handdator

Visa fullständig version : Svenska poliser gör fina insatser.


Spader
2010-02-12, 15:16
http://tuggarna.posterous.com/polisen-som-mitt-i-tunnelbanan-star


http://www.youtube.com/watch?v=epxKJ6fH3X0&feature=player_embedded

Diskutera.

Niklas W
2010-02-12, 15:20
Läste den texten tidigare, snubben är min idol för dagen iaf.

Shajjn
2010-02-12, 15:27
Jättebra arbete där. Snutjevel.

spoonchest
2010-02-12, 15:28
Jepp. Polisen gör fina insatser varje dag.

lingonplockarN
2010-02-12, 15:29
Fifan vad pinsamt.

hahavaffan
2010-02-12, 15:33
Usch. Hatar den typen av människor.

ceejay
2010-02-12, 15:33
ägda cphuven!

Kwon
2010-02-12, 15:39
Ujdå! Duktigt CSI-arbete av snubben.

KalleBalik
2010-02-12, 15:40
Jävla drägg, dom beter sig inte bättre än "buset".

kaer
2010-02-12, 15:43
Helvete vad den ena polisen ser sliten ut.
Vad är det med civilpoliser och palestinaschal? Vid varenda bild man ser av dem har minst hälften det, kan inte blondinbella eller ngn rycka ut?

Spontant känns det jävligt svinigt agerat av polisen.

Shajjn
2010-02-12, 15:43
"Jesper Nilsson, chefredaktör för nättidningen Konflikt, drar sig inte för grova, förtalslika lögner i syfte att misskreditera mig som person och som journalist. I en debattartikel i Arbetaren (5/8) slänger han ur sig påståendet att (Sandelin) “tidigare har använt nazister som källor i sin kartläggning av vänsteraktivister”. Det är falskt från början till slut."

Jesper Nilsson är en av två bakom bloggen som TS länkat till.

http://www.extremister.se/jesper-nilssons-logner-i-arbetaren/

Grahn
2010-02-12, 15:46
Inte orkat kolla på filmen men varför köper alla historien som sann bara för att den står på internet?

Kwon
2010-02-12, 15:48
Menar Grahn att det är mer troligt att han hittat på hela historien? (än att den är sann)

Vad grundar du detta på isf? Är det ngt i historien som verkar otroligt?

tsp
2010-02-12, 15:50
Ganska väldigt upprörande att polisen tvingar en journalist att radera bilder som är 100% lagliga, bara för att bilderna är "obehagliga" för poliserna.

Grahn
2010-02-12, 15:54
Menar Grahn att det är mer troligt att han hittat på hela historien? (än att den är sann)

Vad grundar du detta på isf? Är det ngt i historien som verkar otroligt?

Menar du att det inte behövs grunder för att köpa historien bara för att vara skeptisk till äktheten på allt man snubblar över på nätet? En naturlig skeptisism till allt suspekt på nätet är min grundinställning.

Kan FÖ säga att jag aldrig någonsin sett poliser roa sig med att leka biljettkontrollanter i t-bana eller pendel. Fast vem vet jag kanske bara haft tur.

Jorpa
2010-02-12, 15:55
Kan man ens anmäla poliserna för något? Mer än att vara skitstövlar

Grahn
2010-02-12, 15:57
Kan man ens anmäla poliserna för något? Mer än att vara skitstövlar

Tjänstefel av någon form torde det ju vara?
Enligt historien saknades det ju inte vittnen, fast då måste man ju förstås kunna producera mer än en blog.....

joko
2010-02-12, 15:59
Var det inte ett extraknäck? Agerade de i egenskap av poliser?

Jorpa
2010-02-12, 16:00
Tjänstefel av någon form torde det ju vara?
Enligt historien saknades det ju inte vittnen, fast då måste man ju förstås kunna producera mer än en blog.....

Vittnen och vittnen... det finns ju på film!

Sen borde det inte alls vara svårt att komma i kontakt med personerna som var där.

Sen förstod jag inte var dom var, var dom poliser? Alltså tjänstgörande civilklädda poliser

Grahn
2010-02-12, 16:03
Vittnen och vittnen... det finns ju på film!

Sen borde det inte alls vara svårt att komma i kontakt med personerna som var där.

Sen förstod jag inte var dom var, var dom poliser? Alltså tjänstgörande civilklädda poliser

Vad bevisar filmen? Har personerna i filmen ens någon bevisad anknytning till polisen i sverige i verkligheten?

Drfg
2010-02-12, 16:05
Inte orkat kolla på filmen men varför köper alla historien som sann bara för att den står på internet?

Förstår verkligen inte de här kommentarerna av typen, "inte orkat läsa tråden men.." så stor ansträngning kan det väl inte vara att faktiskt titta på filmen/läsa i tråden innan man gör ett inlägg?

