handdator

Visa fullständig version : Klisterkött


The Draf
2010-02-10, 08:26
Nu är det horribla klisterköttet här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6575914.ab

Det framställs som något hemskt och farligt. Vad vet vi om det här köttet? Den sätts ihop av små köttbitar och blod till en stor köttbit. Vad är det som är så hemskt med det? Innehåller det nitrit?

OneManArmy
2010-02-10, 08:55
Tycker mest det är vidrigt att kunna ta kött som inte kunnat säljas pga olika anledningar och göra "riktiga" bitar av det.

Blomstrande
2010-02-10, 09:03
Skivad skinka har ju pressats ihop i många år utan att någon har reagerat.

Förr använde man gärna spillbitarna till charkuterier, men idag görs ofta charkuterier av ännu sämre bitar :(

Skönt att man inte äter kött alls... :D

Exhale_
2010-02-10, 09:12
Verkar kunna bli en folkstorm detta. Det från svenskar som knappt har en aning var "vanligt" kött kommer ifrån. Dubbelmoralens Sverige i ett nötskal.

Äta hund? Nej tack. Katt då? Är du tokig.
Se på när en tjur slaktas? USCH, neej.

Äta oxfilé? Ja gärna, jag älskar kött! MUMS!

Scratch89
2010-02-10, 09:58
Verkar kunna bli en folkstorm detta. Det från svenskar som knappt har en aning var "vanligt" kött kommer ifrån. Dubbelmoralens Sverige i ett nötskal.

Äta hund? Nej tack. Katt då? Är du tokig.
Se på när en tjur slaktas? USCH, neej.

Äta oxfilé? Ja gärna, jag älskar kött! MUMS!

c0zJSgHDnpw

xlucasx
2010-02-10, 10:01
Verkar kunna bli en folkstorm detta. Det från svenskar som knappt har en aning var "vanligt" kött kommer ifrån. Dubbelmoralens Sverige i ett nötskal.

Äta hund? Nej tack. Katt då? Är du tokig.
Se på när en tjur slaktas? USCH, neej.

Äta oxfilé? Ja gärna, jag älskar kött! MUMS!

+ 1000000

Svenskar skapar protestgrupper osv mot att det äts hund och katt i andra länder samtidigt som vi vräker i oss till exempel gris med gott samvete. Min åsikt är att om man äter ett annat djur så ska man inte klaga när ett annat slaktas för mat, det är dubbelmoral så att det bara skriker om det. Om djuret är gulligt eller ej borde inte spela någon roll, lidandet är detsamma.

Äter inte kött själv, men att ta till vara på allt på djuret tycker jag inte är mer än rätt när djuret ändå har slaktats. Hade jag ätit kött så hade jag antagligen ätit klisterkött någon gång ibland utan problem av samma anledning som jag hade ätit skivad skinka eller blodpudding.

Eddie Vedder
2010-02-10, 10:42
Äta hund? Nej tack. Katt då? Är du tokig.
Se på när en tjur slaktas? USCH, neej.

Här vill jag dock försvara svenskar en del. Få kultutrer är nog så öppna mot att testa allt möjligt och influeras av annan matkultur som svenskarna. tack och lov har vi ju återigen t.o.m. "gått varvet runt" så även den gamla hederliga husmanskosten är populär och t.o.m. exklusiv.

Visst vägrar de flesta äta hund och många avstår häst. Men det är ju ingenting mot andra kulturer som i stort sett vägrar äta något som inte är enligt religionen/kulturen och knappt skulle släppa in "en utomstående" i sitt eget kök (och nej det är ingen överdrift, köket är för en del en "zon" man helt enkelt aldrig överstiger om man är av annan kultur/religion).

Men jag är helt med på resonemanget om slakt/konsumtion. Att man inte vill veta av att djuren dödas och kanske t.o.m. behandlas illa men utan problem kunna ta en fläskkottlett i ett svart paket i köttdisken och äta med god aptit anser även jag vara lite hyckleri.:)

Tycker mest det är vidrigt att kunna ta kött som inte kunnat säljas pga olika anledningar och göra "riktiga" bitar av det.

