handdator

Visa fullständig version : Hur mycket protein äter ni egentligen??


Sidor : [1] 2

svamptroll
2010-02-11, 19:02
Är nyfiken på vad många "byggare" tycker är en rimlig mängd protein att få i sig per dag?

Dom flesta jag känner kör på "standard" måttet vilekt ligger 2-2,2g/kg vilekt kommer från översättningen 1g per pound.

Dock verkar en del ny forskning visa att det absolut mesta du behöver per dag är 2g per kg och egentligen inte ens det.

Tycker bara det är intressant då jag känner en del folk som går loss totalt och äter 3-4g per kg om dagen!

Finns ju verkligen ingen forskning som tyder på att det är nödvändigt för någon inte ens pro byggare i högsta klass.

Ska tom vara skadligt att förtära såna mängder vad jag hört.

koffein_beroende
2010-02-11, 19:33
178cm
84kg

deffar just nu och ligger på 250g protein per dag.

Vet inte vad det blir per kg? 3g/kg? Orkar inte räkna ut det:p

Anledning: Jag är ganska övertygad om att jag bygger bättre på 3g/kg än 2g/kg, känns iaf som det!

svamptroll
2010-02-11, 20:19
Lite det där jag syftar på.

Finns liksom inga belägg på att man bygger mer genom att överdriva sitt intag.

Det enda som bevisat händer är att du ökar den oxidativa stressen och behöver tillföra mer antioxidanter för att balansera ut det igen.

King Grub
2010-02-11, 20:22
Ju mer protein, desto mer muskler. Även efter det att proteinbehovet är täckt.

It has been proposed that, once maintenance requirements are achieved, additional protein intake has no effect on 24-h whole-body protein balance, because the elevated peak during the day is balanced by a greater nadir in the evening. However, this proposed response is at odds with considerable experimental data indicating that, as protein intake increases, total amino acid retention increases, even when intake is above that required for amino acid balance.

Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S

For athletes desiring muscle hypertrophy, there is little reason to limit protein intake.

Tipton, Wolfe. Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79

Nelli
2010-02-11, 20:28
230g idag. tjej 58.5 kg vad blir det 3,93, men det varierar mellan 170-230 kanske. Beror på vad jag är sugen på... dels byggnings syfte men oxå för att jag älskar keso, kyckling, kött och fisk...

Ristretto
2010-02-11, 20:33
220-230g vanligtvis. Mer blir för dyrt iom att jag har en kaloribudget att tänka på.

smeander
2010-02-11, 20:35
Ligger på ett genomsnitt på ~400g om dagen, väger 90kg. Känner väldig skillnad på återhämtning osv när jag minskar intaget, jag är helt övertygad över att ju mer protein ju mer muskeltillväxt, det är ju trots allt proteinet som bygger muskler.

Jag anser inte att det är fel att ligga på 2g/kg eller mindre, det får du resultat av, men jag är övertygad att du får bättre resultat om du ligger på 4g/kg, inte bara bättre muskeltillväxt utan även bättre fettförbränning, bättre immunförsvar, förbättrad insulin/glukosmetabolism.
Det finns inga vetenskapliga bevis som tyder på att ett högt proteinintag (upp till 3 gånger RDI) skadar en frisk människa. Faktum är att ökning av andelen protein i kosten anses numera vara riskfritt, och ett bra sätt att få flera hälsofördelar.
Och det är stor skillnad mellan kalorier från protein, fett och kolhydrater när du ska bygga muskler och bränna fett.

Brukar ofta läsa runt mycket på olika sidor:
American Journal of Clinical Nutrition - http://www.ajcn.org/
Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism - http://jcem.endojournals.org/
Nutrition and Metabolism - http://www.nutritionandmetabolism.com/

rolf
2010-02-11, 20:36
300g+ @ 95kg = ~3,2g/kg minst.

smeander
2010-02-11, 20:38
Ju mer protein, desto mer muskler. Även efter det att proteinbehovet är täckt.



http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S



Tipton, Wolfe. Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79

:thumbup: Tänk att du måste posta detta i nästan alla trådar som rör ämnet protein eller muskelbyggning! När ska folk fatta?! *gah!*

svamptroll
2010-02-11, 20:40
230g idag. tjej 58.5 kg vad blir det 3,93, men det varierar mellan 170-230 kanske. Beror på vad jag är sugen på... dels byggnings syfte men oxå för att jag älskar keso, kyckling, kött och fisk...

Får jag fråga vad ni baserar dess överdrivna intag på?

Känns som det bara är "bro science" för hela slanten.

Dock vet jag inte om max gränsen höjs då man tillför diverse olagliga preparat i mixen...

Hoppas du förstår att dom eventuella muskelökningarna du kan få inte kommer vara värd belastningen såna extrema mängder ger...

DU behöver ju äta typ 2kg grönt om dan för o balansera ut ph värde o oxidativ stress för såna extrem mängder.

King Grub
2010-02-11, 20:42
Alla som tränat hårt med muskeluppbyggnad som syfte vet att det är så. Mer protein, bättre muskeluppbyggnad.

Det finns inga belägg för att ett högt proteinintag är skadligt. Det har lagts fram en teoretisk toxisk gräns på 3.5 gram per kilo kroppsvikt och dygn, men med betoning på teoretisk.

svamptroll
2010-02-11, 20:44
Ju mer protein, desto mer muskler. Även efter det att proteinbehovet är täckt.



http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S



Tipton, Wolfe. Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79




Står inget där om extrem mängder på upp till 4g per kg.




Alla som tränat hårt med muskeluppbyggnad som syfte vet att det är så. Mer protein, bättre muskeluppbyggnad.

Det finns inga belägg för att ett högt proteinintag är skadligt. Det har lagts fram en teoretisk toxisk gräns på 3.5 gram per kilo kroppsvikt och dygn, men med betoning på teoretisk.



Jag är verkligen ingen expert på ämnet utan är mest nyfiken på varför så många äter extrema mängdre som bevisligen kan ge rätt grova problem om man skulle äta så dagligen.


Ingen har hittills kunnat ge mig nåt vetigt förrutom att "det känns" "jag vet" osv.

Tyvärr har anekdokter inget som helst bevis värde.

svamptroll
2010-02-11, 20:47
Jag tränar själv både styrkelyft och kampsport och även om ökad muskel massa oftast inteär en prioritering så har jag bulkat i perioder och aldrig haft problem o gå upp eller återhämta mig trots att jag tränar annat 4-5ggr i veckan och hållt mig inom den bevisade ramen.

Sniggel
2010-02-11, 20:50
Får jag fråga vad ni baserar dess överdrivna intag på?

Känns som det bara är "bro science" för hela slanten.

Dock vet jag inte om max gränsen höjs då man tillför diverse olagliga preparat i mixen...

Hoppas du förstår att dom eventuella muskelökningarna du kan få inte kommer vara värd belastningen såna extrema mängder ger...

DU behöver ju äta typ 2kg grönt om dan för o balansera ut ph värde o oxidativ stress för såna extrem mängder.

Och på vilka grunder menar du att 4g/kg protein är överdrivet?
Du har rätt i att det itne finns några vetenskapliga belägg för att gå över 2g/kg ger några fördelar ur muskelbyggarsynpunkt. Det finns dock heller inga belägg för att det inte gör någon nytta att gå över 2g/kg.
Att mer protein oxiderar om man ökar intaget är inget konstigt, det betyder inte att höjningen av proteinintaget ej gör någon nytta. Det är inte säkert att någon av de "50 grammen extra" man tillför går in o används i proteinsyntesen, allt kanske oxiderar, men innan det gör det, har det en påverkan på kroppen som kan leda till att mer aminosyror byggs in "at the end of the day", tagna där de finns tillgängliga, oavsett varifrån aminosyrorna härstammade från början.

edit: Jag äter just nu 130-190g protein om dagen pga ekonomiska bekymmer (vill få i mig mer). Men tänker höja proteinintaget senare till en högre nivå.

minishcap
2010-02-11, 20:51
Jag är väl lättviktare då jag ligger på 2,5 g/kg kroppsvikt nu under min deff. Jag lär nog ligga på >2 g/kg kroppsvikt när jag ska bulka upp.

tsp
2010-02-11, 20:52
195cm
96kg

äter mellan 100-170g protein per dag, under deff.

svamptroll
2010-02-11, 21:01
Och på vilka grunder menar du att 4g/kg protein är överdrivet?
Du har rätt i att det itne finns några vetenskapliga belägg för att gå över 2g/kg ger några fördelar ur muskelbyggarsynpunkt. Det finns dock heller inga belägg för att det inte gör någon nytta att gå över 2g/kg.
Att mer protein oxiderar om man ökar intaget är inget konstigt, det betyder inte att höjningen av proteinintaget ej gör någon nytta. Det är inte säkert att någon av de "50 grammen extra" man tillför går in o används i proteinsyntesen, allt kanske oxiderar, men innan det gör det, har det en påverkan på kroppen som kan leda till att mer aminosyror byggs in "at the end of the day", tagna där de finns tillgängliga, oavsett varifrån aminosyrorna härstammade från början.

edit: Jag äter just nu 130-190g protein om dagen pga ekonomiska bekymmer (vill få i mig mer). Men tänker höja proteinintaget senare till en högre nivå.



Jag grundar det på just det att det inte finns några grunder att det hjälper...*whatever*

Just bristen på några konkreta bevis är väl skäl nog att misstänka att det är ganska onödigt att utsätta kroppen för massa onödiga fria radikaler.


Jag tycker bara det är intressant då en stor del av Body building världen går efter en standard som är dubbelt så mycket som bevisats vara tillräkligt.


Självklart förstår jag att alla som vill bygga gör allt för att nå sina mål men det känns som mycket av den här hetsen att få i överdrivna mängder protein beror på tillskottsföretagen som påstår att du måste dricka 15shakes om dagen och snorta celltech blandat med kreatin för maximal pump*flex**flex*


Att ta kost råd från företag som vill sälja en massa onödigt skit fördyra pengar är typ lika smart som att lyssna på roid mohammed på gymmet som snackar om sina hemilga superset program som ger Knockout pump på dina biceps:)



Jag dömer ingen här utan ni får gärna äta en hel gris varje dag om det hjälper er att nå era mål jag tycker bara ni ska ifrågasätta varför ni "vet" att det är så.

Sniggel
2010-02-11, 21:08
Jag tycker det är bra att du är kritisk. Själv "vet" jag inte heller. Men det skadar väl inte att prova om man känner att man t ex har råd till det (och dessutom gillar kött :D)?
Jag har själv experimenterat en hel del och gör det fortfarande, är inte säker ännu på vilken mängd som är "bäst" för muskeltillväxt.
Sen kan man förstås ta upp moraliska och miljömässiga aspekter också.

Det är definitivt så att kosttillskottsbranchen utnyttjar situationen om de kan. Men är man källkritisk kan man hitta studier som pekar i ena eller andra riktningen. Och det jag har sett hittills så tycker jag att forskningen pekar på att mer än 2g/kg är bättre för muskeltillväxt, men det är ej klarlagt ännu. Lägger man sedan till andras erfarenheter så får man sen tro vad man vill. Man kan självklart inte veta men man kan kanske i vissa fall bli väldigt övertygad.

Sen skulle det vara intressant med ditt påstående att ett högt proteinintag leder till fler fria radikaler i kroppen? Jag är nyfiken nämligen då jag inte vet hur det ligger till. Men oavsett så tror jag att många som äter en bra kost, och framförallt tränar, mer än väl kompenserar ett sådant faktum med både kroppsegna och dietära antioxidanter.

Man får välja sitt eget "gift". alla har väl någon vana som är potentiellt mer eller mindre ohälsosam. Gäller att se helheten och välja vad man trivs med att göra.

King Grub
2010-02-11, 21:25
Det går utmärkt att öka i muskelmassa även med ett lågt proteinintag, bara kaloriintaget är stort nog. Det har varit visat i 100 år nu att man kan öka bra i muskelmassa även med 1 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, så länge man ligger på ett tillräckligt stort energiöverskott.

Men då blir man snabbt också fet. Låter inte det lockande, måste man ligga på ett betydligt mindre kaloriöverskott eller energibalans, och då blir proteinintagets betydelse desto större. Då blir det "increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant" som nämndes tidigare.

svamptroll
2010-02-11, 21:25
Jag tycker det är bra att du är kritisk. Själv "vet" jag inte heller. Men det skadar väl inte att prova om man känner att man t ex har råd till det (och dessutom gillar kött :D)?
Jag har själv experimenterat en hel del och gör det fortfarande, är inte säker ännu på vilken mängd som är "bäst" för muskeltillväxt.
Sen kan man förstås ta upp moraliska och miljömässiga aspekter också.

Det är definitivt så att kosttillskottsbranchen utnyttjar situationen om de kan. Men är man källkritisk kan man hitta studier som pekar i ena eller andra riktningen. Och det jag har sett hittills så tycker jag att forskningen pekar på att mer än 2g/kg är bättre för muskeltillväxt, men det är ej klarlagt ännu. Lägger man sedan till andras erfarenheter så får man sen tro vad man vill. Man kan självklart inte veta men man kan kanske i vissa fall bli väldigt övertygad.

Sen skulle det vara intressant med ditt påstående att ett högt proteinintag leder till fler fria radikaler i kroppen? Jag är nyfiken nämligen då jag inte vet hur det ligger till. Men oavsett så tror jag att många som äter en bra kost, och framförallt tränar, mer än väl kompenserar ett sådant faktum med både kroppsegna och dietära antioxidanter.

Man får välja sitt eget "gift". alla har väl någon vana som är potentiellt mer eller mindre ohälsosam. Gäller att se helheten och välja vad man trivs med att göra.



