handdator

Visa fullständig version : Svenska seder?


tntballe
2010-02-11, 14:47
Vi är i Sverige. Här gäller svenska seder. Skärp er!
Jag har sett liknande uttalande flera gånger och aldrig riktigt greppat vilka seder/traditioner som gäller. Hur långt bakåt måste man gå och vilka införda seder är godtagbara?

Herr Oberst
2010-02-11, 14:54
Om sunt förnuft räknas som en sed tvivlar jag på, men det skulle inte skada om folk använder det lite oftare. Det gäller även TS

Kwon
2010-02-11, 14:59
Små grodorna och surströmming eller går vi ännu längre tillbaka? :D

Diana
2010-02-11, 15:04
Kebab och kladdkaka? *cupid*

tntballe
2010-02-11, 15:11
Om sunt förnuft räknas som en sed tvivlar jag på, men det skulle inte skada om folk använder det lite oftare. Det gäller även TS

Väl talat, allt blev så tydligt nu.

joko
2010-02-11, 15:12
Jag har sett liknande uttalande flera gånger och aldrig riktigt greppat vilka seder/traditioner som gäller. Hur långt bakåt måste man gå och vilka införda seder är godtagbara?

Är det relevant? Du har säkert greppat vilka seder som gäller. Om jag kommer fram till dig och ställer mig 20 cm från ditt ansikte när jag ska prata med dig, eller om jag sätter mig på sätet bredvid dig i en annars folktom buss (trots att jag inte känner dig), eller om du som gäst hemma hos mig får höra hur jag ursäktar mig för att maten är så äcklig och att min fru är så usel värdinna, då reagerar du nog och tycker att jag beter mig konstigt... om det händer i Sverige.

Baan
2010-02-11, 15:12
Jag tycker det är rätt simpla saker som är viktiga. Jobba och betala skatt. Följ gällande lagar. Sköt dig själv. Etc.

shape
2010-02-11, 15:13
Jag har sett liknande uttalande flera gånger och aldrig riktigt greppat vilka seder/traditioner som gäller. Hur långt bakåt måste man gå och vilka införda seder är godtagbara?

Seder = traditioner?
http://www.sweden.se/traditioner

En ny svensk sed är att bryta gamla seder, det är t.ex. i nutid tveksamt om det är OK att hylla Sverige som svensk eftersom det kan uppfattas som kränkande mot andra svenskar.

D Andersson
2010-02-11, 15:22
Att hälsa genom att ta i hand exempelvis.

Neuwb
2010-02-11, 15:24
Inte mörda sina döttrar för att de nuddar andra. Typ såna småsaker.

Kwon
2010-02-11, 15:29
Känns tryggt att Diana är tillbaka! :)

Baan
2010-02-11, 15:30
Att hälsa genom att ta i hand exempelvis.

Att sprida visdom på Internet på arbetstid?

130kg finsk sisu
2010-02-11, 15:31
Jag tycker det är rätt simpla saker som är viktiga. Jobba och betala skatt. Följ gällande lagar. Sköt dig själv. Etc.

Andra +1 på Baan på 1 månad. Nu blommar det...

mikaelj
2010-02-11, 15:32
Semlor, ju.

Doctor Snuggles
2010-02-11, 15:34
Att inte tala med folk i hissen och andra publika transportmedel?

ARMSTARK
2010-02-11, 15:36
Andra +1 på Baan på 1 månad. Nu blommar det...

Att öppet visa sin uppskattning är väldigt osvenskt, imponerande, fast så kom det förståss från våran super-finne...vilket i sig är häpnadsväckande då finnar i princip aldrig visar några känslor alls! Förvirrande!

Baan
2010-02-11, 15:36
Hur kunde jag glömma? Svensk avundsjuka!

Kischen
2010-02-11, 15:38
Stå i kö.

Hemi
2010-02-11, 15:43
Stå i kö.

