handdator

Visa fullständig version : Observe and Report


Kwon
2010-02-12, 10:15
Observe and Report, nothing else is in our contract.

vad tycker ni?
H3yhxdpcijA

joko
2010-02-12, 10:23
Min spontana reaktion är att man måste ha nån typ av störning om man kan stå så nära och inte reagera alls. (jag har inga hörlurar så jag hör tyvärr inte vad de säger, jag går bara på vad jag ser)

Kwon
2010-02-12, 10:26
Hon gick till säkerhetsvakterna med hopp om lite säkerhet men icke.

Bite
2010-02-12, 10:28
Så jävla ryggradslöst att inte ingripa. Men det är väl av rädsla för en cap in they ass och kanske i viss mån även för juridisk efterspel om de överträder sina befogenheter i jobbet. Man frågar sig, som de också gör i klippet, vad fan som är vitsen med att ha dem där om de inte får ingripa alls. Det finns ju kameror som ser det mesta ändå, och normalt funtade människor behöver knappast någon "vakt" i reflexväst för att avhålla sig från att spöa skiten ur sina medmänniskor.

Menigar
2010-02-12, 10:56
Tycker det är minst lika pissigt av kvinnan i grön tröja i videon som står och gnäller att inte att göra något. Aw, buhu. Jag är kvinna.
Men visst skrämmande att ingen gör något.

Som de säger i klippet, de får inte betalt för att ingripa, alltså är de lika ansvariga som de "civila" i närheten. Fast det är väl fel av bussbolaget att utge sig för att ha säkerhetsvakter när de uppenbarligen inte har det.

spoonchest
2010-02-12, 11:07
Tycker det är minst lika pissigt av kvinnan i grön tröja i videon som står och gnäller att inte att göra något. Aw, buhu. Jag är kvinna.
Men visst skrämmande att ingen gör något.



+1.
"Jag stod där och såg på och tänkte: varför är det ingen som gör något?!"

Loke
2010-02-12, 11:12
Tja, jag vet ju av erfarenhet både att jag skulle reagerat annorlunda än vakterna, OCH att de flesta inte skulle ha gjort det. Vakterna agerade ju precis som dom blivit tillsagda dessutom.

Jag älskar speciellt hur det hycklande vittnet säger "I was just thinking 'do something, do something!'". Hon, till skillnad från vakterna, riskerade ju inte att bli av med jobbet.

Om ett slagsmål pågår och de närmsta personerna inte dyker in så kommer ingen annan heller göra det. Det är lite som om man kommer till en dörr där många väntar, risken är att man själv börjar vänta utan att ens känna på dörren. Flockinstinkter krockar med modern civilisation. Så det är inte våldet i sig man är rädd för, utan det sociala brottet att gå emot gruppen.

Kischen
2010-02-12, 11:14
Så oerhört fegt att sparka någon som ligger ner, jävla kräk.

davve
2010-02-12, 11:17
Tycker det är minst lika pissigt av kvinnan i grön tröja i videon som står och gnäller att inte att göra något. Aw, buhu. Jag är kvinna.
Men visst skrämmande att ingen gör något.


Satt inte hon på en buss dock? Tyckte det lät som det.

Oavsett så är det ju ett jävla skämt att ha "vakter" som beordrade att inte ingripa.

Menigar
2010-02-12, 11:21
Ah, ja. Det gjorde hon. Missade det.

Iofs hört att det finns dörrar på bussar nu för tiden om man vill gå av eller på. Fast jäkligt jobbigt att behöva vänta på en ny förstås.

Kwon
2010-02-12, 11:24
Oavsett titel/befattning (security/gatusopare/it-admin/försäljare/lärare/kassapersonal etc), så skulle det kännas svårt för mig att kunna se någon attackera någon liggande (speciellt en tjej) så nära en. (Precis bredvid en!).

Jobbigt, jobbigt.

Jens.Andersson
2010-02-12, 11:29
Man får ju tänka med på att dem var 10 stycken. 8 av dem killar, så man kan ju förstå med om vakterna blev lite passiva med att börja hålla fast och ingripa. Det är jävligt lätt att vara hjälte på internet men helt annorlunda när man står 3 st framför 10 pers. Men samtidigt så kan man ju tycka att de ska kolla hur tjejen mår. Verkar helt oberörda när hon ligger där medvetslös.

spoonchest
2010-02-12, 11:29
Om ett slagsmål pågår och de närmsta personerna inte dyker in så kommer ingen annan heller göra det. Det är lite som om man kommer till en dörr där många väntar, risken är att man själv börjar vänta utan att ens känna på dörren. Flockinstinkter krockar med modern civilisation. Så det är inte våldet i sig man är rädd för, utan det sociala brottet att gå emot gruppen.

