handdator

Visa fullständig version : Vad har hänt med min tand - någon som vart med om liknande?


Ventor
2010-02-11, 00:43
Hej, måste bara skriva av mig lite.

Sedan tre veckor tillbaka har jag fått en enorm värk i underkäken vid visdomstanden. Denna värk har kommit fram när jag kommer hem från jobbet och kan försvinna om jag börja tugga (äter mat, tuggummi etc).

Visdomdstanden har nog vuxit fram helt så jag utesluter att det har något med det att göra. Kan det vara så att jag spänner käken eller liknande på jobbet och att detta medför att jag får ont när jag kopplar av när jag kommer hem tro?

Någon som har varit med om liknanade?

PS. Jag ska boka tid hos tandläkaren.

Trapper Buzz
2010-02-11, 02:19
Sista stadiet om du frågar mig. Gick länge med det där. Det blir tången.
Berätta sen hur det gick.

jogustaf
2010-02-11, 08:59
Gammal hederlig tandvärk låter det som. Nerven i tanden har blivit inflammerad och ner runt tandroten. Hade det för några veckor sen och fick påbörja rotfyllning.

Är det en visdomstand som sitter illa till drar de nog ut den istället. Det är nog betydligt billigare. Rotfyllningen kommer kosta mig runt 3000:-.

delta_mats
2010-02-11, 09:03
Ja en visdomstand är det ju ingen ide att rotfylla, den använder man ju knappt ändå. Inte ovanligt att man får hål där då det är svårt att komma åt med tandborsten och tandtråden ordentligt.

panic
2010-02-11, 09:38
Jag har haft samma skit, garanterar dig om att du har någom form av matrest som trängt sig imellan, borsta LUGNT runt tanden så gott du kan, själv med varmt vatten så du får bort det.

Jag ska dra ut mina visdomständer snart, har bara haft problem med dom.
Bara inte min visdom försvinner? :O

Trapper Buzz
2010-02-11, 09:56
panic: kanonråd där:

"borsta LUGNT runt tanden så gott du kan, själv med varmt vatten så du får bort det."

Ventor: "Sedan tre veckor tillbaka har jag fått en enorm värk i underkäken vid visdomstanden. Denna värk har kommit fram när jag kommer hem från jobbet och kan försvinna om jag börja tugga (äter mat, tuggummi etc)."

Japp. Det här kan han nog borsta bort. Vad är tre veckors tandvärk?

Ventor
2010-02-11, 12:01
Värken vid tanden kommer direkt när jag kommer hem från jobbet, försvinner och återkommer för att sedan försvinna.

Jag arbetar natt och på dagen har jag inte ett dugg ont, likaväl på jobbet infinner sig ingen smärta utan när jag kommer hem. Får väl se vad tandläkaren säger.

Langster
2010-02-11, 12:14
Värken vid tanden kommer direkt när jag kommer hem från jobbet, försvinner och återkommer för att sedan försvinna.

Jag arbetar natt och på dagen har jag inte ett dugg ont, likaväl på jobbet infinner sig ingen smärta utan när jag kommer hem. Får väl se vad tandläkaren säger.

Har du otur så drar han ut tanden ändå för att tjäna pengar oavsett om det behövs eller inte! :D

Det kan ju vara spänning, har själv haft liknande, dock inte lika lokalt som en tand, efter stressiga dagar på jobbet.

Ventor
2010-02-11, 12:40
Jag funderar på om jag går runt o spänner käken, eller liknande. För jag har inte ont på dagarna eller när jag äter, borstar tänderna.

Tur att man går hos en ärlig tandläkare, har bokat tid nu i alla fall så får jag se vad skon klämmer.

Piranha
2010-02-11, 14:08
Känns som att laga en visdomstand är en temporär lösning, för det är bara en tidsfråga till det kommer igen.

Det finns ytterligare ett stadie, det är när inflamationen sprider sig till tänderna runt om, då är de hög tid att åka till tandis.

Dra skiten så fort du kan, det är bara onödigt lidande att dras med den.

Trapper Buzz
2010-02-11, 14:13
Ofta finns rötade tänder intill också. Var glad om han bara tar en; beror lite på hur länge du väntat med tandisbesök. Jag väntade sexton år. Inte optimalt.

delta_mats
2010-02-11, 14:17
Vissa väntar ju tills tanden dör av sig själv helt och hållet, då kan det bli en kraftig inflamation med mycket gegga som var nere i tandköttet. Inte skoj när tandläkaren spräcker tanden och varet sprutar ut i käften. Har inte vart med om det själv men tjejen jobbar inom tandvården och har berättat en del nasty grejer.

Trapper Buzz
2010-02-11, 14:19
Jag tror han brottades med mina tänder i två timmar; två drogs ut, en gick i tusen bitar. Fler rövarhistorier till krappen! :D

delta_mats
2010-02-11, 14:21
Jag tror han brottades med mina tänder i två timmar; två drogs ut, en gick i tusen bitar. Fler rövarhistorier till krappen! :D

Ingen ide att försöka bända för länge man riskerar att ta sönder käkbenet, bättre att spräcka och ta ut bitarna om man inte får lös den inom 5-10 min. Men vissa rötter är ju rätt vidriga och kan vara jobbiga att få ut trots att tandläkaren spräcker tanden.