Till barer och uteställen, inte bara för att det kanske är kallt ute och att alla behöver flera kvadratmetrar för sig själva och att kön måste gallras från ovälkomna element, utan, för att...det verkar faktiskt vara en sed.

stevebc
2010-02-11, 15:49
Att inte tala med folk i hissen och andra publika transportmedel?HAhahahaahhaaha :laugh:

Hemi
2010-02-11, 15:51
Att inte tala med folk i hissen och andra publika transportmedel?

Klockren på Stockholm, fast även på de flesta sk. storstäder.

Snafu
2010-02-11, 15:55
Stå i kö.

Sverige är ingenting jämfört med England när det gäller att köa.

Otroligt att se, faktiskt.

Står du och väntar på en buss? Då ställer du dig alltså i kö, i en rak kö, den som står först går på först. Det är alltså strikta regler.

Står du och väntar på taxi? Samma här, en rak kö. Person efter person. Aldrig något liknande Sverige som är mer av en "vi står här i en klunga och jag vet att du var först, och sen tror jag att det var du ungefär - äh det löser sig".

Går du före i en kö här riskerar du faktiskt att åka på däng, om det är sent på kvällen utanför pubbar etc.

Doctor Snuggles
2010-02-11, 15:57
Sverige är ingenting jämfört med England när det gäller att köa.

Otroligt att se, faktiskt.

Står du och väntar på en buss? Då ställer du dig alltså i kö, i en rak kö, den som står först går på först. Det är alltså strikta regler.

Står du och väntar på taxi? Samma här, en rak kö. Person efter person. Aldrig något liknande Sverige som är mer av en "vi står här i en klunga och jag vet att du var först, och sen tror jag att det var du ungefär - äh det löser sig".

Går du före i en kö här riskerar du faktiskt att åka på däng, om det är sent på kvällen utanför pubbar etc.

Jag börjar förstå varför di inte gillar fransmän.

stevebc
2010-02-11, 15:59
Går du före i en kö här riskerar du faktiskt att åka på däng, om det är sent på kvällen utanför pubbar etc.Detta gillar jag.

Snafu
2010-02-11, 15:59
Jag börjar förstå varför di inte gillar fransmän.

I många "social clubs" dvs pubbar för medlemmar av t ex den lokala kyrkan, folk som jobbade i samma gruva whatever och i vissa normala event places finns det framför barerna räcken längsmed, dvs du måste köa i led för att bli servad. Skitbra system för övrigt. Men jag misstänker att det inte handlade om effektivtet nödvändigtvis när det installerades utan snarare risk för liv och lem.

Hemi
2010-02-11, 16:01
Snafu: kan nog stämma, är aldrig ute i UK.

Vad det gäller byrokratiska köer vinner ju Frankrike lätt i Västeuropa, man får stå i minst 5 olika köer i 5 olika delar av en stad, sedan börjar man om igen, angående samma sak.

Scar
2010-02-11, 16:04
Enda som jag tänker på egentligen är väl julafton som nästan alla Svenskar firar. Resten av traditionerna och sederna som midsommar, nationaldagen osv tycker jag mer har blivit en ursäkt att bli full på. "Men det är ju Sveriges nationaldag, klart man kan ta sig en öl eller tjugo och skämma ut sig genom att sjunga nationalsången som ett jävla fån"

Snafu
2010-02-11, 16:13
Right, svenska seder:

1. midsommar, yes
2. Ta av sig skorna när man går in i hus.
3. Fika
4. Snus

stevebc
2010-02-11, 16:15
Right, svenska seder:

1. midsommar, yes
2. Ta av sig skorna när man går in i hus.
3. Fika
4. SnusTycker alla dessa är bra.

Midsommar - rolig fest.
Ta av sig skorna - slipper man städa och dra in skit i lägenheten.
Fika - gott.
Snus - bättre än att röka.

ARMSTARK
2010-02-11, 16:15
Enda som jag tänker på egentligen är väl julafton som nästan alla Svenskar firar. Resten av traditionerna och sederna som midsommar, nationaldagen osv tycker jag mer har blivit en ursäkt att bli full på. "Men det är ju Sveriges nationaldag, klart man kan ta sig en öl eller tjugo och skämma ut sig genom att sjunga nationalsången som ett jävla fån"

Nä nu djävlar, ska du ta ifrån oss ett utmärkt skäl att vara full mitt på dan? Traditioooner grabben!

