handdator

Visa fullständig version : POLL "Diskriminering av arbetsförmedlingen"


Lucipha
2010-02-11, 12:23
Med anledning av tråden http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143393

1: Mannen blev diskriminerad eftersom hans handlande hade stöd i hans religion.

2: Mannen får ta konsekvenserna av sitt handlande.

Mental
2010-02-11, 12:24
Frågan bör alltså vara, skall man mista sitt aktivitetsstöd om man inte tar en person av motsatt kön i hand?

Lucipha
2010-02-11, 12:28
Frågan bör alltså vara, skall man mista sitt aktivitetsstöd om man inte tar en person av motsatt kön i hand?

Nej frågan bör alltså vara, kan man pga religion utsätta den blivande chefen för kränkande särbehandling och ändå hävda att man verkligen försökte få jobbet, och efteråt lipa hos DO när man blev av med aktivitetsstödet?

Kolla gärna diskussionen i den andra tråden

Stoltz
2010-02-11, 12:30
Frågan bör alltså vara, skall man mista sitt aktivitetsstöd om man inte tar en person av motsatt kön i hand?

Frågan bör alltså vara, ska man som kvinna behövas ses som lägre stående?

ARMSTARK
2010-02-11, 12:30
Om man medvetet rövrejsar vårat demokratiska samhälle ska man inte komma och gnälla över konsekvenserna! Domen är en skandal! *grr27*

ceejay
2010-02-11, 12:35
Det är svårt att avgöra vad som orsakade allt detta. Mannen som skall göra det han kan för att hitta ett jobb och försvårar detta genom att vägra röra kvinnor eller AF som drar in aktivitetsstödet för händelsen.

Mental
2010-02-11, 12:36
Nej frågan bör alltså vara, kan man pga religion utsätta den blivande chefen för kränkande särbehandling och ändå hävda att man verkligen försökte få jobbet, och efteråt lipa hos DO när man blev av med aktivitetsstödet?

Kolla gärna diskussionen i den andra tråden

Frågan bör alltså vara, ska man som kvinna behövas ses som lägre stående?


Men det är ju samma för muslimska kvinnor, de tar inte män i hand utanför den närmsta familjen?

Jag ser inget konstigt med det, på samma sätt som jag nekade att utväxla kindkyssar med en rysk man med motivationen att jag inte kysser andra män, jag kände mig inte speciellt könsdiskriminerande när jag erbjöd mig att hälsa som jag är van, med näven.

Mental
2010-02-11, 12:42
Jag har träffat både kvinnliga och manliga muslimer när jag gjorde praktik som dietist. Män tar i hand med män, och kvinnor med kvinnor, och till den av motsatt kön gör man en sorts bugande hälsning. Jag kände mig totalt odiskriminerad när någon tog den kvinnlige dietisten i hand men bugade åt mig. Hur svårt kan det vara att ta hänsyn till en annan religion?

När de kom i par så skakade jag i hand med mannen och bugade mig mot kvinnan, och min handledare gjorde tvärt om.

Att dra in någons bidrag för att den inte tar i hand är ju bizzart.

Deceiver85
2010-02-11, 12:42
Men det är ju samma för muslimska kvinnor, de tar inte män i hand utanför den närmsta familjen?

Och varför gör dem inte det, tror du? ;)

vicarious
2010-02-11, 12:43
Men herregud, ska man behöva ta i hand för att få aktivitetsstöd? Löjligt. Hade det varit en svenne som inte tog i hand hade ingen brytt sig. Bara för att denne man var muslim så blir det ett jävla rabalder.

Visst, islam kan ses som kvinnoförnedrande, men vad spelar det för roll i sammanhanget? Vi har religionsfrihet här i Sverige, han får tycka vad fan han vill om kvinnor. Jag tycker inte heller om kvinnoförnedring men man ska fan INTE behöva ta i hand med någon för att få aktivitetsstöd. Löjligt.

Tror det finns många smyg-antifrämlingsfientliga här som försöker dölja det genom att säga att "det här är kvinnoförnedrande" när det i själva verket handlar om en sedan länge rotad avsky för invandrare i detta samhälle.

Kan ni ärligt säga att ni hade brytt er lika mycket om det hade varit Staffan 34 som vägrade ta i hand och hängt ut honom som kvinnoförnedrare i samma utsträckning? Knappast.

ARMSTARK
2010-02-11, 12:43
Men det är ju samma för muslimska kvinnor, de tar inte män i hand utanför den närmsta familjen?

Jag ser inget konstigt med det, på samma sätt som jag nekade att utväxla kindkyssar med en rysk man med motivationen att jag inte kysser andra män, jag kände mig inte speciellt könsdiskriminerande när jag erbjöd mig att hälsa som jag är van, med näven.

