handdator

Visa fullständig version : Deffupplägg


bygden
2010-02-10, 17:58
Hade tänkt att för första gången försöka mig på en någorlunda "seriös" deff, och skulle vilja ha svar på lite frågor, samt synpunkter på mitt tänkta upplägg.

Kort info om mig

Nuvarande vikt: 78-80kg (olika från dag till dag/våg till våg :P)
Längd: 183 cm
Ålder: 18


Mitt nuvarande kostupplägg är följande:

Frukost: Havregrynsgröt, macka med ost och skina, 2 kokta ägg

Lunch: Det skolan erbjuder i matsalen. Helger varierar det väldigt mycket. Allt från pasta med köttfärssås till någon kycklinggryta eller dylikt. Alltid en måltid med kött iaf.

Mellanmål 1: En burk tonfisk + morot

Middag 1: Det som erbjuds hemma (samma som lunch mat i stort sett)

Middag 2: Varierar också liksom lunch/middag 1.

Mellanmål 2: Lättkesella (kvarg) med bär (brukar ta halva förpackningen)

Slow pro 1dl med mjölk/vatten, innan sänggående.


Då jag bor hemma hos mina föräldrar så behöver jag väldigt sällan laga mat själv, så mina middagar består av det som mina föräldrar lagar, vilket oftast är en bra proteinrik middag efter mina önskemål. ;)
Middag 2 är förövrigt något som jag ibland hoppar över eller ersätter med ett lättare mellanmål då jag har en träningsfri dag.

Mina mellanmål samt frukosten är någonting som brukar se likadant ut varje dag, annars varierar mina måltider relativt mycket.

Utöver detta dricker jag också mjölk i stora mängder. Gissar på att jag åtminstone dricker 1-2 liter/dag (mellanmjölk that is)



Träningsschema

Dag 1: Bröst/triceps/mage
Dag 2: Rygg/biceps
Dag 3: Vila
Dag 4: Ben/axlar
Dag 5: Vila

och sedan tillbaka på dag 1.

Brukar dock bli lite avvikelser från schemat då jag dricker alkohol på helgerna. Numera är det nästan varje helg, men jag antar att jag får dra lite på dessa dåliga vanor nu inför denna superdeff!
Hursomhelst, förändringarna brukar bestå av att jag stoppar in benpasset dagen efter mitt rygg/biceps pass.

Planer

Köra på samma träningsschema + gå 45-60 min varje morgon i rask takt.
Dra ner på kolhydrater (käka mindre ris/pasta/potatis) och byta ut mellanmjölken mot lättmjölk ;)
Mindre alkohol.


Nu till lite frågor;

Går det att behålla muskelmassa eller till och med bygga muskler under deff (vill minnas att jag läst att det är näsan omöjligt att inte förlora lite under deff)?
Är det någon fördel med en promenad innan frukosten gentemot övriga tider?
Hur ser mitt upplägg annars ut?


Uppskattar alla tips och synpunkter på mitt upplägg!

Tack.

Cloxt
2010-02-11, 14:19
ät cirka 2g proteiner per kg sen morgon promenader före frukost e riktigt effektivt, checka mitt deff schema http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142523
gått ner från 90 till 84.5 på cirka 6 veckor :)

chrilledude
2010-02-11, 14:22
Dag 1: Bröst/triceps/mage
Dag 2: Rygg/biceps

Ser inte bra ut tycker jag, släng in en vilodag emellan där.

Att kröka varje helg på deff är ju verkligen inte bra, när du har alkohol i kroppen bränns inget fett eller hur det var. Men.. lycka till.

Kravmaga
2010-02-11, 17:09
Dag 1: Bröst/triceps/mage
Att kröka varje helg på deff är ju verkligen inte bra, när du har alkohol i kroppen bränns inget fett eller hur det var. Men.. lycka till.

Kanske framförallt inte bra med tanke på den ofta stora mängden kalorier man får i sig. När det dessutom är i flytande form äter man vanligtvis inte mindre heller, och krökar man äter man ofta mer, farlig kombination!

bygden
2010-02-11, 17:28
Japp, får väl skrota alkoholen ett tag som ni säger.

bygden
2010-02-11, 17:34
ät cirka 2g proteiner per kg sen morgon promenader före frukost e riktigt effektivt, checka mitt deff schema http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142523
gått ner från 90 till 84.5 på cirka 6 veckor :)

Låter bra du ;)

Men vad är det som gör morgonpromenader så effektiva i jämförelse med promenader på andra tidpunkter? Och är det värt att inta något precis innan man går på morgonen? EAA/malto/annat?


Har ytterligare en fråga som jag undrar över.

Vad är bäst lågrep/högrep under deff?

Kravmaga
2010-02-11, 20:23
Låter bra du ;)
Men vad är det som gör morgonpromenader så effektiva i jämförelse med promenader på andra tidpunkter? Och är det värt att inta något precis innan man går på morgonen? EAA/malto/annat?

Sök lite bland trådarna, finns massor kring det ämnet. Vissa menar att det finns positiva effekter, andra menar att dessa jämnar ut sig och sett över längre tid spelar mindre roll. Gör det du trivs med och orkar hålla i längden.



Har ytterligare en fråga som jag undrar över.
Vad är bäst lågrep/högrep under deff?

Lågrep helt klart.