handdator

Visa fullständig version : Varför tas vikt i beräkning vid styrketävlingar men inte vid konditionstävlingar?


Exdiaq
2010-02-10, 18:23
Kom och tänka på detta för någon dag sedan när jag skulle anmäla mig till tävlingen "Starkast på gymmet" här på P7. I tävlingsbestämmelserna stod det då att man fick poäng utifrån hur många procent av kroppsvikten man lyfter. Inget konstigt egentligen tycker säkert de flesta eftersom en mindre kille har svårt för att hålla jämn nivå med en större om man enbart skulle gå efter den som lyfter mest.

Men varför är det inte likadant när det gäller konditionsgrenar där mindre killar brukar ha en fördel? Själv tycker jag att det är lite surt då jag verkligen suger på konditionsgrenar men har i alla fall en chans att briljera när det gäller att lyfta mest här på regementet.

dt06mj2
2010-02-10, 18:33
Blir du tyngre kan du troligtvis lyfta mer, men inte nödvändigtvis springa snabbare/långsammare.
Är du lättare kan du troligtvis lyfta mindre, men inte nödvändigtvis springa snabbare/långsammare.

Tror jag.. fast nu kommer jag på att jag inte har några belägg för något av påståendena.

eternallord
2010-02-10, 18:35
Blir du tyngre kan du troligtvis lyfta mer, men inte nödvändigtvis springa snabbare/långsammare.
Är du lättare kan du troligtvis lyfta mindre, men inte nödvändigtvis springa snabbare/långsammare.

Tror jag.. fast nu kommer jag på att jag inte har några belägg för något av påståendena.

Det handlar inte om hur snabbt man springer, utan hur uthållig man är. Ju grövre man är, ju bättre kondiiton behöver man då alla muskler kräver mer syre. Långdistanslöpare ser ofta närpå anorektiska ut av en anledning.

Baan
2010-02-10, 18:37
Kvoten för att tillgodoräkna sig lite mer poäng p.g.a. förkärlek till pizza blir nog svår att få fram. Man gör det enklaste och tar den som är snabbast. Vill du fortfarande basera din kost på pizza men satsa på maraton får du nog kompromissa!

krellik
2010-02-10, 18:48
...För att man kan banta...?;)

Är man inte byggd som en kenyan så blir man nog aldrig världsbäst i maraton men alla kan bli hyfsade på att springa om man fokuserar på att springa... Typ.

Men är man 1.60 lång kan det också vara kul att ha en chans att få tävla i lyftning.. Typ.