Det mesta som man äter tex protein, kolhydrater som ris,pasta bröd osv

bildar syre i kroppen, även träning gör det.

Det syre gör att det förstör vävnad i olika omfattning i kroppen. (många folk sjukdomar verkar bero på oxidativ stress som bryter ner en massa viktiga celler i kroppen)

därför är det viktigt att motverka detta genom att få i sig antioxidanter tex i form av frukt och grönt för att balansera det hela.

Om man då tillför 2-3x mer protein än vad man behöver så behöver man kompensera detta genom att öka sitt växt intag 2-3ggr oxå.

Då dom flesta lär ligga på gränsen av vad dom bör äta med ett normal protein intatg så kan ni ju tänka er hur mycket som saknas för dom flesta som äter såna mängder.

TehSaxo
2010-02-11, 21:26
150+

svamptroll
2010-02-11, 21:27
Det går utmärkt att öka i muskelmassa även med ett lågt proteinintag, bara kaloriintaget är stort nog. Det har varit visat i 100 år nu att man kan öka bra i muskelmassa även med 1 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, så länge man ligger på ett tillräckligt stort energiöverskott.

Men då blir man snabbt också fet. Låter inte det lockande, måste man ligga på ett betydligt mindre kaloriöverskott eller energibalans, och då blir proteinintagets betydelse desto större. Då blir det "increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant" som nämndes tidigare.

intressant faktiskt, så du påstår att skälet till varför man överdriver sitt protein intag är för att kunna minska på dom andra näringsämnerna och på så sätt kunna bulka utan att behöva lägga på sig så mycket fett?


Detta lätt faktiskt mycket mer vetigt än typ "Alla som bygger vet at det är så";)

Sniggel
2010-02-11, 21:58
Det mesta som man äter tex protein, kolhydrater som ris,pasta bröd osv

bildar syre i kroppen, även träning gör det.

Det syre gör att det förstör vävnad i olika omfattning i kroppen. (många folk sjukdomar verkar bero på oxidativ stress som bryter ner en massa viktiga celler i kroppen)

därför är det viktigt att motverka detta genom att få i sig antioxidanter tex i form av frukt och grönt för att balansera det hela.

Om man då tillför 2-3x mer protein än vad man behöver så behöver man kompensera detta genom att öka sitt växt intag 2-3ggr oxå.

Då dom flesta lär ligga på gränsen av vad dom bör äta med ett normal protein intatg så kan ni ju tänka er hur mycket som saknas för dom flesta som äter såna mängder.

Ok, men är protein mer fri-radikal-bildande än andra näringsämnen?
Kaloriöverskott i sig kan jag förstå varför det kan bidra till mer oxidativ stress, vilket iofs ofta är något de som vill bygga muskelmassa sysslar med (gå upp i vikt t ex).

King Grub
2010-02-11, 22:01
Studier visar på ingen ökad oxidativ stress av ett högt proteinintag.

http://ajpregu.physiology.org/cgi/content/full/287/4/R934

Människostudier går inte att utföra - en sådan skulle ta för lång tid - vi lever för länge - och vara oövervakningsbar. Men det finns inget som pekar på att ett högt proteinintag skulle ge oxidativa skador hos människa.

christian9
2010-02-12, 01:30
Det finns inga belägg för att ett högt proteinintag är skadligt. Det har lagts fram en teoretisk toxisk gräns på 3.5 gram per kilo kroppsvikt och dygn, men med betoning på teoretisk.

Spekulerade inte Sverker om det här för ett tag sen, och kom fram till att gränsen borde skjutas uppåt om man får i sig tillräckligt med vätska?

Jag ligger på runt 3 g/kg kv/dag.

King Grub
2010-02-12, 09:42
Uttorkning är den största "faran" med ett högt proteinintag, ja.

Ristretto
2010-02-12, 09:55
Onödigt eller inte beror väl på vad man har för prioriteringar.

Om vi har detta senario: Person 1 ligger på energibalans och äter 3,5g protein per kilo och person två ligger på energibalans och äter 1g per kilo.
Då kommer person 1 sannolikt att öka mer i muskelmassa om vi förutsätter att de har samma övriga förutsättningar och tränar likadant.

stridis
2010-02-12, 09:58
Östtyskland hade ju rekommendationer på 3g protein/kg/d till sina idrottare. Nu har de flesta idrottare andra behov än rena byggare beroende då deras träning ser annorlunda ut, men jag har svårt att se nödvändigheten att gå högre.

Ristretto
2010-02-12, 10:08
Östtyskland hade ju rekommendationer på 3g protein/kg/d till sina idrottare. Nu har de flesta idrottare andra behov än rena byggare beroende då deras träning ser annorlunda ut, men jag har svårt att se nödvändigheten att gå högre.

Det handlar inte om nödvändighet eller inte. Bara att det blir bättre förutsättningar för muskelbygge med högre proteinintag.

Grenen
2010-02-12, 10:18
Väger 87kg, tippar på ca 10% BF så lean mass ~78.
Äter ca 2-220g protein per dag så 2,5-2,8g protein/kg

Symphony Flex
2010-02-12, 10:21
Studier visar på ingen ökad oxidativ stress av ett högt proteinintag.

http://ajpregu.physiology.org/cgi/content/full/287/4/R934

Människostudier går inte att utföra - en sådan skulle ta för lång tid - vi lever för länge - och vara oövervakningsbar. Men det finns inget som pekar på att ett högt proteinintag skulle ge oxidativa skador hos människa.

å jävlar vad intressant det blev ett tag. skulle precis fråga om oxidering av proteiner innebär ökad oxidativ stress å så kom detta inlägg lite längre ner :) man tackar.
Det har ju som välbekant är framhållits att ett allmänt väldigt lågt kaloriintag minskar bl.a. oxitativ stress och bl.a. därför kan förlänga livet avsevärt. Finns det någon skillnad härikring på vilka makronutrienter som är värst i det avseendet? Någon med koll?
Uttorkning är den största "faran" med ett högt proteinintag, ja.
Ofta dricker jag inte så mycket bara vatten men en hel del mjölk vilket jag borde få i mig bra med vätska på. Kan man ställa något motsvarandeförhållande däremellan, dvs om jag dricker 2 liter mjölk om dagen kan jag dra ner på vattendrickandet osv? Finns ju som bekant vätska i det mesta vi äter men jag tänker mig mer nåt i stil med... hur många mol H20 / kg kroppsvikt / g protein intaget... hänger ni med?

mikaelj
2010-02-12, 10:28
Östtyskland hade ju rekommendationer på 3g protein/kg/d till sina idrottare.

Utblandat i saft, förslagsvis.

King Grub
2010-02-12, 10:29
Ofta dricker jag inte så mycket bara vatten men en hel del mjölk vilket jag borde få i mig bra med vätska på. Kan man ställa något motsvarandeförhållande däremellan, dvs om jag dricker 2 liter mjölk om dagen kan jag dra ner på vattendrickandet osv? Finns ju som bekant vätska i det mesta vi äter men jag tänker mig mer nåt i stil med... hur många mol H20 / kg kroppsvikt / g protein intaget... hänger ni med?

För varje 100 gram protein man äter bör man dricka 1 L vätska. Mjölk, juice, kaffe, te, läsk, osv, räknas till vätskeintaget.

Doctor Snuggles
2010-02-12, 10:29
å jävlar vad intressant det blev ett tag. skulle precis fråga om oxidering av proteiner innebär ökad oxidativ stress å så kom detta inlägg lite längre ner :) man tackar.
Det har ju som välbekant är framhållits att ett allmänt väldigt lågt kaloriintag minskar bl.a. oxitativ stress och bl.a. därför kan förlänga livet avsevärt. Finns det någon skillnad härikring på vilka makronutrienter som är värst i det avseendet? Någon med koll?


Frågan är väldigt mycket mer komplicerad än att bara handla om oxidativ stress. Finns hypoteser dock, och iaf en studie vad jag kan minnas pekar på det, att mängden metionin i dieten är ansvarig för CR-effekten. Metionin är då "rate limiting" för stor proteinsyntes det blir, vilket är tydligen direkt kopplat till hur mycket skada proteinet gör (vid hög proteinsyntes ökar man t.ex. risken för dna-transcriptionsfel o dyl).
Bara en hypotes, men som sagt, frågan är inte helt simpel.

Symphony Flex
2010-02-12, 10:30
För varje 100 gram protein man äter bör man dricka 1 L vätska. Mjölk, juice, kaffe, te, läsk, osv, räknas till vätskeintaget.

tack. bra riktlinje. har du några sköna länkar om detta också eller ska jag ge mig ut å harva på pubmed själv? ;)

Symphony Flex
2010-02-12, 10:34
Frågan är väldigt mycket mer komplicerad än att bara handla om oxidativ stress. Finns hypoteser dock, och iaf en studie vad jag kan minnas pekar på det, att mängden metionin i dieten är ansvarig för CR-effekten. Metionin är då "rate limiting" för stor proteinsyntes det blir, vilket är tydligen direkt kopplat till hur mycket skada proteinet gör (vid hög proteinsyntes ökar man t.ex. risken för dna-transcriptionsfel o dyl).
Bara en hypotes, men som sagt, frågan är inte helt simpel.

helt rätt. ett mycket komplext problem. överlag verkar det väl som att en hög energiomsättning inte är att föredra framför en låg för att uppnå dessa syften men då blir det ju inga massiva muskler direkt..

Timme
2010-02-12, 10:34
mellan 150-250g om dagen. Jag väger 79-80

Medusa
2010-02-12, 10:34
jag ligger på 250-500g protein per dag beroende på om det är en vilodag, träningsdag, hur sliten kroppen är.. men minst 250g.. upplever att det fungerar bättre när jag äter mer protein..

Timme
2010-02-12, 10:36
300g+ @ 95kg = ~3,2g/kg minst.

tusan, jag ska ta oh öka mitt protein intag till att alltid försöka ligga på minst 3g/kg

edit: Minst 240g protein/dag alltså

Eddie Vedder
2010-02-12, 10:41
helt rätt. ett mycket komplext problem. överlag verkar det väl som att en hög energiomsättning inte är att föredra framför en låg för att uppnå dessa syften men då blir det ju inga massiva muskler direkt..

Och som tillägg till Snuggles har ju olika proteinfraktioner olika effekter också. Kasein ger ju en hög utsöndrng av IGF-1 t.ex. Samtidigt kanske man kan anta att fiskprotein har mer gynnsamma effekter på hälsan o.s.v.

Men lågkalorihypotesen är ju i alla fall intressant och den utgår ju från minimalt proteinintag för vad som krävs för överlevnad mer eller mindre.

Timme
2010-02-12, 10:44
alltså jag älskar kolo oh King Grub.

Ni är så bra! Mer protein åt folket! Blir en hel del vassle fram över :naughty:

Timme
2010-02-12, 10:51
Och som tillägg till Snuggles har ju olika proteinfraktioner olika effekter också. Kasein ger ju en hög utsöndrng av IGF-1 t.ex. Samtidigt kanske man kan anta att fiskprotein har mer gynnsamma effekter på hälsan o.s.v.

Men lågkalorihypotesen är ju i alla fall intressant och den utgår ju från minimalt proteinintag för vad som krävs för överlevnad mer eller mindre.

what? Ger Kasein mer IGF-1?

IGF-1 är ju sjukt bra för allt möjligt! Mer sådant :D

Eddie Vedder
2010-02-12, 10:54
IGF-1 är ju sjukt bra för allt möjligt! Mer sådant :D

Ja all from av celltillväxt är alltid positiv. Undantagslöst.:D

mikaelj
2010-02-12, 11:07
Kalcium, kaseinprotein, prostatacancer... Japp, undantagslöst positivt.

Periodvis är kasein min största proteinkälla. Får hoppas att mitt (i sammanhanget) någorlunda låga totala intag skonar mig.

Onigiri
2010-02-12, 11:56
150-200 under deff. Ofta styr eftermiddagen om proteinintaget drar iväg eller blir lågt. Äter ofta 130g efter träningen, sedan varierar det mellan 10-50 protein i andra målet.

Har aldrig riktigt bulkat under en längre tid, tänkte prova det i höst och försöka pricka 300g protein som riktlinje.

Väger 84

Gädda
2010-02-12, 12:38
Ett extremt högt proteinintag riskerar nog bli skadligt i långa loppet även om proteinet i sig inte orsakar någon skada. Att få i sig extremt mkt protein innebär ju ofta extrema mängder av proteinkällor exempelvis mjölk/rött kött/tonfisk/proteindrinkar mm. vilket kommer föra med sig även extrema mängder av andra ämnen som istället kan vara skadliga. Kanske kan vara värt att tänka på iaf.

mikaelj
2010-02-12, 13:37
Vilka ämnen?

Sniggel
2010-02-12, 13:42
Ja all from av celltillväxt är alltid positiv. Undantagslöst.:D

Haha, kunde inte låta bli att gapflabba åt det här inlägget :D

Sniggel
2010-02-12, 13:47
Grub: Rekommendationen 1 liter per 100g kan man väl se som utöver vad man normalt dricker?
Alltså om man äter 60g protein om dagen (vilket kan vara helt ok för någon som inte tränar eller har muskelbygge som mål) så bör man nog dricka mer än 6 dl vätska.
Fast jag förstår ju att när du gav det rådet så hade du högprotein-ätare i åtanke.

I vilket fall tror jag nog inte det är någon risk att jag får i mig för lite vätska. Dricker nog 3-5 liter vätska om dagen beroende på om jag tränar eller ej.


