handdator

Visa fullständig version : Tips på affärsideer eller extrabusiness?


von huff
2010-02-10, 21:16
Jag börjar nu komma i en sån situation att jag antingen måste studera vidare eller jobba.Båda två har sina minus.Jag har ingen motivation att studera och vet ej om jag slipper in och min utbildning räcker inte till något bra jobb.

Nu till frågorna:

Vad har ni för tips på bra och realistiska affärsideer?En kompis funderar på att börja importera fyrhjulingar från kina och sälja vidare, men jg gillar inte ideen riktigt.Själva iden att importera och sälja vidare är bra men det borde isåfall vara nåt som säkert går åt.Jag är ochså öppen för iden att bli egenföretagare på heltid, gärna nåt som man intebehöver en massa pengar för att komma igång.Jag studerade bokföring,marknadsföring och försäljning i 3 år, det var mest en massa skrapande på ytan och det man lärde sig var egentligen inte särskilt mycket men är endå lite insatt hur det funkar att vara egenföretagare.

shut teh face
2010-02-10, 21:19
Pyramidspel, om du inte bryr dig om ditt samvete/moral så kan du bli rik på andras bekostnad, men du måste ha det som gäller för att klara biffen.

svennebanan
2010-02-10, 21:20
Ett tips om du väljer att studera vidare är att inte läsa något bara för att det är kul. Ta något som du faktiskt har chansen att få jobb som. Om allt är tråkigt borde du inte studera.

von huff
2010-02-10, 21:24
Pyramidspel, om du inte bryr dig om ditt samvete/moral så kan du bli rik på andras bekostnad, men du måste ha det som gäller för att klara biffen.

:confused:

Ett tips om du väljer att studera vidare är att inte läsa något bara för att det är kul. Ta något som du faktiskt har chansen att få jobb som. Om allt är tråkigt borde du inte studera.

Jo det är en bra ide.Tanken på 4 år i en skola är ju endå lite*mini

p1r
2010-02-10, 21:28
Pyramidspel, om du inte bryr dig om ditt samvete/moral så kan du bli rik på andras bekostnad, men du måste ha det som gäller för att klara biffen.
Kanske är dum men _pyramidspel_? What's thääätt?

Jockefoten
2010-02-10, 21:31
Kanske är dum men _pyramidspel_? What's thääätt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pyramidspel

Bahir
2010-02-10, 21:31
Kanske är dum men _pyramidspel_? What's thääätt?

Som pussel fast med klossar, och man bygger ihop en pyramid. Skitpopulärt bland egyptierna i Rinkeby.

Flykt
2010-02-10, 21:32
Pyramidspel, om du inte bryr dig om ditt samvete/moral så kan du bli rik på andras bekostnad, men du måste ha det som gäller för att klara biffen.
Då skulle jag hellre rekommendera MLM (http://sv.wikipedia.org/wiki/MLM)

shut teh face
2010-02-10, 21:32
Jag menade MLM :)

Jockefoten
2010-02-10, 21:33
Bygg nåt tyst och energieffektivt. Spelar ingen roll inom vilket område.

von huff
2010-02-10, 21:33
Inget för mig:)

von huff
2010-02-10, 21:35
Bygg nåt tyst och energieffektivt. Spelar ingen roll inom vilket område.

Hur menar du nu?exempel?

stevebc
2010-02-10, 21:36
Kanske är dum men _pyramidspel_? What's thääätt?Jag har ett eget pyramidspel. Skicka ett kuvert med 200 kr i så får du reda på hur tjänar pengar.

(i kuvertet kommer det stå "gör som jag")

Typ alla "make money online"-erbjudanden på internet bygger på den här principen.

C.E.J.
2010-02-10, 22:01
Pro bb. Vid frågor pm:a Baan.

Giljotinen
2010-02-10, 22:16
Herbalife är väl ett exempel på pyramidförsäljning...

Aktier kanske vore något? Kan ju gå åt helvete också dock.

Ajin
2010-02-10, 22:26
Jag börjar nu komma i en sån situation att jag antingen måste studera vidare eller jobba.Båda två har sina minus.Jag har ingen motivation att studera och vet ej om jag slipper in och min utbildning räcker inte till något bra jobb.

Nu till frågorna:

Vad har ni för tips på bra och realistiska affärsideer?En kompis funderar på att börja importera fyrhjulingar från kina och sälja vidare, men jg gillar inte ideen riktigt.Själva iden att importera och sälja vidare är bra men det borde isåfall vara nåt som säkert går åt.Jag är ochså öppen för iden att bli egenföretagare på heltid, gärna nåt som man intebehöver en massa pengar för att komma igång.Jag studerade bokföring,marknadsföring och försäljning i 3 år, det var mest en massa skrapande på ytan och det man lärde sig var egentligen inte särskilt mycket men är endå lite insatt hur det funkar att vara egenföretagare.

Jag tvivlar starkt på att någon kommer ge bort en bra affärsidé.

