För att kunna delta på lektionen och få ut ett betyg var man tvungen att köpa en modell som hade en viss grafritare. Men givetvis klarar man sig bra utan, tyvärr är det inte frivilligt i alla fall.

Låter ju helt sjukt, egentligen behöver man inte grafritare över huvud taget i matematik a-e.

Gabriel174
2010-02-12, 19:32
Jag går naturlinjen och har en TI-82 som läraren rekommenderade oss att köpa.

eternallord
2010-02-12, 19:33
Jag kan inte minnas ett enda tillfälle under gymnasiematematiken då jag använde grafisk räknare.

Loke
2010-02-12, 19:35
Sen är det ju bra lustigt att det är obligatoriskt att ha dom där, eftersom det är ytterst få som senare i livet ritar grafer på räknedosor. Sådant görs på datorer. Onödig och mycket dyr kunskap alltså.

Hur som hellst hade jag iaf en klasskamrat som kom runt det där och lyckades få läraren att ge henne betyg trots att hon aldrig hade någon grafritande räknare.

svennebanan
2010-02-12, 19:40
Det behövs väl inte men en grafritande räknare är ju ofta facit ändå :D.

Lös andragradaren x² ..... = 0

Går snabbt att plotta. Givetvis måste man redovisa sina beräkningar ändå men man kan ju kolla att man gjort rätt. Ingen nödvändighet men jag tycker det var sjukt smidigt.

Edit: Visst kan man också sätta in sina lösningar i ekvationen men det är ju inte lika slappt. :D

PixelMiner
2010-02-12, 19:45
Fattar inte varför de envisas med att man måste använda en räknare. Det vore bättre om matematikundervisningen var befriad ifrån sådana dumheter. Varför inte lära eleverna räkna istället. Sedan kan man använda en räknare i Fysik eller Kemi eller något annat ämne där man måste räkna ut den där femtielfte decimalen. Men för matematik behövs det ingen räknare.

Dvs. Lär ut en förståelse istället för att räkna massor av tal i en bok.

stevebc
2010-02-12, 19:49
Låter ju helt sjukt, egentligen behöver man inte grafritare över huvud taget i matematik a-e.Kanske det men inget vi i klassen ifrågasatte. Vi var 16 år och det läraren sa gällde. Den kostade väl 800 kr eller något och då vi hade ett antal lektioner som bara handlade om hur man manövrerade miniräknaren var det viktigt att alla hade samma. Ser inte det som några större konstigheter. Har haft mycket nytta av detta på högskolan med mer avancerade beräkningar.

Men är det inte obligatoriskt och ni inte har matte applicerad på användandet av en viss grafritare så är det verkligen inget direkt nödvändigt inköp. Har själv alltid föredragit huvudräkning/manuell grafritning mer då det är mer utmanande. Det är dock skillnad på att linregga till data på 20 punkter än att hitta nollstället till en given andra- eller tredjegradsekvation. I det ena fallet använder man en miniräknare och i det andra papper och penna.

eternallord
2010-02-12, 19:54
Jag tycker hela strukturen är märklig. I gymnasiet använder man räknaren konstant, mot slutet använde jag räknaren för simpel addition och division med mera, bara för att vara på säkra sidan.

Sen kommer man till högskolan och då plötsligt får man inte röra sin räknare längre.

Alone_in_the_dark
2010-02-12, 20:00
Ok, tack för svaren så i "princip" spelar det inte så stor roll, ser jag till priset så ligger en TI-83 på 1100:- medans en Casio FX-9750G Plus som klarar samma sak på 749:-, givet vilken det blir;)

Eiken
2010-02-12, 20:21
De tvingar på en miniräknare i gymnasiet och på universitetet tar de den ifrån dig. Fruktanssvärt korkat upplägg.

Larsson85
2010-02-12, 20:32
Man klarar Matte B utmärkt utan grafritare.

Men jag skulle nog säga att det ger en ökad förståelse.

Larsson85
2010-02-12, 20:35
De tvingar på en miniräknare i gymnasiet och på universitetet tar de den ifrån dig. Fruktanssvärt korkat upplägg.

Varför är det korkat?

Kryss
2010-02-12, 20:41
Sen kommer man till högskolan och då plötsligt får man inte röra sin räknare längre.

Här på universitetet är miniräknaren tillåten på samtliga kurser som involverar räkning iallafall.

eternallord
2010-02-12, 20:46
Här på universitetet är miniräknaren tillåten på samtliga kurser som involverar räkning iallafall.

Endim, Flerdim, Linjär algebra, Funktionsteori, System och transformer och Tillämpad matematik --- Linjära system på LTH tenteras utan miniräknare.

Vill minnas att räknare inte heller fick användas på Elektroniken.

Larsson85
2010-02-12, 20:48
Här på universitetet är miniräknaren tillåten på samtliga kurser som involverar räkning iallafall.

