handdator

Visa fullständig version : Rolig/skum annons på Blocket


mangs
2010-02-09, 16:36
I min jakt på bil snubblade jag över en annons på en BMW 118d -09. Priset var satt så löjligt lågt som 130tkr så jag mailade annonsören och frågade om priset stämde (230tkr låter mer rimligt) för denna bil då den enligt honom gått endast 2000mil. Igår fick jag så svaret från honom. Han hade dels översatt det till svenska via Google translate men det såg ut så här innan översättningen:

--------------------
Hello,

I am very glad to see you interested! I hope that you understand English because I don`t speak swedish very well even if I worked for 2 years in Stockholm.
The car is still for sale and it is in perfect condition, the bodywork is immaculate, no scratches, dents or hidden defects as well as the interior in excellent condition, never involved in any kind of accidents, non-smoking . The car has 20.000Km .
I've worked under contract as a XXXXXX, in Stockholm. I bought the car there from a private seller. At the end of the 2 years contract, I decided to return to (British city),United Kingdom the place where I live with my family.
I've brought the car here in (British city) when I moved down. I decided that is better to sell it because I do not use it anymore the steering wheel is on left side and is very difficult for me to drive it in U.K and it is too bad to keep such a car and not to use it. Also the price to register a second-hand car in United Kingdom is to high.
The car is still registered in Sweden under my name. It have all the necessary documents(signed by me) for selling , including service book.

I realize that is a cheap price for such a car, but my special situation forces me do things that I wouldn’t do in normal circumstances. The price I am looking for my car is 130.000 SEK (fix price) . If you want I can email you more pictures with the vehicle.

Thank you!

Mr.XXXXXXXXXX

-----------------


Min mamma lärde mig att när någonting låter för bra för att vara sant, då är det oftast det. Det faktum att texten ovan innehåller en hel del fel får mig att tro att personen i fråga ej är från England. Synd på en annars fin bil...

dream_theater_
2010-02-09, 16:38
Haha ja det där... En engelsman var det då inte!

hahavaffan
2010-02-09, 16:38
Friskt vågat, hälften vunnet! Köp den osedd, I say.

häftig
2010-02-09, 16:41
Samtidigt har jag lärt mig att man ska köpa grejer från folk som inte verkar riktigt 100. Då får man det billigast, men du lär behöva gå igenom bilen och titta så allt verkligen stämmer, det finns trots allt folk som försöker blåsa en också.

Nitrometan
2010-02-09, 16:41
Köp den.

http://i47.tinypic.com/14y35nc.jpg

Baan
2010-02-09, 16:41
Om den är stulen eller kass på något sätt kan du ju alltid vaska den.

Ajin
2010-02-09, 16:48
Bara för att han bor I England betyder det ju inte att han är brittisk själv .. Har själv bott i London i snart 6 månader och har ju sett fler asiater/indier än britter.

rooz
2010-02-09, 16:54
KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP, WHAT THE FUUUUUUUUUK ARE U WAITING FORE*mini

Eller..vänta nu..Är det ngt lurt med denna annons kanske*jorgen*

bubbe
2010-02-09, 17:19
Vad kan vara galet med bilen som inte går att upptäcka innan affären avslutas?

Trasiga saker borde väl en diagnos på motormännen hitta.
Lån på bilen borde gå att se via transportstyrelsen?
Stulen, märkningar också via transportstyrelsen eller polisen kanske?

Baan
2010-02-09, 17:20
Vad kan vara galet med bilen som inte går att upptäcka innan affären avslutas?

Trasiga saker borde väl en diagnos på motormännen hitta.
Lån på bilen borde gå att se via transportstyrelsen?
Stulen, märkningar också via transportstyrelsen eller polisen kanske?

Om det är en -09:a finns det inte mycket som kan vara galet. Stulen bil bara.

rQx
2010-02-09, 17:32
Mangs, såg en sådan här tråd på ett annat forum som såg ut ungeför likadant. För billigt och behövde pengar snabbt. Killen prutade ner sig själv etc..

Det handlade också dör om en BMW och från blocket

wepp
2010-02-09, 17:38
Har mailat en annan bil den där killen haft, det var den 325xi -07 om jag minns rätt för 95.000kr, texten såg exakt likadan ut fast om jag minns rätt hade han lagt till att han hade jobbat som arkitekt i sthlm.