Scar
2010-02-10, 22:31
Om du vill ha mycket kosing snabbt och tycker att känslan av lite underground är häftigt skulle jag föreslå knarkförsäljning.

Något mer laglydigt vore väl kanske att komma på något fyndigt sätt att sälja reklam. Kan ju dra in en hel del på det. Typ internetsidor, tidnignar, olika produkter osvosv.

130kg finsk sisu
2010-02-10, 22:46
Om du är en lite pysslare så skulle jag tipsa om att öppna en grillkiosk, vanlig kiosk, osv osv. Man blir inte rik men eftersom du bor i en småstad så finns det alltid utrymme för kiosker, så du kan tjäna dej en normal lön genom att träffa folk och ha ett eget.
Du kanske inte tycker det är så coolt men du ville ha förslag.

C.E.J.
2010-02-10, 22:49
Om du är en lite pysslare så skulle jag tipsa om att öppna en grillkiosk, vanlig kiosk, osv osv. Man blir inte rik men eftersom du bor i en småstad så finns det alltid utrymme för kiosker, så du kan tjäna dej en normal lön genom att träffa folk och ha ett eget.
Du kanske inte tycker det är så coolt men du ville ha förslag.

Tror knappast det finns några pengar att tjäna. Insats + intäkter - utgifter - alternativkostnad <= 0.

130kg finsk sisu
2010-02-10, 22:53
Jag tror det. En ganska bra vän har en grillkiosk tillsammans med sin bror i en liten nersnöad håla. De har öppet 18-23 vardagar å 18-01 på helgerna. De kör varannan vecka. De får ut 1300-1600e i handen på 70h i månaden per person. Just kiosk så behöver man inte mycket annat än en liten "låda". Kan tänka mej att förtjänsten vore den dubbla inne i en stad trots att utbudet är långt mycket större där gällande affärer/matställen.

bubbe
2010-02-10, 22:56
Jag tror det. En ganska bra vän har en grillkiosk tillsammans med sin bror i en liten nersnöad håla. De har öppet 18-23 vardagar å 18-01 på helgerna. De kör varannan vecka. De får ut 1300-1600e i handen på 70h i månaden per person. Just kiosk så behöver man inte mycket annat än en liten "låda". Kan tänka mej att förtjänsten vore den dubbla inne i en stad trots att utbudet är långt mycket större där gällande affärer/matställen.

En twist på detta är ju att köpa en korvvagn och sälja varmkorv på fredag och lördagkvällarna utanför något uteställe.

Mindre investering och mindre arbete men kan nog ändå dra in en del pengar på ett par helger.

stevebc
2010-02-10, 23:05
Herbalife är väl ett exempel på pyramidförsäljning...

Aktier kanske vore något? Kan ju gå åt helvete också dock.Sakta i backarna, skrev samma sak om Herbalife för några år sedan på Halso.info och jävlar vad en säljare som var medlem på forumet röt till. Hotade med polisanmälning mot både sajten och mig som person om vi inte tog bort citatet. Givetvis fick det stå kvar och det tackar jag Matti för än idag. Dock inte säkert att det är ett pyramidspel, men det är ett så kallat MLM-företag som kan liknas vid pyramidspel, och i min ärliga mening så är det bara en ulv i fårakläder.

stevebc
2010-02-10, 23:08
En twist på detta är ju att köpa en korvvagn och sälja varmkorv på fredag och lördagkvällarna utanför något uteställe.

Mindre investering och mindre arbete men kan nog ändå dra in en del pengar på ett par helger.Ja fyfan. Utanför Tegners i Lund efter "Stortengan" brukar det stå en korvgubbe med sin vagn. Han säljer säkert korv+läsk för 40 kr och det går säkert åt hundratalet sådana en kväll. Rätt fin omsättning på 2 timmar :)

Sen är det ju bara att rulla vidare till nästa ställe dagen därpå.

bubbe
2010-02-10, 23:12
Ja fyfan. Utanför Tegners i Lund efter "Stortengan" brukar det stå en korvgubbe med sin vagn. Han säljer säkert korv+läsk för 40 kr och det går säkert åt hundratalet sådana en kväll. Rätt fin omsättning på 2 timmar :)

Sen är det ju bara att rulla vidare till nästa ställe dagen därpå.

Det fina med såna här typer av jobb är ju att det är riktigt oglamoröst, alltså ingen vill göra det. Alltså är det lätt att hitta ett tomrum att täppa igen.

Får man tillstånd att ha vagnen på lunch utanför kommunhuset/polisstation el likn så kan man nog sälja ett hundratal korvar där med.

davve
2010-02-10, 23:27
Ja fyfan. Utanför Tegners i Lund efter "Stortengan" brukar det stå en korvgubbe med sin vagn. Han säljer säkert korv+läsk för 40 kr och det går säkert åt hundratalet sådana en kväll. Rätt fin omsättning på 2 timmar :)

Sen är det ju bara att rulla vidare till nästa ställe dagen därpå.

Tänkte på precis samma person. :)
Inköpskostnaderna lär ju vara rätt låga också.

stevebc
2010-02-10, 23:35
Det fina med såna här typer av jobb är ju att det är riktigt oglamoröst, alltså ingen vill göra det. Alltså är det lätt att hitta ett tomrum att täppa igen.

Får man tillstånd att ha vagnen på lunch utanför kommunhuset/polisstation el likn så kan man nog sälja ett hundratal korvar där med.Utan tillstånd så är det ju bara att rulla iväg :)

Tänkte på precis samma person. :)
Inköpskostnaderna lär ju vara rätt låga också.Haha! Jo, sant. Han kan nog ta nära 10 ggr inköpskostnaderna.

John M
2010-02-10, 23:41
Jag börjar nu komma i en sån situation att jag antingen måste studera vidare eller jobba.Båda två har sina minus.Jag har ingen motivation att studera och vet ej om jag slipper in och min utbildning räcker inte till något bra jobb.

Nu till frågorna:

Vad har ni för tips på bra och realistiska affärsideer?En kompis funderar på att börja importera fyrhjulingar från kina och sälja vidare, men jg gillar inte ideen riktigt.Själva iden att importera och sälja vidare är bra men det borde isåfall vara nåt som säkert går åt.Jag är ochså öppen för iden att bli egenföretagare på heltid, gärna nåt som man intebehöver en massa pengar för att komma igång.Jag studerade bokföring,marknadsföring och försäljning i 3 år, det var mest en massa skrapande på ytan och det man lärde sig var egentligen inte särskilt mycket men är endå lite insatt hur det funkar att vara egenföretagare.


Om du nu har studerat försäljning i flera år så varför inte börja där?

Finns hur mycket jobb som säljare överallt, inne och ute. Är du duktig så tjänar får du betydligt mera än vanlig svensson-lön i alla fall.

rolf
2010-02-10, 23:41
Gör som alla andra och studera nåt random, lyft studebidrag och sup.
Studeilivet rockar! Skål på eR!

von huff
2010-02-11, 08:20
Jag tvivlar starkt på att någon kommer ge bort en bra affärsidé.

Jag söker ingen superide utan nåt enkelt och smart som kan fungera

Om du vill ha mycket kosing snabbt och tycker att känslan av lite underground är häftigt skulle jag föreslå knarkförsäljning.

Något mer laglydigt vore väl kanske att komma på något fyndigt sätt att sälja reklam. Kan ju dra in en hel del på det. Typ internetsidor, tidnignar, olika produkter osvosv.

Just nu så sysslar jag lite smått med att lägga upp reklamskyltar i stan.Jag är ganska dålig på datorer och sånt.

Om du är en lite pysslare så skulle jag tipsa om att öppna en grillkiosk, vanlig kiosk, osv osv. Man blir inte rik men eftersom du bor i en småstad så finns det alltid utrymme för kiosker, så du kan tjäna dej en normal lön genom att träffa folk och ha ett eget.
Du kanske inte tycker det är så coolt men du ville ha förslag.

Inte så dålig ide.Kräver inga stora summor pengar för att komma igång.
Kan bli svårt att konkurrera men inte omöjligt.

En twist på detta är ju att köpa en korvvagn och sälja varmkorv på fredag och lördagkvällarna utanför något uteställe.



Mindre investering och mindre arbete men kan nog ändå dra in en del pengar på ett par helger.

Jag och en studiekamrat hade en korvvagen som ett studieprojekt, vi fixade alla papper och sånt och gjordelite beräkningar så det skulle ochså vara möjligt och vinstgivande om man håller sig på rätta platser.

Om du nu har studerat försäljning i flera år så varför inte börja där?

Finns hur mycket jobb som säljare överallt, inne och ute. Är du duktig så tjänar får du betydligt mera än vanlig svensson-lön i alla fall.

Det finns jobb som säljare men sde är svåra at få.

Gör som alla andra och studera nåt random, lyft studebidrag och sup.
Studeilivet rockar! Skål på eR!


haha jo det är ju alltid ett alternativ

von huff
2010-02-15, 16:57
En kompis en och en annan kuf lade in en annons i den lokala tidningen om att de skottar snö och jag var med dem idag.Man förtjänar ganska bra på det och dessutom var annonsen bara en dag i tidningen och det är en mycket liten tidning:)

billmaier
2010-02-18, 20:42
Sälj droger

hultman
2010-02-18, 21:04
Join the dark side...

Annars kan du ju glömma snabba cash och allt vad det heter. Random Svensson har ju inte direkt några jättemöjligheter.

Onigiri
2010-02-18, 21:24
Jag har också annonserat som snöskottare men jag får då inte skotta :(

emi23j
2010-02-18, 21:28
Steg 1: Skaffa jobb för att få pengar.
Steg 2: Ta grund kurser i psykologi (och kanske även någon grund kurs inom finansiell ekonomi).
Steg 3: Börja investera.
Steg 4: Cäsh out och fortsätt investera.