Krampus
2010-02-11, 16:24
Att öppet visa sin uppskattning är väldigt osvenskt, imponerande, fast så kom det förståss från våran super-finne...vilket i sig är häpnadsväckande då finnar i princip aldrig visar några känslor alls!

Jodå, när de är fulla! Vilket de följer ett schema för mån, tors, fre, lör, sön, övriga bastudagar, begravningar, bröllop och barnkalas.
Förutom glädje då.. Det är knappsu och kan tolkas som ett tecken på homosexualitetii. :)

Andy.da.wohoo
2010-02-11, 16:26
Typisk svenska traditioner är väll att hitta tillfällen att faktiskt fira någonting, och då festa till det rejält?

Jag hörde från en polare att när vi nordmän blev konverterade till kristendomen så bytade man ut gamla hedniska högtider mot nya kristna högtider. Och att man inte brydde sig, sålänge det fanns anledning till att fira och dricka mjöd/alkohol :D

Nitrometan
2010-02-11, 17:31
Förutom glädje då.. Det är knappsu och kan tolkas som ett tecken på homosexualitetii. :)
Finnar kan visst visa glädje! Strax innan fyllan övergår i koma.

The Somberlain
2010-02-11, 19:05
Inte för att det är enbart "svenskt", men Baan hade en bra poäng i sitt första inlägg i tråden. Vår bidragsgödsling tycks dock få folk att tro att motsatsen är ok.

Scar
2010-02-11, 19:21
Stå i kö.

Detta fenomen upphör dock att existera under sammanhang där Svensken får i sig alkohol.

Trapper Buzz
2010-02-11, 19:35
Lustigt att just jag fick klä skott för detta. Ja; då är det bäst man försöker svara nåt.

Ta i hand. Inte flina för mycket. Sitta en och en på buss och tunnelbana.
Älska naturen och inte vilja ha främmande för ofta; kanske helst inte alls.
Mycket är allmänt västerländsk tankegods, vardagsliv och memetik.
Annat är specifikt.

Försök till sammanfattning:
Stå/gå inte för nära men var allmänt hyggligt och sköt ditt.
Stör inte andra, och plocka upp efter dig. Ärlighet.
Tvinga inte andra till saker.

Detta är vi arbetat fram som gemensamhetsseder sedan efterkrigstiden.
När folk var fattiga(-re) i Sverige tror jag andra normer rådde.

regus
2010-02-11, 19:59
jag tror det trapper buzz menade i det ballen citerade var normer och inte seder. Yes/no? Då seder har väl inte så mycket med att skaka hand eller inte, men däremot normer

stevebc
2010-02-11, 20:06
En svensk sed som jag inte vet om den är vanlig utomlands, för det har jag inte tänkt på, är att krama kvinnor som inte är ens flickvän/mamma. Det är mer regel än undantag att man hälsar på tjejer och kvinnor här genom kramar, även om man inte träffat dom förr. Även killar man har en s k "bromance" med.

Tror många svenskar tror att vi är stela och har svårt att vara intima, men just detta talar snarare om motsatsen. Här skulle jag aldrig kunna krama en kvinna om vi inte var ett par typ :). Sjukt intimt. Att vi är så avslappnade med det tycker jag är lite häftigt.

En annan grej är renlighet. Alltså, på gator och torg skräpar vi inte ner så mycket. Här slänger folk skit på marken och de plockar aldrig upp hundbajs efter sig. Aldrig. Folk kan riva sönder en förpackning och bara slänga på gatan inför folk och gå iväg. Helt otroligt. "Imorgon kommer det ändå vara borta" lär dom tänka. "Någon annan tar hand om det". Själv gick jag förbi 3 kvarter en gång för att hitta en soptunna där jag kunde slänga mitt glasspapper. Hade väl blivit utskrattad om jag sa det till någon :)

Yes
2010-02-11, 21:11
Jodå, när de är fulla! Vilket de följer ett schema för mån, tors, fre, lör, sön, övriga bastudagar, begravningar, bröllop och barnkalas.
Förutom glädje då.. Det är knappsu och kan tolkas som ett tecken på homosexualitetii. :)
Finska seder är helt enkelt överlägsna.

