handdator

Visa fullständig version : Hur fan ska man äta?


BobaFett
2010-02-12, 12:43
Jag har trott att man ska äta långsamma kolhydrater, lite fett och mycket protein för att gå upp i muskler och inte gå upp i fett. Det här ändrades när jag blev medlem på kolozzeum och lärde mig att kaloribalansen var viktigast och att det inte spelar så stor roll vad man äter bara man får i sig näringsämnen och protein. Nu läste jag i en annan tråd som fick mig att ändra uppfattning igen.

Hur fan ska man äta egentligen?

Nu skiter jag i att lära mig om kroppen och hur/varför den reagerar på viss mat som den gör, man blir bara mer förvirrad ju mer man lär sig.

Nu vill jag att ni på forumet som kan det här ska sätta ihop en kostplan för hur man ska äta för optimal muskeltillväxt.

Vad ska man tänka på? Hur ska man äta kring träning? När ska man ta vilka tillskott?

Ni behöver inte förklara varför utan bara vad och när man ska äta det.

T.ex: När du vaknar bör du inta EAA, en halvtimme senare äta en frukost bestående av 50 gram protein, 100gram kolhydrat etc...

Tack på förhand.

Onigiri
2010-02-12, 12:53
När du vaknar bör du gå upp och äta frukost. Om du tränar förmiddag så väntar du med träningen 3 timmar efter du ätit din frukost, sen tar du EAA precis före träningen, tränar, tar EAA precis efter, sen går du hem och äter jättemycket kött och jättefeta fiskar tills du blir jättemätt! Sen väntar du tills solen går ner, då dricker du en liter mjölk, gärna den feta! Den är jättegod.

Tänk på att inte äta alldeles för mycket, då kan du bli tjock :( Lagom är bäst! Det säger farmor.

Eddie Vedder
2010-02-12, 15:32
Hur fan ska man äta egentligen?

Det önskar jag också att jag visste. Men ett sånt svar går inte att ge. Att hålla en hyfsad kost är ju bara sunt förnuft i stort sett. Men vill man ha ett "optimalt" upplägg som är "det bästa" så lär man bli besviken.

Alternativt att du FÅR ett sådant upplägg av någon som påstår sig ha sanningen men vad är det värt?

mikaelj
2010-02-12, 15:38
De flesta upplägg verkar fungerar bra, så länge du trivs med dem själv -- vilket betyder att du håller dig pigg, frisk och orkar använda din kropp & hjärna till vad du behöver dem till.

Jag har laborerat en hel del och något av den viktigaste insikten jag gjort är att jag mår bäst av att byta ut bröd & pasta mot drivvis med grönsaker. (samt att fett inte är farligt) Andra bra insikter är att jag inte behöver äta ofta.

Numse
2010-02-12, 15:57
Jag har laborerat en hel del och något av den viktigaste insikten jag gjort är att jag mår bäst av att byta ut bröd & pasta mot drivvis med grönsaker. (samt att fett inte är farligt) Andra bra insikter är att jag inte behöver äta ofta.

Jag har fått uppfattningen att magen mår bättre av mindre pasta/bröd, och mer grönsaker. Så det är bäst att testa.. jag är så förbannat dålig på att äta grönsaker. Kan du ge tips på vad du äter på en middag, eller på en hel dag? Vilka och hur mycket grönsaker? Hade varit guld.

dossanftw
2010-02-12, 16:47
Nu vill jag att ni på forumet som kan det här ska sätta ihop en kostplan för hur man ska äta för optimal muskeltillväxt.

You forgot to say please ;)

bollio
2010-02-12, 16:49
En grundregel jag har är att få i mig protein till varje måltid och grönsaker minst en gång om dagen.

Nelli
2010-02-12, 17:09
Annars kan du försöka leta reda på (och betala) en coach som hjälper dig att lägga upp en plan.

Exhale_
2010-02-12, 17:17
Det finns inget optimalt sätt att äta som passar alla. Du får helt enkelt pröva dig fram till vad som passar dig bäst. Själv försöker jag att inkludera kolhydrater, fett och protein i alla måltider. Utöver det tänker jag på näringstimingen runt träning. Det samt att fokusera på träningen tror jag räcker gott och väl för alla.

MrBurner
2010-02-12, 17:19
Annars kan du försöka leta reda på (och betala) en coach som hjälper dig att lägga upp en plan.
... Som säkerligen inte heller sitter på den "riktiga" sanningen.
Är det något jag avskyr, så är det ex. sjuksköterskor eller coacher som verkligen vet att det de lärt sig är det enda rätta. Jag skulle tycka att de borde inse hur otroligt komplex kroppen är med tanke på hur mycket de läst. För att inte tala om all forskning som sker.

Nelli
2010-02-12, 18:04
... Som säkerligen inte heller sitter på den "riktiga" sanningen.
Är det något jag avskyr, så är det ex. sjuksköterskor eller coacher som verkligen vet att det de lärt sig är det enda rätta. Jag skulle tycka att de borde inse hur otroligt komplex kroppen är med tanke på hur mycket de läst. För att inte tala om all forskning som sker.

Jo jo förvisso. men man får leta och göra research för det mål man villha, ta tex berkham (grandmaster)

mikaelj
2010-02-12, 20:04
Jag har fått uppfattningen att magen mår bättre av mindre pasta/bröd, och mer grönsaker. Så det är bäst att testa.. jag är så förbannat dålig på att äta grönsaker. Kan du ge tips på vad du äter på en middag, eller på en hel dag? Vilka och hur mycket grönsaker? Hade varit guld.

