handdator

Visa fullständig version : Grov+Dålig syn=Sant?


Action Fighter
2010-02-12, 16:50
Jag har gått och funderat länge på varför många vältränade personer på mitt gym och andra gym jag varit på tenderar att faktiskt ha dålig syn. Ofta är det personer man trodde haft fullgod syn som man plötsligt ser dyka in med glasögon en dag.

Kan det vara så att vältränade personer ofta har dålig syn? Eller kan det kanske vara så att synfelet är såpass utbrett i samhället att det är många fler än man tror som springer runt med linser.

Denna tråd är till för att diskutera om det finns ett samband mellan vältränade individer och dålig syn eller om det inte finns det.

Scar
2010-02-12, 16:53
Eller så kan det ju vara så att de som är riktigt grova är runt 30 och då kanske börjar få lite sämre syn. Tror det är ganska många som får glasögon efter det att de fyllt 18-20 år.

mangs
2010-02-12, 16:54
Skulle inte tro det men å andra sidan kanske synskadade eller de med nedsatt syn letar efter motionsformer där de inte är så beroende av fullgod syn.

Däremot tycker jag att var och varannan över 25 år springer omkring med linser eller glasögon nu för tiden. Själv har jag lyckats klara mig så här lång med fullgod syn.

Baan
2010-02-12, 17:36
Ögonskador kommer lätt när man stirrar för mycket i en spegel.

King Grub
2010-02-12, 17:59
Jag vet inte om man kan dra några direkta slutsatser om kopplingar, men styrketräning ökar kraftigt trycket i ögonen.

OBJECTIVE: To evaluate the effect of weight lifting on intraocular pressure (IOP).

METHODS: Subjects performed 4 repetitions of a bench press exercise in 2 ways: in mode I (right eyes), the breath was held during the last repetition; in mode II (left eyes), subjects exhaled normally during the last repetition. The IOP was measured with an electronic tonometer during the fourth repetition in both modes while the subject sustained the exercise.

RESULTS: Mean IOP during exercise in mode I increased by 4.3 +/- 4.2 mm Hg (P<.001, paired t test; range, -3.6 to 17.7 mm Hg). In mode II, mean IOP increased by 2.2 +/- 3.0 mm Hg (P<.001, paired t test; range, -6.0 to 8.7 mm Hg). The IOP increased in 90% of subjects in mode I and in 62% in mode II. An increase in IOP greater than 5.0 mm Hg was observed in 9 subjects (30%) in mode I and in 6 (21%) in mode II. In 2 subjects, IOP during exercise mode I was markedly increased (>10.0 mm Hg).

CONCLUSIONS: The IOP increases significantly during a bench press exercise. Breath holding during the exercise leads to a greater IOP increase.

Arch Ophthalmol. 2006 Sep;124(9):1251-4.

ryss
2010-02-12, 18:03
Reslutatet av studien King Grub redovisade är..

SQUAT HEAVY AND YOU'LL LOOK LIKE THIS!

http://msnbcmedia4.msn.com/j/msnbc/Components/Video/060918/a_brown_eyeball_060918.300w.jpg

ManuelIT
2010-02-12, 18:08
Långdraget säkert, men en teori kan ju vara att roids ökar blodtrycket vilket i sin tur kan skada ögonen.

O_Wao
2010-02-12, 18:14
Ofta är det personer man trodde haft fullgod syn som man plötsligt ser dyka in med glasögon en dag.

Det kan ju lika gärna vara så att de du trodde hade fullgod syn egentligen hade linser på sig, men orkade inte få på dem en dag = glasögon.

stevebc
2010-02-12, 18:36
Glasögonormar -> inga ligg -> gymträning -> mer ligg -> biffiga killar med dålig syn

Baan
2010-02-12, 18:37
Glasögonormar -> inga ligg -> gymträning -> mer ligg -> biffiga killar med dålig syn -> stevebcgrovhet

Du glömde sista steget. Även om det tar väldigt lång tid.

Civilrätt
2010-02-12, 18:39
Skulle inte tro det men å andra sidan kanske synskadade eller de med nedsatt syn letar efter motionsformer där de inte är så beroende av fullgod syn.

Däremot tycker jag att var och varannan över 25 år springer omkring med linser eller glasögon nu för tiden. Själv har jag lyckats klara mig så här lång med fullgod syn.

Ta i trä!
för mig small det till över en natt från att ha fuckingfalksyn till att bli en blindbock direkt jag sätter mig framför tv, datorn eller glor ner i en bok.

stevebc
2010-02-12, 18:39
Du glömde sista steget. Även om det tar väldigt lång tid.Mm, försökte vara lite ödmjuk men du har helt rätt. Tar många år av hård träning, gener (typ 99,99% avgörande), esapro och HIIT-cardio.

Jagärsvag
2010-02-12, 18:39
Du glömde sista steget. Även om det tar väldigt lång tid.

Fast jag har sett dig på fysiken, din grovhet är out of this world.
Du slänger med håret, vikterna flyger och flickorna flockas.

Jag fick förövrigt glasögon när jag var 20+, det kanske beror på träningen då!!

Baan
2010-02-12, 19:45
Fast jag har sett dig på fysiken, din grovhet är out of this world.
Du slänger med håret, vikterna flyger och flickorna flockas.

Jag fick förövrigt glasögon när jag var 20+, det kanske beror på träningen då!!

:laugh: Om det vore så väl... dom enda som flockades var nog diverse polare som också tränade där. MANLIGA polare :/

Smml
2010-02-12, 19:47
Om man äter morötter så får man bra syn :cool:

Pepparkakssmurfen
2010-02-12, 20:37
Kan det vara så att många tränar utan glasögon?
Och de du spanar in på gymmet är biffarna,du märker inte om någon tunnis glider in med glasögon?

LSR
2010-02-12, 20:55
Ursäkta, det är lite svårt att se kan ni inte skriva med lite större t e x t ..?

emi23j
2010-02-12, 21:55
Är det inte någon studie som undersökt detta? Vill minnas att det fanns något samband med gymträning och gråstarr. kanske minns fel.

Min syn har då definitivt blivit sämre sen jag började lyfta. Har lyft seriöst de två-tre sista åren och har under dessa år fått rätt mycket sämre syn. Har innan alltid haft i princip perfekt syn (förutom att jag är färgblind). Men hur som helst, kan ju vara åldern också. är 24 nu.

Rickard
2010-02-12, 22:16
Tillslut blev jag trött på att alltid få på truten
så jag började träna karate å boxning
å blev stark som satan
Men allt eftersom att musklerna växte
kände jag att synen blev sämre å sämre
sikket jävla öde

Nu e ja en glasögonorm, ja en glasögonorm
jävla glasögonorm
dom kallar mig glasögonorm, en jättestark glasögonorm
jävla glasögonorm

Eddie Meduza visste om detta fenomen för länge sedan.