handdator

Visa fullständig version : kalorierer mm


jkthn
2010-02-10, 00:08
Tja!! har mitt kost upplägg här,men tänkte om man vill gå ner i fettmängd kroppsmäsiigt,hur går man tillväga med maten?
Drar ner på fettet i matlagningen,samt mindre portioner?

här är mitt vardagliga schema!

frukost: gröt på 2dl havregryn,bär,äggvita,ppulver 1dl.
mellanmål: 1 st kessella+ banan
middag:225 gr Kyckling,125 gr pasta,+ fet sås,broccoli halv kvast,paprika
kvällsmat:samma som frukost
innan läggdags: samma som mellanmålet

Hur mö ska man ta bort ?annat matfett+ersätta mjölken till måltiderna(vatten istället)
samt mängden av portionerna? vill inte räkna kcal! he he
jag har aldrig räknat på kalorier!

mvh jonny

vicarious
2010-02-10, 00:25
Inte dra ner på fettet, dra ner på kalorierna. Du måste helt enkelt göra av med MER än du stoppar i dig.

HyunJin
2010-02-10, 00:30
Svårt att säga om du inte beskriver mer om dig själv...

Hur aktiv du är, vad du väger, etc etc...

jkthn
2010-02-10, 00:49
väger 88kg 189 lång,
kör just nu bara 3ggr veckan pga nervskada i nacken,
annars 5 ggr veckan normalt sett,(när de gäller styrkebiten).
Har börjat med promenader varje dag, samt crosstrainer 30-40min om dagen,innebandy 1ggn i veckan med,+ 1 alt 2 ggr spinning också=
Kör nu ben,mage ,underarmar,pga nervskadan som gör att jag icke kan köra resterande.

Tycker de e spännade o se vad som händer med kroppen med nytt kostupplägg!

Vill ju se skillnaden med mindre fett,så man får gå efter gymfettvågen med (något att gå efter)

HyunJin
2010-02-10, 01:02
Tycker själv att det är enklare att räkna kcal...
Vill du inte det så är det bara, att kort och gott äta mindre än vad du gör av med.

Använd spegeln och en (vanlig) våg som referens, men jag skulle nog främst skära ner på kolhydraterna och behålla protein och fettintaget relativt högt...

Tycker spontant du verkar äta rätt lite i förhållande till vad du verkar träna...

Eddie Vedder
2010-02-10, 10:50
Det är absolut inget måste att dra ner på fettet bara för att man vill minska energiintaget. Du kan dra ner mer på kolhydrater om du vill det.

Om du rör dig så mycket och väger nästan 90 pannor känns den kosten överdivet energisnål tycker jag. Sluta larva med bortplockad äggula vid frukost och kvällsmat i alla fall. Skippa mjölk som måltidsdryck och ta en burk makrill i tomatsås om dagen.

Att BÅDE göra stora skillnader i träningsökning och energiminskning är riskabelt tror jag.

jkthn
2010-02-10, 21:55
oki med andra ord,kan jag ta 2 ägg till frukost (kokta)utöver gröten
+ att jag ökar till 300gr kyckling fileer och väldigt lite pasta/ris tex och mer grönsaker.
+lägga till en burk makrillfile till kessellan kanske eller innan man lägger sig?


Kollade lite på js dieten måste vara jobbigt med endast bara proteinshakes och nutella ha ha ha...
De måste ju ta dö på en ?
Å andra sidan,kan man ju se vad kroppen klarar!


mvh jonny

Eddie Vedder
2010-02-10, 21:57
oki med andra ord,kan jag ta 2 ägg till frukost (kokta)utöver gröten
+ att jag ökar till 300gr kyckling fileer och väldigt lite pasta/ris tex och mer grönsaker.
+lägga till en burk makrillfile till kessellan kanske eller innan man lägger sig?


Ja det låter bra. Kommer du ha den aktivitetsnivån tror jag definitivt inte att viktnedgången blir problem trots mer mat. Tvärtom blir det nog bra men dock ingen plåga som jag tror att ditt första inlägg var i riskzonen för att bli.

tsp
2010-02-10, 22:12
oki med andra ord,kan jag ta 2 ägg till frukost (kokta)utöver gröten
+ att jag ökar till 300gr kyckling fileer och väldigt lite pasta/ris tex och mer grönsaker.
+lägga till en burk makrillfile till kessellan kanske eller innan man lägger sig?


Kollade lite på js dieten måste vara jobbigt med endast bara proteinshakes och nutella ha ha ha...
De måste ju ta dö på en ?
Å andra sidan,kan man ju se vad kroppen klarar!


mvh jonny

Nutella? :confused:

Hedztrem
2010-02-10, 22:26
Nutella? Jag äter faktiskt jsdieten nu, har minskat 3kg på 2veckor.. inne på 4:e veckan nu. Har några kompisar som loosat bra med fett och fått behålla musklerna. Är förvånad att jag såg så mycket negativt om jsdieten på detta forum. Tycker det funkar bra... man lär sig uppskatta mat igen, man är aldrig sötsugen, man är mätt. Uppladdningsdagen på 36h med x antal kolhydrater är riktigt nice. Slippa laga mat hela jäkla tiden är skönt!

jkthn
2010-02-10, 22:44
hedztrem:oki,hur äter du exakt? man räknade väl på 90kg/person 255g js och 135 g protein per dag, om jag ite missuppfattat det hela?

dela du upp allt på 5 ggr dagen då eller? samt tar du js o protein innan o efter gymmet?

mvh jonny

Lellan
2010-02-11, 00:41
Nutella? Jag äter faktiskt jsdieten nu, har minskat 3kg på 2veckor.. inne på 4:e veckan nu. Har några kompisar som loosat bra med fett och fått behålla musklerna. Är förvånad att jag såg så mycket negativt om jsdieten på detta forum. Tycker det funkar bra... man lär sig uppskatta mat igen, man är aldrig sötsugen, man är mätt. Uppladdningsdagen på 36h med x antal kolhydrater är riktigt nice. Slippa laga mat hela jäkla tiden är skönt!

Fungerar är väl inget något motsatt sig, men sen vill man kanske må bra i längden och att kroppen ska få fullgod näring också? :) En del kanske även försöker hitta ett förhållningssätt som håller i vardagen, inte bara en begränsad dietperiod.

Vilket blir svårare ju enformigare diet det är. Jag själv lagar bara mat när jag har mitt barn typ, men äter varierat ändå. Finns ju rätt mkt mat här i världen att välja på..

Nutella trodde jag var choklad, nöt sockermix. Att js dieten bestod av rent jordnötssmör, men kan ha fel.

Hedztrem
2010-02-11, 09:14
Jag har då faktiskt aldrig mått så bra, magen är prima för en gång skull, pigg är jag också. Sen tar man ju multivitamin & omega 3 för å kompensera bristerna med denna diet. Är väl rekommenderat att max köra 16veckor. Tror dock inte att jag ska köra så länge. Joo js består av rent jssmör och proteinpulver, nutella måste han skrivit fel. Det ska vara ekologiskt smör och inte med massa socker osv.