Annars kan du ju också bli professionell poker spelare eller "tippare" (alltså tippa på olika matcher.

Scorpionida
2010-02-18, 21:38
Annars kan du ju också bli professionell poker spelare eller "tippare" (alltså tippa på olika matcher.

hahaha... jaaa låter som en bra och säker karriär*screwy*

http://se.pokernews.com/nyheter/2009/11/isildur-forlorar-storsta-potten-online-pokerns-historia-2765.htm

mojoo
2010-02-18, 21:43
Sälj en sås. För dom som följt min tråd som kommer detta tas upp inom snar framtid ;)

Klein
2010-02-18, 21:45
Mitt tips är att satsa på något du är intresserad av. Det är det som är hela poängen med att driva eget. Att göra något man gillar. Affärsidéen som sådan är en ganska liten del av det hela. Driftigheten och sakkunskapen är betydligt viktigare. För att det ska bli stora pengar så måste man dock ha tur också.

Det enda man kan lära sig av vad andra sysslar med och föreslår är vad man inte ska göra själv, imo.

von huff
2010-02-19, 13:57
Tack för tipsen.Jag håller mig på nog till lagen;)Måste fortsäta fundera, man bör ju om Klein skrev ha ett visst intresse för det man sysslar med.

Onigirl:Jag förtjänade en summa motsvarande 2500 kronor på ca 11-13 timmar så räknar det som ok, men det är slut nu:(

The Swedish Oak
2010-02-19, 14:43
En Webb/online-butik som säljer unika grejer till någon hobby/intresse du har kanske?

Själv har jag funderat på att börja tillverka/importera lite unika biltillbehör och sälja, börja smått och sen jobba sig upp. Kanske sälja vidare produkterna till andra butiker runt om i Sverige.

Tror man lyckas bäst om man håller på med saker man kan mycket om och tycker är kul.

Ett annat mer långsiktigt alternativ är att starta ett forum/klubb, sen efter ett tag börja sälja tröjor/märken osv med tryck på: http://www.garaget.org/start.php?action=shop

von huff
2010-02-19, 15:11
En Webb/online-butik som säljer unika grejer till någon hobby/intresse du har kanske?

Själv har jag funderat på att börja tillverka/importera lite unika biltillbehör och sälja, börja smått och sen jobba sig upp. Kanske sälja vidare produkterna till andra butiker runt om i Sverige.

Tror man lyckas bäst om man håller på med saker man kan mycket om och tycker är kul.

Ett annat mer långsiktigt alternativ är att starta ett forum/klubb, sen efter ett tag börja sälja tröjor/märken osv med tryck på: http://www.garaget.org/start.php?action=shop

Jag kan ingenting om datorer och prgramering osv :/Att sälja sällsynta produkter är eb ganska bra ide bara man vet vad man skall sälja.Ni vet såna där trägrjjor som alla saker är packade på när de kommer till butiken (kan ej svenska namnet)?De kostar ganska mycket att köpa som nya även om det bara är nån enstaka meter virke och lite spik.undrar om man skulle lyckas sälja såna?

agazza
2010-02-19, 15:22
Import sysslar redan alla med, en kompis har själv provat med fyrhjulingar och allt vet vad. Räkna med sura brev från folk med trasiga prylar bara.

Du kan få några idéer av mig som du kan satsa på, så tar jag 30% av vinsten för att du fick mina idéer. Kolo är mitt vittne.

1. Fickplunta med termos hölje, för kalla shots och varm glögg.

Har några till lätta simpla teknikmagasinet idéer, dom kommer bara inte fram just nu.

Återkommer.

Mina idéer får alla ta. Men detta är ett bindande kontrakt om att jag ska ha 30% av intäkterna. Med datumstämpel :D

The Swedish Oak
2010-02-19, 15:58
Jag kan ingenting om datorer och prgramering osv :/Att sälja sällsynta produkter är eb ganska bra ide bara man vet vad man skall sälja.Ni vet såna där trägrjjor som alla saker är packade på när de kommer till butiken (kan ej svenska namnet)?De kostar ganska mycket att köpa som nya även om det bara är nån enstaka meter virke och lite spik.undrar om man skulle lyckas sälja såna?

Pall eller Europall, Europapall, lastpall är det du tänker på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Europapall

Finns företag som massproducerar och reparerar dessa, så har svårt o tro att det går att konkurrera som privatperson. Sen är dom väldigt stora och klumpiga så du måste ha ett lager att förvara dom på, och transport för att skicka ut dom.

Jag skulle tro att det bäst är att börja med något smått du kan sälja från hemmet. Fråga dig själv eller vänner vad dom skulle behöva/vilja ha. Tillbehör till Iphones eller what ever.

