handdator

Visa fullständig version : Tips på småkäk till skolan?


Danieel
2010-02-09, 16:46
Tjena.
I skolan så har vi nämligen vänligt långt till lunch och sedan går till rätt sent.
Tänkte höra om ni har några förslag på vad man kan käka som mellanmål?
Har inte tillgång till kylskåp och förvara något.
Samt är inte sugen på och köpa något varje dag i skolan utan tänkte något man kunde ta hemifrån.:)
Tips?

hyenan
2010-02-09, 17:04
beef jerky är nog perfekt om du vill ha nått som inte behöver kyla, kanske lite dyrt dock

Moonmaart
2010-02-09, 17:13
Mackor, ägg, eller proteindrink. Eller så slår du ihop hela kalaset och får ett riktigt monstermellanmål!

Brickhead
2010-02-09, 17:37
själv brukar jag ha bananer med mig :D

men det brukar ofta finnas ett cafe som man kan handla lite tilltugg väl? där är jag stamkund iaf

L Johnsson
2010-02-09, 17:45
Tjena.
I skolan så har vi nämligen vänligt långt till lunch och sedan går till rätt sent.
Tänkte höra om ni har några förslag på vad man kan käka som mellanmål?
Har inte tillgång till kylskåp och förvara något.
Samt är inte sugen på och köpa något varje dag i skolan utan tänkte något man kunde ta hemifrån.:)
Tips?
Jävligt bra fråga, funderat på att ställa den samma. Ska följa denna tråden med spänning:thumbup:

Danieel
2010-02-09, 17:55
Mackor, ägg, eller proteindrink. Eller så slår du ihop hela kalaset och får ett riktigt monstermellanmål!

Lite svårt då det inte finns någonstans och kyla.
Mackor och sådant är väl inte rekomenderat och låta det stå i ett skåp?
själv brukar jag ha bananer med mig :D

men det brukar ofta finnas ett cafe som man kan handla lite tilltugg väl? där är jag stamkund iaf
Har jag totalt glömt bort , får ta med lite bananer och sånt till skolan=)
Jodå finns ett cafe men svindyrt. Man får leva snålt som student.*gah!*

Jävligt bra fråga, funderat på att ställa den samma. Ska följa denna tråden med spänning:thumbup:

Då är vi två!*flex*

Scratch89
2010-02-09, 18:07
Mackor funkar utmärkt om du har någon slags matlåda eller plast att ha runt. Annars kan du ju alltid försöka äta mer till lunch.

Brickhead
2010-02-09, 18:54
jag tror faktiskt att jag startade en liknande tråd för ett tag sen, ska försöka att hitta den!

Anton Fräs
2010-02-09, 20:48
Kokta ägg eller ett par rejäla mackor är riktiga höjdare. Eller ät större frukost/lunch osv. om det skulle fungera för dig.

Crocker
2010-02-09, 20:50
Små jordnötspåsar brukar jag jämt ha med mig, enkelt gott och billigt.

way
2010-02-09, 21:28
Små jordnötspåsar brukar jag jämt ha med mig, enkelt gott och billigt.

Dålig proteinkvalité. *grr27*

Crocker
2010-02-09, 22:08
Dålig proteinkvalité. *grr27*
Lol, en liten påse 2-3ggr/vecka har nog inte supertaskig effekt på musklerna. ;)

sz0
2010-02-09, 23:45
Så kan man resonera om allt, men om man inte försöker göra det bästa av alla situationer blir det snart många måltider och träningspass som är dåliga och det tillsammans har effekt.

Jag tycker såna där måltidsersättare som som tanter brukar äta för att banta är bra, det kan vara ganska dyrk om man köper dom en o en men å andra sidan är det ganska väl sammansatta näringsmässigt och lätt att ha i väskan.

Niklas W
2010-02-10, 09:50
Tonfiskburkar och en gaffel.
Nötter
Proteinbars
Mackor med mycket skinka och ost.

L Johnsson
2010-02-10, 09:57
beef jerky är nog perfekt om du vill ha nått som inte behöver kyla, kanske lite dyrt dock

Så kan man resonera om allt, men om man inte försöker göra det bästa av alla situationer blir det snart många måltider och träningspass som är dåliga och det tillsammans har effekt.

Jag tycker såna där måltidsersättare som som tanter brukar äta för att banta är bra, det kan vara ganska dyrk om man köper dom en o en men å andra sidan är det ganska väl sammansatta näringsmässigt och lätt att ha i väskan.

Är ju bra grejer, men för mig med väldigt lite inkomster blir det nog tyvärr lite väl dyrt i längden iom att man nästan varje dag behöver lite extra kommer ju kostnaderna snabbt skena iväg för min knappa budget:Virro

WHITEFOLKS
2010-02-10, 10:01
Varför måste du äta något öht?

Det finns ju inte direkt något måste i att göra det.

mikaelj
2010-02-10, 10:06
Varför måste du äta något öht?

Det finns ju inte direkt något måste i att göra det.

+1, men säg det inte högt...

TS, man måste inte äta mellanmål. Om man inte råkar vara hungrig. Du skulle också, som det påpekas, kunna äta mer till lunch. Eftersom du går i skolan kan du antagligen få i dig en rätt duktig energimängd.

tsp
2010-02-10, 10:15
Det var då jävlars vad folk ska hålla på och äta hela tiden!! :D

L Johnsson
2010-02-10, 10:16
Varför måste du äta något öht?

