handdator

Visa fullständig version : Kost vid löpning


tanobask
2010-02-10, 22:57
Först måste jag bara säga att jag är ny på forumet, så var det sagt...

Sedan att jag helt oväntat kommit in på löpningsområdet. Frågan jag har är kort och enkel. Vad och hur mycket ska man äta för att få ut max av sin löpning?

Läst ganska mycket om kost osv, är intresserad av mat i allmänhet, men det är svårt att få någon bra uppfattning ändå.

vore trevligt att få igång någon slags diskussion.

chrilledude
2010-02-10, 23:24
Vad väger du/längd/ålder?

xlucasx
2010-02-11, 07:03
Först måste jag bara säga att jag är ny på forumet, så var det sagt...

Sedan att jag helt oväntat kommit in på löpningsområdet. Frågan jag har är kort och enkel. Vad och hur mycket ska man äta för att få ut max av sin löpning?

Läst ganska mycket om kost osv, är intresserad av mat i allmänhet, men det är svårt att få någon bra uppfattning ändå.

vore trevligt att få igång någon slags diskussion.

Eftersom du postade i deffdelen så antar jag att du vill gå ned i vikt också? Du kan öka i kondition samtidigt som du ligger på minus kalorimässigt, ät som vanligt men lite mindre är nog det snabba svaret jag skulle ge. Om du inte har läst deffguiden så rekomenderas den också. Styrketräning är också bra ifall du är ute efter att behålla så mycket muskelmassa som möjligt vid viktnedgång. Ifall någon ska kunna hjälpa dig mer än så behöver du förslagsvis dela med dig av längd, vikt, aktivitetsnivå och ett ungefärligt schema med hur du äter nu.

http://www.kolozzeum.com/forum/newreply.php?do=newreply&p=4165126

tanobask
2010-02-11, 07:34
Eftersom du postade i deffdelen så antar jag att du vill gå ned i vikt också? Du kan öka i kondition samtidigt som du ligger på minus kalorimässigt, ät som vanligt men lite mindre är nog det snabba svaret jag skulle ge. Om du inte har läst deffguiden så rekomenderas den också. Styrketräning är också bra ifall du är ute efter att behålla så mycket muskelmassa som möjligt vid viktnedgång. Ifall någon ska kunna hjälpa dig mer än så behöver du förslagsvis dela med dig av längd, vikt, aktivitetsnivå och ett ungefärligt schema med hur du äter nu.

http://www.kolozzeum.com/forum/newreply.php?do=newreply&p=4165126

Ok tack och du har absolut rätt att jag gärna slimmar till lite. nu har jag tyvärr inte så mycket tid att skriva då jag måste iväg. Men snabbt kan jag säga att jag är;

21 år
168cm lång (eller ja=))
väger mellan 75-80 kg

I regel kan jag säga att jag typ gymmar ungefär varannan dag och löpetränar tre gånger i veckan.

om jag snabbt ska skriva hur jag äter så är det följande;

Frukost: Youghurt och muslli med en fullkornsskiva bröd med skina. brukar även bli en frukt, tex banan/apelin/kiwi.
variation till youghurten är fiberhavre.

Fika: Frukosten äts runt 8:a. Runt 9-10 brukar jag äta en frukt och kanske några nötter.

Lunch: Vid 12 tiden äter jag lunch. väldigt olika men jag försöker ha lite protein och kolhydrater (50/50 försöker jag ha det) och grönsaker, minst lika mycket.

Mellis: Mellan lunch och middagen, runt 17-18, brukar jag äta en till smörgås men skinka och lite frukt.

Middagen har samma upplägg som lunchen. brukar ha mer rotfrukter här än vid lunch där det ibland kan bli lite dåligt med sådant.

Kväll: Ibland brukar jag, speciellt om jag tränat sent, äta som ungefär frukosten.


Hoppas det här ger en bättre bild. Det jag skulle vilja är att både äta så nyttigt som möjligt, ha bra med energi men ändå kanske gå ned lite i vikt.

Framförallt är jag lite osäker på bra mellanmål som mättar och samtidigt är nyttiga.

sedan har jag funderat på en annan sak. hur bra är nötter?


tack på förhand!

tanobask
2010-02-11, 07:57
En till sak jag funderade på är att man brukar ju säga att man ska äta mindre kalorier än vad man göra av med om man vill gå ned osv. Men hur mycket kalorier vet man att man gör av med?!

AlmostRipped
2010-02-11, 09:22
En till sak jag funderade på är att man brukar ju säga att man ska äta mindre kalorier än vad man göra av med om man vill gå ned osv. Men hur mycket kalorier vet man att man gör av med?!