Jepp. de flesta i en sån situation kollar av vad alla andra gör innan de ingriper.
Rätt intressant, egentligen. Har de ingen självbevarelsedrift öht?

spoonchest
2010-02-12, 11:31
Man får ju tänka med på att dem var 10 stycken. 8 av dem killar, så man kan ju förstå med om vakterna blev lite passiva med att börja hålla fast och ingripa. Det är jävligt lätt att vara hjälte på internet men helt annorlunda när man står 3 st framför 10 pers. Men samtidigt så kan man ju tycka att de ska kolla hur tjejen mår. Verkar helt oberörda när hon ligger där medvetslös.

Ett gäng femtonåringar. Riv i ordentligt, så behöver man inte ens gå till våldsanvändning.

Tonto
2010-02-12, 11:49
Ett gäng femtonåringar. Riv i ordentligt, så behöver man inte ens gå till våldsanvändning.

som nämnt i inlägget du citera, lätt att vara stor på internet. Dom kan alla be packin' heat for all I know. Eller kanske dina biceps och pecs stoppar pistolkulor?

Stoltz
2010-02-12, 11:56
Något är ju skapligt fel om det är så ordningsvakterna får hantera sådana situationer.
Att förvänta sig att civilt folk skulle göra något är som att tro att jultomten skulle suga av dig varje onsdagsmorgon, det sker fan inte ofta. Folk tänker att om de tittar åt ett annat håll så försvinner det.

Som vaktchefen sade i klippet, så måste det ändras, och det gör de förhoppningsvis. Jag hade inte kunnat stå och se på medan en annan människa får ansiktet insparkat, men som någon sade här ovanför - De kunde alla ha varit beväpnade. Frågan är då vilket som väger mest i ren instinkt - Självbevarelse eller försvar av andra.

Nog inte alla som skulle haft så lätt att svara realistiskt på den frågan. Jag vet med mig själv att jag har tidigare på instinkt försvarat andra, och inte förrän efteråt insett riskerna. Knappast en enbart positiv väg.

gibb
2010-02-12, 12:37
Snorisarna är beväpnade - beväpna ordningsvakterna. Klart och betalt!

spoonchest
2010-02-12, 13:54
som nämnt i inlägget du citera, lätt att vara stor på internet. Dom kan alla be packin' heat for all I know. Eller kanske dina biceps och pecs stoppar pistolkulor?
You know it. :D
Skämt åsido: Det är skönt att inte alla resonerar så. Du menar att det var fullt rimligt att anta detta, och därmed bäst att hålla sig undan?
Man ska inte spela Rambo i onödan. Men inte heller utgå ifrån att allt som kan kräva lite civilkurage, är direkt förenat med livsfara.

Något är ju skapligt fel om det är så ordningsvakterna får hantera sådana situationer.
Att förvänta sig att civilt folk skulle göra något är som att tro att jultomten skulle suga av dig varje onsdagsmorgon, det sker fan inte ofta. Folk tänker att om de tittar åt ett annat håll så försvinner det.



Nu vet jag inte om det finns någon amerikansk variant av vår svenska ordningsvakt, något som hade kunnat översättas till något i stil med deputized security. Men om det hade det, så hade dessa tre inte varit exempel på dem.
I mina ögon är det tre helt vanliga snubbar med reflexväst (som det av en händelse råkar stå security på) och komradio.
Hade varit kul att se vad de hade för utbildning. Jag gissar på ingen.

oTure
2010-02-12, 14:14
I Sverige hade väl någon som gripit in fått finkan. Man får ju inte försvara sig.

Sniggel
2010-02-12, 14:20
I Sverige hade väl någon som gripit in fått finkan. Man får ju inte försvara sig.

Nej det hade man inte. Man får använda så mycket våld som situationen kräver för att förhindra att någon annan tar skada. Du hade kunnat brotta ner personen som sparkar och även "anhålla" honom och tillkalla polis. Alla civila har rätt till detta om jag inte minns helt fel.

Flodhäst
2010-02-12, 14:24
Tja, jag vet ju av erfarenhet både att jag skulle reagerat annorlunda än vakterna, OCH att de flesta inte skulle ha gjort det. Vakterna agerade ju precis som dom blivit tillsagda dessutom.

Jag älskar speciellt hur det hycklande vittnet säger "I was just thinking 'do something, do something!'". Hon, till skillnad från vakterna, riskerade ju inte att bli av med jobbet.

