handdator

Visa fullständig version : "Mega Vital" Multivitamin??


svamptroll
2010-02-11, 18:54
Gick till min lokale hälsokost för o köpa mivitotal då jag istället såg denna




Nån som har erfarenhet av denna?

Har på senaste funderat på ge upp mivi total då jag inte gillar tanken på att de flesta vitaminerna är syntetiska vilket i mångas ögon är skit.


Hade från början tänkt beställa denna från usa




då priset på "mega vital" inte är så hutlöst som tex många greens blandningar är i sverige tycker jag den verkar vara ett bra alternativ tills jag får mina grejer från usa.


Nån som testat o kan säga om den är allt den lovar?

WHITEFOLKS
2010-02-11, 18:56
Du får inte länka till konkurrerande webshopar.

Sen är ju inte multivitaminer något man direkt känner effekt av.

svamptroll
2010-02-11, 19:03
Jag ber om ursäkt, men det finns verkligen ingen annan sidaän just shoppar som har info om den. ska kopiera infon till ett inlägg istället.

svamptroll
2010-02-11, 19:05
Mega Vital

Mycket hög antioxidant effekt. Mega Vital är ett flytande kosttillskott med 184 olika ämnen - rejäla doser vitaminer och mineraler; dessutom anti-oxidanta, Q10, grönsaker, aloe vera, silica, Celldefence, och andra frukt- och växtämnen. På toppen av detta lättupptagliga preparat, 19 aminosyror, 72 spårmineraler och mycket annat för ett av världens mest kompletta flytande kosttillskott, i en välsmakande fruktjuice.

Man mäter den antioxidanta effekten genom ORAC-enheter (Oxygen Radicla Absorption Capacity), dvs. hur väl ett ämne kan neutralisera fria radikaler. Önskvärd dagsdos är 3500, normal dagsdos är ca 1400. Mega Vital har 4111 ORAC-enheter per dagsdos. Alltså förmodligen det mest antioxidanta kosttillskotet på marknaden.

Kolloidala mineraler 500mg

Ett aktivt mineralvatten med över 70 naturligt förekommande mineraler och spårämnen i kolloidal form (ytterst små). Från en förhistorisk växtavlagring i USA. Detta är originalet från källan i Utah. Den enda av sitt slag i världen. En blandning av olika spårmineraler, bla jod, selen, järn, bor, kalcium, magnesium, krom, koppar, zink, kalium, m.fl.

Aminosyror 100mg

Glutaminsyra, aspartinsyra, L-alanin, L-arginin, L-cystein, L-Hydroxyprolin, L-glycin, L-histidin, L-isoleucin, L-leucin, L-lysin, L-methionin, L-valin, L-phenilalanin, L-prolin, L-serin, L-threonin, L-taurin, l-tyrosin.

I en blandning av grönsaks- frukt- och fytoämnen 100mg

Broccoli, tomat, kål, spenat, grön paprika, vitlök, morot, persilja, blåbär, körsbär, persika, jordgubb, banan, acerola körsbär, svarta vinbär, guarana, hagtorn, grön papaya, rödbetor, fläderbär, ingefära, citrus bioflavonoider; te bryggt på, amerikansk ginseng, suma rot (brasiliansk ginseng), grönt te och yerba mate.

Celldefense 400mg

Coenzym Q10, pulver från blåbär och blåbärsblad, vindruvskärnextrakt, muskatvindruvspulver, pulver från rött vin, cayenne, grapefruktspulver, quercetin.

Fiberblandning 72mg
Fiber från popalpulver, arabinogalactan, linfröskal, äpplepektin, glucomannan.
Algblandning 10mg, Chlorella, Kelp, Sargassum fusiforme, Dulse

Juiceblandning
Aloe Vera (10%), ananas, äpple, vita vindruvor, lime, jordgubbar, tranbär, tamarind, papaya, mango

Andra ingredienser

Vatten, fruktos, honung, glycerin, citronsyra, naturlig smak från fruktpunsch, guar gum, EDTA (stabiliseringsämne); konserveringsämne: kaliumsorbat; emugleringsmedel: polysorbate 80.

Dosering:
Vuxna tar ca 3cl (30ml) två matskedar, uppdelat under dagen eller på en gång. Spädes med vatten.
OBS! Skakas mycket noggrant då och då – och alltid innan användning.
Lösningen är mycket koncentrerad och mättad.