Jorpa
2010-02-09, 18:06
Varför skulle de vara något dåligt?

Du kommer väl antagligen träffa killen, se bilen, kolla upp om den är stulen, innan du köper den?

Han kanske bara behöver sälja den snabbt?

Fearstrike
2010-02-09, 18:24
Men lol gubbar det är en ren blåsning. Han kommer be honom sätta över pengarna så han kan skicka hit bilen eller något i den stilen. Det kommer förr eller senare.

KalleBalik
2010-02-09, 18:27
Varför skulle de vara något dåligt?

Du kommer väl antagligen träffa killen, se bilen, kolla upp om den är stulen, innan du köper den?

Han kanske bara behöver sälja den snabbt?

:laugh:

Nitrometan
2010-02-09, 18:27
Men lol gubbar det är en ren blåsning. Han kommer be honom sätta över pengarna så han kan skicka hit bilen eller något i den stilen. Det kommer förr eller senare.

Eller så ber han honom att betala transporten. Det är ju ganska lite begärt för en så billig bil.

Sen kommer aldrig nån bil.

KlopFer
2010-02-09, 18:29
Cash up front

David Brent
2010-02-09, 19:02
Ta en flygtur till Storbritannien och be att få se på bilen! :)

TheGovernator
2010-02-09, 19:33
Ta en flygtur till Storbritannien och be att få se på bilen! :)

Ja, maila honom och säg att du bokat in dig på ett flyg till Storbritannien och fråga var ni kan träffas.

Rolv
2010-02-09, 19:55
VARNING!! Jag mejlade på en 3-serie touring, som jag tyckte var för tok för billigt. Fick princip samma svar. Staden i England var Newcastle som han skulle flytta till.

rooz
2010-02-09, 19:56
VARNING!! Jag mejlade på en 3-serie touring, som jag tyckte var för tok för billigt. Fick princip samma svar. Staden i England var Newcastle som han skulle flytta till.

Jag tror vi konstaterat att det är en bluff nu*uppdate*

snej
2010-02-09, 19:57
Kom igen vafan. Internet år 2010. Nuf said.

von huff
2010-02-09, 20:06
Sällan man hittar nåt billigt utan fel eller andra skumma saker.Första samtalet verkar ok, bilen har förståss inga fel osv.Man bestämmer träff och ser genast några rostfläckar och andra småfel som ägaren "glömt" att nämna.

De som säljer billigt gör det antingen pga av ekonomiska problem eller så är det någon form av lurendrejjeri.Såklart hittar man bilar som är billiga i förhållande till motsvarande bilar men det är ganska sällsynt.De som har ett någorlunda billigt pris är ofta idioter som vägrar pruta, har aldrig förstått mig på sånt folk.Man skall alltid ha ett pris man kan pruta ifrån

Pirko
2010-02-09, 20:39
Kom igen nu, slå till.

Drfg
2010-02-09, 20:49
De som har ett någorlunda billigt pris är ofta idioter som vägrar pruta, har aldrig förstått mig på sånt folk.Man skall alltid ha ett pris man kan pruta ifrån

Har aldrig förstått mig på sånt, står det att den kostar en viss summa är det väl det man vill ha för den, varför göra det krångligare än det är.

gnagaren
2010-02-09, 20:59
Har aldrig förstått mig på sånt, står det att den kostar en viss summa är det väl det man vill ha för den, varför göra det krångligare än det är.



För att det är lite det som är tjusningen med att handla saker second hand. Säljaren vill tjäna så mycket som möjligt och köparen vill förlora så lite som möjligt, logiskt tycker jag. En sak jag har lärt mig är att man kan fan pruta på de mesta dyra sakerna. Har en polare som skulle köpa en soffa på bolagret, hade kostat 12000:- men var nedsatt till 7000:-. Polaren sa till säljaren att han skulle ta den på en gång om han fick den för 5000:-, och det funkade.
När man ska köpa bil ska man alltid pruta, finns så mycket skit man kan dra ner priset några tusenlappar för om man tittar på bilen. En annan sak jag lärt mig av en bekant är att man ska betala kontant när man t.ex ska handla en bil för. Har säljaren sagt 20000:- och du kommer dit och viftar med 15000:- kontant kommer han 8/10 sälja den.