Jag funderar på om jag ska gå in en finsk period ett tag, och vara extremt stoisk och kortfattad.

stevebc
2010-02-11, 21:32
Finska seder är helt enkelt överlägsna.

Jag funderar på om jag ska gå in en finsk period ett tag, och vara extremt stoisk och kortfattad.Hahaha

Yes
2010-02-11, 21:33
Hahaha
Ja.

Kwon
2010-02-11, 21:38
Kortfattad?

Har int soppa i.... Jak er PÖK! :D

backflash
2010-02-11, 21:39
Ja.

wp

Yes
2010-02-11, 21:41
Nå, niiin. Jå.

Krampus
2010-02-11, 21:52
Finska seder är helt enkelt överlägsna.

Jag funderar på om jag ska gå in en finsk period ett tag, och vara extremt stoisk och kortfattad.

Yes spelar ett finlands-lajv! Sannerligen ett intressant och konstnärligt projekt helt i min anda!
Det kommer att vara krävande att genomföra det, men jag ska ge dig den support jag kan. Till att börja med är ett par vita jeans är ett måste om du vill känna rätt stämning. Det har finnar på sig.

von huff
2010-02-11, 21:54
Finnar kan visst visa glädje! Strax innan fyllan övergår i koma.

:)

von huff
2010-02-11, 21:56
Är inte seder typ midsommar och liknande medan normer har mera med beteende att göra?

Cilia
2010-02-11, 22:00
Är det relevant? Du har säkert greppat vilka seder som gäller. Om jag kommer fram till dig och ställer mig 20 cm från ditt ansikte när jag ska prata med dig, eller om jag sätter mig på sätet bredvid dig i en annars folktom buss (trots att jag inte känner dig), eller om du som gäst hemma hos mig får höra hur jag ursäktar mig för att maten är så äcklig och att min fru är så usel värdinna, då reagerar du nog och tycker att jag beter mig konstigt... om det händer i Sverige.

Jag tycker det är rätt simpla saker som är viktiga. Jobba och betala skatt. Följ gällande lagar. Sköt dig själv. Etc.

Att inte tala med folk i hissen och andra publika transportmedel?
inget av det där är seder/traditioner.

Kwon har som vanligt fattat läget.

Hemi
2010-02-11, 23:09
En svensk sed som jag inte vet om den är vanlig utomlands, för det har jag inte tänkt på, är att krama kvinnor som inte är ens flickvän/mamma. Det är mer regel än undantag att man hälsar på tjejer och kvinnor här genom kramar, även om man inte träffat dom förr. Även killar man har en s k "bromance" med.

Tror många svenskar tror att vi är stela och har svårt att vara intima, men just detta talar snarare om motsatsen. Här skulle jag aldrig kunna krama en kvinna om vi inte var ett par typ :). Sjukt intimt. Att vi är så avslappnade med det tycker jag är lite häftigt.

En annan grej är renlighet. Alltså, på gator och torg skräpar vi inte ner så mycket. Här slänger folk skit på marken och de plockar aldrig upp hundbajs efter sig. Aldrig. Folk kan riva sönder en förpackning och bara slänga på gatan inför folk och gå iväg. Helt otroligt. "Imorgon kommer det ändå vara borta" lär dom tänka. "Någon annan tar hand om det". Själv gick jag förbi 3 kvarter en gång för att hitta en soptunna där jag kunde slänga mitt glasspapper. Hade väl blivit utskrattad om jag sa det till någon :)

Håller med om allt det där. har sett fransmän riva ur batterierna ur sin walkman
för att bara slänga dem på marken. Men i paris kastar man iofs sopor i valda gathörn som sedan städas upp.
Lite medeltid nästan i jämförelse med Sverige. Samt, vissa kanske klagar på fulla svenskar som pissar
och spyr, tja, "pissoar" lär komma från franskan och I Paris är det standard att en kostymklädd
man på väg till jobbet ställer sig mellan två bilar och tömmer blåsan, nykter dagtid. Man kan se en hel rad med nyktra män
pissa på en vägg eller någon mitt under dejten men nu är inte min agenda att kasta skit på fransmännen, älskar dem för många saker.