En typisk matdag. Periodisk fasta/"Warrior Diet"

* frukost/lunch: ½-1 dl mjölk vid vardera tillfälle, i mjölk

* förrätt (18-19-tiden): någon av följande:
-- 500-750g blomkål/broccoli/morot med kesella/creme fraiche/dijondip
-- 200-300g surkål, creme fraiche
-- blandsallad

* huvudrätt (19-20-tiden), någon av följande:
-- halvkilo fullfet köttfärs, creme fraiche
-- en ugnsgrillad kyckling
-- halvkilo ost
-- äggröra på trekvarts kilo ägg (~10 st) dränkta i smör

* efterrätt (20-21-tiden), någon av följande:
-- musli på fibrex (1 dl)/kruskakli (2-3 dl)/solrosfrön (½ dl)/kokosrasp
(½ dl), hackade mandlar (näve), kanel, sötströ, kesella, yoghurt
-- keso (250-500) och jordnötssmör (några matskedar)

På ett ungefär. Lite mer protein än jag egentligen vill. Mer smör snart.

Numse
2010-02-12, 20:19
Ok, Att du får i dig din huvudrätt. Du måste ju sitta och äta i en timme :)

Intressant upplägg iaf, varför har man periodisk fasta?

MrBurner
2010-02-12, 20:25
Märk att han inte äter allt, endast en utav de han räknade upp :)

Fint om man satt sig ner på endast huvudrätten och smällde i sig:

-- halvkilo fullfet köttfärs, creme fraiche
-- en ugnsgrillad kyckling
-- halvkilo ost
-- äggröra på trekvarts kilo ägg (~10 st) dränkta i smör
:D

mikaelj
2010-02-12, 20:34
Ok, Att du får i dig din huvudrätt. Du måste ju sitta och äta i en timme :)

Ptja, jag äter vanligtvis mellan 19-21 ungefär. Tar en stund att få ner en hel grillad kyckling, sedan brukar jag vilja ha lite efterrätt innan jag sussar.

Intressant upplägg iaf, varför har man periodisk fasta?

Se Periodisk fasta-tråden. Eller min recension av Ori Hoflmeklers The Warrior Diet: http://mikael.jansson.be/log/review-the-warrior-diet

Numse
2010-02-12, 21:01
haha, är lite trött, trodde fan du åt allt. Satt och funderade ett bra tag på hur i helvete man kan få i sig 500 gram köttfärs och en hel grillad kyckling efter :D my bad

Ska kika på länken, tackar

Lucipha
2010-02-12, 21:22
Så mycket som möjligt av bra men energirik mat. Mycket protein och fett. Upprepa 3-5ggr utspritt över dagen. Äter du för sällan får du inte i dig nog mycket. Äter du för ofta är det lätt att tappa aptiten.

Kontrollväg dig (naken, morgonvikt) en dag i veckan och anpassa kommande vecka baserat på den vägningen.

*Går du upp för lite i vikt, ät mer/se över vad du gör som stjäl energi.

*Lägger du på dig för mycket fett, ät lite mindre eller/och rör dig mer.

Ät inte kosttillskott på ett sätt som får dig att tappa aptiten i övrigt, eller stör rytmen på hur du äter i övrigt.

BobaFett
2010-02-12, 23:28
Alltså, jag fattar att man ska äta mycket protein och grönsaker men när det gäller kolhydrater, socker och så? Ska man undvika socker? Vilken fördelning mellan kolhydrat/protein/fett ska man ha vid de olika måltiderna? Spelar det nån roll vad man äter egentligen då man äter mycket protein och grönsaker i övrigt? (med bra kaloribalans)

Jag kan tänka mig att det är t.ex. onödigt att äta fett timmarna efter träning då man inte kan bygga muskler av fett.

Det är alltså bra att dricka mjölk när man ska sova, när man vaknar då? EAA? Mjölk?

BobaFett
2010-02-12, 23:34
Det önskar jag också att jag visste. Men ett sånt svar går inte att ge. Att hålla en hyfsad kost är ju bara sunt förnuft i stort sett. Men vill man ha ett "optimalt" upplägg som är "det bästa" så lär man bli besviken.

Alternativt att du FÅR ett sådant upplägg av någon som påstår sig ha sanningen men vad är det värt?

Du menar: Det är ingen som vet än.

Optimalt upplägg vet jag inte men några riktlinjer om sånt som går att konstatera utifrån det man vet idag om kost.

mikaelj
2010-02-12, 23:38
Alltså, jag fattar att man ska äta mycket protein och grönsaker men när det gäller kolhydrater, socker och så?

... och nu börjar religionsdiskussionen.

Jag skippar helt enkelt kolhydratkällor som potatis, ris, bröd, pasta, etc. Andra skippar fett.

Lellan
2010-02-13, 00:13
Enkla svaret: ät det du känner du mår bra av.

Halvkrångliga svaret: känn efter när du äter och känn och se efter hur kroppen svarar på olika sätt att äta. Men ett nyckelråd jag vågar mig på är att inte utesluta protein el fett och att många mår sämre av att leva på mkt socker.