Har du aldrig ätit korv, kebab, köttbullar, blodpudding, sylta eller någon annan blandprodukt?

För egen del är jag positiv till alla former av innovationer som kan tänkas minska svinn. Så om det här innebär att mindre kött kastas bort och priset och smaken är bra kan jag definitivt tänka mig att köpa det.

WHITEFOLKS
2010-02-10, 10:49
Mat gjord på "överblivna" delar innebär väl inte automatiskt dålig näring heller. Det är väl ganska sällan det som kommer från djuren som är problemet när det kommer till korv osv utan snarare konserveringsmedel, potatismjöl osv.

Ungrim
2010-02-10, 10:50
Äh,, det är ju bara äta och njuta,

Håller med Carl Jan Granqvist: ”Kan kanske komma något bra ur detta”'

Det är väll bra om det räcker att slakta 2 kor istället för 3 kor och ändå få ut lika mycket ätbart "kött" från det.

Poxeman
2010-02-10, 12:55
Jag är positiv! Det borde finnas en "studenthylla" med enbart klistrat kött som andra är "för fina" för att köpa. Ser inte alls problemet, tvärtom, det blir ju mindre spill!

martikainen
2010-02-10, 13:07
Riktigt underbart hittepå! Så mycket småbitar som slipper bli korv och pölsa (iof tycker jag om det också) Och om det kan få ner priset så är det ju ännu bättre!

3eo
2010-02-10, 13:07
Det är väl inte den moraliska synpunkten bara som folk blir upprörda över här. Det är ju att kött idag som säljs lite billigare som "grytbitar" etc kan "klistras" ihop och sen säljas dyrare i form av filé. Detta gör ju inget om nu inte konsistens, smak etc blir annorlunda.

dt06mj2
2010-02-10, 13:19
+ 1000000

Svenskar skapar protestgrupper osv mot att det äts hund och katt i andra länder samtidigt som vi vräker i oss till exempel gris med gott samvete.

Kan du nämna några större sånna grupper? =)

Det känns som du gör en höna av en fjäder..

OneManArmy
2010-02-10, 13:25
Har du aldrig ätit korv, kebab, köttbullar, blodpudding, sylta eller någon annan blandprodukt?


Mja mjooo, Det har du rätt i faktiskt.
Men med korv osv så vet man ju att det är blandprodukter.
Det jag inte vill se är att man inte längre kan veta om en bit oxfile ÄR en hel bit eller om den är ihoppressad.

Är märkningen tydlig och priset kraftigt reducerat så skulle jag nog kunna tänka mig att äta det

xlucasx
2010-02-10, 13:29
Kan du nämna några större sånna grupper? =)

Det känns som du gör en höna av en fjäder..


Sa jag att det var större sådana grupper? Handlar mer om lika communitys osv där 1000tals hycklare sluter upp för att gnälla på att det äts hund samtidigt som dom äter annat kött själv. Sedan så gråter ju praktiskt taget varenda svensk så fort något nämner "hundar äts i kina" och sätter sig och tröstäter sitt bacon.

Sniggel
2010-02-10, 13:34
Skivad skinka har ju pressats ihop i många år utan att någon har reagerat.

Förr använde man gärna spillbitarna till charkuterier, men idag görs ofta charkuterier av ännu sämre bitar :(

Skönt att man inte äter kött alls... :D

Det vet jag inte om jag håller med dig om. Vet du hur många som inte köper "skinka" av den anledningen?

När det gäller klistrat kött så är det ännu ett sätt att få konsumenten att tro att den köper hela färska bitar kött. Varför skulle man annars klistra ihop det?
Då köper jag hellre mitt kotlettspill för 25 kr kilot och vet vad jag får.