Import sysslar redan alla med, en kompis har själv provat med fyrhjulingar och allt vet vad. Räkna med sura brev från folk med trasiga prylar bara.

Hittar man rätt marknad/produkt så är det aldrig fel med import. Om man däremot går in o säljer fyrhjulingar från Kina utan kvalitet i en mättad marknad går det inte bra.

von huff
2010-06-02, 15:10
Funderar hårt på att börja med nåt eget men vet ej riktigt vad.Har dåliga kunskaper i hur man använder datorer och är ej bra på praktiska saker.Att importera små prylar och sedan sälja vidare är ju bra ide teoretiskt men svårt i verkligheten=/

fiskebulle
2010-06-02, 15:25
Funderar hårt på att börja med nåt eget men vet ej riktigt vad.Har dåliga kunskaper i hur man använder datorer och är ej bra på praktiska saker.Att importera små prylar och sedan sälja vidare är ju bra ide teoretiskt men svårt i verkligheten=/

Utbilda dig till rörmokare. Tar ca. 2 år att få yrkeslicens, samt att det är ett riktigt bristyrke + att möjligheterna att starta eget är stora + Bra lön + lätt att fiffla lite med saker inom företaget(typ frugans födelsedagskalas kan ju helt klart bli avdragsgillt).

MaQue
2010-06-02, 16:47
Starta ett köp / säljbolag och börja handla med tjänster / produkter från Kina till Europa.

Riktat mot industrin kommer du förmodligen att tjäna en hacka :)

10% till mig för att jag gav dig idén :)

Zakath
2010-06-02, 17:15
Om du är en lite pysslare så skulle jag tipsa om att öppna en grillkiosk, vanlig kiosk, osv osv. Man blir inte rik men eftersom du bor i en småstad så finns det alltid utrymme för kiosker, så du kan tjäna dej en normal lön genom att träffa folk och ha ett eget.
Du kanske inte tycker det är så coolt men du ville ha förslag.

Tror nog mest på detta förslaget. Har kompisar som tjänat sjuka pengar på att hyra en mobil korvkiosk över en sommar.

von huff
2010-06-02, 21:19
Utbilda dig till rörmokare. Tar ca. 2 år att få yrkeslicens, samt att det är ett riktigt bristyrke + att möjligheterna att starta eget är stora + Bra lön + lätt att fiffla lite med saker inom företaget(typ frugans födelsedagskalas kan ju helt klart bli avdragsgillt).

Jo iden är bra, problemet är att här jag bor så är/var det brist på rörmokare men nu har det börjat utbildas extra mycket rörmokare så snart är det ingen brist på dem mera.Det är bra att kunna görsvarta pengar om man är t.ex elektriker eller rörmokare.

Starta ett köp / säljbolag och börja handla med tjänster / produkter från Kina till Europa.

Riktat mot industrin kommer du förmodligen att tjäna en hacka :)

10% till mig för att jag gav dig idén :)


Något sådant är i dagens läge säkert mycket bra om man får det att fungera.vetefan vad man skulle köpa bara

von huff
2010-06-02, 21:21
Tror nog mest på detta förslaget. Har kompisar som tjänat sjuka pengar på att hyra en mobil korvkiosk över en sommar.


Jo och det krävs ej så mycket pengar att starta en sådan heller.Största frågan är att finns det kunder.Jag tror ej att jag skulle få det att fungera då konkurrensen är för hård.

tsp
2010-06-02, 22:18
Något sådant är i dagens läge säkert mycket bra om man får det att fungera.vetefan vad man skulle köpa bara

Du lär ju ha framtiden där i alla fall. Import från Asien är ju knappast en marknad som kommer minska under de kommande decennierna, så som prognosen ser ut nu.

MaQue
2010-06-03, 14:55
Jo och det krävs ej så mycket pengar att starta en sådan heller.Största frågan är att finns det kunder.Jag tror ej att jag skulle få det att fungera då konkurrensen är för hård.

Fokus på verkstadsindustrin och framförallt skärande bearbetning.
Staten i både Indien och andra asiatiska länder subventionerar materialpriset och löneläget gör det mycket gynsamt att handla därifrån.

Det skiljer runt 70% mot svenska priser, lite grovt räknat.

chrilledude
2010-06-03, 14:59
Själv skall man starta företag. Säger inte om vad, så min idé blir stulen. :D

Kwon
2010-06-03, 15:00
Vad för något Chrille?

Osten80
2010-06-03, 15:29
Spinn vidare på ditt gaydate-tema. Där finns kulor att hämta.

von huff
2010-06-03, 19:30
Spinn vidare på ditt gaydate-tema. Där finns kulor att hämta.

Hur?