Personligt (låååångt) svar: Har testat lite allt möjligt, och upptäckt precis det du skriver.. att det blir mer invecklat ju mer man "lär" sig - och att råden ändras! Hela tiden.. *gah!* Även här på kolo.

Så efter mycket om och men så äter jag BARA sånt jag tycker är gott, för då blir jag tillfredställd. Däremot kan jag även tycka att saker jag känner att jag inte mår bra av är goda, så de förpassas speciella tillfällen när det känns bra.

För mig, är hunger en nyckelfaktor. Den bromsar jag på sikt med fett, för stunden med protein. Periodisk fasta är för mig - ett skönt sätt att känna rimlig hunger. Och jag kommer förmodligen äta så oavsett viktuppgång el nedgång, just pga enkelheten och den behagliga hungern och sköna mättnaden/tillfredställelsen. Slippa laga mat hela dagarna, plutta med matlådor, stress över när äta vad. Viktigast är att bli ordentligt mätt efter träning, har fått ett hum om energiinnehåll i maten och då blir det enklare.

Enda jag personligen stoppar i mig som inte är gott är EAA + kreatin, före och efter träningen, men det slinker ner lätt för allt annat smakar desto bättre.

Kanske kan du fråga dig: vilka bra livsmedel (dit anser jag hör döda djur, grönsaker, oljor feta djur (ffa fisk) och ägg hör) tycker jag om? Vilka kolhydrater vill jag inte vara utan? Kanske gröt, potatis, grönsaker? (Har själv lite överkänsligt kolhydratssug efter stor viktuppgång och nedgång, ser det lite som att jag utvecklat en allergi) Just rotfrukter och grönsaker samt kanske långsamma gryner är mat jag tycker är vettiga att ha i sin kost.

Är ingen expert, och inget muskelberg, men har överätit och hatat det, bantat och hatat det.. Och äntligen funnit ett ätande som inte ger ngn inre stress i form av scheman, ångest i form av "förbjuden mat" (dvs jag kan äta whatever "onyttigt" men väljer mina tillfällen, vilket är lättare om man är belåten på i huvudsak fett, protein och grönt), sug pga fettbrist och vrålhunger pga kolhydratsmättnad och 3-timmarsregeln. Fett är en smakbärare och hud mm har blivit bättre för mig med mer fett, känns som att muskler och leder inte heller misstycker. Kolhydrater ingen fiende, men det är inte alla man mår så himla toppen av, verkar vara många som känner så iaf.

Men tja.. man får prova helt enkelt. Mitt sätt kanske inte fungerar för dig, du får testa vad du mår bra av! Låter trist men mat är en stor del av livet och härligt när det är gott, mättande, närande. :)

mikaelj
2010-02-13, 00:17
Instämmer helt i Lellans kloka ord.

BobaFett
2010-02-13, 09:49
Enkla svaret: ät det du känner du mår bra av.

Halvkrångliga svaret: känn efter när du äter och känn och se efter hur kroppen svarar på olika sätt att äta. Men ett nyckelråd jag vågar mig på är att inte utesluta protein el fett och att många mår sämre av att leva på mkt socker.

Personligt (låååångt) svar: Har testat lite allt möjligt, och upptäckt precis det du skriver.. att det blir mer invecklat ju mer man "lär" sig - och att råden ändras! Hela tiden.. *gah!* Även här på kolo.

Så efter mycket om och men så äter jag BARA sånt jag tycker är gott, för då blir jag tillfredställd. Däremot kan jag även tycka att saker jag känner att jag inte mår bra av är goda, så de förpassas speciella tillfällen när det känns bra.

För mig, är hunger en nyckelfaktor. Den bromsar jag på sikt med fett, för stunden med protein. Periodisk fasta är för mig - ett skönt sätt att känna rimlig hunger. Och jag kommer förmodligen äta så oavsett viktuppgång el nedgång, just pga enkelheten och den behagliga hungern och sköna mättnaden/tillfredställelsen. Slippa laga mat hela dagarna, plutta med matlådor, stress över när äta vad. Viktigast är att bli ordentligt mätt efter träning, har fått ett hum om energiinnehåll i maten och då blir det enklare.

Enda jag personligen stoppar i mig som inte är gott är EAA + kreatin, före och efter träningen, men det slinker ner lätt för allt annat smakar desto bättre.

Kanske kan du fråga dig: vilka bra livsmedel (dit anser jag hör döda djur, grönsaker, oljor feta djur (ffa fisk) och ägg hör) tycker jag om? Vilka kolhydrater vill jag inte vara utan? Kanske gröt, potatis, grönsaker? (Har själv lite överkänsligt kolhydratssug efter stor viktuppgång och nedgång, ser det lite som att jag utvecklat en allergi) Just rotfrukter och grönsaker samt kanske långsamma gryner är mat jag tycker är vettiga att ha i sin kost.

Är ingen expert, och inget muskelberg, men har överätit och hatat det, bantat och hatat det.. Och äntligen funnit ett ätande som inte ger ngn inre stress i form av scheman, ångest i form av "förbjuden mat" (dvs jag kan äta whatever "onyttigt" men väljer mina tillfällen, vilket är lättare om man är belåten på i huvudsak fett, protein och grönt), sug pga fettbrist och vrålhunger pga kolhydratsmättnad och 3-timmarsregeln. Fett är en smakbärare och hud mm har blivit bättre för mig med mer fett, känns som att muskler och leder inte heller misstycker. Kolhydrater ingen fiende, men det är inte alla man mår så himla toppen av, verkar vara många som känner så iaf.

