handdator

Visa fullständig version : Tillskottsfråga nybörjare


Baz
2010-02-09, 22:17
Hej!
jag är 19 år, tränat i ungefär 1 år nu.
Har gått upp från 60 till 68 sen jag började träna för 1 år sen, är 173 lång.

Ska jag införskaffa mig något tillskott för att öka min muskelbyggning, eller ska jag som jag gjort hittills, äta mycket och träna som vanligt.

Frågan är alltså, om jag börjar ta något tillskott, bidrar detta till att jag ökar mer muskelmässigt, eller är det bättre att bara fortsätta gymma på samma sätt?

// Sebastian

kjell33
2010-02-09, 22:19
Kreatin och ngn proteindrink per dag till att börja med.

Baz
2010-02-09, 22:20
då är min nästa fråga, vad ska jag köpa för proteindrinkar? :P

Gör det verkligen skillnad i träningen med massa pulver?

Pepz
2010-02-09, 22:22
då är min nästa fråga, vad ska jag köpa för proteindrinkar? :P

Gör det verkligen skillnad i träningen med massa pulver?

ett billigt vassleprotein förslagsvis kolozzeums (klicka högst upp på denna sida)


Nej inte mycket mer skillnad än protein från mat

Baz
2010-02-09, 22:26
Jag tror nämligen problemet med mig är att jag faktiskt äter för lite, även fast jag ökar i vikt (vilket säkerligen beror på allt onyttigt jag äter)

Men en vanlig dag ser ut följande:

Måndag:
Frukost: 2 mackor + ost (mjölk)
Lunch: brukar vara någon husmanskost och alltid sallad till. (mjölk dricks)
Mellanmål: 2-3 mackor + ost (mjölk, te, cola zero)
Kvällsmat: 2-4 mackor + ost, ägg (mjölk)

Tränar 4 gånger i veckan med ett 2-split schema om det hjälper ytterligare.

Pepz
2010-02-09, 22:27
ökar du i kroppsvikt så äter du inte för lite.

lägger du på proteinpulver ytterligare så kommer du bara att gå upp snabbare i vikt

Baz
2010-02-09, 22:28
Men kan man gå upp på fel sätt, exempelvis om jag äter pizza 2-3 gånger i veckan samt chips, cola, godis osv istället för att trycka i mig bra och stabil mat?

Pepz
2010-02-09, 22:30
Men kan man gå upp på fel sätt, exempelvis om jag äter pizza 2-3 gånger i veckan samt chips, cola, godis osv istället för att trycka i mig bra och stabil mat?

garanterat.

chips cola och godis innehåller inget som bygger muskler.
Mat gör det!

Baz
2010-02-09, 22:31
Så överlag är ditt råd?

kjell33
2010-02-09, 22:33
Fortsätt som vanligt. Bara du kan ju avgöra huruvida din viktökning är en följd av mer muskler el fett.

Baz
2010-02-09, 22:39
En annan fråga. Om vi säger att jag jobbar mellan 09-18 så känner jag mig ofta trött och orkar inte prestera maximalt på gymmet.

Ska man ta någon drink för att maximera prestationen på gymmet eller är det bara att fortsätta som vanligt och kämpa på helt enkelt?

Adam123
2010-02-09, 22:44
Lånar tråden då jag är i samma sits som TS, Baz.

Vassle? Kasein? och så vidare..
Vad är skillnaden på de olika sorters protein som går att köpa?
och när vi ändå håller på; Vad är det för skillnad på gainer och protein?

Best wishes
/A

kjell33
2010-02-09, 22:50
Använd sökfunktionen på "vassle" och "kasein"

dream_theater_
2010-02-09, 22:56
garanterat.

chips cola och godis innehåller inget som bygger muskler.
Mat gör det!

Men får man i sig den mängd protein man behöver dagligen (säg 2xkv), så spelar det väl ingen roll vilken slags energi det är som gör att du kommer över ditt dagsbehov?

ThisIsTheOne
2010-02-10, 08:53
Men får man i sig den mängd protein man behöver dagligen (säg 2xkv), så spelar det väl ingen roll vilken slags energi det är som gör att du kommer över ditt dagsbehov?

Riktigt så enkelt är det ju inte. Om ens dagliga föda alltid består av chips och godis efter det att 2xKVprotein är uppfyllt blir resultatet inte särskilt bra.

dream_theater_
2010-02-10, 15:07
Riktigt så enkelt är det ju inte. Om ens dagliga föda alltid består av chips och godis efter det att 2xKVprotein är uppfyllt blir resultatet inte särskilt bra.

Men vi behöver väl inte dra det till sin yttersta spets. Tänk om man har ätit bra och varierad mat upp till 2500 kcal, men behöver upp till 3000 för att öka i vikt. Skulle det då vara förödande om jag stoppade i mig 500 kcal polly?

ThisIsTheOne
2010-02-10, 15:31
Men vi behöver väl inte dra det till sin yttersta spets. Tänk om man har ätit bra och varierad mat upp till 2500 kcal, men behöver upp till 3000 för att öka i vikt. Skulle det då vara förödande om jag stoppade i mig 500 kcal polly?

Nej, om man ätit bra och varierad mat upp till 2500 kcal spelar det förstås ingen roll om man käkar 500 kcal Polly nån gång. Jag tror att jag feltolkade ditt förra inlägg.

Pepz
2010-02-10, 22:43
Men får man i sig den mängd protein man behöver dagligen (säg 2xkv), så spelar det väl ingen roll vilken slags energi det är som gör att du kommer över ditt dagsbehov?

jo
200g proteinpulver och 500g strösocker ger inte samma resultat som samma kaloriinnehåll från mat

Men vi behöver väl inte dra det till sin yttersta spets. Tänk om man har ätit bra och varierad mat upp till 2500 kcal, men behöver upp till 3000 för att öka i vikt. Skulle det då vara förödande om jag stoppade i mig 500 kcal polly?

nej det funkar.
men TS käkade ju en massa skit ofta och har inte en bra varierad kost i grunden, speciellt om TS går upp i vikt trots endast ett lagat mål mat om dagen

Men kan man gå upp på fel sätt, exempelvis om jag äter pizza 2-3 gånger i veckan samt chips, cola, godis osv istället för att trycka i mig bra och stabil mat?

Rockhard
2010-02-10, 22:52
Men får man i sig den mängd protein man behöver dagligen (säg 2xkv), så spelar det väl ingen roll vilken slags energi det är som gör att du kommer över ditt dagsbehov?


Coca cola och wienebröd dieten? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=639796#post639796