Gör så i Ryssland så får du se alla sociala dörrar slå igen framför ansiktet på dig! Seden dit man kommer var det!

ceejay
2010-02-11, 12:46
Men herregud, ska man behöva ta i hand för att få aktivitetsstöd? Löjligt. Hade det varit en svenne som inte tog i hand hade ingen brytt sig. Bara för att denne man var muslim så blir det ett jävla rabalder.

Visst, islam kan ses som kvinnoförnedrande, men vad spelar det för roll i sammanhanget? Vi har religionsfrihet här i Sverige, han får tycka vad fan han vill om kvinnor. Jag tycker inte heller om kvinnoförnedring men man ska fan INTE behöva ta i hand med någon för att få aktivitetsstöd. Löjligt.

Tror det finns många smyg-antifrämlingsfientliga här som försöker dölja det genom att säga att "det här är kvinnoförnedrande" när det i själv verket handlar om en sedan länge rotad avsky för invandrare i detta samhälle.

Kan ni ärligt säga att ni hade brytt er lika mycket om det hade varit Staffan 34 som vägrade ta i hand och hängt ut honom som kvinnoförnedrare i samma utsträckning? Knappast.

Nu är det väl inte så att bara den handlingen drog in aktivitetsstödet utan att han måste göra det han kan för att fixa ett jobb eller en praktikplats, vilket han inte gjorde.

Mental
2010-02-11, 12:48
Gör så i Ryssland så får du se alla sociala dörrar slå igen framför ansiktet på dig! Seden dit man kommer var det!

Så är det säkert, men jag hade ju hoppats och trott att vi svenskar var lite mer toleranta? Jag känner mig fruktansvärt okränkt av att bli bugad åt i stället för handskakad.

ponera att jag måste fly till Somalia så ska jag låta skära blygdläppar och klitoris av mina döttrar för att det är den lokala sedvänjan? Nej tack!

stevebc
2010-02-11, 12:50
Man kan tycka att båda parter blev diskriminerade men att dom helt enkelt bör stfu och gå vidare. Och att DO lugnar ner sig lite så det inte blir alltför mkt av denna varan framöver:

-LPna6mgveg

Mental
2010-02-11, 12:50
Nu är det väl inte så att bara den handlingen drog in aktivitetsstödet utan att han måste göra det han kan för att fixa ett jobb eller en praktikplats, vilket han inte gjorde.

Fast nu konstaterade ju domstolen att det är korkat att kräva att man tar i hand för att få behålla bidraget. Och chefen på företaget sa ju att det inte var på grund av uteblivet handslag som personen inte fick jobbet.

BigSpawn
2010-02-11, 12:50
Men herregud, ska man behöva ta i hand för att få aktivitetsstöd? Löjligt. Hade det varit en svenne som inte tog i hand hade ingen brytt sig. Bara för att denne man var muslim så blir det ett jävla rabalder.

Men säg att en svensk kvinna vägrat ta i hand på en chef som är muslimsk man för att han var just muslim, och man, hade det fortfarande vart ok?
då hade säkert DO dömt till fördel för den musliska mannen:smash:

Lucipha
2010-02-11, 12:52
Men det är ju samma för muslimska kvinnor, de tar inte män i hand utanför den närmsta familjen?

Menar du att det ursäktar hans handlande? (dvs att bråka om diskriminering) Om jag som arbetsgivare träffar en arbetssökande som direkt märker ut sig genom att ha ovanliga krav på omgivningen skulle jag bli ganska fundersam på vilka krav som kommer att dyka upp i framtiden och antagligen lägga hans/hennes ansökan i papperskorgen.

Klart du har rätt (inom lagens gränser) att ha vilken livsstil du vill, men kräv inte att omgivningen måste acceptera det.

Jag ser inget konstigt med det, på samma sätt som jag nekade att utväxla kindkyssar med en rysk man med motivationen att jag inte kysser andra män, jag kände mig inte speciellt könsdiskriminerande när jag erbjöd mig att hälsa som jag är van, med näven.

Visst, men väljer du bort det på en anställningsintervju i Ryssland så kanske du får acceptera att du inte gjorde det som krävdes för att få jobbet :)

Det är svårt att avgöra vad som orsakade allt detta. Mannen som skall göra det han kan för att hitta ett jobb och försvårar detta genom att vägra röra kvinnor eller AF som drar in aktivitetsstödet för händelsen.