Tricce
2010-06-03, 19:36
Spinn vidare på ditt gaydate-tema. Där finns kulor att hämta.

vad för kulor? :naughty:

http://1.bp.blogspot.com/_Mo4-2_IYdEU/Sy9vrckyIsI/AAAAAAAAAHk/dbAbrZN0vO8/s200/geisha.jpg

Shajjn
2010-06-03, 20:06
Investera i aktier och fonder.
Hitta på någon finurlig internet-tjänst som kan ge cashflow.

maximuscle
2010-06-03, 20:59
Utbilda dig till rörmokare. Tar ca. 2 år att få yrkeslicens, samt att det är ett riktigt bristyrke + att möjligheterna att starta eget är stora + Bra lön + lätt att fiffla lite med saker inom företaget(typ frugans födelsedagskalas kan ju helt klart bli avdragsgillt).


då jag själv e rörmokare skulle jag inte säga att det e bristyrke längre... sen e det ju 2-3 slav år innan du kan skriva cert prov innan dom fina degen börjar rulla in. sen att starta eget skall man nog vänta ett par år till med...

von huff
2010-06-13, 18:09
Det finns ju större kedjor med affärer runt om i världen som söker folk som vill starta ett företag som hör till deras kedja, det skulle kanske vara nåt.Man skulle säkert få hjälp att komma igång och om det är ett välbrandat företag så hjälper det ju massor.

raQblad
2010-06-13, 18:27
Ordningsvakt? Fint extrajobb, oftast ganska bra betalt och du slipper utgifter på alkohol på festhelger om du ændå ska jobba ;)

von huff
2010-06-13, 18:36
Njaa jag är rätt så ung och ser snäll ut och är inte riktigt den typen:)

Kek
2010-06-13, 19:42
Njaa jag är rätt så ung och ser snäll ut och är inte riktigt den typen:)

haha känner flera som ser ut som gosbollar som är vakter. Behöver inte exakt ha ett fett ärr över halva ansiktet och se allmänt bitter och hård ut för att bli vakt.

von huff
2010-06-13, 19:44
haha känner flera som ser ut som gosbollar som är vakter. Behöver inte exakt ha ett fett ärr över halva ansiktet och se allmänt bitter och hård ut för att bli vakt.

Nej men jag är inte den typen varken fysiskt eller mentalt.Dessutom ser jag ganska ung ut så tror inte folk skulle ha respekt för mig trots +40 biceps

John M
2010-06-13, 20:14
Har du fått något jobb ännu? Bor du i Stockholm kan jag fixa ett arbete åt dig. Skicka PM i så fall.

von huff
2010-06-13, 20:18
Jag ha jobb enda till slutet av augusti.Kanske man skulle ta och flytta till STHLM sedan och jobba, allt är öppet

Stoltz
2010-06-13, 20:30
Håller på att starta mitt eget företag just nu faktiskt. Kan väl lämna området jag startar inom åt sidan så länge tills jag fått upp skiten, men det ska bli en kul utmaning!

Några idéer du kan tänka på är ju,

Konsultföretag (Du har en del utbildning som kan locka, dock är marknaden sisådär för just den sortens företag just nu, och lär vara ett tag till)
Aktier
Import/Grossistverksamhet
Öppna butik
Kom på en helt ny idé, se om kunder finns och arbeta utåt därifrån
Butiksjobb med högre positioner (T.ex. butikschef, etc.)

Deceiver85
2010-06-13, 20:51
http://images.encyclopediadramatica.com/images/3/39/Gnomes_-_Profit.png

Stoltz
2010-06-13, 20:54
Och det, mina damer och herrar, var den korta versionen om hur Deceiver och LadyInsane blev ett par.

von huff
2010-06-14, 15:32
Håller på att starta mitt eget företag just nu faktiskt. Kan väl lämna området jag startar inom åt sidan så länge tills jag fått upp skiten, men det ska bli en kul utmaning!

Några idéer du kan tänka på är ju,

Konsultföretag (Du har en del utbildning som kan locka, dock är marknaden sisådär för just den sortens företag just nu, och lär vara ett tag till)
Aktier
Import/Grossistverksamhet
Öppna butik
Kom på en helt ny idé, se om kunder finns och arbeta utåt därifrån
Butiksjobb med högre positioner (T.ex. butikschef, etc.)


Intressant vad kommer du att syssla med?Import skulle vara najs, fast jag vill ej ta stora lån och risker i detta skede av livet.Måste hitta en produkt som 1)Går att sälja 2) Billig att köpa in.
För de flesta afförideer krävs det kunskap av nåt slag.Att ha ett litet cafe eller nåt kräver ju ingen direkt kunskap som t.ex om man har en byggfirma.Problemet är att jag inte riktigt har kunskap i nåt, bara en liten insyn i affärvärlden.

Stoltz
2010-06-14, 16:36
Ett tips är att läsa en del böcker om att starta eget om det är ditt mål.

Många olika personer rekommenderade att jag skulle läsa senaste upplagan om "Rivstart". Jag kommer inte ihåg författaren nu, men kan kolla när jag kommer hem inatt.
Har precis börjat, men man får lite inblick i hur det fungerar att starta eget och vilket jobb som ligger bakom.

