handdator

Visa fullständig version : muskeltillväxt per år


MarcusDanielsson
2010-02-11, 21:26
Min fråga lyder ungefär som rubriken. Har tidigare på flera ställen läst att man bara kan lägga på sig ett visst antal kg muskler per år. 2 kg har jag läst ska vara ett bra mål.

Har på ett år ökat ungefär 17 kg och garanterat inte 15 kg fett..
Förstår att jag inte kommer lägga på mig 17 kg tills nästa år, så är 2 kg muskler ett mått för redan vältränade atleter?

Rockhard
2010-02-11, 21:38
Jag har inte lagt på mig mer än 0,5kg/år efter 3:e träningsåret.

ceejay
2010-02-11, 21:40
2kg rent muskelprotein pratas det väl om men lean mass(fettfri massa) innehåller så mycket mer än bara muskelprotein.

2kg muskelprotein kanske är säkert 8kg lean mass nästan

Giljotinen
2010-02-11, 22:31
2kg är vad jag har hört från föreläsningar med skrämselpropaganda för AAS. Jag är fullständigt övertygad om att det går att öka mycket mer än så naturellt. Men som sagt är det ju lite av en tolkningsfråga vad som egentligen är ökning i form av fettfri massa.

Martin Löwgren
2010-02-11, 22:39
2kg är vad jag har hört från föreläsningar med skrämselpropaganda för AAS. Jag är fullständigt övertygad om att det går att öka mycket mer än så naturellt.

Visst går det men då ska sömn, kost, träning och allt annat skötas till 100% vilket ytterst få (förutom proffs) vanliga människor som jobbar 40-70h veckan klarar av.

De som klarar att öka 2kg muskelmassa år efter år helt naturligt är inte direkt många. Var väl Graneheim som sa att han ökat i snitt 0.5kg per år under sin karriär.

Sniggel
2010-02-11, 22:41
Första året kan man få en hel del kvalitetskilon, eller t ex 6e året för den delen om man inte lyckas göra rätt de första 5.

Robban
2010-02-12, 08:08
Så svårt att svara på den frågan. Steroiderna gör det i princip omöjligt att svara på. Jag har så många ggr hoppats och trott, att en viss storlek på ökningar faktiskt var möjliga, men sedan blivit väldigt besviken då det visat sig att mina förebilder varit dopade!

Om några år vet jag hur grov jag själv kunde bli och får då nöja mig med att veta själv. Det går ju inte alltid att föra vidare då vi förvisso är olika men framförallt tror olika. Om jag nu inte blir speciellt grov, någonsin, så är ju det negativa med det inte ngt alla vill höra...

Nu lämnar jag det negativa och avslutar med att jag än så länge sliter satan för att bli så grov det bara går att bli utan steroider. Jag tror att det går att bli väldigt bra på ren väg. Om jag inte trodde det skulle jag köpa Paolo Robertos bok och aldrig mer gå ned på Norrtäljes bästa gym, KAC! *flex*

Jag tror på minst 2kgs ökning per år om man är seriös, tror inte man är det i början av sin karriär dock, men jag vet som sagt inte... :)

Fultjack
2010-02-12, 08:46
Visst går det men då ska sömn, kost, träning och allt annat skötas till 100% vilket ytterst få (förutom proffs) vanliga människor som jobbar 40-70h veckan klarar av.

De som klarar att öka 2kg muskelmassa år efter år helt naturligt är inte direkt många. Var väl Graneheim som sa att han ökat i snitt 0.5kg per år under sin karriär.

Ja han sa det, men om du kollar hans utveckling så gick han upp det mesta i början av sin karriär för att sedan öka väldigt lite eller tom ingenting alls de sista åren av hans karriär :)
Tänkte också samma sak när jag såg Sista posen dokumentären :)

Giljotinen
2010-02-14, 18:36
Visst går det men då ska sömn, kost, träning och allt annat skötas till 100% vilket ytterst få (förutom proffs) vanliga människor som jobbar 40-70h veckan klarar av.

De som klarar att öka 2kg muskelmassa år efter år helt naturligt är inte direkt många. Var väl Graneheim som sa att han ökat i snitt 0.5kg per år under sin karriär.

Jag syftade på början av träningskarriären. Om sedan man lyckas öka 2kg ren massa efter x antal års träning så är det riktigt bra.