Grahn
2010-02-12, 16:08
Förstår verkligen inte de här kommentarerna av typen, "inte orkat läsa tråden men.." så stor ansträngning kan det väl inte vara att faktiskt titta på filmen/läsa i tråden innan man gör ett inlägg?

Tydligen är det för jobbigt att läsa inlägget du citerade, jag har inte tittat igenom filmen nog har jag läst skiten men inget där bevisar att detta är ngt mer än en uppdiktad historia som spelar på att nätet är fullt av folk som köper saker de vill tro på rakt av.

Avesta
2010-02-12, 16:10
Förtroendet för svensk polis är rekordlågt och lyckas man inte ta till sig företagens idéer om förtroende och image lär det inte bli bättre. Här handlar det till exempel att man utreder frågan som tydligen nu har uppmärksammats en hel del, låter man bli eller låtsas som ingenting så tar allmänheten för givet att vad som sägs är precis vad som har hänt.

Mago
2010-02-12, 16:14
Usch. Hatar den typen av människor.

Dåliga poliser som tror att de är teh shit eller störande snorisar som lägger näsan i blöt?

Drfg
2010-02-12, 16:15
Tydligen är det för jobbigt att läsa inlägget du citerade, jag har inte tittat igenom filmen nog har jag läst skiten men inget där bevisar att detta är ngt mer än en uppdiktad historia som spelar på att nätet är fullt av folk som köper saker de vill tro på rakt av.

Jag har läst ditt inlägg, det är du som misstolkar mitt bara, kanske var otydligt men jag drog en parallell till de många liknande inlägg man ser i andra trådar där folk inleder med "jag har inte orkat läsa men..."

p.s. chillax

Drfg
2010-02-12, 16:20
Tycker det verkar vara en väldigt stor del av poliser som är sura/bittra, och som verkligen försöker misstolka varje situation. Är det ett så påfrestande jobb eller dras jobbiga personer till yrket? What's the deal?

Menigar
2010-02-12, 16:20
Jag är med Grahn. Vettefan om jag köper det här. Den ena "polisen" ser ut som en pundare av nåt slag.
Ingen av dom som pratar verkar dessutom kommit ur målbrottet? Ena polisen pratar i falsett sista 30s?

Tråkigt om det stämmer. Men jag tycker det är mycket småsaker som inte stämmer.

SpyOps
2010-02-12, 16:28
Som historien beskrivs verkar det inte direkt jätte proffsigt.

Men då vi bara har andra hands information från ena sidan tycker jag man ska vara försiktig med att döma! Det är väldigt lätt att välja vilka delar man vill berätta och på sådant vis vinkla en historia.

Scar
2010-02-12, 16:35
hahaha älskar när unga poliser fattar att de gjort något åt helvete fel och helt plötsligt drar "Är du hög eller? Vad fan har du gått på ikväll då? Va? Ska du med på pissprov eller?"

Verbatim
2010-02-12, 16:36
Det är ju iaf väldigt kul hur dom skriker om ofredande, för att sedan övergå till att prata om urinprov, muntorrhet och nervösitet.

Denstillasittande
2010-02-12, 16:50
Erm vettifan om jag tror på detta riktigt. Väldigt lägligt att just de scenerna funkade. Dessutom kommer de från en person som tidigare ljugit ihop artikel tidigare. Skulle inte bli förvånad om det är falskt.

PixelMiner
2010-02-12, 18:57
Enligt Nyheter24.se så har Poliserna polisanmält killen för brott på PUL iom att han lade ut bilderna på sin blogg.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/296989-poliser-trakasserade-journalist

Grahn
2010-02-12, 19:55
Ja det där ger ju iaf storyn lite mer trovärdighet :)

Kwon
2010-02-12, 19:56
Jag är med Grahn. Vettefan om jag köper det här. Den ena "polisen" ser ut som en pundare av nåt slag.
Ingen av dom som pratar verkar dessutom kommit ur målbrottet? Ena polisen pratar i falsett sista 30s?


Dom var tydligen Poliser!

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/296989-poliser-trakasserade-journalist

Kim Jong Il
2010-02-12, 19:58
Bra med polisbrutalitet!

Synd att det riktas mot oskyldiga bara.

Den utsatte har mitt stöd!

Morty
2010-02-12, 20:06
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/jesper-utpressades-av-civilpoliser_4256789.svd

ryss
2010-02-12, 20:14
Oerhört fittigt av dom att börja löjla sig..."du beter dig lite nervöst..väldigt muntorr också... har du tagit något? ser ut som du tagit något..." bara för att han hade rätt på alla andra punkter angående fotograferingen etc.