Vad som orsakade detta är klarlagt. Frågan är om vi i västvärlden skall belöna honom för att han inte vill anpassa sig till de värderingar vi trots allt har.

ceejay
2010-02-11, 12:53
Fast nu konstaterade ju domstolen att det är korkat att kräva att man tar i hand för att få behålla bidraget. Och chefen på företaget sa ju att det inte var på grund av uteblivet handslag som personen inte fick jobbet.

Klart alla säger sanningen om hur det var, givetvis så säger chefen att det var pga mannens kompetens som han inte fick jobbet och inte nåt annat.

Mental
2010-02-11, 12:53
Men säg att en svensk kvinna vägrat ta i hand på en chef som är muslimsk man för att han var just muslim, och man, hade det fortfarande vart ok?
då hade säkert DO dömt till fördel för den musliska mannen:smash:

Om hon tillhör en religion som säger att hon inte tar män i hand så hade ingen bitchat, det är jag övertygad om.

Hur många av er här skulle ärligt känna er kränkta och könsdiskriminerade för att en muslimsk kvinna inte tar er i hand när hon hälsar? Jag fattar inte det argumentet. Är handskakningen viktigt för er av religiösa skäl?

Deceiver85
2010-02-11, 12:53
Men säg att en svensk kvinna vägrat ta i hand på en chef som är muslimsk man för att han var just muslim, och man, hade det fortfarande vart ok?
då hade säkert DO dömt till fördel för den musliska mannen:smash:
Haha, ja jävlar, vilket liv det skulle bli :D Eller om en rabiat kristen man skulle vägrat att ta en muslimsk man i handen bara för att han är muslim...DO, EXPO och AFA skulle gråta sig till sömns i en månad minst över hur främlingsfientlig och intolerant den kristna mannen är!

On topic: Egentligen finns det inget att diskutera, de flesta svenskar är tämligen övertygade om att religion är privat angelägenhet och inte någon ursäkt för att bete sig hur som helst, oavsett religion.

Stoltz
2010-02-11, 12:56
Alltså, nu fryser väl helvetet till is, men jag är helt med Deceiver på den här punkten.

Lucipha
2010-02-11, 12:57
On topic: Egentligen finns det inget att diskutera, de flesta svenskar är tämligen övertygade om att religion är privat angelägenhet och inte någon ursäkt för att bete sig hur som helst, oavsett religion.

Det behöver inte vara svårare än så :)

Förstår dock varför du har undvikit liknande trådar de sista åren. Debattnivån brukar tyvärr inte vara helt lysande

Loke
2010-02-11, 13:26
Sämst poll.

Hur svårt hade det varit med alternativ som var riktiga motsatser och inte utelämnade massvis med alternativa svar? Förslag:

1: Mannen blev diskriminerad
2: Mannen blev inte diskriminerad

saab900
2010-02-11, 13:26
Man kanske tröttnar på att få rassekortet instucket framför näsan hela tiden när man sakligt redogör för sina högst logiskt riktiga åsikter i sådana här frågor när det helt enkelt inte finns några andra vettiga motdrag.
Bara en gissning.

Deceiver85
2010-02-11, 13:30
Alltså, nu fryser väl helvetet till is, men jag är helt med Deceiver på den här punkten.

Haha, du sällar dig till en ständigt växande skara :D

Trapper Buzz
2010-02-11, 14:01
Skriver nån fler ta hänsyn i denna tråden så kräks *spy* jag:
precis den mentaliteten har fört oss till det intellektuella vacuum där faktiskt såväl denna brädan som landet i övrigt hamnat nu.

Vi är i Sverige. Här gäller svenska seder. Skärp er!

Mental
2010-02-11, 15:09
När fan blev det svensk sed att straffa någon som inte hälsar genom att ta i hand? Fan jag trodde gemene man var mer tolerant än så.

Svensk sed har jävligt länge inneburit att man går i kyrkan på söndag, det tycks vi ha kunna släppa utan att gråta, nog ska vi kunna vara så sekualiserade att vi kan förlåta en muslim som inte vill ta i hand.

C.E.J.
2010-02-11, 15:22
Man kan tycka att båda parter blev diskriminerade men att dom helt enkelt bör stfu och gå vidare. Och att DO lugnar ner sig lite så det inte blir alltför mkt av denna varan framöver:

-LPna6mgveg

Post declared 'Epic' by virtue of embedded Paul Pin2 video.


I öfrigt: Alt. 2.

WHITEFOLKS
2010-02-11, 15:26
Det framgår inte riktigt om det var därför han fick aktivitetsbidraget indraget. Chefen säger ju t.ex. att det inte var därför.

Man bör inte få det för att att man inte skakar hand med sin chef som enda anledning, frågan är ju om det var den enda anledningen.