Sen är det klart, maximal muskeltillväxt/anabolism är inte det bästa för hälsan eller ett så långt liv som möjligt. Men man kanske inte har som mål att hamna i guiness rekordbok som äldsta människa heller. Att träna och äta sunt i övrigt (om man bortser från eventuella överätarperioder under sitt liv) kan nog göra mycket för hälsan om man jämför med att inte träna och t ex röka och kröka.

Razorman
2010-02-12, 13:50
snittar nog 300g protein per dag, men dags o höja det en aning, blir nog 350-400g per dag från och med idag!

L-Sami
2010-02-12, 13:58
Jag äter 2g/kroppsvikt per dag.

Doctor Snuggles
2010-02-12, 14:04
Vilka ämnen?

Såna där gifter o slaggprodukter man hör mycket om.

Sniggel
2010-02-12, 14:07
Fast det är klart att det finns gifter i olika mängd i olika livsmedel. Kvicksilver i tonfisk t ex (varierande grad beroende på var den är fiskad t ex).

Ju färre kalorier man äter under en livsstid, desto mindre risk för att dessa gifter ska göra en sjuk under ens livsstid. Fast det viktigaste är väl att vara lagom försiktig med vissa livsmedel odlade/slaktade under "fel" förhållanden.

mikaelj
2010-02-12, 14:12
Såna där gifter o slaggprodukter man hör mycket om.

Då är det lugnt, för min lever detoxar sig dagtid. Det har Ori sagt.

Fast det är klart att det finns gifter i olika mängd i olika livsmedel. Kvicksilver i tonfisk t ex (varierande grad beroende på var den är fiskad t ex).

I och för sig var det den sortens mat som listades. Nåväl.

Timme
2010-02-12, 15:16
Ja all from av celltillväxt är alltid positiv. Undantagslöst.:D

haha yep :naughty:

Doctor Snuggles
2010-02-12, 15:17
Fast det är klart att det finns gifter i olika mängd i olika livsmedel. Kvicksilver i tonfisk t ex (varierande grad beroende på var den är fiskad t ex).

Ju färre kalorier man äter under en livsstid, desto mindre risk för att dessa gifter ska göra en sjuk under ens livsstid. Fast det viktigaste är väl att vara lagom försiktig med vissa livsmedel odlade/slaktade under "fel" förhållanden.

Kosher?

von huff
2010-02-12, 15:21
Vet ej, jag äter vanlig mat så jag tror att det blir runt 1,5 gram/kg.Lägger till lite tonfisk och kvarg ibland

Sniggel
2010-02-12, 15:30
Kosher?

Nu tänker jag inte på moraliska aspekter utan alla sätt där man slaktar djur som kan tänkas ha varit utsatt för gifter under sin uppväxt (fel förhållanden), dvs inte själva slaktningen i sig. Och sen syftade jag även på vegetariska livsmedel som kan ha varit besprutade med kemikalier som på ett eller annat sätt finns kvar vid förtäring och som kan tänkas påverka våra kroppar på längre sikt.
Väldigt brett alltså, jag tänkte absolut inte på något specifikt.

Vad som är fel förhållanden får man försöka bilda sig en egen uppfattning om.
Det är ju knappast riskfritt att tex äta strömming varje dag.

mikaelj
2010-02-12, 15:32
Därför äter man sill!

Hedztrem
2010-02-12, 16:05
Jag fattar inte hur ni har råd med att äta så satans mycket proteiner per dag. Jag behöver närmare 200g/dag men det finns inte en chans det är ekonomiskt hållbart. Jag trycker proteindrinkar och köper mat (försöker köpa med mycket protein) hela tiden men ändå har jag svårt att komma upp i sådana gramantal och pengarna bara flyger iväg :S

Eddie Vedder
2010-02-12, 16:10
Jag fattar inte hur ni har råd med att äta så satans mycket proteiner per dag. Jag behöver närmare 200g/dag men det finns inte en chans det är ekonomiskt hållbart. Jag trycker proteindrinkar och köper mat (försöker köpa med mycket protein) hela tiden men ändå har jag svårt att komma upp i sådana gramantal och pengarna bara flyger iväg :S

Finns mängder av trådar om billig mat och framför allt billiga proteinkällor. Det är faktiskt inte särskilt svårt, särskilt inte om man låter andra saker vara billiga.

Lever man på ett ekonomiskt sätt i övrigt vad gäller livsmedel blir det ju per automatik pengar över därman man prioritera t.ex. kött om man vill. Så lägger jag själv upp det. Därför blir det mer kött nu och en ganska dyr kaffekonsumtion dessvärre.:Virro

Sniggel
2010-02-12, 16:11
Jag fattar inte hur ni har råd med att äta så satans mycket proteiner per dag. Jag behöver närmare 200g/dag men det finns inte en chans det är ekonomiskt hållbart. Jag trycker proteindrinkar och köper mat (försöker köpa med mycket protein) hela tiden men ändå har jag svårt att komma upp i sådana gramantal och pengarna bara flyger iväg :S

Jag lyckas komma upp i 150g på 25 kr, då enbart från mat.
Hade jag ansträngt mig hade jag kommit ännu billigare undan.

Eddie Vedder
2010-02-12, 16:18
Jag fattar inte hur ni har råd med att äta så satans mycket proteiner per dag. Jag behöver närmare 200g/dag men det finns inte en chans det är ekonomiskt hållbart. Jag trycker proteindrinkar och köper mat (försöker köpa med mycket protein) hela tiden men ändå har jag svårt att komma upp i sådana gramantal och pengarna bara flyger iväg :S

Finns mängder av trådar om billig mat och framför allt billiga proteinkällor. Det är faktiskt inte särskilt svårt, särskilt inte om man låter andra saker vara billiga.

Lever man på ett ekonomiskt sätt i övrigt vad gäller livsmedel blir det ju per automatik pengar över därman man prioritera t.ex. kött om man vill. Så lägger jag själv upp det. Därför blir det mer kött nu och en ganska dyr kaffekonsumtion dessvärre.:Virro

Jag lyckas komma upp i 150g på 25 kr, då enbart från mat.
Hade jag ansträngt mig hade jag kommit ännu billigare undan.

Med risk för att det skall bli en offtopicdiskussion om ekonomi hänvisar jag till någon annan tråd i ämnet. Om du vill diskutera saken mer Hedztrem så är det helt okej att bumpa någon av dom:)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136044&highlight=krona
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115486&highlight=billig
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105022&highlight=billig
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=77293&highlight=billig
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79141&highlight=matkostnad
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105929&highlight=kostnad
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118538&highlight=billig

Robban
2010-02-12, 16:20
Jag utgår från min troliga deffade vikt.

kgx4

Hedztrem
2010-02-12, 16:21
Jag har sökt många gånger på proteinrik mat och standard är ju kött,bönor,tonfisk,kesella,ägg m.m.

Jag kan inte ens äta 1ägg per dag då får jag fisa hela jävla dagarna.
Kött är verkligen inte billigt.
Kesella jävligt gott men 10kr/burk 7dagar i veckan varje månad = ca 300kr i månaden
Bönor tycker jag är vidrigt.

Är arbetslös så matkassan får vara på max 1500kr per månad typ

Eddie Vedder
2010-02-12, 16:22
Jag har sökt många gånger på proteinrik mat och standard är ju kött,bönor,tonfisk,kesella,ägg m.m.

Jag kan inte ens äta 1ägg per dag då får jag fisa hela jävla dagarna.
Kött är verkligen inte billigt.
Kesella jävligt gott men 10kr/burk 7dagar i veckan varje månad = ca 300kr i månaden
Bönor tycker jag är vidrigt.

Är arbetslös så matkassan får vara på max 1500kr per månad typ

Som sagt, bumpa gärna någon av de länkade trådarna.

Hedztrem
2010-02-12, 16:23
sorry jag hann inte se svaret.. joo jag får väl göra det=)

Exhale_
2010-02-12, 16:30
Jag brukar landa på strax över 2 g / kg och jag väger in på 74 @ the moment.

Lillstadspojken
2010-02-12, 16:37
192cm, 90kg, 225g protein cirkus

Nelli
2010-02-12, 17:14
Det blev en ganska givande tråd den här måste jag säga.
Jag ville bara tillägga att jag prioriterar maten ganska mycket i min ekonomi.




MMMMM en stor stek är ju det bästa att avrunda dagen med eller ;)

MrBurner
2010-02-12, 17:17
Hamnar runt 1g/kg kroppsvikt. Tränar inte i dagsläget så jag anser att jag klarar mig.

pia
2010-02-12, 17:40
Blir i princip kring 4 g / kg kroppsvikt men då handlar det enbart om att det är protein jag tycker är gott och maten ska vara god inte om att jag tror det är bättre att äta så mycket protein.

pia
2010-02-12, 17:42
Jag fattar inte hur ni har råd med att äta så satans mycket proteiner per dag. Jag behöver närmare 200g/dag men det finns inte en chans det är ekonomiskt hållbart. Jag trycker proteindrinkar och köper mat (försöker köpa med mycket protein) hela tiden men ändå har jag svårt att komma upp i sådana gramantal och pengarna bara flyger iväg :S

Det handlar om vad man prioriterar att lägga sina pengar på. För mig är maten viktigast förutom hyran och andra räkningar som man måste betala.

Dreas
2010-02-12, 17:44
Runt 2g per kg kroppsvikt. 85kg. Idag ligger jag runt 180-190g och har två mål kvar på dagen, go for 300g kanske?

Cerberus
2010-02-12, 21:39
minst 3g per kg uppskattad fettfri massa(som antagligen e överskattad), blir ca 230-250g protein. Idag blire massa mer :D

helkroppspass o massa kcal, typ 380g protein.

Timme
2010-02-12, 23:21
Blev 3,4g protein/kg idag. Är sjukt nöjd och det känns väldigt bra!

En väldig massa proteinpulver och kvarg blev det :D

_slipknot1_
2010-02-12, 23:59
Blir någonstans mellan 140-200g protein/dag
Längd: 185cm
Vikt: 89kg

Kör lite långsiktigt deff, när jag är nöjd så kommer jag nog öka proteinintaget uppemot 3g/kg kroppssvikt.

Morty
2010-02-13, 00:05
100-150g per dag. Skulle jag tro, 90% lakto-ovo vegetariskt. Det blir ordentligt med protein i vilket fall!

Anton Fräs
2010-02-13, 11:36
Varierar kraftigt men standard är väl 2,5-3g per kg för mig.

Niklas W
2010-02-13, 12:01
150-300g per dag, räknar inte intaget.

Lovisa
2010-02-13, 12:13
Gjorde ett överslag och kom fram till ca 250 g protein / dag. Det blir väl mer än 4 gram per kilo kroppsvikt.

Överdrivet, varför det? Jag älskar proteinrika livsmedel. Baserar min kost på fisk, mjölkprodukter, baljväxter och långsamma kolhydrater (typ grovt bröd och "matiga" grönsaker). Mår alldeles utmärkt av det. Känner mig frisk, pigg, mätt och belåten, håller vikten och får bra träningsresultat.

Jag har aldrig gått på någon särskild diet. Min kropp brukar tala om för mig vad den behöver. Sedan jag började styrketräna har jag känt ett klart ökat behov av protein. Försökte äta vegetariskt innan, men det går inte när man styrketränar, inte för mig i alla fall.

Igår kväll efter träningen fick jag enormt sug efter rött kött. Dessvärre fanns det bara en hel fläskfilé i frysen. Lite mycket att tina upp och laga till klockan 22 på kvällen. Så det blev "skalade" fiskpinnar istället, som var det som fanns till hands. (Jag tar bort paneringen, den smakar päck och är extremt onyttig).

JG_81
2010-02-13, 12:28
Har dragit ner intaget något en del senaste månaderna, men tidigare låg det på minst 2,5 g/kg. Hamnar jag på runt 2 så är jag nöjd.

Så det blev "skalade" fiskpinnar istället, som var det som fanns till hands. (Jag tar bort paneringen, den smakar päck och är extremt onyttig).

Det låter lite oekonomiskt. :)

Ean
2010-02-13, 12:32
Aldrig mindre än 180g, oftast mer. Höftar varje dag. Väger 93kg

Honn
2010-02-13, 12:32
Pendlar mellan 0,8-2,5g/Kg. Så allt från 80g till 250g.

WHITEFOLKS
2010-02-13, 13:08
Jag brukar säga att jag äter 50g/dag men EGENTLIGEN äter jag 100+.

Doctor Snuggles
2010-02-13, 13:48
Gjorde ett överslag och kom fram till ca 250 g protein / dag. Det blir väl mer än 4 gram per kilo kroppsvikt.

Överdrivet, varför det? Jag älskar proteinrika livsmedel. Baserar min kost på fisk, mjölkprodukter, baljväxter och långsamma kolhydrater (typ grovt bröd och "matiga" grönsaker). Mår alldeles utmärkt av det. Känner mig frisk, pigg, mätt och belåten, håller vikten och får bra träningsresultat.

Jag har aldrig gått på någon särskild diet. Min kropp brukar tala om för mig vad den behöver. Sedan jag började styrketräna har jag känt ett klart ökat behov av protein. Försökte äta vegetariskt innan, men det går inte när man styrketränar, inte för mig i alla fall.

Igår kväll efter träningen fick jag enormt sug efter rött kött. Dessvärre fanns det bara en hel fläskfilé i frysen. Lite mycket att tina upp och laga till klockan 22 på kvällen. Så det blev "skalade" fiskpinnar istället, som var det som fanns till hands. (Jag tar bort paneringen, den smakar päck och är extremt onyttig).

Vad är det för onyttigt med paneringen nu igen? Ströbröd och fett, typ. Ungefär lika onyttigt som proteinet i långa loppet.