Inte läst deff guiden? Isåfall läs den.

Ditt BEE = 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren.

Beror lite på hur intensivt du springar, löpträna 3 gånger i veckan är det 2km varje gång eller 2 mil?

happy75smile
2010-02-11, 20:48
Ok tack och du har absolut rätt att jag gärna slimmar till lite. nu har jag tyvärr inte så mycket tid att skriva då jag måste iväg. Men snabbt kan jag säga att jag är;

21 år
168cm lång (eller ja=))
väger mellan 75-80 kg

I regel kan jag säga att jag typ gymmar ungefär varannan dag och löpetränar tre gånger i veckan.

om jag snabbt ska skriva hur jag äter så är det följande;

Frukost: Youghurt och muslli med en fullkornsskiva bröd med skina. brukar även bli en frukt, tex banan/apelin/kiwi.
variation till youghurten är fiberhavre.

Fika: Frukosten äts runt 8:a. Runt 9-10 brukar jag äta en frukt och kanske några nötter.

Lunch: Vid 12 tiden äter jag lunch. väldigt olika men jag försöker ha lite protein och kolhydrater (50/50 försöker jag ha det) och grönsaker, minst lika mycket.

Mellis: Mellan lunch och middagen, runt 17-18, brukar jag äta en till smörgås men skinka och lite frukt.

Middagen har samma upplägg som lunchen. brukar ha mer rotfrukter här än vid lunch där det ibland kan bli lite dåligt med sådant.

Kväll: Ibland brukar jag, speciellt om jag tränat sent, äta som ungefär frukosten.


Hoppas det här ger en bättre bild. Det jag skulle vilja är att både äta så nyttigt som möjligt, ha bra med energi men ändå kanske gå ned lite i vikt.

Framförallt är jag lite osäker på bra mellanmål som mättar och samtidigt är nyttiga.

sedan har jag funderat på en annan sak. hur bra är nötter?


tack på förhand!

Feedback:
Frukost: Youghurt och muslli med en fullkornsskiva bröd med skina. brukar även bli en frukt, tex banan/apelin/kiwi.
variation till youghurten är fiberhavre.

Det låter redan mycket till frukost. Lägg till en kopp Te eller kaffe och ät mindre youghort med musli. Vet ej om du lägger i socker? UNDVIK...
Ät grovt osockrad bröd är min rekommendation. Pågens har ett grovt bröd som heter kornelli. Det är mycket mjukt grovt bröd. Lite otroligt för att vara sant :-).(Som inte innehåller socker eller nästan nästintill inget i alla fall) Råka man köpa färsk så är det inte stor skillnad mellan den och vanligt lingonbröd. . Ät några skivor. Jag började äta 4skivor och sedan för kunna hålla mig icke hungrig men de variera person till person. Och sedan minskar när man sedan har gått ned i vikt.

Mellanmål: om du verkligen är hungrig ät en liten frukt. Drick mycket vatten!!!

Lunch: 50% tallrik sallad och 35%kött resterande lite pasta/ris/potatis. Om det är första gången du äter så så ät gärna lite mer kött för kött är mättande och du kommer märka att du inte behöver äta så många måltider.

mellanmål: frukt ok men inte både frukt och bröd. to much!

middag: vet inte exakt vad du äter så kan inte kommentera

kväll: en måltid som frukost..helt onödigt mycket energy!!!
En frukt om det verkligen behövs...

Du kommer inte hinna bli av med det du träna så äter du lika mycket eller till och med.

max 6 måltider om dagen!
Drick mycket vatten. Du kommer inte känna hungerkänsla så mycket

Allting handlar om du skall äta mindre än vad du förbränner och enligt ditt uplägg så äter du mer än vad du förbränner. Därav uppfatter kroppen ingen förändring.


Och hur mycket springer du.. jag menar hur långt och hur snabbt. hur mycket förbränner du varje träningspass.

Med den mängd mat som du äter måste du minst springa 40min typ förbränna 400kcal för att du du skall se snabbt resultat plus minska på matintag. välj något som måste låta magen jobba. då kommer du inte känna så ofta att du är hungrig.


isst om du vill äta lika mycket måste du dessvärre prestera ännu mer. Dvs jogga längre varje pass och lägga in prommenader också förutom joggingpass.
Hela princip bygger på för att gå ned måste man förbränna mer än vad man äter. Dvs röra mig varje dag. träna man inte skall man gå prommenad 1timme om dagen i alla fall. Det finns ingen utsäkt att det är kallt ute. Det är att se till att man är rätt klädd.