Om ett slagsmål pågår och de närmsta personerna inte dyker in så kommer ingen annan heller göra det. Det är lite som om man kommer till en dörr där många väntar, risken är att man själv börjar vänta utan att ens känna på dörren. Flockinstinkter krockar med modern civilisation. Så det är inte våldet i sig man är rädd för, utan det sociala brottet att gå emot gruppen.

På vilket sätt menar du att vakterna skulle förlora jobbet genom att ta över flickans nödvärn? Antagligen så har dessa vakter lika mycket befogenheter som svenska väktare.

Flodhäst
2010-02-12, 14:26
Får känslan av att många här som inte har koll på vilka rättigheter civila har inte hade reagerat så mycket annorlunda i skarpt läge, nu när ni sitter hemma och tänker tror ni säkert ni hade reagerat annorlunda. Alla är skyldiga att känna till alla lagar. ;)

Flodhäst
2010-02-12, 14:27
Snorisarna är beväpnade - beväpna ordningsvakterna. Klart och betalt!

Vilka ordningsvakter?

Numse
2010-02-12, 15:25
Fan spelar det för roll vad man har för rättigheter när någon står och stampar på huvudet på en annan?

Helt galet när man ser vakten typ lite halvhjärtat försöker "hindra" tjejen från att sparka genom att sätta fram en hand mot henne.. typ som att det skulle vara en busig 5-åring...

Sniggel
2010-02-12, 15:40
Ja jag tror ju definitivt att mina instinkter hade tagit över, vare sig jag hade haft tillåtelse eller ej till att ingripa (då menar jag inte att jag hade gått bärsärk om nån tror det).
Hade nog inte heller hunnit reflekterat över om kidsen eventuellt hade varit beväpnade. Hade nog helt enkelt inte hunnit "tänka efter".
Fast det är klart, det är längesen man var i en liknande situation så man vet ju faktiskt inte.

Kwon
2010-02-12, 15:47
Svårt att säga hur man hade tänkt och agerat när det händer mitt framför fötterna på en kanske? (tankegångar som, hur många är det i sällskapet, trolighetsgrad att de har muskedunder etc kanske är helt out the window och saker man inte ens tänker på när man ser någon stampa ngn i fejjan rakt framför en)

Scratch89
2010-02-12, 15:56
Jag blir så förbannad att jag måste gå iväg och göra något annat ett tag.

patrikjo
2010-02-12, 16:01
I Sverige hade väl någon som gripit in fått finkan. Man får ju inte försvara sig.

Exempel på när det har hänt? Du har all rätt i världen att försvara både dig själv och andra.

AlmostRipped
2010-02-12, 16:02
Nej det hade man inte. Man får använda så mycket våld som situationen kräver för att förhindra att någon annan tar skada. Du hade kunnat brotta ner personen som sparkar och även "anhålla" honom och tillkalla polis. Alla civila har rätt till detta om jag inte minns helt fel.

Ja man får använda så mycket våld som situationen kräver, detta är väldigt svårdefinerat i rättsystemet men sålänge man gör det för att skydda någon/sig själv så löser det sig. Avvärja personen som utför misshandeln är ok, men att ta bort han från situationen och sparka han i huvet bara för att han gjorde liknande på någon annan är inte ok.

Du får även gripa personen i fråga och vänta på polis, det har alla medborgare rätt till sålänge själva brottet kan medföra fängelse. (Misshandel räknas absolut in där).

Nej jag pratar inte om situationen i sig för då är det säkert 10 pers där och det lär inte vara alternativet men ville bara påpeka rättigheterna man har i fallet. Du skulle säkert åka på massa spö, men det är från person till person hur man hade ingripit. Som många säger, lätt att snacka om det på internet och säga att man själv hade ingripit och i många fall är det sant, för man tänker inte alltid på konsekvenserna.

Scar
2010-02-12, 16:51
Hur kunde de bara stå precis brevid henne när hon blir sparkad i huvdet? Även om det inte ingår i deras arbetsuppgifter att ingripa är det väl självklart att man försöker avbryta något sådant. Och att ingen annan runt omkring gjorde något heller var ju också förjävligt. Finns så mycket fegt folk.

Pirko
2010-02-12, 17:18
Jag mår dåligt, seriöst psykiskt dåligt när jag ser detta.

DEM ÄR FEMTON ÅR, HUR FEG FÅR MAN VARA. Bara att ta tag i slynan, ursäkta språket, som leker något och slänga iväg henne som en vante och sen be dem andra att DRA. Att man fan inte vågar det som vuxen, och låter det här hända är inte bara skamligt, det borde vara brottsligt.