WHITEFOLKS
2010-02-13, 13:56
Ja det är ju kanske inte så jättemycket näring i paneringen, men den gör ju inte någon direkt skada heller.

mikaelj
2010-02-13, 14:01
Det kanske finns fiskpinnar som är panerade med grovt ströbröd?

Findus Fullkornsfiskpinnar - nu med extra vetekli!

WHITEFOLKS
2010-02-13, 14:25
Jag tror det finns något sådant faktiskt.

Jag såg fiskpinnar som jag tror var gjorda på tonfisk häromdagen. Det var lite intressant.

DudX
2010-02-13, 14:31
200-250g ungefär.
Och då äter jag INGA köttprodukter :)

Zsara
2010-02-13, 14:34
Ja all from av celltillväxt är alltid positiv. Undantagslöst.:D

Har ej läst hela tråden än men var detta ett skämt? :D
Eller är cancer också positivt? ;)

Eddie Vedder
2010-02-13, 16:02
Har ej läst hela tråden än men var detta ett skämt? :D
Eller är cancer också positivt? ;)

Var DET ett skämt?!:confused:

Scratch89
2010-02-13, 16:34
Var DET ett skämt?!:confused:

Du får sluta vara ironisk i sådana här trådar innan det blir inbördeskrig. ;)

AmericanDragon
2010-02-13, 18:30
Äter väl 20 gram protein om dagen. Är väl allt jag har råd med.. ett par glas mjölk och några hårdbrödsmackor med billigt smör på.

Agremont
2010-02-13, 22:22
Äter väl 20 gram protein om dagen. Är väl allt jag har råd med.. ett par glas mjölk och några hårdbrödsmackor med billigt smör på.

Oj det later inte bra!

AmericanDragon
2010-02-14, 09:01
Så är det när man inte har något jobb och ingen ersättning.

Lovisa
2010-02-14, 12:56
Det låter lite oekonomiskt. :)

Skalade fiskpinnar oekonomiskt. Men det finns andra personer i mitt hushåll som gillar fiskpinnar med paneringen på. Och jycken blev glad att få paneringen som lite nattamat...

Men 20 spänn för Coops fiskpinnar 900 gram är överkomligt. Eftersom fiskinnehållet är 60 %, blir det ett nettopris för firren på 20 kronor för 540 gram. Inga megapengar. Men det är ju inte direkt lyxkvalité - formpressad skräpfisk i finfin gråbeige kulör....

Lovisa
2010-02-14, 13:00
Billiga proteinkällor är mjölkprodukter och baljväxter. Sojabönor och linser är finfina proteinkällor, men lite tidsödande med blötläggning och koktid.

Jag säger bara en sak; Willys frysta ärter, 1 kilo för under 14 spänn = 215 gram protein.

Lidls kvarg (Milbona) är också ett prisvärt alternativ. Fast i ärlighetens namn inte så himla gott.

WHITEFOLKS
2010-02-14, 13:29
Nu ska jag inte vara den som är den..

Jag har dock VÄLDIGT svårt att se att du skulle få 215g protein från 1kg frysta ärtor.

Anton Fräs
2010-02-14, 13:30
Frysta ärtor 1kg

660 kcal
52g protein
4g fett
71g kolhydrater

Ch4rles
2010-02-14, 13:32
Jag skulle tro att hon menar torkade ärter

Brooklyn
2010-02-15, 12:42
blir cirka 200g protein per dag, morgonvikt 77kkg

malfunction
2010-02-15, 13:08
Ungefär 3 gram per kilogram kroppsvikt.

WHITEFOLKS
2010-02-15, 13:22
Blir ungefär 100g fullvärdigt/animaliskt protein och sen ibland lite blandat växtprotein per dag.

Är väl lite i minsta laget men blir lätt så när man försöker äta för ungefär 15kr/dag :D

johan.f
2010-02-15, 13:44
äre okay att dagsproteinintaget består av 3 prottedrinkar a 40 g protein + andra proteinkällor för att komma upp i 200g...? dvs bara 80 g från andra proteinkällor?
det är billigt och smidigt för mej att lägga upp det på det viset - that's why....

vicarious
2010-02-15, 14:37
äre okay att dagsproteinintaget består av 3 prottedrinkar a 40 g protein + andra proteinkällor för att komma upp i 200g...? dvs bara 80 g från andra proteinkällor?
det är billigt och smidigt för mej att lägga upp det på det viset - that's why....

Ja.

Eriic
2010-02-15, 14:40
Jag försöker hålla mig mellan 150-200g. Kroppsvikt på 85kg

omnibus
2010-02-15, 14:40
blir cirka 200g protein per dag, morgonvikt 77kkg

Samma här.

Brooklyn
2010-02-15, 14:57
äre okay att dagsproteinintaget består av 3 prottedrinkar a 40 g protein + andra proteinkällor för att komma upp i 200g...? dvs bara 80 g från andra proteinkällor?
det är billigt och smidigt för mej att lägga upp det på det viset - that's why....

ja, varför skulle det inte vara "ok"? :) proteinpulver är "vanligt" protein i pulverform, är det vassle eller kasseinpulver i dina drinkar? att föredra är en blandning om jag har förstått det rätt.

johan.f
2010-02-15, 16:53
ja, varför skulle det inte vara "ok"? :) proteinpulver är "vanligt" protein i pulverform, är det vassle eller kasseinpulver i dina drinkar? att föredra är en blandning om jag har förstått det rätt.

det är mest vassle.. men även cirkus en femtedel kasein.....
jag undrade mest om det finns fördelar med att äta mer kyckling/kött/fisk/ än att dra i sej massa vasslepulver...

mikaelj
2010-02-15, 16:56
det är mest vassle.. men även cirkus en femtedel kasein.....
jag undrade mest om det finns fördelar med att äta mer kyckling/kött/fisk/ än att dra i sej massa vasslepulver...

Godare. Antagligen mer näring: vitaminer, mineraler samt i fallet fisk, essentiella fettsyror.

johanhej
2010-02-15, 17:00
äre okay att dagsproteinintaget består av 3 prottedrinkar a 40 g protein + andra proteinkällor för att komma upp i 200g...? dvs bara 80 g från andra proteinkällor?
det är billigt och smidigt för mej att lägga upp det på det viset - that's why....

ja

johan.f
2010-02-15, 17:11
Godare. Antagligen mer näring: vitaminer, mineraler samt i fallet fisk, essentiella fettsyror.

jovisst godare, men de blir dyrare och mer disk :) dessutom finns de bara tid att laga mat en gång per dag cirkus.... käkar omega tre o hoppas de ska täcka det behovet... kanske låter som ja föredrar piller o pulver framförallt men det är verkligen fel :)
kunde jag så skulle jag äta ett kilo viltfångad ädelfisk om dagen :P

karlingen
2010-03-04, 12:27
Så egentligen är det här bara BS?

"Kan jag få i mig för mycket protein?
Ja! Du kan absolut få i dig för mycket protein och det är en både osund och dyr energi. Överskottet av protein omvandlas till energi och kväve.

När kvävet ska ut ur kroppen igen kan det ge problem med levern och njurarna, eftersom de lätt kan överbelastas.

Har du ätit för mycket protein är det bästa du kan göra att dricka rikligt med vatten. Det tunnar ut kvävet och ger därmed mindre belastning på njurarna."

taget ifrån: http://iform.se/traning/fragor-om-traning/proteiner-och-traning

Anton Fräs
2010-03-04, 12:31
Så egentligen är det här bara BS?

"Kan jag få i mig för mycket protein?
Ja! Du kan absolut få i dig för mycket protein och det är en både osund och dyr energi. Överskottet av protein omvandlas till energi och kväve.

När kvävet ska ut ur kroppen igen kan det ge problem med levern och njurarna, eftersom de lätt kan överbelastas.

Har du ätit för mycket protein är det bästa du kan göra att dricka rikligt med vatten. Det tunnar ut kvävet och ger därmed mindre belastning på njurarna."

taget ifrån: http://iform.se/traning/fragor-om-traning/proteiner-och-traning

Belastningen på lever/njurar är ingen fara för en utan njurproblem. Ett högre vattenintag är bra vid stora vattenintag då kväve förs ut mha urin. Fast det är inga extrema mängder, kanske 1L extra vatten per 100g protein (?) Det mesta av proteinet vi äter oavsett intagets mängd blir energi. Så ja på sitt sätt är det mesta av det där BS :)

mikaelj
2010-03-04, 12:32
En dyr och miljöovänlig kolhydratkälla.

Anton Fräs
2010-03-04, 12:34
En dyr och miljöovänlig kolhydratkälla.

Som trots alla de negativa aspekterna stim. en ökad proteinsyntes mer än random kolh. källa?

mikaelj
2010-03-04, 12:50
Som trots alla de negativa aspekterna stim. en ökad proteinsyntes mer än random kolh. källa?

Till en viss gräns. Inte tillnärmelsevis i proportion till så mycket somliga här äter...

Martok
2010-03-04, 13:29
Under deff så blir de 420 protien om dagen vid 77 kilo.

sur puppa
2010-03-04, 13:49
Jag hade för mig att allt över 2g var waste of money, men tydligen var det en myt jag inte lyckats undvika. Ska bumpa upp till 3 g/kg nu o se om det blir nån skillnad på styrka och återhämtning.

Nu har jag inte läst genom hela tråden, men hur mycket dricker ni generellt, dvs hur mycket proteiner kommer från whey/mjölk etc och vad kommer från fast? Jag är kass på att äta så 120 g kommer i regel från vätska (whey o mjölk). Annars ligger jag på 160 g, vilket för min del är 2g/kg.

AlmostRipped
2010-03-04, 14:33
Kör på 180-220g Protein per dag på mina 85kg...

Sgart
2010-03-04, 15:08
Runt 2-2,5g a kroppskilo brukar jag landa på. (70kg)

Bite
2010-03-04, 16:02
Jag räknar inte till vardags men har gjort lite stickprov i min normala kosthållning med hjälp av köksvåg och excelbladet som länkas i någon tråd här på kolo, och jag verkar oftast ligga runt 170 gram protein, vilket ger ~1.8g/kg. Det är säkert +/-30g vissa dagar, om inte mer, men det går stadigt framåt och jag prioriterar inte muskler så högt att jag vill höja till nivåer uppmot >300g/dag, dels pga potentiella hälsorisker men främst pga att det helt enkelt verkar för jobbigt att äta så.

Rusk
2010-07-30, 18:43
230-250 på vilodagarna och försöker komma över 300 på träningsdagarna, 72kg och ökar!

Sach
2013-04-11, 00:45
2,2-2,6g/kg, alltså 170-190g om dagen.

Lepras
2013-04-11, 03:04
350-400g

JakeShaft
2013-04-11, 07:38
120-140 g. 72 kg. Cirka 1,75 g/kg. Lite nojig över mina njurar skulle ligga högre annars.

Anton Fräs
2013-04-11, 07:47
Tidigare legat på 400g/dag, nu cirka 200g/dag.

Wzup2u
2013-04-11, 07:51
mycket räknar inte dock plussat på kolhydraterna och minskat proteinet det senaste. men ligger nog väldigt högt endå =P
ca 300- 400g iaf ibland mer och ibland mindre, men det är för jag tycker det är gott =)...
allt från kött,ägg,kvarg,yoghurt,bönor,mjölk m.m

Reaper123
2013-04-11, 07:57
Nu är jag inte opti-onanist så siktar på att sett över veckan ha följande snitt:

Deff: 2-2,5 ggr kv
Bulk: 2 ggr kv

Rent spontant ska jag försöka ta mig ner udner 2 ggr kv när denna deff är slut, men helt omöjligt att hålla nere proteinet när man äter så mycket kcal utan att nästan helt utesluta kött pga mitt sätt att äta... *gah!*

Edit: I love 'em carbs! *cupid*

StarkaUlf
2013-04-11, 08:00
Mellan 1,5-2g/KV under bulk
2g/KV under deff.

philip96
2013-04-11, 08:19
Ca: 200-300g. 186/83kg

Xtronal
2013-04-11, 08:19
200g-300g beroende på omständigheterna

Knatcharn
2013-04-11, 08:40
120-180g på 59 kg kroppsvikt.

vicarious
2013-04-11, 09:58
Försöker ligga runt 2g/kg nu, varken över eller under. Förut åt jag ofta 3g/kg och det mesta av det proteinet var från högkvalitativa källor dessutom. Känns såhär i efterhand som att det var lite onödigt.

Sach
2013-04-11, 10:04
Känns såhär i efterhand som att det var lite onödigt.

Varför? Är inte mer protein = mer muskler?

Loftolle
2013-04-11, 10:10
170-200 vikt 80kg på 185cm
Ungefär samma vare sig bulk eller deff. Försöker se till att minst 80% är fullvärdigt.

Dreas
2013-04-11, 10:29
Varför? Är inte mer protein = mer muskler?Mjo, men skilj på vad som är teoretiskt mätbart och vad som kommer att påverka dig positivt.

Personligen tror jag att mer kolhydrater istället för mycket mer protein gynnar dig då du orkar prestera bättre på gymmet. Lägg till att välfyllda glykogendepåer ska vara bra.

För att svara på tråden så ligger jag någonstans mellan 220-270g per dag.
Ska försöka dra ner på proteinet till 200g eller så och hålla kolhydraterna stabilt.

Sparven från Minsk
2013-04-11, 11:47
Mellan 2-3 g/kilo kroppsvikt

1x0
2016-05-14, 16:36
Sitter och funderar om jag ska äta 2g kg/kv eller 3g kg/kv kommande bulk.

Äter runt 4000kcal och väger 90-95kg.

3g kg/kv går på 3500-4000kr/mån.
2g kg/kv går på 2500-2800kr/mån.

