handdator

Visa fullständig version : Dela på daily one multivitamin tablett?


Apjavel
2010-02-12, 09:16
Jag kommer snart få hem Twinlabs daily one multivitamin & mineral. Det jag undrar är ifall det är till någon nytta att istället för att ta hela tabletten på morgonen dela upp den och ta halva på morgonen och andra halvan på eftermiddagen? Rent logiskt låter det ju bättre att dela upp intaget men jag vet inte hur det är i praktiken. Lite tips vore kanon.

Kischen
2010-02-12, 09:23
Äter du vettig mat, så skulle jag i din sits delat tabletten och tagit en halv per dag. Ta den med måltid då vissa vitaminer är fettlösliga.

Numse
2010-02-12, 09:47
Finns det några klara bevis på att det är farligt att överdosera med vitaminer och mineralen? Jag käkar samma tablett, en om dagen. Galet hög %RDI på vissa ämnen.

stridis
2010-02-12, 10:21
Man behöver inte jobba sig med att dela tabletter ifall man inte vill. Fungerar tillfredställande att ta en tablett varannan dag även så för vattenlösliga vitaminer.

Angående RDI och så; de håller ju sig givetvis under UL dvs inom tolererbara gränser för kroniskt intag. Så direkt skadligt är inte vitaminpreparat, och den här är inte så konstigt doserad som många utländska man stött på.

Skulle hellre rekommendera Apoteket Man, då twinlabs innehåller järn och för de flesta män är det värdelöst att supplementera.

Numse
2010-02-12, 10:43
De har med och utan järn, jag köpte utan.

Apjavel
2010-02-12, 10:59
De har med och utan järn, jag köpte utan.

Vet du om det går att dela dem? Finns det någon skåra i mitten som underlättar?
Tack för alla svar.

Numse
2010-02-12, 11:22
Nja, det är kapslar, så jag skulle inte rekommendera att dela dem.

Eddie Vedder
2010-02-12, 11:25
Har du tänkt att ta en hel per dag så ta hela på en gång. Vill du ha en halv per dag är det enklare med en hel varannan dag.

Det är hårklyver (och pillerklyveri höhö:D) som känns rejält onödigt. Däremot kan det vara klokt att dessutom supplementera med vitamin D utöver.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138230

Apjavel
2010-02-12, 11:42
Har du tänkt att ta en hel per dag så ta hela på en gång. Vill du ha en halv per dag är det enklare med en hel varannan dag.

Det är hårklyver (och pillerklyveri höhö:D) som känns rejält onödigt. Däremot kan det vara klokt att dessutom supplementera med vitamin D utöver.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138230

Något speciellt man ska tänka på vid inköp av vitamin D? Vilka produkter kan du rekommendera? Finns ju en hel uppsjö. Det vore ju bra att köra en veckas behov på 1 dag.

Eddie Vedder
2010-02-12, 11:46
Något speciellt man ska tänka på vid inköp av vitamin D? Vilka produkter kan du rekommendera? Finns ju en hel uppsjö. Det vore ju bra att köra en veckas behov på 1 dag.

Finns massa tips i tråden. Så läs vidare där så hittar du. Om sedan så stora veckodoser eller ej är att rekommendera kan jag inte svara på men själv tar jag i alla fall 2000 IU varje dag och tror definitivt inte att det finns anledning att misstänka toxisk överdosering.

Kosten är för övrigt D-vitaminrik även den men det räcker troligtvis inte under vinterhalvåret.