handdator

Visa fullständig version : Midjemåttsgränser för ökad risk för diabetes typ 2


King Grub
2010-02-12, 14:26
Adult gains in body weight, excess adiposity, and intra-abdominal fat have each been associated with risk for type 2 diabetes mellitus (T2DM), forming the basis for preventive medicine guidelines and actuarial predictions using practical indices of weight (e.g., body mass index [BMI]) and waist circumference (WC). As obesity-related disease spreads beyond affluent western countries, application of WC thresholds to other populations has highlighted issues of their generalizability. For example, U.S. national health goals based on BMI < 25 kg/m(2) and WC < 89 cm (women) and <102 cm (men) differ considerably with a recent law in Japan mandating intervention for older adults with WC exceeding 90 cm (women) and 85 cm (men). The U.S. military has also faced issues of generalizability of WC-based adiposity standards that are fair and achievable. Data from many studies indicate that WC is a reliable biomarker for T2DM risk, suggesting that, for adult men and women, action thresholds should be more stringent than current U.S. guidelines, and it would not be harmful to set worldwide targets somewhere below 90 cm for men and women, regardless of weight status. Medical technology has provided many great insights into disease, including modern imaging technologies that have differentiated fat depots that have the greatest influence on T2DM, but ultimately, an inexpensive measuring tape provides the most useful and cost-effective preventive measure for T2DM today. At some point in the future, a Star Trek-like abdominal body fat "tricorder" noninvasive assessment of tissue composition may provide an advantage over abdominal girth.

J Diabetes Sci Technol. 2009 Jul 1;3(4):761-769. Waist Circumference Threshold Values for Type 2 Diabetes Risk.

Sniggel
2010-02-12, 14:38
Midjemått verkar helt klart som ett bättre mått på farlig övervikt än vad bmi är.
Iaf ett billigt och praktsikt sätt att mäta på.

Anton Fräs
2010-02-12, 14:45
10 cm kvar :angel:

svennebanan
2010-02-12, 14:47
Tar man inte hänsyn till kroppslängd? 102 cm midja på 2 meter man måste ju vara bättre än 102 cm midja på 170 cm man?

Sniggel
2010-02-12, 14:54
I viss mån har jag för mig att man gör. Men kortare människor kan tydligen ha proportionerligt större midja, utan att det anses vara en risk för hälsan.
Ju längre man är, desto "smalare" måste man vara :P

mtlca
2010-02-12, 14:55
Med risk för att låta som en idiot.
Var mäter man midjan? Spänd eller avslappnad mage?

Själv brukar jag mäta direkt ovanför naveln men det kanske är fel?

Mental
2010-02-12, 14:58
Tar man inte hänsyn till kroppslängd? 102 cm midja på 2 meter man måste ju vara bättre än 102 cm midja på 170 cm man?

Jag tror inte längden spelar såå stor roll, men kör på midje/höftkvot i sådana fall.

tumme
2010-02-12, 17:51
intressant, gillar avslutet också ;)