Med 2g kg/kv behöver jag knappt äta något kött/fisk/fågel, proteinpulver eller kvarg. Kan äta väldigt mycket frukost och efterrättsmat, som jag älskar (gröt, bröd/mackor, kräm, flingor, glass, sylt, pannkakor osv). Även äta mer fettrikt kött istället för torr kycklingfilé.


Förra bulken åt jag 2g kg/kv och är missnöjd, inga vidare muskel och styrkegains.

Kanske prova 3g och se om det blir någon skillnad. Har nästintill exakt samma utgångsläge; samma kroppsvikt och styrkestats.

Hacket från 2g>3g kg/kv blir förvånansvärt stort ekonomiskt och matvalsmässigt, dock. :E


Är medveten, att detta förmodligen är detalj-insnöing och optinoja men.
(Uteblivna resultat från min bulk beror på annat än proteinintaget hehe) :P

Feelgood
2016-05-14, 16:59
Sitter och funderar om jag ska äta 2g kg/kv eller 3g kg/kv kommande bulk.

Äter runt 4000kcal och väger 90-95kg.

3g kg/kv går på 3500-4000kr/mån.
2g kg/kv går på 2500-2800kr/mån.

Med 2g kg/kv behöver jag knappt äta något kött/fisk/fågel, proteinpulver eller kvarg. Kan äta väldigt mycket frukost och efterrättsmat, som jag älskar (gröt, bröd/mackor, kräm, flingor, glass, sylt, pannkakor osv). Även äta mer fettrikt kött istället för torr kycklingfilé.


Förra bulken åt jag 2g kg/kv och är missnöjd, inga vidare muskel och styrkegains.

Kanske prova 3g och se om det blir någon skillnad. Har nästintill exakt samma utgångsläge; samma kroppsvikt och styrkestats.

Hacket från 2g>3g kg/kv blir förvånansvärt stort ekonomiskt och matvalsmässigt, dock. :E


Är medveten, att detta förmodligen är detalj-insnöing och optinoja men.
(Uteblivna resultat från min bulk beror på annat än proteinintaget hehe) :P
Jag vet ej om 3g är bättre än 2, men att kompplittera med billigt vassle för o komma upp till 3g vore ju något stt tänka på. Vassle kan du få för runt 80-120kr kg om du passar på o köpa när det reas.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk

Ozziking
2016-05-14, 17:03
200-250g / dag

178 cm
runt 74-75kg

shut teh face
2016-05-14, 17:07
120-200g per dag, 93 kg, 185 cm
Ibland blir det över 300g men aldrig under 100

vicarious
2016-05-14, 17:08
200-250g om dagen, uppskattningsvis. Målet är att alltid ligga på minst 2g/kg kroppsvikt.

1x0
2016-05-14, 17:24
Jag vet ej om 3g är bättre än 2, men att kompplittera med billigt vassle för o komma upp till 3g vore ju något stt tänka på. Vassle kan du få för runt 80-120kr kg om du passar på o köpa när det reas.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Ah jag har kört mestadels utan proteinpulver med det halvkassa argumentet 'gillar att äta mycket mat istället för pulver som inte mättar'. Men 50-100g proteinpulver på gröt och i bakning kan jag kosta på mig, helt klart.

Såg din post här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7572895&postcount=2068

Synd att man inte var på hugget!
Om någon hittar liknande erbjudande inom snar framtid, kom ihåg mig> skicka PM med tips! =p

Bob90
2016-05-14, 17:53
Längd 171 cm, vikt 68.

Nu räknar jag inte aktivt men uppskattat 80-120 gram, kör inget proteinpulver.

anvihl
2016-05-14, 18:10
182cm, 100-120kg. 150-200g om dagen.

JacobHeitmann
2016-05-14, 18:44
75kg, 184 cm. Som mest 70-80g pruttein per dag.

Isseman
2016-05-14, 18:57
85kg 186cm runt 260g. Ibland blir det långt över 300g. Protein är gott kan tilläggas.

Tactical Teabag
2016-05-14, 18:59
Ju mer protein, desto mer muskler. Även efter det att proteinbehovet är täckt.



http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S



Tipton, Wolfe. Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79

Någon som vet om detta fortfarande stämmer, eller om det kommit nya studier under senare år med andra resultat?

(ber om ursäkt för att jag går något OT)

knooox
2016-05-14, 21:06
Försöker sikta på 200g per dag, men oftast blir det runt 140-150g. 175cm 75kg

Max
2016-05-15, 09:37
Sitter och funderar om jag ska äta 2g kg/kv eller 3g kg/kv kommande bulk.
...
Med 2g kg/kv behöver jag knappt äta något kött/fisk/fågel, proteinpulver eller kvarg. Kan äta väldigt mycket frukost och efterrättsmat, som jag älskar (gröt, bröd/mackor, kräm, flingor, glass, sylt, pannkakor osv). Även äta mer fettrikt kött istället för torr kycklingfilé.
...
Hacket från 2g>3g kg/kv blir förvånansvärt stort ekonomiskt och matvalsmässigt, dock. :E
...
Valet är enkelt skulle jag säga.
Sen är det ett spann mellan 2 och 3 också. "väldigt mycket efterrättsmat" kan bli "efterrättsmat ibland" och vips är det 2,5 g protein per kg per dag utan att blanda in mer kött, t.ex.

1x0
2016-05-15, 21:31
Valet är enkelt skulle jag säga.
Sen är det ett spann mellan 2 och 3 också. "väldigt mycket efterrättsmat" kan bli "efterrättsmat ibland" och vips är det 2,5 g protein per kg per dag utan att blanda in mer kött, t.ex.
Tolkar jag dig rätt nu, du menar alltså att jag lägger mig på 2.5g kg/kv? Det hade nog passat mina kostvanor och inom rimliga gräns av matkostnad.

Ska iallafall hålla utsikt efter billigt/rea proteinpulver.

PureWhey
2016-05-16, 07:58
Minst 200g, helst över 230g.

RassK
2016-05-16, 08:01
2-300g

arogen
2016-05-16, 08:20
Jag räknar efter E%. Ligger runt 20-25%.

timoat
2016-05-16, 13:03
80 g om dan, 186 cm och 85 kilo. 37 år gammal.

cero
2016-05-16, 15:23
80 g om dan, 186 cm och 85 kilo. 37 år gammal.

Sett detta (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=225788)?

Det här gäller helt oberoende av styrketräning för muskeltillväxt, alltså för den normale, icke-tränande genomsnittsindividens grundbehov.

AlexGBG
2016-05-16, 17:31
Försöker hålla mig över 200g per dag. 87kg/183 cm

shogunr
2016-05-16, 18:32
Försöker ligga runt 150-200 gram dom flesta dagar. Dom flesta dagar närmare 200 gram, hade nog kunnat tänka mig att lägga mig ytterligare lite högre, men frågan är genom vad. Ännu mer vassledrinkar...

193 cm och 85-88 kg

Intressant fråga som jag undrar också är hur mycket av det ni äter som är proteinpulver. Tycker det är rätt svårt att få i sig denna mängd utan proteinpulver, i synnerhet om man har en budget att tänka på och inte vill köpa fulkyckling eller Irländsk fulnöt...

PureWhey
2016-05-16, 18:33
Får nog ca 100-150g utav vassle/annat drickbart/bars.

Zekerna
2016-05-16, 18:41
2-3g/kg kroppsvikt

Väger 81.

timoat
2016-05-16, 19:24
Sett detta (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=225788)?

Tackar för länken, blir att se över och höja! *drool*

delizh
2016-05-16, 19:55
Väger ca 80kg.. Äter 275-300g per dag

BJM
2016-05-16, 20:00
200-300 gram. Räknar bara oftast de proteintunga sakerna man stoppar i munnen, som kött, kvarg, vassle etc och försöker där komma upp i 200 gram per dag. Ser det proteinet man får i sig från pasta, bröd och liknade som bonus.

vicarious
2016-05-16, 20:18
80 g om dan, 186 cm och 85 kilo. 37 år gammal.

Har du slutat med LCHF eller hur lyckas du hålla proteinet så lågt?

Eljest
2016-05-16, 20:23
Har du slutat med LCHF eller hur lyckas du hålla proteinet så lågt?

Förespråkar inte många som äter LCHF ett ganska lågt proteinintag, om ca 1 gram per kilo kroppsvikt?
http://www.alltomlchf.se/grunder/hur-mycket-ska-man-ata/

unsuspected
2016-05-16, 21:42
Snittar väl runt 200g på 98-97kg.

Tobbey
2016-05-16, 21:48
Siktar på 300g protein om dagen nu på deff. Vikt på 87-88kg. Detta för mättnaden av proteinrik mat mest.

Rawrx
2016-05-17, 09:09
Blir väl 120-150g om dagen normalt om jag anstränger mig (KV 93 kg).

Om jag trycker i mig kvarg och skit så kan jag spamma upp det till 200+, men jag undviker helst stora mängder kvarg.

1x0
2016-05-18, 05:18
Sitter och funderar om jag ska äta 2g kg/kv eller 3g kg/kv kommande bulk.

Äter runt 4000kcal och väger 90-95kg.

3g kg/kv går på 3500-4000kr/mån.
2g kg/kv går på 2500-2800kr/mån.

Med 2g kg/kv behöver jag knappt äta något kött/fisk/fågel, proteinpulver eller kvarg. Kan äta väldigt mycket frukost och efterrättsmat, som jag älskar (gröt, bröd/mackor, kräm, flingor, glass, sylt, pannkakor osv). Även äta mer fettrikt kött istället för torr kycklingfilé.


Förra bulken åt jag 2g kg/kv och är missnöjd, inga vidare muskel och styrkegains.

Kanske prova 3g och se om det blir någon skillnad. Har nästintill exakt samma utgångsläge; samma kroppsvikt och styrkestats.

Hacket från 2g>3g kg/kv blir förvånansvärt stort ekonomiskt och matvalsmässigt, dock. :E


Är medveten, att detta förmodligen är detalj-insnöing och optinoja men.
(Uteblivna resultat från min bulk beror på annat än proteinintaget hehe) :P

Jag vet ej om 3g är bättre än 2, men att kompplittera med billigt vassle för o komma upp till 3g vore ju något stt tänka på. Vassle kan du få för runt 80-120kr kg om du passar på o köpa när det reas.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Uuuh köpte nyss 10kg proteinpulver för 1007kr.


Jag visste fan inte att proteinpulver var så pass mycket billigare än kött:
Kycklingfilé (60kr/kg) kostar 30kr för 105g protein.
Proteinpulver (100.7kr/kg) kostar 13.74kr för 105g protein.

Enligt mina uträkningar (sämst på matte).
(Kycklingfilé 60kr/kg och 21g protein per 100g.
Proteinpulvret 100.7kr/kg och 77g protein per 100g.)


Har kanske räknat helgalet; inte lagt mig ännu (06:20). xd

King Grub
2016-05-18, 07:58
Många som hävdar att proteinpulver är så onödigt och dyrt i stället för "riktig mat" tittar på bara på kilopriset utan att ta hänsyn till att man får 800 gram protein för pengarna i stället för 200.

muddler
2016-05-18, 09:11
Runt 200gram på drygt 100kg.

Pade
2016-05-18, 09:45
170-200g på ~72kg när jag sköter kosten, vilket brukar vara ca 4 dagar i veckan.

Feelgood
2016-05-18, 19:54
Uuuh köpte nyss 10kg proteinpulver för 1007kr.


Jag visste fan inte att proteinpulver var så pass mycket billigare än kött:
Kycklingfilé (60kr/kg) kostar 30kr för 105g protein.
Proteinpulver (100.7kr/kg) kostar 13.74kr för 105g protein.

Enligt mina uträkningar (sämst på matte).
(Kycklingfilé 60kr/kg och 21g protein per 100g.
Proteinpulvret 100.7kr/kg och 77g protein per 100g.)


Har kanske räknat helgalet; inte lagt mig ännu (06:20). xd
Ja det är mer än hälften så billigt för samma mängd protein om man får tag på bra erbjudande på vassle. Jag räkna ut förut att jag fick 4g protein per kr av kyckling 50kr/kg och 9g något per krona via proteinpulver 83kr/ kg :)

Folk frågar mig varför jag dricker 3 shakes om dagen istället för äta "kött som är mycket bättre", men har man låg matbudget så är de skönt med vassle.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk

baktung
2016-06-19, 20:06
Orkar inte räkna exakt men har gjort ett överslag och kommit fram till att jag borde få i mig tillräckligt. Följande trycker jag i mig varje dag just nu. Har nyligen bytt ägg mot flytande vita då det blir billigare.

1 kg kvarg ~120 g
en halv dunk flytande vita ~50 g
5-6 kycklingben (ett till varje måltid)
minst 3 dl havregryn

Borde bli en bit över 200 g totalt.

177 cm och 91-93 kg.

King Grub
2016-06-19, 20:07
Tillagar du inte vitan tar du inte upp proteinet ordentligt.

baktung
2016-06-19, 20:22
Tillagar du inte vitan tar du inte upp proteinet ordentligt.


Jo då, det blir en omgång äggröra varje kväll som räcker till frukost också.

Luca Brasi
2016-06-19, 20:23
Äggvita på dunk är värmebehandlad,men inte till den grad att ämnet som hindrar upptaget försvinner.
Detta ämne gör nämligen att äggvita kan vispas.
Folk gillar att vispa äggvita liksom.

VincHeee
2016-06-19, 21:30
300g/dag

Bulkperiod
2016-06-21, 13:07
Cirka 220 till 300 per dag men allt som oftast runt 250.
Väger 67 kilo på 172 centimeter, så det blir väl 3,2-4,4g protein/kg/dag.