G_lund
2010-06-14, 16:49
Ett tips är att läsa en del böcker om att starta eget om det är ditt mål.

Många olika personer rekommenderade att jag skulle läsa senaste upplagan om "Rivstart". Jag kommer inte ihåg författaren nu, men kan kolla när jag kommer hem inatt.
Har precis börjat, men man får lite inblick i hur det fungerar att starta eget och vilket jobb som ligger bakom.

Är det den här vi pratar om?
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197452432

Stoltz
2010-06-14, 16:52
Är det den här vi pratar om?
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197452432

Det kan det nog vara...! Min boks omslag ser inte ut så, men min är å andra sidan inte den allra senaste upplagan.

Glömde att säga - Det finns många sådana böcker på biblioteken, så gå dit, beställ inte hem några :D

G_lund
2010-06-14, 16:54
Det kan det nog vara...! Min boks omslag ser inte ut så, men min är å andra sidan inte den allra senaste upplagan.

Glömde att säga - Det finns många sådana böcker på biblioteken, så gå dit, beställ inte hem några :D

Har inte en tanke på att köpa den.
Det är inte inkomsterna man blir rik på, det är utgifterna ;)

Stoltz
2010-06-14, 16:57
Det roliga är att det är så fruktansvärt sant. Intrycket jag fick när jag pratade med en del som startat eget var att många av de tidigaste misstagen är att glömma bort alla utgifter när man börjar få inkomst och då börjar vässa för att betala tillbaka lånet man tog.

Blir lite dumt när man inte ser över siffrorna ordentligt med korta mellanrum.

G_lund
2010-06-14, 17:01
Det roliga är att det är så fruktansvärt sant. Intrycket jag fick när jag pratade med en del som startat eget var att många av de tidigaste misstagen är att glömma bort alla utgifter när man börjar få inkomst och då börjar vässa för att betala tillbaka lånet man tog.

Blir lite dumt när man inte ser över siffrorna ordentligt med korta mellanrum.

Tack för boktipset förresten.
Ska knalla ner till biblioteket imorrn och leta :thumbup:

Kanske skulle leta upp mina gamla skolböcker i företagsekonomi också..

von huff
2011-04-10, 16:23
Jag jobbar på ett företag som säljer byggmaterial och maskiner,borrmaskiner,sågar, ja allt.
Jag får bra erbjudanden inköpspriset +5% så det blir ok rabatter på många rpodukter.målning t.ex blir -50% för mig.

Nu har jag funderat på att lägga ut annonser på internet på olika produkter t.ex En borrmaskin som kostar 2000, jag betalar 1200 och säljer den för 1700.
Det borde funka bra, jag behöver ju inte köpa sakerna utan kan göra en lista på olika produkter och pris.Det innebär att mina utgifter blir 0.Det enda problemet är att det på kvittot står att jag har köpt den för billigare pris än jag sålt den för vilket kunderna knappast skulle tycka om men vadfan...Vad tycker ni?Nya oanvända produkter med garanti för låt säga 10-30% billigare än om dom vore köpta direkt från butiken

MAXX
2011-04-10, 16:31
Jag jobbar på ett företag som säljer byggmaterial och maskiner,borrmaskiner,sågar, ja allt.
Jag får bra erbjudanden inköpspriset +5% så det blir ok rabatter på många rpodukter.målning t.ex blir -50% för mig.

Nu har jag funderat på att lägga ut annonser på internet på olika produkter t.ex En borrmaskin som kostar 2000, jag betalar 1200 och säljer den för 1700.
Det borde funka bra, jag behöver ju inte köpa sakerna utan kan göra en lista på olika produkter och pris.Det innebär att mina utgifter blir 0.Det enda problemet är att det på kvittot står att jag har köpt den för billigare pris än jag sålt den för vilket kunderna knappast skulle tycka om men vadfan...Vad tycker ni?Nya oanvända produkter med garanti för låt säga 10-30% billigare än om dom vore köpta direkt från butiken

Konkurrera med företaget du jobbar på alltså? Det blir nog chefen glad för om han får reda på det.

Jockefoten
2011-04-10, 16:42
Jag jobbar på ett företag som säljer byggmaterial och maskiner,borrmaskiner,sågar, ja allt.
Jag får bra erbjudanden inköpspriset +5% så det blir ok rabatter på många rpodukter.målning t.ex blir -50% för mig.