Nu behöver man förstås inte köpa klistrat kött om man inte vill men folk fattar inte alltid vad det är de köper och det känns väldigt omoraliskt att överhuvudtaget försöka lura folk, även om de flesta förstår vad det är de köper.
Får hoppas märkningen blir bra.

Langster
2010-02-10, 13:46
Jag tycker själva idén är lite äcklig faktiskt och jag är inte det minsta kinkig när det gäller mat.

Allt är säkert överdrivet, men om det är så att delarna kan komma från olika slakterier och faktiskt rent av från olika länder och olika datum känns det som att hanteringen kan ifrågasättas. Speciellt med tanke på att detta kommer att anses vara en lågbudgetprodukt, även av tillverkarna - och det spelar ingen roll vilka regler som än bestäms angående detta, det har vi redan sett.

Sen är hela konceptet rätt konstigt, vilka är det som tänker: Jag har inte råd med en riktig biff så jag köper en klistrad istället för grytbitar/köttfärs etc...

stafh
2010-02-10, 14:01
Rör mig inte i ryggen. :D

Dreas
2010-02-10, 14:28
Sa jag att det var större sådana grupper? Handlar mer om lika communitys osv där 1000tals hycklare sluter upp för att gnälla på att det äts hund samtidigt som dom äter annat kött själv. Sedan så gråter ju praktiskt taget varenda svensk så fort något nämner "hundar äts i kina" och sätter sig och tröstäter sitt bacon.Är väl mer sättet som djur behandlas där borta som folk är upprörda för. Ifall du hittar till Existenz så råder jag dig att kolla hur de flår hundar levande osv, orkade kolla i fem sek, var det värsta jag sett tror jag.

OnT: Inga problem med det, fast jag vet inte vad som detta kommer användas på, charkprodukter köper jag extremt sällan.

Anton Fräs
2010-02-10, 14:32
Så länge märkningen är tydlig så folk vet vad de köper ser jag inga problem. Bara bra att det blir mindre svinn + ett billigt köttalternativ till folk som kanske inte har så mycket ca$h.

thenut
2010-02-10, 14:40
Om man förutsätter att det kommer märkas upp ordentligt, samt att priset kommer vara reducerat, så ser jag inga problem med det...

Ett par funderingar dock:

* Kommer köttfärsen bli dyrare eftersom spillbitar kan säljas "klistrade" i stället för malda?

* vad ska det kallas? Om man klistrar ihop 3-4 bitar oxfile, heter det "File - Oxkaraktär" då ungefär som de avskyvärda läskedryckerna som heter "Ciderkaraktär"?

Nitrometan
2010-02-10, 15:14
* vad ska det kallas? Om man klistrar ihop 3-4 bitar oxfile, heter det "File - Oxkaraktär" då ungefär som de avskyvärda läskedryckerna som heter "Ciderkaraktär"?
Oxkött av filékaraktär (80% oxkött) - kanske.

De kanske kommer att blanda olika köttyper och inte märka upp att det innehåller trombin.

Men vi får se hur det går.

Eddie Vedder
2010-02-10, 16:51
Sedan så gråter ju praktiskt taget varenda svensk så fort något nämner "hundar äts i kina" och sätter sig och tröstäter sitt bacon.

Överdriv gärna.;) Nog för att det generellt anses omoraliskt att äta hund i Sverige upplever jag verkligen inte några särskilt starka åsikter i frågan. Då tycker jag det är mer het debatt om köttkonsumtionen som sådan.

Min uppfattning angående hundätandet i andra länder är helt enkelt att många av oss upplever det som helt uteslutet precis som gris är uteslutet för en muslim och koo för en hindu. Även om det då handlar om religion och i vårat fall ett etiskt ställningstagande.

Extrema personer finns alltid men jag tror att de som reagerar SÅ hårt som du nämner är väldigt få (jag har aldrig sett någon gråta över det;)).

Sniggel
2010-02-10, 17:11
Men hundar är ju gulliga :(
O grisar är svin!