J.V
2016-06-21, 13:17
100-400g, beroende pa vad jag kanner for. Sallan jag orkar sikta pa nagot specifikt.
Siktar på 300g protein om dagen nu på deff. Vikt på 87-88kg. Detta för mättnaden av proteinrik mat mest.Har har det skett forandring. :D

shut teh face
2016-06-21, 13:44
100-400g, beroende pa vad jag kanner for. Sallan jag orkar sikta pa nagot specifikt.
Har har det skett forandring. :D
400g de dagarna du äter burgarna antar jag. :d

raramuri
2016-06-21, 14:10
60-100 gram.

Chok Dee
2016-06-22, 20:52
1,8g/KG
från ägg + Kött eller kyckling + vassle protein :)

JLind
2016-06-23, 17:42
270-350g.

183cm 93kg

LunaSpice
2016-06-23, 17:48
Ca 150 g från vassle och 200 g från resterande livsmedel. 190 cm, 89 kg.

Eljest
2016-06-23, 17:51
270-300 gram per dag, minst. 190 cm, 78 kg.

Chok Dee
2016-06-24, 18:14
1,8g/kg kroppsvikt äter jag atm, skulle man vilja få upp det lite e det bara o klunka lite vassle :cheers:

älgen91
2016-06-24, 18:37
brukar 220g som är 3g/kg från cyckling, mjölk, nöttkött och whey protein

smeander
2016-06-25, 17:56
Landar oftast kring 280 gram men säg mellan 240-320 g per dygn. Oavsett vikt.

orcus
2016-06-28, 22:23
ca 2.5-3g / kg FFM

BlackbirdCaD
2018-01-28, 22:54
Folk skriver (slarvigt?) om proteinintag per dag, vilket jag har tolkat som typ 12 timmar. En vanlig dag alltså.
Men det verkar som att det egentligen handlar om ett dygn?
Då blir det ju en helt annan femma, det blir ju dubbelt så mycket då.
Om jag tidigare har tagit 3.0 g protein per kilo kroppsvikt per dag så har jag egentligen tagit 6.0 per dygn.
Alltså nästan dubbelt så mycket som den teoretiska toxiska dosen som King Grub nämnde:

Det har lagts fram en teoretisk toxisk gräns på 3.5 gram per kilo kroppsvikt och dygn, men med betoning på teoretisk.

Om den sedvanliga rekommendationen på 2.0 - 2.2 g protein per kilo kroppsvikt "per dag" egentligen handlar om dygn så blir det ju pisslätt att komma upp i den nivån även utan proteintillskott. För lätt, man skulle väl överskrida 2.0 - 2.2 av vanligt ätande utan att ens ta några tillskott, man skulle bli tvungen att svälta sig själv för att inte överskrida 2.0 - 2.2.

King Grub
2018-01-28, 23:02
Givetvis är det ett helt dygn som avses i alla rekommendationer.

6 gram per kilo kroppsvikt och dygn är vansinnesmängder.

stefannn
2018-01-28, 23:17
Folk skriver (slarvigt?) om proteinintag per dag, vilket jag har tolkat som typ 12 timmar. En vanlig dag alltså.
Men det verkar som att det egentligen handlar om ett dygn?
Då blir det ju en helt annan femma, det blir ju dubbelt så mycket då.
Om jag tidigare har tagit 3.0 g protein per kilo kroppsvikt per dag så har jag egentligen tagit 6.0 per dygn.
Alltså nästan dubbelt så mycket som den teoretiska toxiska dosen som King Grub nämnde:


Om den sedvanliga rekommendationen på 2.0 - 2.2 g protein per kilo kroppsvikt "per dag" egentligen handlar om dygn så blir det ju pisslätt att komma upp i den nivån även utan proteintillskott. För lätt, man skulle väl överskrida 2.0 - 2.2 av vanligt ätande utan att ens ta några tillskott, man skulle bli tvungen att svälta sig själv för att inte överskrida 2.0 - 2.2.

Du äter väl inte under hela dygnet? Eller äter du 3 gram per dag + 3 gram per natt?

BlackbirdCaD
2018-01-28, 23:19
Givetvis är det ett helt dygn som avses i alla rekommendationer.

6 gram per kilo kroppsvikt och dygn är vansinnesmängder.
Jag fattar inte hur det är möjligt.
Idag (cirka 12 timmar) har jag enkelt kommit upp i ca. 3 g per kilo kroppsvikt (runt 200 g protein totalt) med några ägg, lite kvarg, några proteinshakes och lite andra småsaker.
Så det betyder att jag egentligen ligger på 6 gram per kilo kroppsvikt undet ett dygn, för jag gör ju samma sak varje dag.
Hur är det möjligt? Jag kan ju slänga allt proteinpulver och nästan sluta äta ju och ändå komma upp i 2.0 - 2.2 g per kilo kroppsvikt.

stefannn
2018-01-28, 23:22
Jag fattar inte hur det är möjligt.
Idag (cirka 12 timmar) har jag enkelt kommit upp i ca. 3 g per kilo kroppsvikt (runt 200 g protein totalt) med några ägg, lite kvarg, några proteinshakes och lite andra småsaker.
Så det betyder att jag egentligen ligger på 6 gram per kilo kroppsvikt undet ett dygn, för jag gör ju samma sak varje dag.
Hur är det möjligt? Jag kan ju slänga allt proteinpulver och nästan sluta äta ju och ändå komma upp i 2.0 - 2.2 g per kilo kroppsvikt.

Som jag skrev lite underförstått i förra inlägget så fastar du väl de andra tolv timmarna ? Du får ju inte dubbelt med protein för att du dubblar dygnets timmar! Eller trollar du bara?

BlackbirdCaD
2018-01-28, 23:25
Du äter väl inte under hela dygnet? Eller äter du 3 gram per dag + 3 gram per natt?
Nej det gör jag väl inte.
Jag tänkte inte på det.
Fast å andra sidan sover/fastar man i runt 8 timmar och inte i 12, men ja, där har vi svaret. Tyckte väl att det lät galet :P

frys
2018-01-28, 23:34
hur kommer man ens upp i typ 3-4g utan att det kostar skjortan?

ja ligger på 200g på 90kg o då är det ändå typ 4dl pulver inräknat per dag

MatteÖhult
2018-01-29, 00:51
hur kommer man ens upp i typ 3-4g utan att det kostar skjortan?

ja ligger på 200g på 90kg o då är det ändå typ 4dl pulver inräknat per dag


500g kvarg frukost 60g
Vassle efter gym 40g
400g kyckling/kött 80g
Pasta/potatis 20g
Proteinbar&vassleshake 60g

De där är ju 260 och då har jag inte ens räknat in någon lunch

Bärsärk
2018-01-29, 07:04
hur kommer man ens upp i typ 3-4g utan att det kostar skjortan?

ja ligger på 200g på 90kg o då är det ändå typ 4dl pulver inräknat per dag

Du kan köpa ett whey 80 pulver för 100 kr/kg idag, ca 770 g protein för den pengen.

Ganska billigt.

TheDoctor
2018-01-29, 07:42
Mellan 200-300g på en bra dag. En dålig dag mellan 100-200g. Lördag/Söndag har jag inga rutiner så det brukar vara dem dåliga dagarna.

Ozziking
2018-01-29, 08:44
Typ 300 gram om dagen! +/- 10-15 gram. Runt 3,5-4g / kv


Skickat från min iPhone med Tapatalk

leee
2018-01-29, 18:07
Ni behöver bara äta för muskelmassan ni har och den väger kanske 30-40-50kg
resten av kroppen behöver inte så mycket så ni slösar bara era pengar.:cool:

King Grub
2018-01-29, 18:10
Du har uppenbarligen ingen aning om hur proteinomsättningen fungerar.

Filipb
2018-01-29, 18:14
hur kommer man ens upp i typ 3-4g utan att det kostar skjortan?

ja ligger på 200g på 90kg o då är det ändå typ 4dl pulver inräknat per dag

Ica basic kvarg har ju bra PPK (protein per krona). Även vassle kan ha det, beroende på märke. Det beror även givetvis på hur mycket kolisar du äter. Om du har stort intag av det innehåller ex pasta relativt mycket kolhydrater (jämfört med ris). Även baljväxter är billigt och innehåller mycket, men de har dock lite lägre digererbarhet (78 % om jag inte missminner mig)

On topic: brukar ligga kring 220-240 nu under deff. Kv 84ish, så strax över 2,5 g/kg kroppsvikt

vicarious
2018-01-29, 19:05
Då blir det ju en helt annan femma, det blir ju dubbelt så mycket då.
Om jag tidigare har tagit 3.0 g protein per kilo kroppsvikt per dag så har jag egentligen tagit 6.0 per dygn.
Alltså nästan dubbelt så mycket som den teoretiska toxiska dosen som King Grub nämnde:


Är du en supermänniska som inte sover?

hur kommer man ens upp i typ 3-4g utan att det kostar skjortan?

ja ligger på 200g på 90kg o då är det ändå typ 4dl pulver inräknat per dag

Billigt vassle.

Jag ligger mellan 200-300g om dagen, väger ca 90kg.

ITK
2018-01-29, 19:54
150-200g under deff, annars ~200g. 90kg i helt ok form. Förmodligen mer än nödvändigt.

Lipservice
2018-01-29, 20:14
Lunch + Middag + Kvällskvarg. Kanske 110-140g beroende på mat, på 83-84kg.

leee
2018-01-29, 20:15
Du har uppenbarligen ingen aning om hur proteinomsättningen fungerar.

Om en tränande man har 40kg (c:a 90 kg kroppsvikt) muskelmassa så kan man undra varför denne man ska behöva få i sig 200g protein.Kroppen består som bekant av mer än muskler.

ChuckTesta
2018-01-29, 20:24
Ni behöver bara äta för muskelmassan ni har och den väger kanske 30-40-50kg
resten av kroppen behöver inte så mycket så ni slösar bara era pengar.:cool:

Om en tränande man har 40kg (c:a 90 kg kroppsvikt) muskelmassa så kan man undra varför denne man ska behöva få i sig 200g protein.Kroppen består som bekant av mer än muskler.

Japp. /Case closed

King Grub
2018-01-29, 20:27
Bara 10-11 % av proteinet man äter blir muskelprotein. Det är inte det det handlar om. Det handlar om att stimulera anabolism genom höga nivåer av aminosyror i blodet, som sänder signaler till redan nedbrutet muskelprotein att återanvändas till att bilda nytt. Det fungerar inte på något sätt som du verkar tro.

leee
2018-01-29, 20:30
Ok

King Grub
2018-01-29, 21:25
Ju mer protein, desto mer muskler. "increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant".

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S

Bjorneman
2018-01-30, 13:01
250 gram kanske. Är lite mer än 2 gram per kg. Jag har legat betydligt högre, men jag pallar inte tänka på det hela tiden.

gilbert25
2018-01-30, 13:27
Snittar väl runt ca 200g om dagen.
Slutat med kött så nu blir det mycket tofu, olika gryner, bönor, vassle och sojaprodukter.

EnergiÖverskott
2023-03-20, 13:18
Alla som tränat hårt med muskeluppbyggnad som syfte vet att det är så. Mer protein, bättre muskeluppbyggnad.

Det finns inga belägg för att ett högt proteinintag är skadligt. Det har lagts fram en teoretisk toxisk gräns på 3.5 gram per kilo kroppsvikt och dygn, men med betoning på teoretisk.

Några nyheter kring detta? Är en riktigt spinkig jäval nowdays på 60 kilo (ska snart börja träna och sikta på att lägga på mig 10 kilo på något år) men älskar kött, fisk, organ, kvarg osv. Proteinfluff ibland, makrill och ägg är supergott.. Älskar helt enkelt mat som innehåller mycket protein och hamnar oftast kring 200 gram per dag, utan att behöva tänka på att det är en siffra jag försöker uppnå. Finns det några nya belägg på att ett så pass högt proteinintag skulle kunna vara farligt eller är det fortfarande betoning på teoretisk gräns i denna fråga?

MasterChief
2023-03-20, 16:43
Några nyheter kring detta? Är en riktigt spinkig jäval nowdays på 60 kilo (ska snart börja träna och sikta på att lägga på mig 10 kilo på något år) men älskar kött, fisk, organ, kvarg osv. Proteinfluff ibland, makrill och ägg är supergott.. Älskar helt enkelt mat som innehåller mycket protein och hamnar oftast kring 200 gram per dag, utan att behöva tänka på att det är en siffra jag försöker uppnå. Finns det några nya belägg på att ett så pass högt proteinintag skulle kunna vara farligt eller är det fortfarande betoning på teoretisk gräns i denna fråga?

Vill minnas att Grubben postade för ett tag sedan att de äntligen konstaterats att det inte är ett problem med väldigt högt intag. Kan dock inte hitta inlägget.

King Grub
2023-03-20, 22:30
No Tolerable Upper Intake Level for protein has been established, as no adverse consequences (including cancer, kidney disease, kidney stones, and osteoporosis) were identified from studies of high-protein diets reviewed by the Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine

https://www.cengage.uk/c/advanced-nutrition-and-human-metabolism-8e-gropper-carr-smith/9780357449813/

EnergiÖverskott
2023-03-21, 06:16
https://www.cengage.uk/c/advanced-nutrition-and-human-metabolism-8e-gropper-carr-smith/9780357449813/

Grymt! Stort tack för svaret och länken! Då fortsätter jag att äta rejält med protein utan att tänka mer på det. :)

Decepticon
2023-03-23, 16:24
Jag får i mig runt 100g till 85 kg. Jag har provade att äta mer protein under 6 månader, 200-250g men det gav ingen skillnad i muskeltillväxt eller styrka mot när jag äter mindre. Jag ser till att jag får i mig protein, men lägger ingen vikt vid att räkna eller få i mig en viss mängd. Jag gör väl fel, men jag upplever ingen skillnad.