På samtliga kurser där det har behövts har vi fått ha miniräknare på högskolan. Dock har jag bara varit med om en matematiktenta där det har behövts och där fick vi ha det. Högre matematik handlar inte om att göra besvärliga numeriska räkningar, utan man kollar förståelse, och till det behövs inga miniräknare.

Även jag har läst på LTH.

Pepparkakssmurfen
2010-02-12, 20:52
HAHA! Trodde du skulle komma med ett matteproblem i stil med:

Låt oss, helt hypotetiskt, säga att du möter en människa som säger att denne har två barn, och att minst ett av dessa är en flicka.

Hur stor är sannolikheten att personen i fråga har både en flicka och en pojke?

Prankie
2010-02-12, 20:53
Helt fantastiskt hur många sidor den tråden fick. :) och alla hur säkra som helst på sin teori.

eternallord
2010-02-12, 20:58
På samtliga kurser där det har behövts har vi fått ha miniräknare på högskolan. Dock har jag bara varit med om en matematiktenta där det har behövts och där fick vi ha det. Högre matematik handlar inte om att göra besvärliga numeriska räkningar, utan man kollar förståelse, och till det behövs inga miniräknare.

Även jag har läst på LTH.

Problemet jag menar är egentligen inte att man inte har miniräknare på högskolan, som du säger har det mesta med förståelse att göra. Problemet är att de prackade på en miniräknaren på gymnasiet av någon anledning. Detta gjorde att jag (och jag har hört många uttrycka samma problem) "förbigått" viss gymnasieförståelse i form av exempelvis potensräkning och trigonometriska funktioner. Eftersom man oftast bara slog in trig-funktioner till exempel på räknaren på gymnasiet behövde man inte lika stor förståelse för vad de faktiskt innebar.

Pepparkakssmurfen
2010-02-12, 20:58
Det blev en EPIC THREAD!!

Larsson85
2010-02-12, 21:02
Problemet jag menar är egentligen inte att man inte har miniräknare på högskolan, som du säger har det mesta med förståelse att göra. Problemet är att de prackade på en miniräknaren på gymnasiet av någon anledning. Detta gjorde att jag (och jag har hört många uttrycka samma problem) "förbigått" viss gymnasieförståelse i form av exempelvis potensräkning och trigonometriska funktioner. Eftersom man oftast bara slog in trig-funktioner till exempel på räknaren på gymnasiet behövde man inte lika stor förståelse för vad de faktiskt innebar.

På mig fungerade det helt omvänt. Utan grafräknare hade jag missat jättemycket förståelse. Med hjälp av den kunde jag enkelt laborera med att rita grafer och ändra olika variaber för att se vad som hände. Samma gäller för olika räknelagar, med hjälp av räknaren kunde jag enkelt testa och laborera. På högskolan tillämpades samma metod, men då satt vi framför mer avancerade matematikprogram och hade laborationer istället.

Att dina kompisar och du i tycker att ni har missat förståelse är nog inte räknarens fel, vill man så lär man sig. Inga diciplinmetoder i världen kan ta bort lathet.

eternallord
2010-02-12, 21:04
Då ser vi helt enkelt annorlunda på saken :)

Olegh
2010-02-12, 21:07
Jag håller med eternallord. Miniräknare på gymnasiet är av ondo, om man har minsta tendens till lathet. Och det har alla.

capture
2010-02-12, 21:28
Tycker inte heller att miniräknare på gymnasiet fyller någon funktion. Jag var sådan i gymnasiet att jag hatade alla uppgifter som man var tvungen att använda räknaren till för att slå på den var inget konstigt.

Nu när jag håller på att läsa vidare så finns det kurser där man nästan måste använda miniräknare men nu skulle jag hellre vilja ha en ti-89 än min ti-83. Dock tycker jag fortfarande det är av ondo när man får äckligt långa uttryck som det svåraste med uppgiften är att slå det på räknaren där man inte får någon som helst överblick.

Kryss
2010-02-12, 21:42
Endim, Flerdim, Linjär algebra, Funktionsteori, System och transformer och Tillämpad matematik --- Linjära system på LTH tenteras utan miniräknare.

Vill minnas att räknare inte heller fick användas på Elektroniken.

Och slutsatsen blir alltså att det varierar mellan lärosäten.

Jag är då glad att vi får använda det nu och under gymnasiet, liksom Larsson lär jag mig mest av att prova mig fram och lätt se vad som händer när man ändrar variabler.

Stråhle
2010-02-12, 21:54
Man klarar Matte B utmärkt utan grafritare.

Jag har läst A,B,C och läser D och E och jag har inte behövt rita grafer i miniräknaren än, men det borde väll komma snart. :)

Windstalker
2010-02-12, 22:08
Ma A-F samt diskret med TI-84 :thumbup:

Erik__
2010-02-12, 22:11
Jag gillade den jättemassor när det kom till att leka med att rita grafer där jag kunde ändra runt i variablerna, tyckte det gav mig enormt mycket faktiskt. Men till att lösa uppgifter var det rätt värdelöst ur förståelsesynvinkel.

