handdator

Visa fullständig version : Höftböjaren vid magträning


Alexsss
2010-02-09, 20:19
Hej!

Jag har ett problem vid magträning. Har tränat hela kroppen ca 2 år seriöst nu, och har alltid haft lite problem vid träning av magmuskulaturen. När jag tränar magen så har jag lite problem med kontakten. Jag vet hur det ska kännas när magmuskulaturen får bra kontakt, ibland lyckas jag med det, men ofta blir det att mina höftböjare (?) inte klarar av mer, trots att magen hade klarat av lite mer stimulans. Jag har prövat många olika övningar, och jag har varierat antalet repetitioner ganska mycket. Har också försökt att verkligen "cruncha" magen vid varje repetition, vid cable crunches, brutalbänk, crunches med vikt, crunches i maskin etc. Det hjälper delvis, men jag känner att jag måste köra ganska låg vikt och sikta på kanske 20 repetitioner per set. Jag vill kunna köra högre vikter med lägre repetitioner, men det slutar nästan alltid med att mina höfter dör istället för magen. Förstår inte hur så många av mina kompisar kan få så bra kontakt i magen nästan hur dom än gör?
Med höftböjaren (om det är så det heter) menar jag alltså det som är precis ovanför låren på framsidan, där byxlinjen går liksom.

Någon som har något bra tips eller erfarenheter? Är det någon muskulatur som är för svag, eller är det något som jag borde stretcha för att lösa problemet?

Tack på förhand!

Illustrerade mannen
2010-02-09, 20:25
Har nu en hyfsad mage, men har tidigare haft liknande problem. Har tränat kamsport sedan 1978 så det har blivit en del situps - som även involverat höftböjarna...
Nu kör jag dragonflags och situps hängande upp-och ner i en ryggsträckmaskin (Rockysitups?) + viktade strikta crunches, ibland på pilatesboll.
Du har säker en hyfsad mage, kanske lite späck ivägen bara? Det är nog få som absolut inte kan bygga mage, även om de flesta av oss gör "fel".

emi23j
2010-02-09, 20:51
Aktivera inte höftböjarern när du tränar mage.

Se till att det är höften är maximalt böjd när du tränar så du inte kan "hjälpa" till med den. Toe touches är en bra övning för att detta (imo). Du ligger alltså på ryggen med benen rakt pekande mot taket, och försöker från denna ställning ta i tårna med fingrarna.

Och ja, det är magmusklerna som är för svaga. Höftböjaren är beroende av en stark mage för att bli stark.

Salus
2010-02-09, 21:00
Intressant läsning för de som vill lära sig något nytt, och inte bara tugga de gamla gym-skrönorna ett varv till *hehe*

http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_evolution_of_ab_training;jsessionid=765B370C74 D41F60A951CB48714982B1-he.hydra

Sheogorath
2010-02-09, 21:42
Aktivera inte höftböjarern när du tränar mage.

Se till att det är höften är maximalt böjd när du tränar så du inte kan "hjälpa" till med den. Toe touches är en bra övning för att detta (imo). Du ligger alltså på ryggen med benen rakt pekande mot taket, och försöker från denna ställning ta i tårna med fingrarna.

Och ja, det är magmusklerna som är för svaga. Höftböjaren är beroende av en stark mage för att bli stark.

Har du data (exempelvis EMG-studier) som visar att magen aktiveras mer (inte "relativt sett mer" utan mer) om man väljer övningsutförande där höftböjarna befinner sig i ogynnsamma lägen för kraftutveckling? Den studien som kommit upp vid åtminstone två tillfällen här på Kollo visar nämligen om jag inte minns fel att "vanliga" situps, alltså sådana med höftböjare inkopplade och rörelsebana enda upp i sittade (d.v.s. inte PT-crunches där bara skulderbladen lyfter från golvet med fötterna i vädret eller andra varianter), ger högst EMG-aktivitet i m. Rectus abdominis. Någon får hoppa in och tillrättavisa mig om jag minns fel.