Mats J
2023-03-24, 08:42
Hur kan ni hamna så lågt i protein, om jag inte aktivt går in för att dra ner på proteinet hamnar jag lätt på 300+ gram per dag. Och går jag in för att äta mer protein hamnar jag på 400-500 g men det undviker jag numer. Min bror har problem med njurarna och få kämpa hårt för att hålla sig under 200 g dag. Men då ligger vi båda på 4000+ kcal också vilket så klart spelar in

EnergiÖverskott
2023-03-24, 10:45
Hur kan ni hamna så lågt i protein, om jag inte aktivt går in för att dra ner på proteinet hamnar jag lätt på 300+ gram per dag. Och går jag in för att äta mer protein hamnar jag på 400-500 g men det undviker jag numer. Min bror har problem med njurarna och få kämpa hårt för att hålla sig under 200 g dag. Men då ligger vi båda på 4000+ kcal också vilket så klart spelar in

Jag håller med dig och är som du. Men jag tror det handlar om personliga preferenser om vad man gillar att äta. Är man någon som fullkomligen älskar gröt, frukt och bröd t.ex utan att det minsta gravitera mot kvarg/andra mjölkprodukter, djurdetaljer, ägg etc så kan det ju lätt bli att man faktiskt aktivt får tänka på att äta rejält med protein. Är man tvärtom någon som älskar kvarg, ägg och kött är det en barnlek att äta 3x sin kroppsvikt i protein utan att ens försöka. Jag tror som sagt det enbart reflekterar vad man har för smak/konsistens och njutnings- preferenser vad gäller olika typer av livsmedel.

Luddsson
2023-04-21, 13:47
Påverkar proteinpulver (med sötningsmedel) smaklökarna tycker ni? Så att man vänjer sig vid den söta smaken, eller blir ni mindre sugna på godis osv?

Jag har undvikit sötningsmedelsproteinpulver (oklart varför?) Men utan det har jag svårt att få i mig tillräckligt med protein till en bra penning. Finns det ens några anledning att undvika sötningsmedel eller är jag bara dum?:p

Rikard Jansson
2023-04-21, 14:09
Ju mer protein, desto mer muskler. "increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant".

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S

Såhär är det, enligt min erfarenhet och vad man har sett. Såklart med diminishing returns, det är det enda logiska. Jag och de jag har tränat byggning med märker tydligt att minst 250 g protein om dagen ger mycket bättre resultat än 150.

TotteShaped4Life
2023-04-21, 14:16
Alldeles för lite enligt det som gäller. Ändå behållit min form i många år - MEN så är jag inte ute efter att bygga mer utan att bevara. Idag blir det te.x. 80 gram, vilket händer flera gånger i veckan. Bryr mig inte ett skvatt om att vara opti längre. Säg att det är ca 3-4 gånger i veckan jag ligger på under 100 g iaf. Resten ligger 1.6-2 gram per kg kroppsvikt som är 70 kg.

Luddsson
2023-04-21, 14:23
Såhär är det, enligt min erfarenhet och vad man har sett. Såklart med diminishing returns, det är det enda logiska. Jag och de jag har tränat byggning med märker tydligt att minst 250 g protein om dagen ger mycket bättre resultat än 150.

Är det skadligt att få en stor del av sitt protein från pulver? Kanske 100g protein från pulver. Jag köpte ett som var rejält gott för första gången :D

Don H
2023-04-21, 14:52
Är det skadligt att få en stor del av sitt protein från pulver? Kanske 100g protein från pulver. Jag köpte ett som var rejält gott för första gången :D

Nej

EnergiÖverskott
2023-04-22, 13:42
Är det skadligt att få en stor del av sitt protein från pulver? Kanske 100g protein från pulver. Jag köpte ett som var rejält gott för första gången :D

Protein som protein. Den enda "negativa" aspekten är ju att du går miste om näringsämnen som du finner i andra proteinkällor som t.ex ägg, mjölk, kött osv. Ett proteinpulver är ju oftast bara isolerat protein, men så länge du inte lever på proteinpulver och vatten så spelar det ingen roll om källan är pulver eller fast. Så har du hittat något som smakar gott är det ju bara smidigt. Förvånad över att du inte hittat något först nu. Finns ju mängder med märken och smaker som är sjukt goda. :D



Alldeles för lite enligt det som gäller. Ändå behållit min form i många år - MEN så är jag inte ute efter att bygga mer utan att bevara. Idag blir det te.x. 80 gram, vilket händer flera gånger i veckan. Bryr mig inte ett skvatt om att vara opti längre. Säg att det är ca 3-4 gånger i veckan jag ligger på under 100 g iaf. Resten ligger 1.6-2 gram per kg kroppsvikt som är 70 kg.

Hur äter du för att hamna under 100 gram? Undviker du medvetet livsmedel med mycket protein och äter mest frukt och havre typ eller äter du sjukt lite energi de dagarna vilket inte lämnar mycket utrymme över till protein? Gillar dina tankar kring saker så är genuint nyfiken.. :)

TotteShaped4Life
2023-04-22, 14:07
Jag har ju skrivit om det många gånger tidigare här att jag kör enligt principen om veckosummor och det innebär i mitt fall en slags modifierad varannandagsfasta-ish. Jag är inte fastlåst vid vissa dagar eller så i veckan.

Så här ser t.ex. denna veckan ut. Det varierar. Men "lågdagarna" äter jag min patenterade kaseinfluff och den gör vem som helst proppmätt. https://www.google.com/search?q=kaseinfluff+totte&rlz=1C1BYYL_svSE946SE946&oq=kaseinfluff+totte&aqs=chrome..69i57j33i160.4631j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:8adfbd64,vid:OEQlDlR7VzQ

Nu har jag reviderat den något och tar bara 1 msk psylliumfrön och inte 3 te.x.

Jag ligger alltså alltid i energibalans när veckan är slut. Nu är det långt ifrån exakta siffror. Jag uppskattar ganska mycket idag som t.ex. idag med 6000 kcal äter jag bara fritt och utan tanke på antal kalorier osv.

Men under lågdagarna med runt 1000 kcal och ibland 600-800 kcal blir det inte mer än ca 70-80 g protein.

TotteShaped4Life
2023-04-22, 14:30
Tillägg: Mitt ätfönster är omkring 12-17. Ofta blir mitt sista mål runt 16, men senast 17.

1x0
2023-04-22, 18:46
Jag har ju skrivit om det många gånger tidigare här att jag kör enligt principen om veckosummor och det innebär i mitt fall en slags modifierad varannandagsfasta-ish. Jag är inte fastlåst vid vissa dagar eller så i veckan.

Så här ser t.ex. denna veckan ut. Det varierar. Men "lågdagarna" äter jag min patenterade kaseinfluff och den gör vem som helst proppmätt. https://www.google.com/search?q=kaseinfluff+totte&rlz=1C1BYYL_svSE946SE946&oq=kaseinfluff+totte&aqs=chrome..69i57j33i160.4631j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:8adfbd64,vid:OEQlDlR7VzQ

Nu har jag reviderat den något och tar bara 1 msk psylliumfrön och inte 3 te.x.

Jag ligger alltså alltid i energibalans när veckan är slut. Nu är det långt ifrån exakta siffror. Jag uppskattar ganska mycket idag som t.ex. idag med 6000 kcal äter jag bara fritt och utan tanke på antal kalorier osv.

Men under lågdagarna med runt 1000 kcal och ibland 600-800 kcal blir det inte mer än ca 70-80 g protein.

Hur är din energi under veckan med så varierande intag? Vilka dagar tränar du? Tränar du fastande eller inom ätfönstret? Har du någon dag, märkt av trend att du presterar dåligt? Sliten någon speciell dag? Sover dåligt någon dag? Dag/dagar.

Hur är din aptit på söndagen, dagen efter 6000 kcal? Har jag förstått rätt är det väldigt individuellt hur en svarar aptitmässigt efter en så stor överätning. När jag refeedar under deff är min aptit helt galet stor dagen efter. Vill ha mer mat.

Hade kunnat tänka mig kaloricykla så jag. Hade gjort det om hade familj. Äta mer på helgerna med familjen. Bygga upp en buffert första veckodagarna.
Vill hålla ett jämnt kaloriintag nu för maximera prestationen precis varje dag. Hade inte velat försöka göra fastande tretimmarspass med 500 kcal dagen innan. :)

Räknar också mina kalorier över veckan. Alltid gjort. Har ett veckomål som ska uppnås. Finner det konstigt att inte göra så

1x0
2023-04-22, 20:20
Hade inte velat försöka göra fastande tretimmarspass med 500 kcal dagen innan. :)

Snurrade ihop det med 500 kcal. Skulle varit 1000 kcal. Hade för mig du hade 500 kcaldagar men var 1000 kcal.

För sent för redigera.

BiffForNormies
2023-04-23, 00:13
Jaha vad säger vetenskapen dessa tider då?

Jag har alltid kört på c:a 3kg per kg kroppsvikt, då jag gillar Miloš approach. Miloš Šarčev (som är en av de mest framgångsrika byggarna någonsin, tävlade på samma tid som Jay etc) är av åsikten att desto mer protein man trycker i sig, desto mer muskler. Detta har han själv erfarat och sett hos alla han coachat.

Jag tyckte det lät logiskt så jag har under alla år kört rejält mycket protein och jag vill hävda att jag helt klart fått mest framgång av alla jag känner som hållt sig natural. Kausalitet? Ingen aning, finns säkert fler faktorer, men det verkar vettigt.

Nåja, vad är konsensus dessa dagar då? Det brukar ändras lite hit och dit tycker jag, ibland är det 2g per kg kroppsvikt som gäller och "det finns inga bevis för att mer ger mer!!", sen hör man att "studie X visar tydligt att desto mer protein du äter desto mer muskler!!".

Vad är inne dessa tider?

TotteShaped4Life
2023-04-23, 02:50
Hur är din energi under veckan med så varierande intag? Vilka dagar tränar du? Tränar du fastande eller inom ätfönstret? Har du någon dag, märkt av trend att du presterar dåligt? Sliten någon speciell dag? Sover dåligt någon dag? Dag/dagar.

Hur är din aptit på söndagen, dagen efter 6000 kcal? Har jag förstått rätt är det väldigt individuellt hur en svarar aptitmässigt efter en så stor överätning. När jag refeedar under deff är min aptit helt galet stor dagen efter. Vill ha mer mat.

Hade kunnat tänka mig kaloricykla så jag. Hade gjort det om hade familj. Äta mer på helgerna med familjen. Bygga upp en buffert första veckodagarna.
Vill hålla ett jämnt kaloriintag nu för maximera prestationen precis varje dag. Hade inte velat försöka göra fastande tretimmarspass med 500 kcal dagen innan. :)

Räknar också mina kalorier över veckan. Alltid gjort. Har ett veckomål som ska uppnås. Finner det konstigt att inte göra så
Nu kört det här i ganska många år och har noll problem med energin. Tidigare körde jag iof ett upplägg där jag hade TVÅ svullardagar, lör-sön. Då åt jag ca 1000-1200 kcal mån-fre, vilket innebar att jag hade 11-12 000 kcal att spendera på helgen. Var då mätt fram till onsdag i princip. Alltså stod mig på den energin.

Jag är även väldigt o-opti när det gäller NÄR jag äter och tränar numera. Tränar redan vid 05 eller tidigare och går utan mat tills 12.00. Nu snackar vi kom att bli katabol. Men jag har inte märkt ett dyft i skillnad på vare sig styrka eller muskelmassa. Betänk nu att jag även är 58 år. Men som jag skrivit - jag underhåller och förvaltar det jag har och är inte ute efter att bli vare sig starkare eller större.

När det gäller söndagen är jag proppmätt och nöjd. Skulle kunna strunta i att äta helt i princip - men jag har just nu en rutin där jag äter mina 3 färska hamburgare vid 12 och sedan avslutar jag dagen med risgrynsgröt. Alltså inga problem med hunger och sug bara för att jag svullat dagen innan. Det är säkert väldigt individuellt, men jag killgissar även att det handlar lite om att min kropp är van OCH att fastan i sig själv genom åren har utbildat min kropp i regleringen av hunger, mättnadshormoner, leptin, grehlin etc.. ingen aning OM det är så. Som sagt killgissning.

1x0
2023-04-23, 12:13
Nu kört det här i ganska många år och har noll problem med energin. Tidigare körde jag iof ett upplägg där jag hade TVÅ svullardagar, lör-sön. Då åt jag ca 1000-1200 kcal mån-fre, vilket innebar att jag hade 11-12 000 kcal att spendera på helgen. Var då mätt fram till onsdag i princip. Alltså stod mig på den energin.

När det gäller söndagen är jag proppmätt och nöjd. Skulle kunna strunta i att äta helt i princip - men jag har just nu en rutin där jag äter mina 3 färska hamburgare vid 12 och sedan avslutar jag dagen med risgrynsgröt. Alltså inga problem med hunger och sug bara för att jag svullat dagen innan. Det är säkert väldigt individuellt, men jag killgissar även att det handlar lite om att min kropp är van OCH att fastan i sig själv genom åren har utbildat min kropp i regleringen av hunger, mättnadshormoner, leptin, grehlin etc.. ingen aning OM det är så. Som sagt killgissning.
Du kanske klarar dig energimässigt för du styrketränar. Inte superglykogenkrävande. Hade du varit elit-konditionsutövare känns det som prestationen med 1000 kcaldagar hade drabbat prestation och återhämtning. Fast kanske inte - så länge vecko-nettobalansen (kalorier) är plus minus noll (energibalans).
Jämför jag dina dagsintag, de låga, justerar mängden efter mitt kaloribehov, så blir dina lågdagar ungefär 1800 kcal för mig. Hade jag ätit 1800 kcal dagen innan mina mest viktiga styrketräningspass (fastande) hade jag presterat sämre tror jag ändå. Kanske inte i början av passet men tror träningsenergi, styrkan och trycket hade tagit slut en bit in. Hade iofs kunnat ha med mig kolhydrater att fylla på med där under passet.

