handdator

Visa fullständig version : Datorstol - vad ska man kolla efter?


nmanradnävna
2010-02-11, 23:22
Sitter här nu och vrider och vänder på mig i min gamla IKEA-stol och har som vanligt små störande smärtor i övre ryggen, vilka jag tror att jag själv framkallat genom att varenda jävla dag böja ryggen hit och dit, knäcka den hit å dit för att jag tror att jag gör det bättre. Det gör det antagligen bara värre.

Jag tänkte nu åtminstonde införskaffa mig en BRA datorstol som är VÄLDIGT skonsam för ryggen, jag skiter i om den är obekväm (så länge det inte går över gränsen extremt)

Jag vill bara ha en stol som är bra för ryggen, ekonomin duger inte för mer än tusenlappen på ett ungefär..


Skulle en vanlig köksstol med kort ryggstöd vara bra att sitta i framför datorn? En vanlig trästol alltså.

Träsmak i röven och annat bekommer mig inte, sålänge min rygg mår bättre.

PiNG.
2010-02-12, 00:03
Att sitta är inte optimalt för ryggen, så har du problem tycker jag du sparar tusenlappen på stolen, och investerar i ett höj-sänkbart skrivbord, eller helt enkelt gör ett eget i lagom höjd, så att du alltid kan stå upp vid datorn. Då kan du alternera med en barstol tex, så att du kan avlasta dina ben då och då, men en barstol är inte heller optimalt.

1000:- för en "bra" stol kommer man inte så långt med. Men om du ska ha någon så är väl svankstöd ett av de viktigare inslagen i stolen.

nmanradnävna
2010-02-12, 00:11
Okej, jag får väl erkänna att det inte var vad jag hoppades på men nu vet jag vad det är som gäller i alla fall :)

Jag tillbringar dock ganska många timmar framför datorn nuförtiden så även om jag lyckas fixa mig ett ställbart skrivbord så kommer det nog vara ett helvete att stå upp, även om man kombinerar.

Men det var ett bra svar så jag ska ge det ett försök. Får dock göra en enklare variant, leta fram en gammal laptop att laga och sedan placera den på ett bord med böcker under.

L-Sami
2010-02-12, 13:27
Sitt på sittbenen, ha datorskärmen i ögonhöjden, ställ in stolen så att armbågarna är i 90grader, skärmen ska vara från en armsavstånd, ha musen nära kroppen. Sitt inte för långa perioder utan ta några bensträckare lite då och då för att avlasta ryggen.