handdator

Visa fullständig version : Bra pennor för att rita?


Stoltz
2010-02-10, 18:13
En kompis till mig fyller år, jag ska ge henne bl.a ett ritblock och helst en penna som är väldigt bra att rita/teckna/leka konstnär med för att uppmuntra hennes redan sjuka talang för det.

Jag vet att vi har några mästare här på forumet, en enkel men väldigt bra penna (Kanske t.o.m ett set?) som jag kan köpa till ritblocket? Gärna märke och alla detaljer så att jag kan gå runt och fråga om dem, så jag är helt nollställd på skillnader, etc :)

tack!

stafh
2010-02-10, 18:15
Ett set med grafitpennor med varierande hårdhet, typ 5B-5H eller nåt sånt. Och bra sudd.

Yes
2010-02-10, 18:18
Croqui-pennor med olika stift kan vara rätt trevligt.

sabenada
2010-02-10, 18:25
Det är hårdheten som skiljer olika blyertspennor åt, inte märket. Jag tycker att 2B till 4B är lagom; Pennorna i H-skalan är för hårda. Köp några kolstift och en hållare samt några färgade "kritor" som passar till hållaren också. Gå till en riktig konstnärsbutik och inte till någon bokhandel så att personalen kan hjälpa dig. Tonade papper kan vara en bra idé att köpa separat om du köper färgade pennor/stift/kritor så att hon kan göra högdagrar med vitt.

Stoltz
2010-02-10, 20:04
Tack för tipsen so far! :)

panzerpig
2010-02-10, 20:08
Vad tecknar hon för stil? Är hon bara allmänt duktig på att teckna eller är det typ serieteckning osv? Ålder på henne?
Köp ett block, några blyertspennor tex B, 2B och 4B (om du bara köper en, köp 2B).
Att teckna med tusch är roligt antingen en liten tuschflaska och en mårdhårspensel tex en nr3. Det är svårt att teckna med pensel men blir grymt snyggt när man lär sig.

www.artistica.nu har rätt mycket olika pennor och tusch. En klassisk stålpenna med utbytbara spetsar (som dom flesta serietecknare använder) kostar inte många tior.
En penna, några spetsar och en tuschflaska kan du nog få för en hundring.
Tecknar man tusch är det bra om papperet är så jämnt som möjligt.