Men tja.. man får prova helt enkelt. Mitt sätt kanske inte fungerar för dig, du får testa vad du mår bra av! Låter trist men mat är en stor del av livet och härligt när det är gott, mättande, närande. :)

Oj, vilket svar, tack :)

Jo det är sant, jag äter också det jag tycker om men försöker att överäta protein bara.

Jag känner att jag mår bäst när jag deffar, då har jag kört low carb, high fat och åt massor med grönsaker. Jag tycker att jag är piggast och gladast då men det som är så sjukt är hur mycket bättre man ser ut i ansiktet också. Huden får en helt annan lyster liksom. Fast jag vet inte vad det är som gör det, om det är grönsakerna, fettet eller det låga energiintaget. Sen så tror jag inte att jag kan hålla en sån diet länge :P

Jag har en ganska bra form, mycket muskler, men jag har lagt på mig lite fett på sistone så nu känner jag att jag vill börja deffa men jag vill samtidigt ha lite mer muskler. Jag blir lite frustrerad liksom. Jag hade en bra form i somras då jag vägde 88 kilo, då såg man rutor men nu är jag uppe i 94 och är starkare men har lagt på mig lite fett också *grr*

Jag vill försöka att bulka lite till, kaske fram till april fast nu vill jag inte gå upp mer i fett.

Ajin
2010-02-13, 10:50
Jag har trott att man ska äta långsamma kolhydrater, lite fett och mycket protein för att gå upp i muskler och inte gå upp i fett. Det här ändrades när jag blev medlem på kolozzeum och lärde mig att kaloribalansen var viktigast och att det inte spelar så stor roll vad man äter bara man får i sig näringsämnen och protein. Nu läste jag i en annan tråd som fick mig att ändra uppfattning igen.

Hur fan ska man äta egentligen?

Nu skiter jag i att lära mig om kroppen och hur/varför den reagerar på viss mat som den gör, man blir bara mer förvirrad ju mer man lär sig.

Nu vill jag att ni på forumet som kan det här ska sätta ihop en kostplan för hur man ska äta för optimal muskeltillväxt.

Vad ska man tänka på? Hur ska man äta kring träning? När ska man ta vilka tillskott?

Ni behöver inte förklara varför utan bara vad och när man ska äta det.

T.ex: När du vaknar bör du inta EAA, en halvtimme senare äta en frukost bestående av 50 gram protein, 100gram kolhydrat etc...

Tack på förhand.

Kost är ett roligt gebiet inom träningen. Antingen kan du betrakta delen som en vetenskap, dvs räkna dina kcal in/ut, kolla mängden protein, fett och kolisar du får i dig osv. Eller så kan du göra det som känns mest normalt för din kropp, nämligen att äta regelbundet och bra.

Se till att få i dig en ordentlig frukost. Detta kommer se till att du blir ordentligt hungrig till lunch. Ät sedan middag och ett kvällsmål. Beroende vilken kroppstyp du är (endo, ekto eller mesomorph) så lägger du till mellanmål och tilltugg mellan målen och anpassar ditt kcal intag på varje måltid (inte vetenskapligt, utan helt enkelt vad som låter vettigt - har du lätt att gå upp i vikt så kanske du drar ner på oljan lite när du steker).

mikaelj
2010-02-13, 11:14
Se till att få i dig en ordentlig frukost. Detta kommer se till att du blir ordentligt hungrig till lunch. Ät sedan middag och ett kvällsmål. Beroende vilken kroppstyp du är (endo, ekto eller mesomorph) så lägger du till mellanmål och tilltugg mellan målen och anpassar ditt kcal intag på varje måltid (inte vetenskapligt, utan helt enkelt vad som låter vettigt - har du lätt att gå upp i vikt så kanske du drar ner på oljan lite när du steker).

Drick en kopp kaffe till frukost. Detta kommer se till att du håller dig skärpt fram till lunch. Hoppa sedan över lunchen. Beroende på vilken fas månen står i kan du äta en frukt eller ett ägg till lunch, om du trots allt känner av hunger. Ät sedan middag. Då äter du tills du blir proppmätt. Om du ändå har svårt att gå upp i vikt kan du vänta några timmar tills den värsta mättnaden lagt sig och äta igen.

MeekGeek
2010-02-13, 22:00
Jag skippar helt enkelt kolhydratkällor som potatis, ris, bröd, pasta, etc. Andra skippar fett.

Är inte pasta "rätt ok" kolhydrater? Speciellt al-dente?

Eddie Vedder
2010-02-13, 22:08
Är inte pasta "rätt ok" kolhydrater? Speciellt al-dente?

Jo pasta är väl okej käk. Al dente eller ej är en fråga om smak. Om man föredrar sönderkokt är ju det bättre.

Själv äter jag knappt mjölmat alls längre.

mikaelj
2010-02-13, 22:26
Är inte pasta "rätt ok" kolhydrater? Speciellt al-dente?

Det är upp till dig. Inget gjort på huvudsakligen mjöl funkar för mig. YMMV.

Fredrik_S
2010-02-14, 06:08
De flesta upplägg verkar fungerar bra, så länge du trivs med dem själv -- vilket betyder att du håller dig pigg, frisk och orkar använda din kropp & hjärna till vad du behöver dem till.