Drfg
2010-02-09, 21:03
För att det är lite det som är tjusningen med att handla saker second hand. Säljaren vill tjäna så mycket som möjligt och köparen vill förlora så lite som möjligt, logiskt tycker jag. En sak jag har lärt mig är att man kan fan pruta på de mesta dyra sakerna. Har en polare som skulle köpa en soffa på bolagret, hade kostat 12000:- men var nedsatt till 7000:-. Polaren sa till säljaren att han skulle ta den på en gång om han fick den för 5000:-, och det funkade.
När man ska köpa bil ska man alltid pruta, finns så mycket skit man kan dra ner priset några tusenlappar för om man tittar på bilen. En annan sak jag lärt mig av en bekant är att man ska betala kontant när man t.ex ska handla en bil för. Har säljaren sagt 20000:- och du kommer dit och viftar med 15000:- kontant kommer han 8/10 sälja den.

Tycker bara det verkar drygt och slöseri med min tid och energi att stå och gnabba med någon idiot om vilket pris det ska vara, men det är kanske bara jag :)

bubbe
2010-02-09, 22:33
För att det är lite det som är tjusningen med att handla saker second hand. Säljaren vill tjäna så mycket som möjligt och köparen vill förlora så lite som möjligt, logiskt tycker jag. En sak jag har lärt mig är att man kan fan pruta på de mesta dyra sakerna. Har en polare som skulle köpa en soffa på bolagret, hade kostat 12000:- men var nedsatt till 7000:-. Polaren sa till säljaren att han skulle ta den på en gång om han fick den för 5000:-, och det funkade.
När man ska köpa bil ska man alltid pruta, finns så mycket skit man kan dra ner priset några tusenlappar för om man tittar på bilen. En annan sak jag lärt mig av en bekant är att man ska betala kontant när man t.ex ska handla en bil för. Har säljaren sagt 20000:- och du kommer dit och viftar med 15000:- kontant kommer han 8/10 sälja den.

Hmm, vifta med sedlar är inget som triggar mig.....

edit, vad som triggar mig är ett bra pris utan krusiduller. Då blir det affär, ska det påpekas och tjafsprutas så väntar jag hellre till nästa köpare.

SpyOps
2010-02-09, 23:01
Haha....det lär knappast finnas någon bil.

Det som är synd med det hela är väl att man än en gång får erkänna att mamma alltid har rätt.... :)

mangs
2010-02-09, 23:04
tack för alla svar. Jag har ringt killen nu och han verkar ok, dock hade han bara kontantkort och ingen hemtelefon. Tydligen hade han nu bilen i Storbritanien och jag var mer än välkommen att åka över och titta på den men just nu var han ute och reste. Skulle komma inom Sverige igen nästa vecka. Han sade att jag kunde försäkra mig om att få köpa bilen genom att sätta in en handpenning/pant på bilen nu direkt. Eftersom kille var rätt trevlig och kändes reko satte jag in 13.000kr på hans konto. Jag menar man måpste chansa någon gång i livet. Ha, nästa vecka när vi gjort upp hela affären kommer jag ha en billig 118d, Schysst!

SpyOps
2010-02-09, 23:08
tack för alla svar. Jag har ringt killen nu och han verkar ok, dock hade han bara kontantkort och ingen hemtelefon. Tydligen hade han nu bilen i Storbritanien och jag var mer än välkommen att åka över och titta på den men just nu var han ute och reste. Skulle komma inom Sverige igen nästa vecka. Han sade att jag kunde försäkra mig om att få köpa bilen genom att sätta in en handpenning/pant på bilen nu direkt. Eftersom kille var rätt trevlig och kändes reko satte jag in 13.000kr på hans konto. Jag menar man måpste chansa någon gång i livet. Ha, nästa vecka när vi gjort upp hela affären kommer jag ha en billig 118d, Schysst!

Är du på riktigt? Jag skulle hellre satsat 13k på lotter istället. Men det är ju bara jag...:Virro

PiNG.
2010-02-09, 23:11
:)

mangs
2010-02-09, 23:12
Vadå, jag har ju hans nummer och adress. Killen hade familj i Newcastle så jag tror knappast han kan blåsa mig.