Dreas
2010-02-12, 17:24
Det är när man ser sånt här som min totalt idiotiska idé om att prygel och spöstraff borde införas på skitungar igen. Någon jävla ordning får det vara, är man tuff för att man går på flera st på en helt oskyldig? Förbannade töntar!

ryss
2010-02-12, 17:35
Förstår inte hur man bara kan stå och se på ...det är för mig obegripligt

KalleBalik
2010-02-12, 17:41
Exempel på när det har hänt? Du har all rätt i världen att försvara både dig själv och andra.

http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/11/03/nas-hjalten-fick-fangelse-raddade-undan-en-kvinna-domdes-sjalv/

Jagärsvag
2010-02-12, 17:46
Vakterna gjorde mycket fel.
Tjejen i grönt är en feg skit, hon borde sprungit ut och hjälpt flickan.
Alla som tittade på utan att göra något är idioter, 3 vakter mot 10 antagligen beväpnade individer - vad ska dom göra? Alla måste agera.

Jag blir faktiskt förbannad av klippet.

Lasse Kongo
2010-02-12, 17:51
Jag hade ju varit tacksam om någon med ryggrad ingripit om det var jag som låg där.

davve
2010-02-12, 17:55
http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/11/03/nas-hjalten-fick-fangelse-raddade-undan-en-kvinna-domdes-sjalv/

Den där har varit uppe tidigare och det är inget i den domen som säger att man inte får försvara sig själv.

Däremot framgår det att man i vissa situationer inte är berättigad att slå någon i huvudet med en domkraft. :thumbup:

Jagärsvag
2010-02-12, 17:59
Den där har varit uppe tidigare och det är inget i den domen som säger att man inte får försvara sig själv.

Däremot framgår det att man i vissa situationer inte är berättigad att slå någon i huvudet med en domkraft. :thumbup:

Att slå en man i huvudet som försöker mörda en annan människa är väl normalt?
Man slår tills personen släppt och inte gör motstånd?

Hur får man en drogpåverkad herre släppa taget?

davve
2010-02-12, 18:05
Att slå en man i huvudet som försöker mörda en annan människa är väl normalt?
Man slår tills personen släppt och inte gör motstånd?

Hur får man en drogpåverkad herre släppa taget?

Till och börja med är det knappast fastställt att det rörde sig om ett mordförsök.

Dessutom hade den drogpåverkade personen vänt sig om efter det första slaget, var på det knappast var nödvändigt att slå honom i huvudet.

Ja, det behöver inte vara svårare än att få en normal icke-drog påverkad person att släppa taget, det beror väl på omständigheterna.

<Mike>
2010-02-12, 18:05
Jag blir så förbannad att jag måste gå iväg och göra något annat ett tag.

Håller med, sitter nästan och skakar i stolen. Blir så sjukt arg. Hur kan man inte ingripa?

Fega idioter som inte gör något när en tjej blir misshandlad. Jag vet knappt vad jag ska säga.

Backbeat
2010-02-12, 18:15
Det är dokumenterat ett flertal gånger inom gruppsykologi att desto fler människor som är närvarande vid nödsituationer ju mindre chans är det att någon ingriper alls. Låter märkligt kanske och det är alltid lätt att sitta bakom datorn och säga att man aaaaaaldrig skulle stå och se på, förhoppningsvis får man aldrig uppleva ett tillfälle där man får reda på hur man agerar

http://en.wikipedia.org/wiki/Bystander_effect

stevebc
2010-02-12, 18:32
Det här är bland det vidrigaste jag sett. Jag blir inte ens förbannad, jag hade bara velat vara där när det hände.

Jag antar att vakterna avskedades med omedelbar verkan. Antingen är de drogade, psykiskt störda eller mutade.

Det är dokumenterat ett flertal gånger inom gruppsykologi att desto fler människor som är närvarande vid nödsituationer ju mindre chans är det att någon ingriper alls. Låter märkligt kanske och det är alltid lätt att sitta bakom datorn och säga att man aaaaaaldrig skulle stå och se på, förhoppningsvis får man aldrig uppleva ett tillfälle där man får reda på hur man agerar

http://en.wikipedia.org/wiki/Bystander_effectSkum effekt. Många som drabbas av detta eller?

Kim Jong Il
2010-02-12, 19:20
Välkomna till demokrati!

Nitrometan
2010-02-12, 19:31
http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/11/03/nas-hjalten-fick-fangelse-raddade-undan-en-kvinna-domdes-sjalv/

Nåja. Nu var det inte alls så det var. Domen var nog korrekt.

patrikjo
2010-02-12, 20:06
http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/11/03/nas-hjalten-fick-fangelse-raddade-undan-en-kvinna-domdes-sjalv/

Visste att jag skulle få den händelsen som motargument.

