handdator

Visa fullständig version : Alternativ konditionsträning (rodd?)


shadowfire
2010-02-09, 23:50
Jag behöver träna upp konditionen inför sommarens amatörlöptävlingar.
Nackdelen är att min brutna tå inte tillåter speciellt mkt promenader och ffa inte löpträning och HIIT i den bemärkelsen. Inte heller cykling, då jag tenderar att böja tån även där.

Jag kan dock köra skiten ur mig i t.ex. roddmaskinen. Det måste väl gå alldeles utmärkt att köra intervaller/HIIT i roddmaskin och bygga upp kondisen den vägen? Är det något som gör att just löpning eller cykling är fördelaktigt för att bygga kondition t.ex.? Eller skulle jag potentiellt kunna förbättra mina löparresultat genom att köra konditionsträning i rodden i 3 mån och därefter övergå till löpning?

Jag har inga problem med att nå vo2max i roddmaskinen iaf :D

tsp
2010-02-10, 00:09
Nej då, ro på bara. Det enda är väl att man jobbar mycket med armarna som har ganska små glykogendepåer och därför tar slut lite snabbare än vid löpning. Var nån känd hockeyspelare ja läste om, Mats Sundin eller Hans eller vad fan hockeyspelare nu heter, som inte kunde löpa pga knäna och bara tränade rodd. Han lär ju haft rätt skaplig kondis.

Numse
2010-02-10, 00:10
Kör på, lär gå utmärkt. Och nu vet jag vart jag hittar dig när jag behöver hjälp med mark-tekniken :D

Manta
2010-02-10, 06:58
Klart det går, men dina ben kommer förmodligen att dö innan du ens blir anfådd när du börjar springa igen.

Poxeman
2010-02-10, 07:59
Att träna kondis (hjärta, lungor) kommer gå utmärkt på roddmaskinen. Det svåra är att överföra träningen till löpning sen. Det kommer vara väldigt viktigt för dig att dra igång lugnt så att du inte skadar leder och senor.

z_bumbi
2010-02-10, 08:01
Du kommer att träna den centrala konditionen dvs hjärta/lungor, löpkonditionen kommer du däremot att tappa och då handlar det om anpassningen av de muskler som är involverade i en viss typ av aktivitet. Det senare går som tur är ganska så snabbt att träna upp och med tanke på skadan så har du ju en ganska lång period av uppbyggnad innan du börjar springa lopp så just nu är det viktiga att träna och förbättra den centrala konditionen.

Sen skulle jag inte rekommendera att bara köra intervall/HIIT utan kör distanspass för att träna aerobt.

Pjotor
2010-02-10, 09:05
Prova om du kan cykla med hälarna (istället för tårna) på pedalerna. Det känns mysko i början, men underlättar övergången till löpning när det blir dags.

L-Sami
2010-02-10, 09:12
Vattenträning, springa i en bassäng med flytkuddar. Är det möjligt?

shadowfire
2010-02-10, 20:36
Jäkligt bra inlägg gubbar, mkt tack.
Vattenträning har jag funderat på, men för tåns del så tror jag det är sämre rent krasst om jag inte kan tejpa foten riktigt duktigt för vatten/väta också. Annars möter nog tån mer "motstånd" i vattnet än vad den kanske gör vältejpad i en sko tror jag.

Jag förstår att jag kommer ändå få jobba sedan med själva löptekniken och den träningen igen, men det vore skönt om "grundkonditionen" vad gäller syreupptagning etc går att öka på redan nu. Rodd that is, ska se om jag kan få till lite cykling också och trappmaskin borde fungera om jag enbart "trampar" framför mig och inte skjuter bak fötterna något.

Byggartumme för bra svar. :thumbup: