handdator

Visa fullständig version : Känningar i axel!


Dk1ng
2003-09-22, 20:27
Har efter flera års tränande börjat få lite känningar i vänster axel, ingen extrem smärta men fortfarande "känningar"...
Har därför tagit bort bänk ur repetoaren för tillfället och kör hantelpressar ej djupare än 90 grader. Har även låtit axelpassen vara senaste veckan, min fråga är om jag ska eliminera t.ex. dips med viktbälte eller nån annan övning som är påfrestande för axlar? Om jag ska köra axlar fast med lätta vikter?
Nån som har lite erfarenhet av detta och vill ge lite råd!?!

Om tillståndet försämras tänker jag givetvis uppsöka läkare.

Mvh

Munter
2003-09-22, 20:32
Jag chillade lite med snedbänken och körde inga axelpass på några veckor så gick det bort. Resten flöt på som vanligt, och man får se till att "träna runt" axeln.

Joakim Sporrong
2003-09-22, 20:33
Kör absolut inte någon övning bakom nacken, vare sig det är axelpressar eller latsdrag. De borde förbjudas enligt lag :nono:

Lillgrabben
2003-09-22, 22:56
Jag känner flera lyftare som kört just pressar bakom nacken i 15-20 års tid & ändå inte pajat axlarna.

Det är väl som vid alla andra övningar att bristande utförande & övertro på sin egen förmåga att lyfta "häftiga" vikter kan orsaka dylika fenomen.

Man har sett att många säger "jag kan inte köra böj, bänk, flies etc" . För de allra flesta som säger så beror det nog till största del på teknikbrister ( som kan korrigeras).




MVH

King Grub
2003-09-23, 05:14
Originally posted by Joakim Sporrong
Kör absolut inte någon övning bakom nacken, vare sig det är axelpressar eller latsdrag. De borde förbjudas enligt lag :nono:

Skadar man sig i dessa övningar beror det nog mer på den egna kroppens begränsningar vad gäller flexibilitet och stabilitet, inte på övningen i sig.