Doctor Snuggles
2010-02-12, 20:15
Åh, denna underbara logik: "Du kan vara knarkare eller vad som helst."
:hbang:

Pudzianovski
2010-02-12, 20:16
Jag hoppas inte den attityden finns hos allt för många poliser.

Kwon
2010-02-12, 20:19
Tråkigt som sagt att de använder lagen för att utpressa med.

Antingen så har han ju gjort något olagligt eller inte.

Tråkigt att de hotar med sånt.

"antingen så tar vi dig för att du ser drogad ut och sätter dig i häkte eller så tar du bort bilderna medan vi tittar på och så är du inte misstänkt för något."

Vicken stil.

Osten80
2010-02-12, 20:19
Jag hoppas inte den attityden finns hos allt för många poliser.

Hahahahaha

Pudzianovski
2010-02-12, 20:22
Hahahahaha

:confused:

Glen
2010-02-12, 20:25
Erm vettifan om jag tror på detta riktigt. Väldigt lägligt att just de scenerna funkade. Dessutom kommer de från en person som tidigare ljugit ihop artikel tidigare. Skulle inte bli förvånad om det är falskt.

+1

Känns som lite källkritik vore på sin plats.

EMNO
2010-02-12, 20:27
Vafalls! Kan inte ens polisen får trakassera invandrarungdomar ifred längre ;)

130kg finsk sisu
2010-02-12, 22:13
Jaja, visst inte så smarta snutar men skulle jag vara polis skulle jag inte vilja blir eller för den delen acceptera att nån står och filmar mej. Finns så många dårar...

130kg finsk sisu
2010-02-12, 22:14
kan tillägga att YT krånglar på denna dator så jag läste bara texten.

spoonchest
2010-02-12, 22:34
det finns inget som säger att man inte får ta kort på allmän plats.

Nitrometan
2010-02-12, 22:43
Jaja, visst inte så smarta snutar men skulle jag vara polis skulle jag inte vilja blir eller för den delen acceptera att nån står och filmar mej. Finns så många dårar...

Fotografera inte filma. Han började inte filma förrän polisen började bråka med honom. I Sverige får man fotografera på allmän plats. Hur skulle annars fotografer kunna jaga kändisar?

Om han inte talar om vem det är blir det svårt att bryta mot PUL också. Har han registrerat sin blogg som en nättidning med ansvarig utgivare så gäller dessutom inte PUL.

I övrigt har jag ingen uppfattning om sanningshalten i historien.

tano
2010-02-12, 22:45
Skummade igenom kommentarerna till bloggen (mycket skitsnack och lynch stämning men en del inlägg med lite tanke bakom fanns).

En polis skrev att han faktiskt hade rapporterat detta till internutredningen. Han menade att dem flesta poliserna är bra men att det finns rötägg som vid alla yrken. Det är dock svårt att få bort dem ur polisen, men man ska anmäla om man ser felaktigheter begås.

Bubban
2010-02-12, 23:00
Detta typ av beteende är ju allmänt känt bland poliser. Missbruk av makt, smygrasism, allmänt svineri. Jag blir rosenrasande när jag hör sådant. Trist samhälle man lever i när de som skall skydda oss medborgare istället går till attack mot oss om man så mycket som tittar snett på dem. Grrrr. Oavsett om denna historia är helt i sin sanning eller ej, men det tenderar väl att luta mot sanningssidan.

Rockhard
2010-02-12, 23:04
Man ska hålla sig borta från poliser. Det enda jag fått från dom är trakasserier. Känns trist att ens skattepengar ska gå till sånt. Finns ju bra poliser också...men men. Min morbror är polis ;)

Nitrometan
2010-02-13, 09:25
DN skriver också.
http://www.dn.se/sthlm/poliser-trakasserar-debattor-1.1044619

Bakgrunden till händelsen är ett flertal rapporter under senare tid som gör gällande att civilklädda Stockholmspoliser regelbundet kontrollerar färdbevis i Stockholms tunnelbana, vilket både SL och polisen ställer sig tveksamma till.

– Det låter jättekonstigt. Att kontrollera färdbiljetter är jobb för Securitas, säger Gisela Poellinger, pressekreterare på SL.

– Det är inte heller olagligt att fotografera inom våra stationsområden. Tunnelbanan räknas som offentlig plats, fortsätter Gisela Poellinger.

Också vakthavande befäl på Södermalmspolisen, Mats Nord, anser att biljettvisitation är en sak för SL och inte polisen.

– Vi håller inte på med sådant.

Polisen har dock stöd i ordningslagen för att kontrollera färdbevis och kan utge bot för denna förseelse. Efter ytterligare efterforskningar, så visar det sig att det är ungdomsroteln som legat bakom ett flertal kontroller. Det är också två poliser från ungdomsroteln som lämnat in en polisanmälan mot Jesper Nilsson.

