handdator

Visa fullständig version : assymetri-risker


hangatyr
2003-09-22, 20:45
jag har funderat ett tag på en grej. Som hos alla andra är min muskulatur assymetrisk, höger sida är överlag starkare. Detta är inga problem för mig rent estetiskt,då jag inte bryr mig om det syns. Vad jag undrar över är huruvida det finns risker med att bli allt för assymetrisk, kan man råka ut för att kroppen blir snedbelastad och att t.ex ryggen blir sned på grund av assymetrin?

Joakim Sporrong
2003-09-22, 21:10
Nej då, tänk på ett symetriskt övningsutförande bara! :cheers:

hangatyr
2003-09-22, 21:12
Originally posted by Joakim Sporrong
Nej då, tänk på ett symetriskt övningsutförande bara! :cheers:

att jag ska köra samma vikter på höger och vänster alltså? eller vad?

Joakim Sporrong
2003-09-22, 21:37
Exakt!!

Prankie
2003-09-22, 22:25
Brukar du köra tyngre på ena sidan för att sträva efter assymertri eller? :)

hangatyr
2003-09-23, 06:11
Originally posted by Prankie
Brukar du köra tyngre på ena sidan för att sträva efter assymertri eller? :)

hahaha, nej givetivs inte. däremot är man ju starkare på ena sidan av kroppen, i mitt fall höger. Vad min undran gick ut på var om det finns några andra än rent estetiska skäl till att eftersträva symmetri. Och om så är fallet så kan jag strunta i att göra det, eftersom jag inte styrketränar för att vinna diverse tävlingar utan för att bli starkare.

z_bumbi
2003-09-23, 07:48
Det kan leda till obehag då man kan få snedbelastning av ryggrad, bäcken mm.

Tips nummer 1: Om man är orolig så går man till en duktig massör, sjukgymnast, naprapat* eller liknande.

Tips nummer 2: Är man inte så orolig får man hålla koll så att det inte blir värre med tiden utan snarare att skillnaden minskar. Finns ett antal trådar om symetri/olika stora armar/bröstmuskler mm redan.

*Dags för kolozzeum att bli sponsrade av naprapatförbundet snart ? :D

hangatyr
2003-09-23, 21:25
Originally posted by z_bumbi
Det kan leda till obehag då man kan få snedbelastning av ryggrad, bäcken mm.

Tips nummer 1: Om man är orolig så går man till en duktig massör, sjukgymnast, naprapat* eller liknande.

Tips nummer 2: Är man inte så orolig får man hålla koll så att det inte blir värre med tiden utan snarare att skillnaden minskar. Finns ett antal trådar om symetri/olika stora armar/bröstmuskler mm redan.

*Dags för kolozzeum att bli sponsrade av naprapatförbundet snart ? :D

tackar, herr bumbi.

adde
2003-09-25, 14:33
Tränar man på gym så tror jag, precis som bumbi skriver, att skillnaden minskar snarare än ökar.

Testa övningar där du belastar höger och vänster separat, exempelvis hantlar istf skivstång, utfall istf knäböj osv. På så sätt kan din starka sida inte hjälpa din svaga sida.

/adde

hangatyr
2003-09-25, 19:45
Originally posted by adde
Tränar man på gym så tror jag, precis som bumbi skriver, att skillnaden minskar snarare än ökar.

Testa övningar där du belastar höger och vänster separat, exempelvis hantlar istf skivstång, utfall istf knäböj osv. På så sätt kan din starka sida inte hjälpa din svaga sida.

/adde

Tackar adde, men nu var det så att jag frågade om det fanns risker med att vara assymetrisk,

Vad jag undrar över är huruvida det finns risker med att bli allt för assymetrisk,

inte hur jag skulle undvika att bli det... Men som sagt: tack för tipset.

adde
2003-09-26, 07:39
Originally posted by hangatyr


Tackar adde, men nu var det så att jag frågade om det fanns risker med att vara assymetrisk,



inte hur jag skulle undvika att bli det... Men som sagt: tack för tipset.

Det finns alltid en risk med att ha obalans mellan muskler, varesig det är höger/vänster, överkropp/underkropp eller framsida/baksida.

Snedbelastning, ffa av ryggrad och bäcken (som redan skrivits) men även nacke kan uppstå pga höger/vänster assymmetri.

/adde