handdator

Visa fullständig version : Dips


Lillgrabben
2003-09-22, 23:03
Är det ngn som kör tunga dips med lågreps för tricepsstyrkan?? Nu menar jag dips med kroppen i princip lodrät & inte framåtlutad som man ser en del köra...... Jag provade för ett tag sedan & jag kan säga att det tog på som fan.


Jag har vissa funderingar på att kanske prova det som ett litet komplement till smalbänken & slutpressarna.


Ngn som har feedback angående detta, inte vad gäller utförande utan effektivitet & vettiga pekpinnar etc.

Allan, Arne, Nitro eller nån annan........



MVH

200sx
2003-09-23, 06:32
tjo... kör själv tunga dips för triceps...fungerar prima....hmm några direkta pekpinnar har jag nog inte.. mer än att man alltid ska köra så djupa som möjligt...och givetvis explosiva...

Kör förövrigt mitt triceps pass ihop med bröst...
:hbang:

Piranha
2003-09-23, 08:10
Dips bästa tricepsövningen om du frågar mig ..

Yes .. jag kör den och lastar så mycke de bara går ..

Munter
2003-09-23, 08:15
Jopp, den är med rätt ofta på mina pass. Biter på bra tycker jag!

Tomten
2003-09-23, 08:18
Hur jag än kör dips så tycker jag det tar bra på triceps, men då är ju jag inte som alla andra heller...

KNAS
2003-09-23, 09:29
Vissa tricepspass bygger jag i större delen upp av raka dips. Får grymt bra pump av dips.

Sultanen
2003-09-23, 19:58
istället för att köra dips kan du lika gärna slå en slägga på axlarna, pajar axlarna snabbare iaf...=)

KNAS
2003-09-23, 20:44
Originally posted by Sultanen
istället för att köra dips kan du lika gärna slå en slägga på axlarna, pajar axlarna snabbare iaf...=)
Luis Berrios har skrivit en artikel om axelskador och styrketräning. I denna nämner han:

Some athletes just shouldn't do dips. Sever factors determine whether you are one of those, including your body weight and whether you've ever suffered a shoulder separation.

Major trauma to the A/C joint can come from falls, car accidents, motorcycle accidents, skiing, and so on. Less-traumatic separations can come from weekend softball or football games. If you played football in high school, you might have had a slight separation that you thought was just a sore shoulder.

The top, or lockout, position during Dips puts vertical stress directly on the A/C joint. This can increase a separation, further aggravating the problem.

Our advice on this exercise: If you have ever separated your shoulder to any degree, don't dip. If you have pain at the top of your shoulder when performing dips, don't dip (this is not something you can "work through"). If you have gained a lot of weight, and this exercise does not feel as comfortable as it once did, don't dip.

If on the other hand, you have always been able to dip without pain, you can continue to do so, but allow one set for a special warm-up: Do the first rep barely lowering yourself at all. With each subsequent rep, lower yourself a little further so that by the final rep you are moving through the full range of motion for the exercise.
http://www.bodybuilding.com/fun/luis4.htm

Lillgrabben
2003-09-24, 20:11
Man får be att tacka för era svar!





MVH