Okaj.

spoonchest
2010-02-13, 10:36
DN skriver också.
http://www.dn.se/sthlm/poliser-trakasserar-debattor-1.1044619



Okaj.

Det var ju inte konstigt att det var just poliser ifrån ungdomsroteln som anmält honom, eftersom det var ungdomsroteln som pysslat med biljettkontroller, och det var vid ett sånt tillfälle brottet ska ha skett.

Eftersom vakthavande befäl säger: vi håller inte på med sånt. Och verkligheten verkar tyda på annat.
Är det ledningen som inte styr och ställer tillräckligt, tro?

Stoltz
2010-02-13, 10:55
Låter snarare är det är någon underavdelning som har "tagit saken i egna händer".

PixelMiner
2010-02-13, 10:57
Fotografera inte filma. Han började inte filma förrän polisen började bråka med honom. I Sverige får man fotografera på allmän plats. Hur skulle annars fotografer kunna jaga kändisar?

Får man inte filma på allmän plats då?? :confused:

young_george
2010-02-13, 11:11
Verkar finnas gott virke för en ny basebolliga inom ungdomsroteln. Namnförslag någon?

shadowfire
2010-02-13, 11:36
Hela den där storyn är ju sjukt märklig.
Biljettkontroll, wtf? Å beteendet i sig hos den ene av poliserna (den andre verkar mest bara följa sin inofficiella ledare), det är ju inte ens halvproffsigt. Känns som låtsaspoliser som knappt har läst klart sveriges rikes lag.

Ena polisen ser dessutom ut att ha pundat till det rejält själv, eller som om han precis vaknat i en sjuhelsikes tung baksmälla. Hade inte poliserna gjort en anmälan själva, så hade jag trott att det hela var fake för publicitet.

Nelson81
2010-02-13, 11:48
typiskt : hej vi har blivit anmälda för att vi betett oss som svin, bäst vi gör en anmälan tillbaka. Vi har ju ändå hela kåren bakom oss. trots att vi betett oss som grisar.

shadowfire
2010-02-13, 11:51
Det märkliga är ju att de inte agerar för fem öre som poliser.
Som en polis själv skrev i hans Jespers bloggkommentarer, de varken pratar, har hållningen eller beter sig som man som utbildad polis bör.

Har poliskåren sänkt kraven eller tagit in sommarjobbare lite för tidigt? snabbkurs?
OK att jobba om man inte har klarat alla tentor på högskolan? .. uh

Nelson81
2010-02-13, 11:54
dom kanske hittade sina licenser i flingpaketet.

Ajin
2010-02-13, 12:33
När jag var 12 blev jag slagen i huvudet med en polisficklampa av en polis, mer eller mindre oprovocerat. De letade efter några gärningsmän när jag och några vänner var på väg hem från ungdomsgården, en polisman frågade oss om vi hade sett några mörkklädda killar springa i området (ngt i den stilen) och jag svarade med "vaddårå" varpå jag fick en redig smäll i taket.

Var ju inte så mycket man kunde göra utan man fick svälja som en hora.

Baha
2010-02-13, 12:49
inget som säger att en svensk polis har bättre värderingar än en somalisk med maskingevär

tyngast
2010-02-13, 12:53
Inte orkat kolla på filmen men varför köper alla historien som sann bara för att den står på internet?

Är det på internet så måste det ju stämma ;)

Stråhle
2010-02-13, 13:03
Självklart att det finns personer som inte är speciellt lämpade för sitt yrke, det kommer det alltid att finnas, men att smutskasta hela poliskåren är ju bara efterblivet.

JoeyP
2010-02-13, 13:37
Hatar poliser, aldrig varit till nån nytta i mitt liv iaf. Min äldsta bror är känd hos polisen så nu känns det som hela familjen är drabbad. Senast tog dem min bror för lampan på cyklen.

- Vad heter du?

- Jeff

- Efternamn?

- Piirainen

-Då blir de 500kr:- din familj bor ute i åker va?

-Nej bor inte hemma

-Om det är fel på lampan så blir det 1200:-

Spader
2010-02-13, 14:13
nu har aftonbladet fått tag på historien så nu finns det omröstningar etc på deras hemsida.


http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article6596806.ab

kelk
2010-02-13, 14:17
Ganska vanligt bemötande när man ifrågasätter polisens arbetsmetoder.

Smml
2010-02-18, 11:33
Såg att det inte fanns någon tråd om detta, många vet nog redan om det, andra inte.

Både aftonbladet och svd har haft artiklar om det och snubben, Jesper Nilsson, eller vad han hette har varit i tv om händelsen.