JAG HADE CASIO

Eiken
2010-02-12, 22:38
Varför är det korkat?

Användande av miniräknare minskar föreståelsen drastiskt på många områden. När jag tittar tillbaka hade jag föredragit att de tvingade en att använda enhetscirkeln istället för att knappa in sin och cos på miniräknaren som man egentligen lär sig noll av.

Scratch89
2010-02-12, 22:56
Det som jag kommer ihåg från gymnasiet var att man kunde använda grafritarna för att väldigt smidigt lära sig hur olika kurvor beter sig. Visst kan man sitta med papper och penna för att se att en sinuskurva varierar i y mellan 1 och -1 med avseende på x, och att cosinus är "tvärtom", men det är sjukt smidigt att se det på räknaren. Många andra liknande kurvor, som e, ln osv är också praktiska att titta på.

Däremot om man, som många i klassen gjorde, bara slår in sakerna på räknaren och använder de inbyggda ekvationslösarna, så tror jag att förståelsen minskar. Jag kommer ihåg att jag nu på basåret hade betydligt lättare att greppa hur kurvorna skulle se ut innan man hade börjat skissa dem, men det kan lika gärna bero på att jag läst matten innan.

Alone_in_the_dark
2010-02-12, 23:12
Det som jag kommer ihåg från gymnasiet var att man kunde använda grafritarna för att väldigt smidigt lära sig hur olika kurvor beter sig. Visst kan man sitta med papper och penna för att se att en sinuskurva varierar i y mellan 1 och -1 med avseende på x, och att cosinus är "tvärtom", men det är sjukt smidigt att se det på räknaren. Många andra liknande kurvor, som e, ln osv är också praktiska att titta på.

M a o kontrollera att sin kurva stämmer överens med vad man först har räknat ut? :) Jag är inte en big fan av miniräknare utan vill förstå förhållandet mellan talen och ekvationen (men måste erkänna att miniräknare är otroligt bekvämt att kolla sina resultat) - vilken tråd jag startade :D

PixelMiner
2010-02-12, 23:49
Min mattelärare på gymnasiet hatade verkligen att vi var tillåtna att använda räknare. Så därför konstruerade han uppgifter på proven som blev fel ifall man slog dem på räknaren (oftast genom utnyttja räknarens avrundningsfel). Det var alltid något otäckt bråk som blev oändligt många decimaler om man slog den på räknaren. Däremot var det peanuts att räkna ut det för hand med lite vett. Då gillade man inte honom direkt. Men sedan på högskolan så uppskattade man att man vant sig av med dumheterna med miniräknare.

C.E.J.
2010-02-13, 00:00
Vill man experimentera med grafer är det väl bättre att ladda ner t.ex. graphmatica, istället för att köpa en grafräknare för runt tusenlappen.

Erik__
2010-02-13, 00:20
Användande av miniräknare minskar föreståelsen drastiskt på många områden. När jag tittar tillbaka hade jag föredragit att de tvingade en att använda enhetscirkeln istället för att knappa in sin och cos på miniräknaren som man egentligen lär sig noll av.

Vi fick inte använda räknare till trigonometriska funktioner/ekvationer på gymnasiet. Ibland har man tur med lärare.

Bahir
2010-02-13, 00:52
Endim, Flerdim, Linjär algebra, Funktionsteori, System och transformer och Tillämpad matematik --- Linjära system på LTH tenteras utan miniräknare.

Vill minnas att räknare inte heller fick användas på Elektroniken.

Waass? Lunds tekniska högskola? Verkar ju jävligt cp om man t ex behöver använda sig av resultatet från en uträkning för att använda i någon annan uträkning, om massa decimaler osv är inblandade. Hur avancerad huvudräkning krävs det?

eternallord
2010-02-13, 00:55
Waass? Lunds tekniska högskola? Verkar ju jävligt cp om man t ex behöver använda sig av resultatet från en uträkning för att använda i någon annan uträkning, om massa decimaler osv är inblandade. Hur avancerad huvudräkning krävs det?

Det är i princip ingen decimalräkning alls inblandat i de kurser jag arbetat med hittills. Talen är gjorde för att utföras utan miniräknare. Det som blir svårt är framförallt potensräkning samt att memorera alla grafutvecklingar av trigonometriska tal, e med exponenter, logaritmer med mera. Allt sånt skit slog jag på miniräknare på gymnasiet, och det får jag pröjsa för nu.

Ajin
2010-02-13, 04:52
TI-83 eller Casio FX 85 serien räcker gott och väl från A-E och längre än så. Pluggar Engineering w/ Business Management på universitet nu och använder samma räknare som jag gjorde i gymnasiet.

xkurdi
2010-02-13, 16:59
Hade en TI-83 fast begagnad då, såldes för 300 kr..
Synd att jag inte har kvar den, det var igentligen mina syskons men fick sälja skiten o ta pengarna ! ;)

Alfred Nobel
2010-02-14, 13:09
Aldrig ägt en miniräknare med graf... Klarat mig bra utan!