Nu har jag funderat på att lägga ut annonser på internet på olika produkter t.ex En borrmaskin som kostar 2000, jag betalar 1200 och säljer den för 1700.
Det borde funka bra, jag behöver ju inte köpa sakerna utan kan göra en lista på olika produkter och pris.Det innebär att mina utgifter blir 0.Det enda problemet är att det på kvittot står att jag har köpt den för billigare pris än jag sålt den för vilket kunderna knappast skulle tycka om men vadfan...Vad tycker ni?Nya oanvända produkter med garanti för låt säga 10-30% billigare än om dom vore köpta direkt från butiken

När ditt företag får nys om detta kommer du bli kickad direkt och facket kommer inte hjälpa dig. Tror även du kan bli polisanmäld.

von huff
2011-04-10, 17:36
Jo sant.Men om vi vänder lite på steken och jag köper en produkt, får mina rabatter och efter två veckor kommer på att jag inte behöver produkten och säljer den dýrare än än jag köpte den för?Det är ju lite av en tolkningsfråga sånt här.Dessutom skulle det vara en win-win situaion för mig och företaget då risken att min kund skulle köpa samma produkt från min arbtesplats är ganska minimal

C.E.J.
2011-04-10, 18:28
Jo sant.Men om vi vänder lite på steken och jag köper en produkt, får mina rabatter och efter två veckor kommer på att jag inte behöver produkten och säljer den dýrare än än jag köpte den för?Det är ju lite av en tolkningsfråga sånt här.Dessutom skulle det vara en win-win situaion för mig och företaget då risken att min kund skulle köpa samma produkt från min arbtesplats är ganska minimal

Jag gillar din idé Huffz0r! Se till så att det inte är olagligt eller nåt bara.

Granatgiraffen
2011-04-10, 18:32
Jo sant.Men om vi vänder lite på steken och jag köper en produkt, får mina rabatter och efter två veckor kommer på att jag inte behöver produkten och säljer den dýrare än än jag köpte den för?Det är ju lite av en tolkningsfråga sånt här.Dessutom skulle det vara en win-win situaion för mig och företaget då risken att min kund skulle köpa samma produkt från min arbtesplats är ganska minimal

Men vafan. Det är klart att det där inte är okej, det måste du väl förstå?

von huff
2011-04-10, 18:32
Iden är bra!Funkar bäst på såna produkter som har stor skillnad mellan inköps- och försäljningspris.Frågan är bara att hur stor åtgång det finns på "andrahands" verktyg?

von huff
2011-04-10, 18:34
Men vafan. Det är klart att det där inte är okej, det måste du väl förstå?

Men om jag köper en produkt och håller den 2 månader och säljer den sedan.Skruvar fast två skruvar med den under dom två månaderna, är det ok då?

C.E.J.
2011-04-10, 18:35
Lyssna inte på dem Huffster, jag vet att du äter hejters till frukost! :hbang:

Granatgiraffen
2011-04-10, 18:36
Men om jag köper en produkt och håller den 2 månader och säljer den sedan.Skruvar fast två skruvar med den under dom två månaderna, är det ok då?

Tror du ska försöka tänka ut en annan affärsidé.

Trance
2011-04-10, 19:01
Iden är bra!Funkar bäst på såna produkter som har stor skillnad mellan inköps- och försäljningspris.Frågan är bara att hur stor åtgång det finns på "andrahands" verktyg?

Nej, det är en idiotisk idé som du borde få bort ur huvudet. Du kommer inte kunna sälja några större volymer eller ha någon större vinst på varje produkt, så det är småpengar vi pratar om. Dessutom så är världen mindre än man tror och om det märks att du gör så så kommer du självklart få sparken.

Man träffar dessutom människor av och till i yrkeslivet och om 5 år så kanske du vill ha anställning av någon som var medarbetare till dig nu; som enbart minns att du fick sparken för en sådan idiotsak.

von huff
2011-04-10, 19:05
Nej, det är en idiotisk idé som du borde få bort ur huvudet. Du kommer inte kunna sälja några större volymer eller ha någon större vinst på varje produkt, så det är småpengar vi pratar om. Dessutom så är världen mindre än man tror och om det märks att du gör så så kommer du självklart få sparken.

Man träffar dessutom människor av och till i yrkeslivet och om 5 år så kanske du vill ha anställning av någon som var medarbetare till dig nu; som enbart minns att du fick sparken för en sådan idiotsak.

Det är nog sant.=/Brukar sitta ibland och fundera på olika sätt att tjäna pengar ibland får man några snilleblixtar=)


Jag skulle gärna extrajobba men eftersom man även jobbar lördag så blir det svårt att hitta riktiga jobb=(Dessutom vill jag inte betala skatt, betalar nu en jävla skatt på det lilla extrajobb jag har

AngryFinnishGuy
2011-04-10, 21:41
Ofta hjälper det med att man har intresse för något. För med ditt intresse följer kunskap med.

Det är inte bara så att börja sälja t.ex. mopeder från kina. Du skall ha en bra insikt i att handla från asien (garantier, vart man skall söka etc.) Sen så ska du ha någon kunskap i mopeder också. Det ser inte bra ut om någon vill köpa en moped av dig och då du möts av frågor av en ickekunnande köpare så står du där och ser ut som en idiot som inte vet ett skit om varan!

r3mpuh
2011-04-10, 22:48
Sälj pocky till små barn