Jag har laborerat en hel del och något av den viktigaste insikten jag gjort är att jag mår bäst av att byta ut bröd & pasta mot drivvis med grönsaker. (samt att fett inte är farligt) Andra bra insikter är att jag inte behöver äta ofta.

Jag har också laborerat en hel del och det jag mår bäst av är att äta väldigt mycket bröd, pasta eller ris och inga grönsaker alls. Stötvis testat jag grönsaker men det blir sällan mer än något påse broccoli i några dagar och sen flera månader utan grönsaker igen.
Jag tränar dock ofta 3-5 timmar om dagen 7 dar i veckan och har stort behov av mycket energi.
Mycket kolhydratre fett och lagom mycket protein mår jag bäst av gissningsvis kolh 60E%, Fett 25 E%, protein 15E% på en förbrukning på 5000 kcal

Numse
2010-02-14, 11:40
Intressant fredrik.

Har testat att äta mycket mindre kolhydrater i 3 dagar nu men jag mår redan bättre i magen än innan då jag verkligen vräkte i mig kolhydrater. Får se hur träningsresultaten blir av min diet.

Fredrik_S
2010-02-14, 17:01
Intressant fredrik.

Har testat att äta mycket mindre kolhydrater i 3 dagar nu men jag mår redan bättre i magen än innan då jag verkligen vräkte i mig kolhydrater. Får se hur träningsresultaten blir av min diet.

Gyma brukar gå helt ok med lågt kolhydratsintag, det är bara inte lika kul varje gång, blir oftare tröga dagar när man äter kolhydratsnål. Men att hålla på med kombinationen tankekrävande och fysiska aktiviter är det gonatt utan kollisar. Omöjligt att ta in en ny danskoreografi när man är slut i huvet av kolhydratbrist. Göra fokuserat dataarbete där det kräver full koncentration i varje sekund är också kört. (för mig)

mikaelj
2010-02-15, 08:01
Då kontrar jag med att det går utmärkt att arbeta som programmerare på lågkolhydratkost. :-)

Numse
2010-02-15, 09:03
:> jag får testa att jobba som 3d-grafiker med lågt kolhydratintag. Verkar som att det är olika för alla..

Dessutom tar det ett tag för kroppen att vänja sig vid lågt kolhydratintag

mikaelj
2010-02-15, 09:06
:> jag får testa att jobba som 3d-grafiker med lågt kolhydratintag. Verkar som att det är olika för alla..

Hjärnan slutar inte funka bara för att man utesluter dietärt glukos. Kroppen nybildar det själv, samt ketoner som ersättning. Hur skulle det se ut om Grok plötsligt inte förstod hur man skulle fälla ett byte bara för att han inte fick sig en banan?

Dessutom tar det ett tag för kroppen att vänja sig vid lågt kolhydratintag

Hur vet du det utan att prova? (nu är det så för många, förvisso, men det är ett underligt uttalande att komma från någon som inte har erfarenhet inom området)

MeekGeek
2010-02-15, 09:16
Hur vet du det utan att prova? (nu är det så för många, förvisso, men det är ett underligt uttalande att komma från någon som inte har erfarenhet inom området)

Nåja, personliga erfarenheter är i bästa fall anekdotella (finns det ordet?), vilket står sig slätt mot vetenskapliga studier vem som helst kan ta del av. Att prova, är alltså inte på något sätt ett krav för vetande, snarare tvärtom. Genom egna erfarenheter kan man snarare felaktigen avfärda korrekt utförda studier, om de inte ger samma resultat som de man själv upplever som "korrekta". Det finns många som "vet" att de inte tål "mobilstråling" på dessa grunder, t ex, trots att dagens [sic] rapporter visar annat.

Ursäkta sidospåret.

mikaelj
2010-02-15, 09:20
Nåja, personliga erfarenheter är i bästa fall anekdotella (finns det ordet?), vilket står sig slätt mot vetenskapliga studier vem som helst kan ta del av

Men det finns inga som pekar på att det måste vara som Numsan säger, åtminstone som jag tolkar det - dvs "man blir sämre".

rooz
2010-02-15, 09:21
Nåja, personliga erfarenheter är i bästa fall anekdotella (finns det ordet?), vilket står sig slätt mot vetenskapliga studier vem som helst kan ta del av. Att prova, är alltså inte på något sätt ett krav för vetande, snarare tvärtom. Genom egna erfarenheter kan man snarare felaktigen avfärda korrekt utförda studier, om de inte ger samma resultat som de man själv upplever som "korrekta". Det finns många som "vet" att de inte tål "mobilstråling" på dessa grunder, t ex, trots att dagens [sic] rapporter visar annat.

Ursäkta sidospåret.
Lite skillnad på mobilstrålning och mat:smash:

Du kommer märka skillnad av hur du lägger upp maten, drar bort vissa saker osv.

MeekGeek
2010-02-15, 09:27
Min kommentar rörde naturligtvis varken mat eller "mobilstrålning", utan belyste ett fel i logiken i resonemanget. Var inte det uppenbart? :confused:

Numse
2010-02-15, 09:40
Hjärnan slutar inte funka bara för att man utesluter dietärt glukos. Kroppen nybildar det själv, samt ketoner som ersättning. Hur skulle det se ut om Grok plötsligt inte förstod hur man skulle fälla ett byte bara för att han inte fick sig en banan?