Det finns ju inte direkt något måste i att göra det.

Något måste är det ju inte tal om för min del, däremot känner jag mig förbannat hungrig framåt 4-halv 5 tiden när man käkat lunch halv 12 och jobbat hårt några timmar. Då kan det både var gott och välbehövligt med något litet att äta. Förstår faktiskt inte alls var i du fick "måstet"? Något måste är det inte, däremot känns det som det behövs...

WHITEFOLKS
2010-02-10, 10:18
Jag skulle gissa att det är mer grundat på vana än något annat dock.

Det gör det ju inte fel att äta då givetvis men jag tror du skulle klara dig ganska bra om du bara gav dig någon vecka att justera om.

tsp
2010-02-10, 10:19
Det är väl inte opti, men en banan eller två samt några jordnötter till är jävligt gott. Köp en storpack nötter och ta med dig lagom mängd i en liten urtvättad kesoburk till skolan så blir det ganska billigt.

Tunroth
2010-02-10, 16:32
Hmm, vet inte om jag tänker rätt nu, men de flesta som svarar är vuxna, och går inte i skolan - samt har slutat växa.
Vi tonåringar behöver näringen och blir automatiskt hungriga, och får man något i magen orkar man oftast ge liiiite extra energi åt tex det hopplösa mattetalet, eller att lyssna på historialäraren utan att sova.
Så inte är det konstigt att vi elever vill ha något att äta, f.ö.r..a.t.t..o.r.k.a..m.e.d...

Är alla dagar sånna här?
Annars så kan man ha med;
frukt i alla former,
riskakor,
bars,
proteinpulver,
"wasa knäcke", - du vet dem dubbla m fyllning
mackor, - tex baugett
knäckebröd (och så snor du smörpaket i matsalen ;))
nötter/torkadfrukt
babyostar - (dem små röda m. plast - håller i rumstemp i 1 vecka)
smältost i tub kan ligga i skåpet - ha med någon typ av macka (knäcke, smörgås, riskaka ex)
gainomax


Det var vad jag kom på nu.... riktigt bra att du tog upp denna tråd, för nu kommer jag ju själv på vad jag kan ta med mig nu när jag börjar skolan efter lovet :)

Tunroth
2010-02-10, 16:43
Glömde även, det finns ju sånnadära cornflakes/musli/nötbars
Dem kostar ju inte så jätte mycke heller & säljs oftast i 6-8 pack :)

olika bars (http://images.google.se/images?hl=sv&source=hp&q=kellogs%20bars&rlz=1R2GZAZ_svSE364&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi)

mikaelj
2010-02-10, 16:44
Glömde även, det finns ju sånnadära cornflakes/musli/nötbars
Dem kostar ju inte så jätte mycke heller & säljs oftast i 6-8 pack :)

Om problemet är koncentration/"hunger" tror jag att problemet snarare blir värre av att äta såna...

TehSaxo
2010-02-10, 16:47
Låt killen äta och håll er till ämnet istället för att fråga varför han måste äta. :P

Prova att blanda kesella med funlight hemma och ta med och ställa i skåpet eller ngt, vet inte hur det smakar när det inte är kallt, men kan ju inte vara äckligt. :P

Tunroth
2010-02-10, 16:51
Om problemet är koncentration/"hunger" tror jag att problemet snarare blir värre av att äta såna...

tror jag inte om personen nu får i sig något "ordentligt" inom 1-2 h.

Eddie Vedder
2010-02-10, 16:53
Prova att blanda kesella med funlight hemma och ta med och ställa i skåpet eller ngt, vet inte hur det smakar när det inte är kallt, men kan ju inte vara äckligt. :P

Ja det lät ju hygieniskt.

mikaelj
2010-02-10, 16:54
tror jag inte om personen nu får i sig något "ordentligt" inom 1-2 h.

Jovisst, om du roas av att äta varannan timme för att motverka blodsockerfall... men det känns bara spontant som fel tillvägagångssätt.

Turbonisse
2010-02-11, 16:18
För universitetsstuderande blir det ofta långa perioder utan mat. Jag brukar få med mig någon smörgås eller köpa mig en gainomax alt en drick-yoggi. Fördelen med gainomax etc är att den inte fordrar kylförvaring. Men allt som ofta blir det godis, bullar etc

tsp
2010-02-11, 16:28
Ja det lät ju hygieniskt.

Finns ju iofs små kylväskor (typ 20x20x20cm) som man kan lägga en isklamp i samt det man vill äta kallt, som yoghurt, kvarg eller liknande.

Eddie Vedder
2010-02-11, 18:07
Finns ju iofs små kylväskor (typ 20x20x20cm) som man kan lägga en isklamp i samt det man vill äta kallt, som yoghurt, kvarg eller liknande.

Ja det vet jag. Men någon sådan nämnde ju inte TehSaxo. Bara att den skulle stå färdigblandad i skåpet.

Och om man ändå har tänkt dra med en kylväska till skolan blir ju de flesta tipsen i tråden ganska onödiga för problemet med avsaknaden av kylskåp försvinner ju då och vips kan man ta med vadsomhelst i princip.;)

Tobbeh
2010-02-11, 18:10
protein drink, tonfisk, makrill i tomatsås smakar lite bättre än tonfisken =D

ett par glas mjölk och någon frukt funkar också utmärkt