Han berättar allt på sin blogg:

http://tuggarna.posterous.com/polisen-som-mitt-i-tunnelbanan-star

Så, vad tycker ni om Sveriges eminenta poliskår?

Magnus N
2010-02-18, 11:35
Tror denna varit upp x antal gånger redan.

Som kår tycker jag polisen sköter sig mycket bra.

Sedan att det finns enskilda personer som inte skulle varit poliser är tråkigt.

Tryman
2010-02-18, 11:37
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143651

Håller dessutom med föregående om att majoriteten av kåren sköter sig bra.

Smml
2010-02-18, 12:00
My bad, letade men såg ingen tråd :smash:

Tycker dock att det är lite skrämmande att folk fortfarande har sånt förtroende för polisen.

Magnus N
2010-02-18, 12:03
My bad, letade men såg ingen tråd :smash:

Tycker dock att det är lite skrämmande att folk fortfarande har sånt förtroende för polisen.

Tycker själv det är skrämmande att personer kan dömma en hel kår pga ett par personer.

shut teh face
2010-02-18, 12:13
Tycker själv det är skrämmande att personer kan dömma en hel kår pga ett par personer.
Typiskt vänsterpartist fasoner

Smml
2010-02-18, 12:15
Tycker själv det är skrämmande att personer kan dömma en hel kår pga ett par personer.

Det var ju inte första gången polisen gjorde fel. Polisen börjar helt klart överrepresenteras av svin.

Magnus N
2010-02-18, 12:20
Det var ju inte första gången polisen gjorde fel. Polisen börjar helt klart överrepresenteras av svin.

Såklart det inte var första gången, men att blåsa upp det till att poliskåren är överrepresenterat av svin som du själv skriver det är ju bara att sitta och ljuga.

Tyvärr kommer man inte ifrån att det finns folk som aldrig skulle bli poliser, men om man ser över hela yrket är en överväldigande majoritet kapabla och sköter sitt jobb väl.

Kwon
2010-02-18, 12:21
Kåren i sig är inte dålig, men självklart uppmärksammas dåliga poliser oftare än de bra poliserna (då alla förväntar sig att alla poliser skall vara bra)

Smml
2010-02-18, 12:39
Såklart det inte var första gången, men att blåsa upp det till att poliskåren är överrepresenterat av svin som du själv skriver det är ju bara att sitta och ljuga.

Tyvärr kommer man inte ifrån att det finns folk som aldrig skulle bli poliser, men om man ser över hela yrket är en överväldigande majoritet kapabla och sköter sitt jobb väl.

Det är ju dom sammanlagda små bäckarna som har skapat sjön av svin till poliser. Jag fick inte för mig att dom är svin efter just den här händelsen, den styrker bara svinteorin.

Loke
2010-02-18, 12:44
Makt korrumperar. Självklart är polisen full av svin av just det skälet. De föds inte så, men deras position gör dem till svin med tiden.

Och nej, det är inte vänsterfasoner att tro det. Marx var ju övertygad om att det bara var vissa människor som var kapabla till förtryck och skräckvälden, fick bara arbetarklassen bestämma så skulle vi slippa sånt. Han hade uppenbarligen helt fel. Alla med okontrollerad makt blir svin. I övrigt är vänstern överfull av folk med övertro till diverse organisationer med stor makt.

Det enda som hindrar detta är maktdelning. Det har dock ofta polisen lite svårt för.

Magnus N
2010-02-18, 12:48
Tycker det är intressant att ni hela tiden ska ta till och överdriva så kraftigt, "full av svin", ni försöker trumma in att hela kåren är korrumperad och ni vill kanske att allt ska läggas ner ?

stevebc
2010-02-18, 12:57
Så du har läst om över tio tusen poliser som misskött sig? Det är nämligen så många poliser som utgör majoriteten (>50%).

Tvärtom verkar det som den svenska polisen internationellt snarare är känd som vek och inkompetent än maktmissbrukande.

Loke
2010-02-18, 12:59
Tycker det är intressant att ni hela tiden ska ta till och överdriva så kraftigt, "full av svin", ni försöker trumma in att hela kåren är korrumperad och ni vill kanske att allt ska läggas ner ?

Det intressanta är inte hur stor andel av polisen som är korrumperad utan att polisverksamhet leder till svinighet.

Nitrometan
2010-02-18, 13:14
Det intressanta är inte hur stor andel av polisen som är korrumperad utan att polisverksamhet leder till svinighet.

Och detta baserar du på?

Alla som har tjänstgjort x antal år är svin?

Korrumperad? Var det korruption det handlade om i tunnelbanan? Jag trodde det var polisbrutalitet?