Nelson81
2010-02-09, 23:23
Eller så ber han honom att betala transporten. Det är ju ganska lite begärt för en så billig bil.

Sen kommer aldrig nån bil.

aa precis, tjejen mailade på en engelsk bulldog, visade sig att dom var i England. Killens farbror hade dött så han var tvungen att bli av med dom snabbt(han hade 3st). Han var beredd på att ge bort dom gratis tom bara man betalade frakten på 3500kr. Anledningen att han annonserade i Sverige och inte England var för att hans fru var härifrån och han hade hört bra saker om svenska hundägare.

Snabb googling på hans mejl gav exakt samma historia fast Hholland istället för Sverige lål.


så vi satte in pengarna på hans konto....


hon har även för skojskull mejlat på två små apor från någon som bodde utomlands och det var ungefär samma historia där, verkar vara många skojare som annonserar på blocket.

Ajin
2010-02-09, 23:40
Vadå, jag har ju hans nummer och adress. Killen hade familj i Newcastle så jag tror knappast han kan blåsa mig.

Ja för det säger ju en hel del!? Herregud, det finns folk som har en postbox som bokförd adress och som springer runt med flera nummer, jag känner folk som inte har betalat en enda pbot / kronofogsskulder på flera år.

Nelson81
2010-02-10, 00:05
Ja för det säger ju en hel del!? Herregud, det finns folk som har en postbox som bokförd adress och som springer runt med flera nummer, jag känner folk som inte har betalat en enda pbot / kronofogsskulder på flera år.haha omg

Brooklyn
2010-02-10, 00:12
haha, säg hejdå till dina 13k

gnagaren
2010-02-10, 00:16
Men ffs det Mangs, alla som läst på kolo i iaf 1år måste ju veta att han aldrig är seriös...



Edit: Har du missat den här tråden måste du kolla :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114078

Kwon
2010-02-10, 01:06
Vadå, jag har ju hans nummer och adress. Killen hade familj i Newcastle så jag tror knappast han kan blåsa mig.

Bor han i NUT kan ju vår Snafu kolla upp han om hans adress är riktig. ;)

John M
2010-02-10, 01:14
Alltså säg att du skojar för fan, inte gav du han 13 papp? Typiskt nigeriabrev (eller variant av den)

Avesta
2010-02-10, 01:59
Sluta förvirra stackars folk Mangs.:smash:


Han betalade bara 6000 sa han i telefon till mig.

chidde
2010-02-10, 02:08
grattis till ett bra köp mangs!
pic or it didn't happen :D

kan tillägga att bilar rent generellt är rätt billiga i UK jämfört med Sverige, det är inte helt omöjligt att hitta något som kostar 2/3 priset som man måste ge för samma bil i sverige, nu vet jag ju i förväg hur långt mangs ironi och humor kan sträcka sig men det betyder inte att ett sånt kap är omöjligt

jag kollade lite på min "drömbil", en nissan figaro
en på blocket hade en och ville ha 130.000 kr för den, medans samma bil går att få tag i runt £3000-4000 i UK

Nitrometan
2010-02-10, 07:31
Sluta förvirra stackars folk Mangs.:smash:


Han betalade bara 6000 sa han i telefon till mig.

Mangs ska alltid skoja till det. :thumbup:

von huff
2010-02-10, 08:48
Har aldrig förstått mig på sånt, står det att den kostar en viss summa är det väl det man vill ha för den, varför göra det krångligare än det är.

Det är mest psykologi.Säg att man säljer en bil för 120 000.Priset du har satt på bilen är lite i överkant.Köparen kommer och tittar på bilen och verkar intresserad.Du har två möjligheter då.Antingen får du bilen sålt för 120 eller så kan du sänka till 115 t.ex i värsta fall.Köparn känner sig nöjd och tycker att han har gjort ett riktigt kap.

mangs
2010-02-10, 09:05
Ja, jag skojade, ok. Klart att jag inte satt in pengar. Däremot mailade jag faktiskt på annonsen och fick svaret ovan, Precis som säger kom han från Newcastle och jobbade som arkitekt. Frågan är vad som händer om man mailar tillbaka. :) Annonsen är nu puts väck från Blocket.