;)

Sverker
2010-02-10, 18:16
Tekniskt mycket intressant. Spännande och se vad man kan göra med tekniken.

Upplysning, information och tydlig märkning är viktigt här. Mat väljer vi/jag med känsla.

Jag väntar och ser vad som kommer fram:D

xlucasx
2010-02-11, 07:33
Överdriv gärna.;) Nog för att det generellt anses omoraliskt att äta hund i Sverige upplever jag verkligen inte några särskilt starka åsikter i frågan. Då tycker jag det är mer het debatt om köttkonsumtionen som sådan.

Min uppfattning angående hundätandet i andra länder är helt enkelt att många av oss upplever det som helt uteslutet precis som gris är uteslutet för en muslim och koo för en hindu. Även om det då handlar om religion och i vårat fall ett etiskt ställningstagande.

Extrema personer finns alltid men jag tror att de som reagerar SÅ hårt som du nämner är väldigt få (jag har aldrig sett någon gråta över det;)).

Kan erkänna att jag överdrev ganska rejält för att förtydliga min poäng om hyckleri, kan säga direkt att jag aldrig har sett någon som har börjat gråta över det. Mer realistiskt så har jag däremot varit med om människor som beklagat sig högljutt över att hundar äts i kina, inte hur dom behandlas, för att några minuter senare sätta sig vid matbordet och äta falukorv och stuvade makaroner. :)

Du har helt klart en poäng i det kulturella så att säga, däremot så sträcker jag mig så långt som att jag aldrig skulle få för mig att äta hund själv även om jag åt gris. Skulle däremot inte gnälla på folk som väljer att äta hund eller katt om jag själv åt gris däremot just för att det inte är någon större skillnad, att vi äter gris kan vara lika hemskt i deras ögon. Så innan man startar protestgrupper och muttrar om att dom ska sluta för att det är hemskt kanske man ska rannsaka sig själv först.

Äter förvisso inte kött själv men jag anser inte att man ska köra ned sitt kostval i halsen på någon annan och säga hur mycket hemskare den andres är, särskilt inte om skillnaden mellan sitt eget kostval och "deras" är som smör och margarin. För min del är det som du skrev innan, jag klarar inte av att se hur kött "tillverkas" osv och tycker att det är för brutalt så därför vill jag inte vara en hycklare och bara njuta av slutprodukten och blunda för resten. :thumbup:

Är väl mer sättet som djur behandlas där borta som folk är upprörda för. Ifall du hittar till Existenz så råder jag dig att kolla hur de flår hundar levande osv, orkade kolla i fem sek, var det värsta jag sett tror jag.

Har du sett "ett liv som gris"? Kanske inte fullt lika illa, men visst är det fruktansvärt och det sker ju också i Sverige. Tänker däremot inte länka den här utan dom som har intresse av att se hur grisar i Sverige kan ha det får googla det själva. Kan redan nu varna för starka bilder.


Vart väldigt OT här men ja, äter man korv och blodpudding så borde man inte gnälla äver klisterkött så länge det inte marknadsförs som något annat helt enkelt.

Nelson81
2010-02-11, 07:46
typiskt aftonbladet att komma på ett "chock"namn som klisterkött fast det handlar om ett bindemedel som naturligt förekommer i kött redan.

Anton Fräs
2010-02-11, 08:43
Vem tycker inte att grisar är söta? *cupid*

Helt seriöst, jag ser verkligen inget problem alls i detta. Känns som en riktigt smart idé ur mer eller mindre varenda aspekt jag kan tänka mig, speciellt ekonomiska och klimataspekter.

rooz
2010-02-11, 13:01
Sa jag att det var större sådana grupper? Handlar mer om lika communitys osv där 1000tals hycklare sluter upp för att gnälla på att det äts hund samtidigt som dom äter annat kött själv. Sedan så gråter ju praktiskt taget varenda svensk så fort något nämner "hundar äts i kina" och sätter sig och tröstäter sitt bacon.

1000-tals, vars då?