Om det tar ett tag för kroppen att vänja sig vid att använda fett istället för kolhydrater så lär man bli trött i början.

Hur vet du det utan att prova? (nu är det så för många, förvisso, men det är ett underligt uttalande att komma från någon som inte har erfarenhet inom området)

Har inte mycket erfarenhet, men jag läste det från en länk som du själv postade

mikaelj
2010-02-15, 09:44
Om det tar ett tag för kroppen att vänja sig vid att använda fett istället för kolhydrater så lär man bli trött i början.

Mm, men det är inte allmängiltligt. Jag märkte ingen (negativ) skillnad. Dessutom kan du alltid gradvis minska mängden. Antagligen därför det gick så smärtfritt för mig.

Har inte mycket erfarenhet, men jag läste det från en länk som du själv postade

Japp, och texten i länken du läste har jag också skrivit, så jag har tolkningsföreträde. ;-)

Numse
2010-02-15, 09:53
:> fusk

MrBurner
2010-02-15, 15:34
Men det finns inga som pekar på att det måste vara som Numsan säger, åtminstone som jag tolkar det - dvs "man blir sämre".

Jag blir sämre. Men det är som sagt inte lika för alla och tur är väl det. Jag skulle gärna vilja fungera som jag ska, utan kolhydrater.

Anledningen till citat var för att jag själv försöker gå ifrån att av misstag använda ordet "man" när man syftar på en själv.

mikaelj
2010-02-15, 15:35
Jag blir sämre. Men det är som sagt inte lika för alla och tur är väl det. Jag skulle gärna vilja fungera som jag ska, utan kolhydrater.

Anledningen till citat var för att jag själv försöker gå ifrån att av misstag använda ordet "man" när man syftar på en själv.

Finns det en vilja finns det en väg!

Åt du väldigt lite fett samtidigt, dvs högprotein/lågkolhydrat/lågfett - vad åt du en typisk dag?
Hur lång tid provade du? På vilket sätt kännetecknades dina problem?

MrBurner
2010-02-15, 16:22
Finns det en vilja finns det en väg!

Åt du väldigt lite fett samtidigt, dvs högprotein/lågkolhydrat/lågfett - vad åt du en typisk dag?
Hur lång tid provade du? På vilket sätt kännetecknades dina problem?

Trött, svag, seg i huvudet, apatisk. Jag mådde helt enkelt inte så bra *cry* Jag kunde däremot hålla mig vaken hur jävla länge som helst, fastän jag var väldigt trött.
Huvudvärken och den extrema trögheten i tankegångarna, som jag fick när jag började, gick däremot över efter ett tag.

Total energimängd över hela dagen samt makronutrientfördelning (P / C / F): 1602 kcal, 19E% / 2E% / 79E%

Det var en av de dagar då jag råkade få i mig för lite mat men fördelningen var ungefär den samma vill jag minnas.

Några mer exempel på mat:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3649243&postcount=3747
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3650654&postcount=3753 en liten macka

mikaelj
2010-02-15, 16:26
Trött, svag, seg i huvudet, apatisk. Jag mådde helt enkelt inte så bra *cry* Jag kunde däremot hålla mig vaken hur jävla länge som helst, fastän jag var väldigt trött.
Huvudvärken och den extrema trögheten i tankegångarna, som jag fick när jag började, gick däremot över efter ett tag.

Sockerabstinens. ;-)

Efter hur lång tid försvann det? Försvann även tröttheten/svagheten/apatin när trögheten försvann?

Det var en av de dagar då jag råkade få i mig för lite mat men fördelningen var ungefär den samma vill jag minnas.

Fick du i dig 1000 kcal mer de andra dagarna? Både att ändra kostvanor och drastiskt skära ned energiintaget låter som ett bra sätt att bli slö och trött.

MrBurner
2010-02-15, 19:39
Sockerabstinens. ;-)

Efter hur lång tid försvann det? Försvann även tröttheten/svagheten/apatin när trögheten försvann?

Var runt 10 dagar har jag för mig. Men det enda som försvann var huvudvärken och den extremt tröga tankegången, jag var fortfarande trögare men inte lika extremt som när min testperiod av LCHF var nystartad.

Fick du i dig 1000 kcal mer de andra dagarna? Både att ändra kostvanor och drastiskt skära ned energiintaget låter som ett bra sätt att bli slö och trött.

Det var endast några dagar här och där då jag inte fick i mig nog för att ligga på energibalans, det var inget som pågick under flera veckor vad jag kan minnas.

I alla fall så fick jag det aldrig att fungera så då fick det vara. Jag kunde inte vara så som jag blev helt enkelt. Så tung och slö hela tiden har jag aldrig varit annars och när det inte fungerade på flera månader så kändes det som om det fick kvitta.

BobaFett
2010-03-29, 14:37
Vad ska man äta för grönsaker om man vill få i sig det mesta man behöver?

Just nu äter jag bara sockerärtor, morötter och coctailtomater.

Broccoli bör jag nog lägga till, mer då?

mikaelj
2010-03-29, 15:03
Frågan är felställd.

"Vad i grönsaker behöver jag som jag inte får i mig av resten av min kost?" är rätt fråga.

King Grub
2010-03-29, 15:04
Vad ska man äta för grönsaker om man vill få i sig det mesta man behöver?

Just nu äter jag bara sockerärtor, morötter och coctailtomater.

Broccoli bör jag nog lägga till, mer då?