Det som inte framgår på den där bloggen är tex att "hjälten" hade varit i bråk med den här personen tidigare, och att han medvetet la en domkraft i bilen och sökte upp honom. Om man läser domen framgår även att tingsrätten ansåg att det första slaget var berättigat, men att det andra slaget (som kom rakt ovanifrån och spräckte skallbenet) var övervåld. Vid det läget var angreppet avbrutit sedan länge och det bedömdes därför som oförsvarbart.

Några fler exempel du vill ta upp?

Verbatim
2010-02-12, 23:36
Det här är bland det vidrigaste jag sett. Jag blir inte ens förbannad, jag hade bara velat vara där när det hände.

Jag antar att vakterna avskedades med omedelbar verkan. Antingen är de drogade, psykiskt störda eller mutade.

Skum effekt. Många som drabbas av detta eller?

Näst intill alla.

Loke
2010-02-13, 00:02
Man får ju tänka med på att dem var 10 stycken. 8 av dem killar, så man kan ju förstå med om vakterna blev lite passiva med att börja hålla fast och ingripa. Det är jävligt lätt att vara hjälte på internet men helt annorlunda när man står 3 st framför 10 pers. Men samtidigt så kan man ju tycka att de ska kolla hur tjejen mår. Verkar helt oberörda när hon ligger där medvetslös.

Jag hävdar bestämt att det inte är det det beror på. Det gör jag för att liknande grejer när det handlar om 2-3 mot en när det står 10 pers runtomkring händer väldigt ofta! Man tror inte det är så människor fungerar tills man ser det in action, normalt rationellt tänkande individer faller helt för flocktänkandet och utan tydlig ledare blir helt passiva.

På vilket sätt menar du att vakterna skulle förlora jobbet genom att ta över flickans nödvärn? Antagligen så har dessa vakter lika mycket befogenheter som svenska väktare.

Varför antar du det? Policyn på företaget var ju tydligen att rapportera. Gör man mer än så bryter man mot företagets policy, vilket leder till kicken. Det är helt irrelevant vilka befogenheter vakterna må ha i sin yrkesroll som sådan om företagets policy är annorlunda. Det blir samma läge som fallet där en busschaffis försökte stoppa en misshandel utanför bussen, något han rent juridiskt självklart har rätt till. Företagets policy var att han skulle ringa polisen. Han fick sparken.

Det är dokumenterat ett flertal gånger inom gruppsykologi att desto fler människor som är närvarande vid nödsituationer ju mindre chans är det att någon ingriper alls. Låter märkligt kanske och det är alltid lätt att sitta bakom datorn och säga att man aaaaaaldrig skulle stå och se på, förhoppningsvis får man aldrig uppleva ett tillfälle där man får reda på hur man agerar

http://en.wikipedia.org/wiki/Bystander_effect

Exakt. Vilket ju bara visar på att det inte alls handlar om rädsla för att själv bli slagen eller något sådant. Att man är världens hårdaste fighter, största biffen eller fallskärmsjägare hjälper inte mycket när man måste gå emot sina instinkter.

Apos78
2010-02-13, 00:53
Jag har vid flera tillfällen varit tillsammans med olika grupper av människor där minsann alla skulle ingripa i en liknande situation och att det är helt otroligt att någon bara kan titta på. Så har det i dessa fall låtit innan något händer. Ett flertal gånger har det också hänt att det blivit bråk och medföljande misshandel men har någon ingripit - nej. Inte heller jag dessa gånger, med något undantag. Det hela är ofta över så snabbt och är man inte van vid en liknande situation så blir det lite av en frysning innan man egentligen förstår vad som händer. Det handlar aldrig om 3 x 3 min ronder, 10 sek och det är över. Att det alltid varit alkohol med i bilden förbättrar inte heller oddsen för ett hjältemodigt ingripande.

För en svensson är det inte naturligt att plötsligt befinna sig i en sådan situation så när det väl händer så kan man inte säga att den första instinkten är a´la Chuck Norris. Då tror jag man väldigt ofta gissar fel.

Smml
2010-02-13, 01:40
Jag förstår mig inte på er som "försvarar" deras agerande. Man skiter väl för fan i sitt jävla jobb i en sån där situation? Tänk på flickan??

Apos78
2010-02-13, 16:33
Givetvis skulle vakterna i detta fallet ingripit, något annat är helt galet. Dock tror jag våld skrämmer...den stora gymkillen likväl som den äldre damen.