Angående brist på soptunnor kan det delvis ha att göra med tiden då Frankrike var terrordrabbat, liksom UK. Man gömmer lätt en bomb i en soptunna. Samt att man inte bör gå i från sin väska i Paris, London mfl städer då det kan misstänkas vara en bomb. Svenskarna slår dock inte kanadensarna i gaturenlighet där man inte ens fimpar på gatan.

Trapper Buzz
2010-02-11, 23:28
En vacker dag kommer fjollträskborna och dom andra fjölarna att fatta
att norrländsk och finsk är samma sak.

Berguven
2010-02-11, 23:44
Jag hörde från en polare att när vi nordmän blev konverterade till kristendomen så bytade man ut gamla hedniska högtider mot nya kristna högtider. Och att man inte brydde sig, sålänge det fanns anledning till att fira och dricka mjöd/alkohol :D

Du trodde väl inte att högtider som julen har ett kristet ursprung va?

EkarN
2010-02-11, 23:56
Svenskt är väl att inta så mycket sprit som möjligt på kortast möjliga tid och bli drängfull:D Finskt också.

Och ve den som helt utan anledning börjar prata med en främmande, på bussen allrahelst.

Yes
2010-02-12, 07:14
Yes spelar ett finlands-lajv! Sannerligen ett intressant och konstnärligt projekt helt i min anda!
Det kommer att vara krävande att genomföra det, men jag ska ge dig den support jag kan. Till att börja med är ett par vita jeans är ett måste om du vill känna rätt stämning. Det har finnar på sig.
Jo. Tack.

norrländsk och finsk är samma sak.
Nej.

Kwon
2010-02-12, 07:34
Svenska Seder och Bruk! :)

http://www.nordiskamuseet.se/exhibs/aretsdagar/

http://www.sweden.se/traditioner

Kwon
2010-02-12, 07:41
Swedish customs and Holy Socks! LOL
http://welcometosweden.blogspot.com/2008/10/swedish-customs-and-holey-socks.html

Swedish Customs, Language and Etiquette
http://www.kwintessential.co.uk/resources/global-etiquette/sweden.html

Business Meetings

. Ensure that you give at least two weeks notice if you are arranging a meeting in Sweden.
. Months to avoid if possible, include June, July, August and then late February through to early March as most Swedes will be on holiday during these periods. As with the UK, most Swedes are also absent during the Christmas period.
. Punctuality is absolutely essential. If you are late, then this will reflect very badly on you and will be viewed as discourteous.
. Swedes rarely engage in small talk at the start of a meeting. Instead, people will move directly to the topics at hand.
. Meetings are typically governed by an agenda which is distributed to individuals prior to the meeting. There is very little talk outside of the agenda topics.
. Although most meetings are managed by a particular person, all individuals are expected to contribute.
. Swedish business personnel are extremely detail focused and as such any presentations should be well prepared with supporting, accurate and relevant data. Be assured that your hosts will pay a great deal of attention to the detail.
. Swedes rarely make decisions during initial meetings and as such, the first meeting that you have with your hosts is likely to be fairly general and low key.
. Swedes are direct communicators and as such, "Saying what you mean and meaning what you say" is both practiced and expected.
. ‘Awkward silences’ are rarely seen as awkward in Sweden and as such, Swedes do not rush to fill conversation silences.
. If you are trying to sell something then try to tone down the use of emphasis or superlatives as it is very rare that a Swede will over elaborate during a conversation – even if they are trying to sell something. Failure to adhere to this could result in your delivery being viewed as insincere.