Loke
2010-02-18, 13:40
Och detta baserar du på?

Alla som har tjänstgjort x antal år är svin?

Korrumperad? Var det korruption det handlade om i tunnelbanan? Jag trodde det var polisbrutalitet?

Det baserar jag på tanken att makt gör att folk blir korrupta.

Korrumperad som i sin ursprungliga betydelse, "fördärvad". Någon som inte gör som han borde.

Nitrometan
2010-02-18, 13:42
Det baserar jag på tanken att makt gör att folk blir korrupta.
OK. Vad är din lösning?

Avskaffa polisen?

Avskaffa alla med makt?

Tricce
2010-02-18, 13:42
OK. Vad är din lösning?

Avskaffa polisen?

Avskaffa alla med makt?

Våga straffa poliser som missköter sig.

Loke
2010-02-18, 13:46
OK. Vad är din lösning?

Avskaffa polisen?

Avskaffa alla med makt?

Har ingen lösning, men jag vet att lösningar sällan kommer innan man ser problemet. Så jag försöker visa problemet.

Nitrometan
2010-02-18, 13:54
Våga straffa poliser som missköter sig.

Ja, och kanske låta någon annan än polisen och deras kompisar på åklageriet utreda dem.

FyllSkalle
2010-02-18, 16:10
Våga straffa poliser som missköter sig.

+1

Att det finns dåliga poliser visst, men långt ifrån alla poliser är dåliga.
Det stora problemet är när poliser helt uppenbart gör fel och det dessutom finns filmbevis på händelsen/händelserna så får det inga följder ändå.

Detta skadar självklart förtroendet för alla poliser.

Minns händelsen med gubben som polisen slog ner på en bensinmack för nåt år sen.

David Brent
2010-02-18, 17:26
+1

Att det finns dåliga poliser visst, men långt ifrån alla poliser är dåliga.
Det stora problemet är när poliser helt uppenbart gör fel och det dessutom finns filmbevis på händelsen/händelserna så får det inga följder ändå.

Detta skadar självklart förtroendet för alla poliser.

Minns händelsen med gubben som polisen slog ner på en bensinmack för nåt år sen.

Vi kanske inte tänker på samma nu, men den videon var inte från sverige va? (inte för att du nu sa att den var det, ville mer kolla om jag hängde med)

KalleBalik
2010-02-18, 17:41
Vi kanske inte tänker på samma nu, men den videon var inte från sverige va? (inte för att du nu sa att den var det, ville mer kolla om jag hängde med)

Jo, den utspelar sig i sverige.

Doctor Snuggles
2010-02-18, 18:34
Det var ju inte första gången polisen gjorde fel. Polisen börjar helt klart överrepresenteras av svin.

Så du menar alltså att majoriteten av poliskåren, d.v.s. ca 10 000+ personer är svin? Intressant aftonbladetlogik.

FyllSkalle
2010-02-18, 18:37
Vi kanske inte tänker på samma nu, men den videon var inte från sverige va? (inte för att du nu sa att den var det, ville mer kolla om jag hängde med)

Jo, den jag tänker på var ifrån sverige.
Nåt sånthär var det:
En äldre gubbe går fram till en polisbil som står parkerad vid en bensinpump på en mack.
Gubben går fram till polisbilen börjar knacka på rutan, han vill prata med poliserna.
Poliserna kliver ur bilen och gubben är av filmen att döma iofs ganka på.
Vill minnas att han ville klaga på ungdomar som tokkör med mopeder(jävligt osäker dock)
Polisen slår ner gubben.
Allt filmas men polisen frias.

Såna här händelser gör att många upplever uttrycket: "Lika inför lagen" som en floskel.

PixelMiner
2010-02-18, 20:55
Den här var ju rätt snygg också:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/301738-tvingades-kla-av-sig-infor-polisen

-squat-
2010-02-18, 21:57
Bra skrivet i ämnet. Narkotikalagstiftningen är ett maktmedel.
http://svt.se/2.35188/1.1894456/lagen_oppnar_for_trakasserier

Nelson81
2010-02-18, 21:59
Den här var ju rätt snygg också:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/301738-tvingades-kla-av-sig-infor-polisen

fyfan vilka grisar om det nu är som han säger. vem vet han kanske är en känd knarkare eller nå.


dagens lol
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5190134

-squat-
2010-02-18, 22:06
fyfan vilka grisar om det nu är som han säger. vem vet han kanske är en känd knarkare eller nå.


dagens lol
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5190134

Det är ju inte direkt första gången polisen agerar så här. Har man hängt i klubbsvängen så har man mött denna attityd bland polisen.

Nelson81
2010-02-18, 22:18
fega as som backade när han hotade dom med stryk.