Så många olika färger som möjligt.

BobaFett
2010-03-29, 19:08
Så många olika färger som möjligt.

Så morötter = orange, check
Tomat = rött, check
Sockerärtor = grönt, check
Blåbär = blått, får lägga till
Vitkål = vitt (:D) käkade idag
Rädisor = rosa?
Broccoli = grönt igen
Banan = gult

BobaFett
2010-03-29, 19:12
Frågan är felställd.

"Vad i grönsaker behöver jag som jag inte får i mig av resten av min kost?" är rätt fråga.

Resten av min kost (tills jag tröttnar på det så jag spyr) består av 1 kilo kycklingfile, 2-3 kesella, asiatiskt ris, vitamintillskott, BCAA/EAA och Omega 3 kapslar.

Så grönsaker känns jäkligt viktiga eftersom det är så ensidigt :P

Brukar lägga till en halv avokado på första måltiden (periodisk fasta 16/8) för att få i mig lite fett men det är förmodligen för lite ändå.

mikaelj
2010-03-29, 19:14
Ägg känns mer relevant. Betydligt fler vitaminer och mineraler än i grönsaker.

BobaFett
2010-03-29, 21:03
Ägg känns mer relevant. Betydligt fler vitaminer och mineraler än i grönsaker.

Åt ägg en dag, fick käka 24 st äggvitor och 4-5 äggulor för att det skulle funka kalorimässigt och ändå så var det inte lika mycket protein som i kycklingfilé.

Fast man kanske kan käka 3 hela ägg en måltid och en kesella till det i för sig och käka kycklingfilé resten av måltiderna :em:

mikaelj
2010-03-29, 21:11
Det är äggulan som innehåller nyttigheterna.

20 XL-ägg (70g/st) ger ~170g protein och 150g fett, och massvis med vitaminer och mineraler. Hur räknade du?

BobaFett
2010-03-29, 21:36
Det är äggulan som innehåller nyttigheterna.

20 XL-ägg (70g/st) ger ~170g protein och 150g fett, och massvis med vitaminer och mineraler. Hur räknade du?

Jag vet men tyvärr så är det äggulan som innehåller kalorierna också. Om jag räknar på det där så blir det ca: 2000 kcal, jag brukar ligga på ca: 1900 kcal, om jag bara äter äggen så funkar det men bara ägg är tråkigt *spy* ...måste ha bröd till ägg :D

Äter jag 1 kilo kycklingfile blir det ju 1000 kcal och 200g protein, 2 kesella till det och det blir 260 gram. Det blir ca: 1380 kcal, jag brukar käka 350 kcal från ris utöver det och lite grönsaker + eventuellt nåt valfritt gott för att nå upp till 1900-2000 kcal :thumbup:

mikaelj
2010-03-29, 21:53
Låter onödigt dyrt & miljöslösande med så mycket protein, även om kyckling har hyfsat bra miljöpåverkan.

Finns biligare mat som mättar lika bra/bättre.

Symphony Flex
2010-03-29, 21:58
En typisk matdag. Periodisk fasta/"Warrior Diet"

* frukost/lunch: ½-1 dl mjölk vid vardera tillfälle, i mjölk

* förrätt (18-19-tiden): någon av följande:
-- 500-750g blomkål/broccoli/morot med kesella/creme fraiche/dijondip
-- 200-300g surkål, creme fraiche
-- blandsallad

* huvudrätt (19-20-tiden), någon av följande:
-- halvkilo fullfet köttfärs, creme fraiche
-- en ugnsgrillad kyckling
-- halvkilo ost
-- äggröra på trekvarts kilo ägg (~10 st) dränkta i smör

* efterrätt (20-21-tiden), någon av följande:
-- musli på fibrex (1 dl)/kruskakli (2-3 dl)/solrosfrön (½ dl)/kokosrasp
(½ dl), hackade mandlar (näve), kanel, sötströ, kesella, yoghurt
-- keso (250-500) och jordnötssmör (några matskedar)

På ett ungefär. Lite mer protein än jag egentligen vill. Mer smör snart.

får jag bara fråga varför du förstör din fina fasta med att dricka mjölk fru/lunch? själv skulle det kännas jättedumt och dessutom skulle jag bli väldigt hungrig mellan varven tror jag.

mikaelj
2010-03-29, 21:59
får jag bara fråga varför du förstör din fina fasta med att dricka mjölk fru/lunch?

För att svart kaffe e ekklit.

själv skulle det kännas jättedumt och dessutom skulle jag bli väldigt hungrig mellan varven tror jag.

Då föreslår jag att du inte gör så.

Symphony Flex
2010-03-29, 22:06
För att svart kaffe e ekklit.



Då föreslår jag att du inte gör så.

Snackar du om ? svart kaffe är skitgott :) du måste bara lära sig uppskatta den sanna aromen i bönorna. har en polare som nyss skaffade en sån här nespresso-apparat. vilket jävla bra kaffe! testa det så kommer du aldrig vilja sabba kaffet med mjölk igen ;) du kan få alla möjliga smaker dessutom.

var väl mer det där med att bryta fastan jag tänkte på. inte för att jag är på något sätt manisk i mitt IF-ande, men det skulle inte kännas riktigt som fasta för mig.

BobaFett
2010-03-29, 22:13
Låter onödigt dyrt & miljöslösande med så mycket protein, även om kyckling har hyfsat bra miljöpåverkan.

