handdator

Visa fullständig version : Lite hjälp...


Dk1ng
2003-09-22, 17:53
Tänte snabbt höra mig för om en grejj som bekymrat mig lite...

Det är så att jag har ett rätt pressat schema vilket gör att mina matvanor inte är vad de har varit även om jag jobbar på det...

Idag har jag ätit följande:

Frukost (7.00):
2 dl fiberberikad havregrynsgröt med osötad äppelmos + vassleshake (1dl pulver)

Lunch (12.00):
Fettsnål klubbsandwich med kyckling på mörkt bröd

Mellanmål 15.15:
MRP med lågt GI

Middag 18.00:
Youghurt, branflakes, lite müsli och osötad äppelmos + knäckemacka

19.00 Träning Idag (Bröst+Triceps) efter detta tas snabba kollisar och en protteshake

??????????

Rent allmänt är min fråga hur bedrövlig detta är och om/vad jag ska äta senare på kvällen, för jag antar att runt 1 timme efter mitt gympass och shaken borde jag äta lite långsammare kolhydrater typ pasta..?

Nämnvärt är att jag styrketränar 3-4gng i veckan kör 2-3 hiit-pass och har roddträning (på vatten) 90 min 1, ibland 2 gng i veckan.
Jag har ingen enorm metabolism men har samtidigt inte lagt på mig nämnvärt med massa senaste åren, trodde när jag var yngre att jag borde ha lätt o bli fet eftersom jag var lönnfet i högstadiet men jag verkar snarare ha svårt att öka överhuvudtaget, har tyvärr ingen bf% tillgänglig men jag är inget otränat benrangel, däremot är jag inte så muskulös som jag tycker att jag borde va efter 4års träning på gym..:)
Målet har alltid varit att lägga på mig kvalitativ muskelmassa och hålla en bra allround-form!!

Mvh

King Grub
2003-09-22, 18:30
Så hemskt ser det inte ut. ;) En aning lite mat för att kunna bygga något på kanske, men hälsosamt. Det går nog för lång tid mellan frukosten och den något frugala lunchen, och där kanske du bör fundera på om du inte kan klämma in något. Middagen ser väl inte ut att vara någon höjdare direkt, men det beror ju på hur mycket du äter. Proteinfattig ser den ut att vara, i alla fall. Och det stämmer att du bör äta något rejält en timme efter shaken på kvällen: potatis, ris, pasta, gröt med kött, fågel, fisk, skaldjur eller någon äggrätt.

Vill du bygga muskelmassa får du nog se till att utöka ditt matintag en hel del.

nubi
2003-09-22, 18:37
Jag skulle gissa på att du äter för lite mat med tanke på att du tränar såpass mycket. Har du räknat ut vad du har för daglig kaloriförbrukning?. Räkna sedan hur mycket energi du får i dig under en dag. För att bygga upp muskler effektivt så måste man äta mer än vad man gör av med.

Kolla även hur energi-% fördelningen ser ut. Den bör enligt Fredrik Paulun ligga på 20E% fett, 20E% protein,och 60E% kolhydrat.

(postar detta i väntan på King Grubs eminenta standardsvar ;) )

vad är det där MRP du käkar till mellanmål? Själv är favvomellanmålet makrillfilé på fullkornsbröd

nubi
2003-09-22, 18:38
Ojdå, King Grub behöver man tydligen aldrig vänta på:cheers:

Dk1ng
2003-09-22, 20:02
Originally posted by King Grub
Så hemskt ser det inte ut. ;) En aning lite mat för att kunna bygga något på kanske, men hälsosamt. Det går nog för lång tid mellan frukosten och den något frugala lunchen, och där kanske du bör fundera på om du inte kan klämma in något. Middagen ser väl inte ut att vara någon höjdare direkt, men det beror ju på hur mycket du äter. Proteinfattig ser den ut att vara, i alla fall. Och det stämmer att du bör äta något rejält en timme efter shaken på kvällen: potatis, ris, pasta, gröt med kött, fågel, fisk, skaldjur eller någon äggrätt.

Vill du bygga muskelmassa får du nog se till att utöka ditt matintag en hel del.

Jo, jag vet... jämfört med hur ofta och mycket man åt innan man började plugga så känns det som om man är på svältföda just nu!! När man jobbade hade man ju fikaraster att slänga i sig mat på..:)
Håller med dig på att frukost--->lunch är det stora problemet, skulle ju säkert hinna sätta i mig en MRP till, men det känns ju inte helt kul o leva på pulver... Problemet är att jag oftast är hemifrån 0800 - 1800 och min budget sträcker sig inte riktigt till att handla en massa restaurang mat hela tiden.
Ska försöka börja ta med mig hemmagjorda luncher för kebaber och majoriteten av restaurangmaten känns ju inte som det bästa för kroppen...
Middagen var en tillfällighet idag, brukar oftast äta råris eller pasta tillsammans med kött, fisk eller kyckling!

Nubi: MRP - Meal Replacement, måltidsersättare