Loke
2010-02-18, 22:57
fega as som backade när han hotade dom med stryk.

Tja, det visar väl mest att drogmisstanken inte var genuin. De vart rädda för att det skulle bli någon form av misshandel eller våld mot tjänsteman, och det i sin tur skulle kanske leda till en noggran undersökning.

stevebc
2010-02-19, 06:04
Så du menar alltså att majoriteten av poliskåren, d.v.s. ca 10 000+ personer är svin? Intressant aftonbladetlogik.Lite lol, men skrev/menade exakt samma sak i mitt inlägg tidigare. Är lite småtrött/full så trodde först det var mitt eget :D

PixelMiner
2011-03-25, 22:13
Snyggt... *ironi* Poliserna blev friade i brist på bevis eftersom kameran inte var igång "hela tiden":
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/poliser-frias-for-ofredande_6039907.svd

Spridis
2011-03-25, 23:11
Polisen i finland gör en bra insats!

jontet
2011-03-26, 01:30
Snyggt... *ironi* Poliserna blev friade i brist på bevis eftersom kameran inte var igång "hela tiden":
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/poliser-frias-for-ofredande_6039907.svd

haha vafan
I domen konstaterar Stockholms tingsrätt att ord står mot ord eftersom det saknas bevis då inspelningen hade stängts av.

Tingsrätten skriver att bara den omständigheten att Jesper Nilsson berättelse "framstår som mer logisk och trovärdig" än poliserna inte räcker utan att det krävs någon form av stödbevisning.

Så i framtiden kan vi förvänta oss att när det är en privatperson som står åtalad och enda bevisningen är polisens vittnesmål OCH att polisens vittnesmål framstår som mycket "logisk och trovärdig" så kommer det ändå bli friande dom om det saknas teknisk bevisning? LOL

Jens.Andersson
2011-03-26, 04:08
haha vafan


Så i framtiden kan vi förvänta oss att när det är en privatperson som står åtalad och enda bevisningen är polisens vittnesmål OCH att polisens vittnesmål framstår som mycket "logisk och trovärdig" så kommer det ändå bli friande dom om det saknas teknisk bevisning? LOL

Det har väl alltid varit så att polisens ord väger tyngre?

Rellos_87
2011-03-26, 04:51
http://www.dagensjuridik.se/2011/03/tunnelbanepoliserna-frias-valdet-andamalsenligt-och-proportionerligt

"Tingsrätten anmärker särskilt att endast den omständigheten att målsägandens berättelse framstår som mer logisk och trovärdig än den tilltalades inte är tillräckligt för fällande dom."

PixelMiner
2011-03-26, 12:44
Det har väl alltid varit så att polisens ord väger tyngre?

Vi är alla lika inför lagen. Det är bara det att Poliser är lite mer lika?? *screwy*

dared
2011-03-26, 12:53
Vilka jävla översittarsvin de två poliserna var. Fyfan, sånt här äcklar mig nått enormt.

jontet
2011-03-26, 13:33
bilden där man ser poliserna är ju för härlig. endera är de de mest spetiga sluskpoliser jag sett, eller så är de undercover tjackmissbrukare för att smälta in i tbanan och då helt briljanta

andyone
2011-03-26, 14:08
bilden där man ser poliserna är ju för härlig. endera är de de mest spetiga sluskpoliser jag sett, eller så är de undercover tjackmissbrukare för att smälta in i tbanan och då helt briljanta
+1, spot on och så vidare!

olwe
2011-03-26, 14:17
Acab

8x8
2011-03-26, 14:40
Alltså den här tjomen som gick fram och började bråka med poliserna i tunnelbanan, helt rätt att poliserna friades. Ett hett tips är att om du ser polisen göra ingripanden på stan: låt dom jobba ifred med sina arbetsuppgifter och på så vis slipper du bli "trakasserad" av polisen.

tjabon
2011-03-26, 14:41
Bekräftar mina fördomar:
Lika intelligenta konstaplar finns i Jönköping.

dared
2011-03-26, 14:44
Alltså den här tjomen som gick fram och började bråka med poliserna i tunnelbanan, helt rätt att poliserna friades. Ett hett tips är att om du ser polisen göra ingripanden på stan: låt dom jobba ifred med sina arbetsuppgifter och på så vis slipper du bli "trakasserad" av polisen.

GTFO, han tog 3 bilder från avstånd utan att säga något verkar det ju som.