Negotiating

. It is essential that you are cool and controlled during negotiations and that you do not demonstrate any emotion as this will be perceived negatively.
. Additionally, always bear in mind that the egalitarian nature of Sweden means that decisions and consensus are made across teams. As such endearing yourself to the most senior executives and directors will be of no avail.

Baan
2010-02-12, 10:29
inget av det där är seder/traditioner.

Kwon har som vanligt fattat läget.

Det är det som är viktigt.

Kwon
2010-02-12, 10:34
Thanks broham! :)

BobaFett
2010-02-12, 11:56
En svensk sed är att avstå från alkohol på veckodagarna för att sen supa sig full på helgen. Om man kommer ihåg vad man gjort så har man inte haft kul. Fast när det gäller vad man har druckit så kommer de flesta ihåg det i detalj. Detta är viktigt för att en av höjdpunkterna är att berätta för sina vänner vad och hur mycket man har druckit :D

Doctor Snuggles
2010-02-12, 12:31
inget av det där är seder/traditioner.

Kwon har som vanligt fattat läget.

Att peka finger är också väldigt svensk; lite jantelagvariant där.

Baan
2010-02-12, 12:36
Att peka finger är också väldigt svensk; lite jantelagvariant där.

Om inte annat misstänker jag att trådstartarens citat (från Trapper Buzz) inte rörde ifall token invandrare Ahmed vägrade dansa runt midsommarstången...

BobaFett
2010-02-12, 12:46
Om inte annat misstänker jag att trådstartarens citat (från Trapper Buzz) inte rörde ifall token invandrare Ahmed vägrade dansa runt midsommarstången...

Var det inte achh&"¤%#med?

tntballe
2010-02-12, 13:49
Jag ville bara starta en tråd.

Ville vet varför vissa verkar hålla så hårt på att det ska vara på ett sätt, när dom "regler" som gäller är flytande.
Som vissa redan varit inne på så gäller frågan även normer. Pappa är från Finland så jag har inte full koll på språket.

Hemi
2010-02-12, 15:16
Jag ville bara starta en tråd.

Ville vet varför vissa verkar hålla så hårt på att det ska vara på ett sätt, när dom "regler" som gäller är flytande.
Som vissa redan varit inne på så gäller frågan även normer. Pappa är från Finland så jag har inte full koll på språket.

Sånt är vädigt jobbigt och jag är stundom utsatt för sådant eftersom jag själv är invandrare. Det är inte helt lätt att återinvandra till Sverige heller skall jag tala om. Men flytandet har ändå vissa gränser. Jag skulle inte kunna köra den inte alls helt flytande svennestilen i de länder jag kommer till, nej jag skulle få svennefiera hela världen till slut. Så tyvärr, "Man tar seden dit man kommer" vilken den än nu är, kanske norrländsk, stockholmsk osv, gör livet lättare. Svenskar upplever jag som ganska modifierbara och särskilt lättanglofierade. Men det är min åsikt. De som läser en sed lättast borde väl vara invandraren fast han/hon kommer att gämföra med sitt hemland i första hand. Som svensk tror man lätt att "Vi" är ensamma om "Det här" medan i själva verket det är vanligt förekommande.

Djävla seder.

stevebc
2010-02-12, 19:12
En svensk sed är att avstå från alkohol på veckodagarna för att sen supa sig full på helgen. Om man kommer ihåg vad man gjort så har man inte haft kul. Fast när det gäller vad man har druckit så kommer de flesta ihåg det i detalj. Detta är viktigt för att en av höjdpunkterna är att berätta för sina vänner vad och hur mycket man har druckit :DDet gäller att prioritera mellan hjärna och organ. Jag prioriterar organeNNNNENENNNNNNNN åtminsOTTENNEE :)

Trapper Buzz
2010-02-12, 19:15
tnt: det handlar inte om regler utom om demokrati:
det betyder att majoriteten bestämmer.
I Sverige är majoriteten gammelsvenskar eller med sådan bakgrund.

Ingen blir lycklig av att man schabblar och mjäkar med allsköns relativistisk pjoller.
I mitt län har man stoppat omskärelse av pojkar nu: det är bra imo.