handdator

Visa fullständig version : Cykla vs Jogga? Före/efter träningspass?


PerM
2010-02-11, 23:04
Hej! Jag har två frågor.
Vad förbränner man mest fett på, att cykla eller jogga?

Min andra fråga är.
Är det bättre att göra det före eller efter träningspasset?


EDIT:
En fråga till. Hur länge ska man cykla tills det inte är lönt att cykla längre? Hur länge bör man cykla vid deff?

Martin Löwgren
2010-02-12, 00:44
Hej! Jag har två frågor.
Vad förbränner man mest fett på, att cykla eller jogga?

Min andra fråga är.
Är det bättre att göra det före eller efter träningspasset?


EDIT:
En fråga till. Hur länge ska man cykla tills det inte är lönt att cykla längre? Hur länge bör man cykla vid deff?

Vad förbränner man mest fett på, att cykla eller jogga? De styrs av pulsen/hjärtat och inte av aktiviteten i sig.

Är det bättre att göra det före eller efter träningspasset? Är målet muskeltillväxt är båda lika dåliga men för välbefinnande är det vad som känns bäst som avgör.

En fråga till. Hur länge ska man cykla tills det inte är lönt att cykla längre? Hur länge bör man cykla vid deff? Går ej att svara på (hur långt är ett snöre?)

sharkzlayer
2010-02-12, 01:45
enligt diverse "viktklubbar" förbränner jogging mer än spinning.

Men självklart är det som martin säger; det beror på tempo/intensitet.

bizniz
2010-02-12, 02:25
enligt diverse "viktklubbar" förbränner jogging mer än spinning.

Men självklart är det som martin säger; det beror på tempo/intensitet.


Viktklubbar pratar ju oftast bara bullshit.

Jag tycker själv att jag bränner mer på löbandet än på cykeln.

PerM
2010-02-12, 06:42
Är det bättre att göra det före eller efter träningspasset? Är målet muskeltillväxt är båda lika dåliga men för välbefinnande är det vad som känns bäst som avgör.


Så när tycker du att det är bäst att cykla/jogga då?q

dennis89
2010-02-12, 08:27
Efter träningspasset tycker jag, dock mest en smak fråga. Ifall man cyklar/springer i början av passet gör man åt energi som man kan ha till styrketräningen istället, ifall man cyklar/springer i slutet så försvinner stelheten man annars brukar få av mage & ben övningar, plus att man kan cykla/springa tills man inte orkar mer eftersom det är det sista man gör. Jag har hört att det ska förbränna mest fett i slutet av träningspasset :D

Eddie Vedder
2010-02-12, 08:33
Så när tycker du att det är bäst att cykla/jogga då?q

Välj det du prioriterar av styrkan och konditionen först. Att överhuvudtaget konditionsträna direkt inpå är oavsett ett sämre val än att göra det vid helt skilda tidpunkter.

Sett till ansträngningsnivå förbrukas i regel mer av löpning då större delar av kroppen är aktiverad. 500 kcal från joggning gör jag utan bekymmer men ska jag cykla bort 500 kcal på samma tid så får jag pressa mig tills jag ligger i fosterställning och spyr.:D

PerM
2010-02-12, 12:03
Välj det du prioriterar av styrkan och konditionen först. Att överhuvudtaget konditionsträna direkt inpå är oavsett ett sämre val än att göra det vid helt skilda tidpunkter.

Sett till ansträngningsnivå förbrukas i regel mer av löpning då större delar av kroppen är aktiverad. 500 kcal från joggning gör jag utan bekymmer men ska jag cykla bort 500 kcal på samma tid så får jag pressa mig tills jag ligger i fosterställning och spyr.:D

Ungefär hur lång tid bör jag ha mellan mitt styrketräningspass och konditionspasset?

Föresten, är det riktigt dåligt att konditionsträna direkt inpå? eller funkar det? Jag bor långt ifrån gymmet och har stora problem med att konditionsträna hemma pga all snö.

Eddie Vedder
2010-02-12, 12:03
Ungefär hur lång tid bör jag ha mellan mitt styrketräningspass och konditionspasset?