Dessutom har ju polischefen gått ut och sagt att det inte riktigt var deras arbetsuppgifter de höll på med. (Sj och securitas jobb)

Det är tydligt att just dessa två poliser var riktiga avskum av rang. Dessutom att hota medborgare att sätta dit dem för brott de inte har begått är ju bara rent av vidrigt. (framkommer tydligt av filmen att polisen inte hade några verkliga misstankar om drogpåverkning hos it-konsulten)

jontet
2011-03-26, 15:25
Alltså den här tjomen som gick fram och började bråka med poliserna i tunnelbanan, helt rätt att poliserna friades. Ett hett tips är att om du ser polisen göra ingripanden på stan: låt dom jobba ifred med sina arbetsuppgifter och på så vis slipper du bli "trakasserad" av polisen.

Närvaron av medborgarvittnen vid polisingripanden är tvärtom något bra som verkar för att saker går rätt till. Tycker man det är jobbigt att få blickarna på sig skall man inte jobba som polis. Skall man svina i myndighetens namn är det ju klart lite obekvämt att någon filmar

Duffman
2011-03-26, 15:25
Vad oväntat att svinen gick fria...
Att ett sånt beteende som de visar upp passerar obemärkt gör mig jävligt tveksam till rättssamhället, är det fritt fram att bete sig som ett svin mot vanligt folk när man är snut? Den här svinen förstör ju otroligt för de vanliga poliserna när de uppträder på det här sättet och det tycker jag rätten skulle statuera ett exempel på... rejält.

Sheogorath
2011-03-26, 15:26
Alltså den här tjomen som gick fram och började bråka med poliserna i tunnelbanan, helt rätt att poliserna friades. Ett hett tips är att om du ser polisen göra ingripanden på stan: låt dom jobba ifred med sina arbetsuppgifter och på så vis slipper du bli "trakasserad" av polisen.

Här, ta på dig en dumstrut och ställ dig i ett hörn. Skäms, dumma människa.

olwe
2011-03-26, 17:10
Här, ta på dig en dumstrut och ställ dig i ett hörn. Skäms, dumma människa.

+1000

acab

vespa
2011-03-26, 17:27
Varna dina barn för polisen! (http://henrikalexandersson.blogspot.com/2011/03/varna-dina-barn-for-polisen.html)
Sedan finns det kanske en förklaring till...

Nämndemännen (domarna) i våra tingsrätter är politiskt tillsatta.

Och polisen är den härskande politiska klassens väpnade gren. Det är polisen som skickas fram om medborgarna försöker motsätta sig någon av alla de regler som våra klåfingriga politiker sätter upp. Det är polisen som kan tvinga oss att lyda politikerna.

Så att tro något annat än att politiker gillar poliser vore bara dumt.

Det gäller även de politiker som befolkar våra domstolar.

David Brent
2011-03-26, 17:31
+1000

acab

Du tycker inte du generaliserar lite nu va?

Frantic
2011-03-26, 17:34
Den här svinen förstör ju otroligt för de vanliga poliserna när de uppträder på det här sättet och det tycker jag rätten skulle statuera ett exempel på... rejält.

Det håller jag med om men de måste ju bli fällda först. Rätten kan inte statuera några exempel med poliser som de anser är oskyldiga.

CrazyJoeDavola
2011-03-26, 18:03
Finns lite för mycket sånt här polisvåld, kanske dags att göra en bäst of lista över polisvåld? :) "Gillar" själv den äldre mannen som blev nedslagen av två poliser på en bensinmack, eller polisen som skjuter skarpt in i en folkmassa (uppdrag granskning). För att inte tala om alla former av övervåld som lett till att människor dött vid ingripande. Bra på att köra bil är de också, varför inte ramma lite bilar och döda folk i jakten på banditerna.

vespa
2011-03-26, 18:15
Finns lite för mycket sånt här polisvåld, kanske dags att göra en bäst of lista över polisvåld? :)

Gissar på att mörkertalet ligger på 99,5%. Vi får eventuellt reda på 0,5% av allt som sker. Säkert en hel del som har vänners vän som råkat ut för något.
Man undrar hur länge det kan hålla på innan det slår tillbaka, speciellt när "svensson" råkar illa ut. Samtidigt som jag tror att de försöker tysta ner om man råkat ut för något även om man är oskyldig.

shut teh face
2011-03-26, 20:35
Det är förjävligt. Jag har personligen inte råkat ut för sådana poliser. Men vänner har blivit det...

Jag tycker att man liksom ska kunna lita på poliserna till 100%. Sen om väktare och sånt slask är idioter, visst.

Man ska ha bra mycket bevis för att fälla någon känns det som. Omöjligt?

olwe
2011-03-27, 01:23
Du tycker inte du generaliserar lite nu va?

Lite smått. Men det är till polisernas fördel. Jag drömmer om den tid då polisen inte bara ville visa sig häftig och ball. Idag är polisen lika läskig som de andra stora organiserade nätverken. Jag vill bara bli lämnad ensam; tror du det är möjligt?