handdator

Visa fullständig version : Utstickande kota


Ape3
2010-02-11, 21:47
Problemet: Har en kota som sticker ut strax över ländryggen, jag skulle nog säga mitt i ryggen eller bröstryggen en bit ner. Hittar ingen bra bild.
Thoracic 7-8-9 någonstans.

Den känns som ett blåmärke och har känts så i 1,5 månad. Har inga som helst problem utöver att det känns som ett blåmärke, det vill säga gör ont om man trycker rakt på den. Det gör inte ont under/över/vid sidan.

Vad kan man göra åt det här? Det lär ju bara bli värre.

Åtgärd än så länge är att göra situps på ett sådant sätt att jag inte crouchar. Kommer heller inte köra knäböj eller marklyft. Kör dock rygglyft utan vikt och mer på ett stelt sätt.
Kommer också kolla med en vårdcentral, det blir uppenbarligen inte bättre.

auermaa
2010-02-11, 21:50
Låter ju som du skulle behöva göra ett besök till läkaren alltså, så att du får reda på vad det är för fel liksom.. :)

Martin Löwgren
2010-02-11, 21:54
Vart har denna utväxt kommit ifrån? Har du ramlat och slagit dig eller liknande?

Alla ser vi olika ut. En del har en väldigt taggig ryggrad som syns tydligt genom huden medans andra har en väldigt plan ryggrad. Det är vanligt att vissa enstaka kotors utskott sticker ut genom huden och dessa kan bli ömma om man till exempel ligger på dem men i ditt fall låter det som att kotan ska ha växt till sig.

I just ditt fall skulle faktiskt jag gå till farbror doktorn även om jag tror att han kommer säga ungefär samma sak jag nyss skrivit :)

Uppdatera gärna denna tråd.

Ape3
2010-02-13, 09:44
Förmodligen så har den uppstått över tid. Håller på en del med traditionell kung fu där man ofta gör framåtfall och i ett sådant om man gör lite fel så får man kroppstyngden på ett par ryggkotor. Det är vad jag tror nu när jag har börjat fundera. Sedan marklyft ett par dagar senare. <-- Jag tror att det har "växt" fram så. Kände av det första gången strax innan jul då jag köpte ett 10 kort på lokala simhallen. Att simma kändes i ryggen, mycket underligt.

Läkarbesök kommer.

Ape3
2010-03-15, 10:10
[Revive/]
Då jag har jag lyckats få tid hos läkare på vårdcentralen. Han lyssnade på min beskrivning och sedan tittade han på ryggen och kände samt frågade om det gjorde ont när han tryckte. Det gör endast ont rakt på en kota.

Han utlåtande var skolios, att ryggen är sned så att höger axel är lägre än vänster. Jag fick även remiss till röntgen samt kontakt info till vårdcentralens sjukgymnast.

Mina allmänna ryggbesvär uppstod i tonåren. Däremot är det ju ett faktum att en kota sticker ut bakåt så denna historia lär inte sluta här.

Håller på att leta upp sjukgymnastikprogram redan nu.

Har för övrigt inte styrketränat sedan december. Läkaren tyckte jag skulle kolla med sjukgymnast om det är ok. Simning rekommenderades.

Martin Löwgren
2010-03-15, 13:15
Det är fortfarande inget du behöver oroa dig för utan då får träna på precis som alla oss andra. Du har ingen ryggsjukdom.

rolf
2010-03-15, 15:21
Jag har en broskbildning (enligt en terapeut) på spinosutskotten vid c7-th1, som jag misstänker att jag fått av taskigt utförda knäböjar i början av min träningskarriär. Kanske du har något liknande?

Martin Löwgren
2010-03-15, 15:42
Jag har en broskbildning (enligt en terapeut) på spinosutskotten vid c7-th1, som jag misstänker att jag fått av taskigt utförda knäböjar i början av min träningskarriär. Kanske du har något liknande?

Det låter ytterst tveksamt. Dels broskbildning men dels att de skulle komma från knäböj.

Därmed inte sagt att det är omöjligt.

sharkzlayer
2010-03-15, 16:07
lånar tråden lite. Jag har en "puckel" vid bröstkorgsryggen en så kallad puckelrygg kan man få det av något speciellt? går det att träna/få bort? eller är det helt enkelt något man föds med? för jag vill inte minnas att jag hade det när jag var yngre :( fel teknik i marklyft under några år kanske? HA HA

Martin Löwgren
2010-03-15, 16:09
lånar tråden lite. Jag har en "puckel" vid bröstkorgsryggen en så kallad puckelrygg kan man få det av något speciellt? går det att träna/få bort? eller är det helt enkelt något man föds med? för jag vill inte minnas att jag hade det när jag var yngre :( fel teknik i marklyft under några år kanske? HA HA

Sitter du mycket framför dator numera?

sharkzlayer
2010-03-15, 16:17
Sitter du mycket framför dator numera?

japp det stämmer! mycket spel hit och dit och jag sitter inte speciellt avslappnande när jag spelar lutar mig nästan framåt (gamnacke).

Är det så illa att det kava vara det som är boven i fallet? Kan man göra något för att justera tillbaka ryggen på nått vis?

Martin Löwgren
2010-03-15, 16:20
japp det stämmer! mycket spel hit och dit och jag sitter inte speciellt avslappnande när jag spelar lutar mig nästan framåt (gamnacke).

Är det så illa att det kava vara det som är boven i fallet? Kan man göra något för att justera tillbaka ryggen på nått vis?Ja, vanlig så kallad datarygg som jag träffar minst 3st varje dag :Virro

Träna mycket rygg och tänk på hållningen när du sitter :thumbup:

sharkzlayer
2010-03-15, 16:27
okok tack så mycket för infon. den jäveln ska bort.