Intressant. Skulle tro en stor faktor hur en reagerar på en plötslig stor kaloridag, hur blir dagen efter, beror mycket på hur energibalansen blir i en längre mätperiod. Går man upp i vikt (vi kallar det bulk) och har en sådan svullardag är man säkert nöjd i flera dagar. Likvärdigt om håller sig viktstabil (långsiktig energibalans). Däremot om deffar, har en ätardag, kan den säkert vanligen trigga aptit, sug dagen/dagarna efter. Kroppen får ett smakprov och vill ha mer.
När jag har deffat och haft en ätardag, har jag nog aldrig varit mätt, nöjd dagen efter. Skulle jag äta 8000 kcal nu en plötslig dag under min långsambulk tror jag det hade blivit tvärtom (fått tvinga i mig mat dagen efter ätardagen).

Jag är även väldigt o-opti när det gäller NÄR jag äter och tränar numera. Tränar redan vid 05 eller tidigare och går utan mat tills 12.00. Nu snackar vi kom att bli katabol. Men jag har inte märkt ett dyft i skillnad på vare sig styrka eller muskelmassa. Betänk nu att jag även är 58 år. Men som jag skrivit - jag underhåller och förvaltar det jag har och är inte ute efter att bli vare sig starkare eller större.

Shit. Ja, det hade garanterat alla som styrketränar reagerat negativt på haha. Sagt att du är mega-katabol timmarna efter styrketräningen fram till du äter. Vissa hade säkert hävdat styrketräningen du gör där är helt onödig för du inte äter efteråt. :D
Ingen proteinshake, EAA då heller för annars hade du skrivit det ja?

Jag gjorde faktiskt liknande mina första styrketräningsår. Tränade 12-13-tiden. Ingen proteinshake efter. Åt mat 16-17-tiden. Så inte lika "illa" som dig. Vågar dock inte uttala mig om det blivit skillnad när börjat dricka proteinshake efter styrketräningen. Kanske att min återhämtning blev förbättrad som jag märkte av.

TotteShaped4Life
2023-04-23, 12:29
Du kanske klarar dig energimässigt för du styrketränar. Inte superglykogenkrävande. Hade du varit elit-konditionsutövare känns det som prestationen med 1000 kcaldagar hade drabbat prestation och återhämtning. Fast kanske inte - så länge vecko-nettobalansen (kalorier) är plus minus noll (energibalans).
Jämför jag dina dagsintag, de låga, justerar mängden efter mitt kaloribehov, så blir dina lågdagar ungefär 1800 kcal för mig. Hade jag ätit 1800 kcal dagen innan mina mest viktiga styrketräningspass (fastande) hade jag presterat sämre tror jag ändå. Kanske inte i början av passet men tror träningsenergi, styrkan och trycket hade tagit slut en bit in. Hade iofs kunnat ha med mig kolhydrater att fylla på med där under passet.

Intressant. Skulle tro en stor faktor hur en reagerar på en plötslig stor kaloridag, hur blir dagen efter, beror mycket på hur energibalansen blir i en längre mätperiod. Går man upp i vikt (vi kallar det bulk) och har en sådan svullardag är man säkert nöjd i flera dagar. Likvärdigt om håller sig viktstabil (långsiktig energibalans). Däremot om deffar, har en ätardag, kan den säkert vanligen trigga aptit, sug dagen/dagarna efter. Kroppen får ett smakprov och vill ha mer.
När jag har deffat och haft en ätardag, har jag nog aldrig varit mätt, nöjd dagen efter. Skulle jag äta 8000 kcal nu en plötslig dag under min långsambulk tror jag det hade blivit tvärtom (fått tvinga i mig mat dagen efter ätardagen).

Shit. Ja, det hade garanterat alla som styrketränar reagerat negativt på haha. Sagt att du är mega-katabol timmarna efter styrketräningen fram till du äter. Vissa hade säkert hävdat styrketräningen du gör där är helt onödig för du inte äter efteråt. :D
Ingen proteinshake, EAA då heller för annars hade du skrivit det ja?

Jag gjorde faktiskt liknande mina första styrketräningsår. Tränade 12-13-tiden. Ingen proteinshake efter. Åt mat 16-17-tiden. Så inte lika "illa" som dig. Vågar dock inte uttala mig om det blivit skillnad när börjat dricka proteinshake efter styrketräningen. Kanske att min återhämtning blev förbättrad som jag märkte av.
Springer ca 2-4 mil i veckan utöver styrketräningen. Nej, inga kalorier ALLS fram till 12.00. Det där att styrketräningen är helt onödig om jag inte äter efteråt är ju dummare än tåget. Det är förstås en oerhört dum idé om målet är att jag ska bygga muskler och öka i styrka. För att underhålla spelar det verkligen ingen större roll.

1x0
2023-04-24, 12:10
Springer ca 2-4 mil i veckan utöver styrketräningen. Nej, inga kalorier ALLS fram till 12.00. Det där att styrketräningen är helt onödig om jag inte äter efteråt är ju dummare än tåget. Det är förstås en oerhört dum idé om målet är att jag ska bygga muskler och öka i styrka. För att underhålla spelar det verkligen ingen större roll.

Åhfan. Imponerande du kan prestera bra konditionsmässigt, fastande, efter en riktig lågkaloridag. Men förmodligen som nämnt är det för du äter på någorlunda energibalans sett över veckan.

Löper du 05.00 också eller senare på dagen? De gånger jag utövar konditionsträning och fortsätter fasta flera timmar efteråt(!), upplever jag mig väldigt sliten. De få gånger jag blivit sjuk senaste tio åren har varit just vid dessa tillfällen.
Fortsätta fasta efter styrketräning har jag inga problem med.
Inget du märkt av, sjukdom-utbrytning? Tror det är immunförsvaret som är sänkt efter fastande konditionsträning, som blir värre om fortsätter fasta efteråt. Har läst något om det.

Förresten. Vore underbart om du kunde posta dina lördagskostintag (6000 kcal) i ätit-tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768 :)

Luddsson
2023-04-24, 13:34
Åhfan. Imponerande du kan prestera bra konditionsmässigt, fastande, efter en riktig lågkaloridag. Men förmodligen som nämnt är det för du äter på någorlunda energibalans sett över veckan.

Löper du 05.00 också eller senare på dagen? De gånger jag utövar konditionsträning och fortsätter fasta flera timmar efteråt(!), upplever jag mig väldigt sliten. De få gånger jag blivit sjuk senaste tio åren har varit just vid dessa tillfällen.
Fortsätta fasta efter styrketräning har jag inga problem med.
Inget du märkt av, sjukdom-utbrytning? Tror det är immunförsvaret som är sänkt efter fastande konditionsträning, som blir värre om fortsätter fasta efteråt. Har läst något om det.

Förresten. Vore underbart om du kunde posta dina lördagskostintag (6000 kcal) i ätit-tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768 :)

+1 på det fetstilta. Jag trodde jag var klen i skallen när jag sprang på morgonen, och sket i frukost direkt efteråt för att spara tid. Mådde skit hela dagen, oavsett hur mycket jag åt till lunch.

Om jag inte äter direkt efter fastande träning är dagen förstörd. Mår verkligen skit, och känner mig zombietrött framåt eftermiddagen. Gäller styrka också, men inte i samma utsträckning. Undviker faktiskt fastande träning för att det inte är värt bajsmående resten av dagen :p

TotteShaped4Life
2023-04-24, 14:03
Åhfan. Imponerande du kan prestera bra konditionsmässigt, fastande, efter en riktig lågkaloridag. Men förmodligen som nämnt är det för du äter på någorlunda energibalans sett över veckan.

Löper du 05.00 också eller senare på dagen? De gånger jag utövar konditionsträning och fortsätter fasta flera timmar efteråt(!), upplever jag mig väldigt sliten. De få gånger jag blivit sjuk senaste tio åren har varit just vid dessa tillfällen.
Fortsätta fasta efter styrketräning har jag inga problem med.
Inget du märkt av, sjukdom-utbrytning? Tror det är immunförsvaret som är sänkt efter fastande konditionsträning, som blir värre om fortsätter fasta efteråt. Har läst något om det.

Förresten. Vore underbart om du kunde posta dina lördagskostintag (6000 kcal) i ätit-tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768 :)
Japp, löpningen sker alltid tidigt vid 05-ish den oxå. Jag har inte haft influensa eller varit magsjuk på 10-15 år - minst. Haft lite småkänningar i halsen som gått över på en dag eller två. Jag är fullt och fast övertygad om att det helt och hållet handlar om att jag ligger i kaloribalans när veckan summeras. Påfyllningen under helgen ger mig tillräcklig energi i flera dagar framåt.

Man bör nog inte heller förväxla fysiologisk hunger/behov med ökad aptit/sug dagen efter man svullat. Du hade väl det när du deffade, men eftersom jag aldrig deffar utan alltid ligger i energibalans över en utstakad period verkar jag inte hamna i "sug" dagen efter ätardag.

I ett "deffläge" låter det sannolikt att kroppen kommer att skrika efter mer och mer eftersom man gått länge på ett underskott och att det i sin påverkar den hormonella (o)balansen på annat sätt. Lite gissningar från min sida iaf.

Ska försöka ta lite bilder nästa gång till lördag. Senast åt jag iaf 900 gram bröd, 7 ägg, massa gott på mackan, bacon osv... samt 500 laxfilé, 350 g färsk pasta, cremé fraiche och godis... blir nog tom något över 6000 kcal

Luddsson
2023-04-24, 16:07
Någon som vet vad som skulle hända om man åt typ bara protein, alltså levde på proteinpulver och kvarg och äter ett halvkilo protein per dag. Skulle man kunna gå upp ni vikt på "bara" protein och blir det mer muskler än kolhydrater och fett?

Jag kom ihåg en gång när jag och några vänner käkade proteinpulverpudding och keso i kopiösa mängder. Satan vilket buktryck, och vilken törst. Men jag såg typ mer deffad ut dagarna efter :p

King Grub
2023-04-24, 16:12
Man dör.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Protein_poisoning

Du måste ha fett också. Då blir det en ketogen högproteindiet, även om sådana mängder protein antagligen förhindrar ketos. Keto är bra vid fettförlust men sämre för att bygga muskler för de flesta.

Luddsson
2023-04-24, 16:21
Shit.

Men kroppsbyggare ligger väl på typ 400+ gram per dag? Även de som inte dopar sig

King Grub
2023-04-24, 16:26
Det är inte farligt så länge magert/fettfritt protein inte är enda näringskällan.

Man har inte sett att det ger större muskeltillväxt att äta mer än 2,2 gram protein/kg/dag. 1,6 g/kg/dag ger förutsättningar för maximal muskeltillväxt hos 50 %, och 2,2 hos alla. Man har iofs aldrig undersökt effekten av samtida massivt bruk av anabola preparat.

Luddsson
2023-04-24, 16:33
Spelar kolhydrater och fett någon roll?

Högfettkost var värdelöst för mig kändes det som. Kände mig trött konstant och seg.

söderkisen
2023-04-24, 17:07
Spelar kolhydrater och fett någon roll?

Högfettkost var värdelöst för mig kändes det som. Kände mig trött konstant och seg.

Vad menar du med spelar roll? Man kan inte äta enbart protein.

Ja, det verkar vara så för vissa av oss. Medan vissa andra förefaller kunna vänja sig.

Ät mer kolhydrater då om du mår bättre av det och lyssna inte på alla anti kolhydrat- predikare.

Är du frisk och aktiv och mår bättre med mer kolhydrater är det bara köra på. Själv äter jag periodvis uppåt 80-90 energiprocent kolhydrater och mår prima samt håller god fysisk form.

Ett Orm
2023-04-24, 20:08
Man dör.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Protein_poisoning

Du måste ha fett också. Då blir det en ketogen högproteindiet, även om sådana mängder protein antagligen förhindrar ketos. Keto är bra vid fettförlust men sämre för att bygga muskler för de flesta.

Är väl det som kallas "rabbit starvation" med ett roligare namn.

EnergiÖverskott
2023-04-25, 04:33
Spelar kolhydrater och fett någon roll?

Högfettkost var värdelöst för mig kändes det som. Kände mig trött konstant och seg.

Det spelar roll på det sättet att du måste äta fett eftersom att det är essentiellt. Sedan måste du äta det för att få energin från någonstans. Vill du äta kolhydrater så kan även energin komma därifrån, så länge du ser till att få i dig adekvata mängder essentiella fettsyror. Gör du det kan du fördela mängden fett och kolhydrat bäst du vill, helt efter personliga preferenser. Men, du kan inte bara äta protein under en längre tid. Du kommer att må totalt värdelöst.

Är väl det som kallas "rabbit starvation" med ett roligare namn.

Yes.

Eljest
2023-05-04, 19:44
Vad gör ni med vassle/kasein? Hade det i gröt ett tag men har tröttnat rejält på det. Pudding är det enda jag kan komma på. Blanda med något annat än vatten kanske och ha någon topping? Vad gör ni med pulver förutom dricka?

Prsson
2023-05-04, 21:21
Har det i mest i smoothies om jag inte blandar med vatten