Mängd per dos (30ml):

Betakaroten 6mg
Vitamin D 200IE
Vitamin E 200IE
Vitamin C 1000mg
Vitamin B1 50mg
Vitamin B2 25mg
Vitamin B3 25mg
Vitamin B5 50mg
Vitamin B6 25mg
Vitamin B12 250mcg
Biotin 200mcg
Folsyra 600mcg
Kolin 25mg
Inositol 25mg
PABA 25mg
Vitamin K1 80mcg

Mineraler

Kalcium 200mg
Magnesium 100mg
Zink 10mg
Koppar 1mg
Jod 75mcg
Mangan 5mg
Selen 25mcg
Krom 200mcg
Kalium 100mg
Molybden 75mcg
Kisel 30mg
MSM 5mg














GNC Maximum greens



Premium Green Foods Multiple Vitamin

* Supports Cardiovascular Health
* Antioxidant Support
* Digestive Support
* 2 Caplets per day

GNC Maximum Greens™ Ultra Mega® Green offers a superior blend of vitamins, minerals, green foods, antioxidants, enzymes and phytonutrients to help you achieve good health. Ultra Mega® Green nutritional benefits include:

* GREENS AND GRASSES - Ingredients like greens, grasses and carotenoids naturally supply nutrients to help you achieve good health. Carotenoids such as lycopene help to support cardiovascular health.*
* ANTIOXIDANT SUPPORT - Ingredients such as vitamins C and E, beta-carotene, selenium and green tea extract offer antioxidant protection from harmful free radicals that can destroy healthy cells and promote the cell aging process.*
* DIGESTIVE SUPPORT - Digestive enzymes facilitate normal digestion by breaking food down into simpler compounds so the body can utilize nutrients.*
* CARDIOVASCULAR SUPPORT - B-vitamins including folic acid may play a role in the maintenance of normal homocysteine levels important for cardiovascular health.* Ultra Mega® Green also includes borage and flax seed oils that provide essential fatty acids to support a number of important functions within the nervous and cardiovascular systems.*
* WHOLE FOODS SUPPORT - Supplies healthy ingredients like grasses and beans that naturally supply nutrients to help you achieve good health.* Includes carotenoids such as lutein and lycopene that help support cardiovascular health.*
* MINERAL SUPPORT - Minerals play an important role in maintaining health and are involved in key processes in the body including metabolism.*


Timed-release caplets provide a gradual release of vital nutrients.
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. This product is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.








Edit: kan inte ändra mitt första inlägg nu. varför?

vicarious
2010-02-11, 22:21
Wall of text, ingen orkar läsa det där.

Man har 3 minuter på sig att editera sina inlägg. Bara att gilla läget :cool:

Sverker
2010-02-12, 07:27
Synd att du tycker att syntetiska vitaminer är skit.

Utan dem skulle vi inte kunna bekämpa skörbjugg, pelagra, beriberi, nattblindhet osv.
Syntetiska vitaminer är inget nytt. De har funnits sedan 20-talet ( 1920:D )

svamptroll
2010-02-12, 18:09
Jag är inte tillräkligt påläst för att kunna säga att dom är skit.

Däremot har jag läst en del på andra forum av vitamin tillskot med naturliga källor tas upp mycket bättre av kroppen och är därför överlägset.

Sverker
2010-02-12, 18:16
Det är nog snarare tvärtom. Att naturliga vitaminer ligger inbäddade i olika strukturer av kostfibrer och fibrösa proteiner. Gör det helt enkelt svårare för kroppen att absorbera dem.

Eddie Vedder
2010-02-12, 18:20
Det är nog snarare tvärtom.

Det tror jag med. Och just av den anledningen tror jag att man i vissa lägen kan ifrågasätta höga doser av vissa mikronutrienter samt att t.ex. betakaroten och vitamin E visat sig kunna göra mer skada än nytta i tillskottsform.

Kan det vara så att kroppen till viss del har en förmåga att "slösa" mer/absorbera mindre sålängde det är från kosten men att upptaget blir mer obegränsat i tillskottsform? Att det finns en dylik homeostatisk reglering gällande flera mineralämnen vet jag men har inte samma koll på vitaminer och antioxidanter.

Sverker
2010-02-12, 18:45
Intressant vändning på frågan där Eddie:thumbup:. Att det ibland blir sämre med för mycket vitaminer.
Att antioxidanter som tokoferol och beta-karoten kan bli pro-oxidativa vid höga doser är känt.

svamptroll
2010-02-20, 16:39
Brukar ta min multi typ varannan dag blandat med ett billigt greens pulver o en rågad matsked med vinäger :hbang:

Docke jag fjollig som blandar med vatten men det kanske är bäst så...

Tror oxå det kan vara overkill o ta 2matskedar om dan som det är rekomenderat.