Jag kan givetvis inte ge några timangivelser men att försöka köra på olika dagar är det bästa.

BobaFett
2010-02-12, 12:06
Ungefär hur lång tid bör jag ha mellan mitt styrketräningspass och konditionspasset?

Så långt som praktiskt möjligt.

PerM
2010-02-12, 12:08
Jag kan givetvis inte ge några timangivelser men att försöka köra på olika dagar är det bästa.

Så när man deffar.. Brukar man köra kondition och styrka varannan dag?

BobaFett
2010-02-12, 12:10
Så när man deffar.. Brukar man köra kondition och styrka varannan dag?

Ärligt talat om du är ute efter att behålla muskelmassa ska du nog inte konditionsträna alls. Möjligtvis promenader.

Martin Löwgren
2010-02-12, 12:13
Ungefär hur lång tid bör jag ha mellan mitt styrketräningspass och konditionspasset?

Föresten, är det riktigt dåligt att konditionsträna direkt inpå? eller funkar det? Jag bor långt ifrån gymmet och har stora problem med att konditionsträna hemma pga all snö.

Vilken nivå befinner du dig på? Vill du bara bli lite hårdare inför stranden eller ska du tävla i kroppsbyggning?

Råden du får i tråden är korrekta men som sagt helt optimala. Behöver du och din kropp verkligen vara så optimal eller vill du bara träna för att må bra och lite mer synliga muskler?

thethoos
2010-02-12, 12:14
Så långt som praktiskt möjligt.



Jag följer redan ditt råd, jag sprang i lumpen och har vilat sedan dess!

PerM
2010-02-12, 12:26
Vilken nivå befinner du dig på? Vill du bara bli lite hårdare inför stranden eller ska du tävla i kroppsbyggning?

Råden du får i tråden är korrekta men som sagt helt optimala. Behöver du och din kropp verkligen vara så optimal eller vill du bara träna för att må bra och lite mer synliga muskler?

Det är ingen tävling som är på gång :P. Jag vill som du säger träna för att må bra och ha synligare muskler.

chrilledude
2010-02-12, 12:27
En fråga till. Hur länge ska man cykla tills det inte är lönt att cykla längre? Hur länge bör man cykla vid deff?

Ehhh..? Som att säga "Hur många köttbullar ska jag äta idag för att inte bli mätt?"

Cykla tills du ligger på kcalunderskott, om du inte redan innan låg på det.

Martin Löwgren
2010-02-12, 12:42
Det är ingen tävling som är på gång :P. Jag vill som du säger träna för att må bra och ha synligare muskler.

Då kan du springa, cykla eller liknande innan eller efter. Skillnaden kommer vara marginell och det viktigaste är att du har roligt.

Helt optimalt blir det inte men du slipper dela upp kondition och styrka på olika dagar. Det viktigaste är dock att du ligger på underskott.

Deska
2010-02-13, 00:27
Om man inte ska konditionsträna om man vill gå upp i muskelmassa, varför står det då i det kända klistrade "nybörjar programmet" här att man ska köra kondition`?

häftig
2010-02-13, 00:32
Om man inte ska konditionsträna om man vill gå upp i muskelmassa, varför står det då i det kända klistrade "nybörjar programmet" här att man ska köra kondition`?

Vet inte men kondition tränar den viktigaste muskeln: Hjärtat!*flex*

_slipknot1_
2010-02-13, 01:07
Om man inte ska konditionsträna om man vill gå upp i muskelmassa, varför står det då i det kända klistrade "nybörjar programmet" här att man ska köra kondition`?

Konditionsträning är bra, dock inte samband med gym om man är ute efter maximal muskeltillväxt. Lägg konditionsträningen så långt ifrån gympassen som möjligt. Om du vill gå upp i muskelmassa så är det en fördel att ligga på kcal överskott och är man ute och löper 1h om dagen får man se till att äta en jäkla massa extra mat!

Kör en kombination t.ex 4 pass gym 2 pass cardio under en vecka på olika dagar.