Finns biligare mat som mättar lika bra/bättre.

Miljöslösande?? Bryr du dig om sånt när du ska bli rippad :D Protein är bara bra, jag ligger ju inte på några skyhöga nivåer ändå för min vikt.

Dyrt, ja tyvärr :(

mikaelj
2010-03-29, 22:18
Miljöslösande?? Bryr du dig om sånt när du ska bli rippad :D

Det är ingen motsättning. >1,5g/kg är som att äta dyra kolhydrater

BobaFett
2010-03-29, 22:29
Det är ingen motsättning. >1,5g/kg är som att äta dyra kolhydrater

Hmmm... alla studier pekar på att: ju mer protein, desto mer muskler, även efter det att proteinbehovet är täckt. Man vet inte var gränsen går för när det blir onödigt så var du har fått dina 150 gram har jag ingen aning om.

mikaelj
2010-03-29, 22:40
Hmmm... alla studier pekar på att: ju mer protein, desto mer muskler, även efter det att proteinbehovet är täckt. Man vet inte var gränsen går för när det blir onödigt så var du har fått dina 150 gram har jag ingen aning om.

Med tanke på att proteinbehovet är (med god marginal!) 0,8g/kg kroppsvikt, så, ja. Det instämmer jag också i.

BobaFett
2010-03-29, 22:50
Med tanke på att proteinbehovet är (med god marginal!) 0,8g/kg kroppsvikt, så, ja. Det instämmer jag också i.

Tror inte du att den där siffran är för vanligt folk som inte styrketränar?

mikaelj
2010-03-29, 22:57
Tror inte du att den där siffran är för vanligt folk som inte styrketränar?

Styrketräning minskar proteinbehovet, om något.

För maximal muskeltillväxt ser man bättre resultat på högre siffror än så, däremot. Kring 1,5g/kg brukar anges som en sådan högre siffra. Men jag är övertygad om att du kan få muskler i lagom takt även på 1g/kg.
Proteinintaget är nog en mindre spelare i sammanhanget jämfört med effekterna av styrekträning och energiintag.

BobaFett
2010-03-29, 23:13
Styrketräning minskar proteinbehovet, om något.

För maximal muskeltillväxt ser man bättre resultat på högre siffror än så, däremot. Kring 1,5g/kg brukar anges som en sådan högre siffra. Men jag är övertygad om att du kan få muskler i lagom takt även på 1g/kg.
Proteinintaget är nog en mindre spelare i sammanhanget jämfört med effekterna av styrekträning och energiintag.

Brukar anges? Var, vem? Ditt ord räcker inte för att övertyga mig, har du nån källa? Jag har snarare hört siffror som 2g per kilo kroppsvikt eller mer.

Det där känns som att det är lika individuellt som hur lätt man lägger på sig muskelmassa och det är ju jävligt olika från person till person.

Eddie Vedder
2010-03-30, 05:50
Hmmm... alla studier pekar på att: ju mer protein, desto mer muskler, även efter det att proteinbehovet är täckt.

Nej inte alla. Majoriteten kanske men all forskning säger inte det.

MeekGeek
2010-03-30, 08:00
Snackar du om ? svart kaffe är skitgott :) du måste bara lära sig uppskatta den sanna aromen i bönorna. har en polare som nyss skaffade en sån här nespresso-apparat. vilket jävla bra kaffe! testa det så kommer du aldrig vilja sabba kaffet med mjölk igen ;) du kan få alla möjliga smaker dessutom.


Kaffe innehåller koffein. Koffein är knark. Knark ger ett dopaminpåslag. Dopaminpåslag ger trivselkänsla. Trivselkänslan associeras med kaffedrickande. Kaffedrickant upplevs som trevligt. Trevlig mat/dryck kopplas samman med upplevelsen av gott.

Kaffe är alltså inte gott, det är bara vad du tror. ;)

mikaelj
2010-03-30, 08:15
Snackar du om ? svart kaffe är skitgott :)

Grattis.

var väl mer det där med att bryta fastan jag tänkte på. inte för att jag är på något sätt manisk i mitt IF-ande, men det skulle inte kännas riktigt som fasta för mig.

Nähäpp.

Brukar anges? Var, vem? Ditt ord räcker inte för att övertyga mig, har du nån källa? Jag har snarare hört siffror som 2g per kilo kroppsvikt eller mer.

Jag försöker inte övertyga dig. De studier jag läst brukar ange ett värde kring 1,5g/kg. Du får gräva lite själv om du vill ha källor.

BobaFett
2010-03-30, 11:21
Nej inte alla. Majoriteten kanske men all forskning säger inte det.

Ok, men ett tillräckligt antal för att kunna dra slutsatsen att mer protein betyder mer muskler till en viss gräns som inte är fastställd.

WHITEFOLKS
2010-03-30, 12:13
Problemet blir väl att ju fler gram protein / kg kroppsvikt du ska upp i desto större krav ställer det på kosten och blir oftast exponentiellt dyrare.

1.5g/kg kan man komma upp i ganska lätt genom att bara äta ganska vanlig mat. Om du ska upp i 3g/kg så blir du mer tvungen att välja rena proteinkällor som kycklingfilé, kvarg osv.

Och då kan man börja fråga sig om du skulle få mer valuta för samma pengar lagda på t.ex. ett eaa-tillskott osv.