PiNG.
2010-02-10, 09:54
Annonsen är nu puts väck från Blocket.

Det var kanske någon som satte in pengar, nu ska han göra ny annons :D

frankie81
2010-02-10, 13:26
Jag mejlade på en Volvo V50 T5 AWD och detta är svaret jag fick:)



Hej,

Jag är mycket glad att se er intresserade! Jag hoppas att ni förstår engelska, eftersom jag inget att tala svenska mycket bra även om jag arbetat i
2 år i Stockholm.
Bilen är fortfarande till salu och det är i perfekt skick, är karosseriet obefläckade, inga repor, bucklor eller dolda fel, liksom interiören i utmärkt
skick, aldrig deltar i någon form av olyckor, rökfria. Bilen har 40.000Km.
Jag har arbetat på kontrakt som arkitekt i Stockholm. Jag köpte bilen dit från en privat säljare. I slutet av de 2 åren kontraktet, bestämde jag mig
för att återvända till Newcastle, Storbritannien den plats där jag bor med min familj.
ag har fört bilen här i Newcastle när jag flyttade ner. Jag bestämde mig för att det är bättre att sälja den eftersom jag inte använder det längre ratten är
på vänster sida och är mycket svårt för mig att köra den i Storbritannien och det är synd att hålla en sådan bil och inte använda det. Också priset för att
registrera en begagnad bil i Storbritannien är för hög.
Bilen är fortfarande registrerad i Sverige under mitt namn. Det har alla nödvändiga dokument (undertecknat av mig) för försäljning, inklusive
service bok.
Jag inser att det är ett billigt pris för en sådan bil, men min speciella situation tvingar mig att göra saker som jag inte skulle göra under normala
omständigheter. Priset Jag letar efter min bil är 90.000 SEK (fix pris). Om du vill kan jag skicka dig fler bilder med fordonet.

Tack!
Karin Maria


Hello,

I am very glad to see you interested! I hope that you understand English because I don`t speak swedish very well even if I worked for 2 years in
Stockholm.
The car is still for sale and it is in perfect condition, the bodywork is immaculate, no scratches, dents or hidden defects as well as the interior
in excellent condition, never involved in any kind of accidents, non-smoking . The car has 40.000Km .
I've worked under contract as a architect, in Stockholm. I bought the car there from a private seller. At the end of the 2 years contract, I decided
to return to Newcastle,United Kingdom the place where I live with my family.
I've brought the car here in Newcastle when I moved down. I decided that is better to sell it because I do not use it anymore the steering wheel is
on left side and is very difficult for me to drive it in U.K and it is too bad to keep such a car and not to use it. Also the price to register a second-hand
car in United Kingdom is to high.
The car is still registered in Sweden under my name. It have all the necessary documents(signed by me) for selling , including service book.

I realize that is a cheap price for such a car, but my special situation forces me do things that I wouldn’t do in normal circumstances. The price I am
looking for my car is 90.000 SEK (fix price) . If you want I can email you more pictures with the vehicle.

Thank you!
Karin Maria

Nitrometan
2010-02-10, 15:55
Köp den frankie!

NikoLei
2010-02-11, 08:53
Har en polare som mailade på en BMW 120i, fick samma "standard" svar som redan postats i tråden, dock när han följde upp med "visat intresse" blev detta andra svaret på hur en affär skulle gå till:


Hi,

The car was bought from Sweden and it's still registred in Sweden, but now is located in York,United Kingdom and i will ship it from here.
Here is how I suggest for our situation.
A escrow company since they will give you the chance to inspect the car before I receive the payment for it.
I will try my best to explain to you step by step how this will work
since i had used this company in the past successfully.
First you have to send me your shipping information (your name and address).
After I receive your shipping info, I will go to a escrow company(third party agency) branch and leave the car onto your name and with your shipping address as the intended receiver. This company Royal Mail ( www.royal-mail.co.cc )
The escrow service will check the car also the legal papers to see that everything is OK with it.
You will receive a notification from escrow service as a confirmation that the car is in their custody and the car has been carefully inspected.
Also you will receive a invoice regarding the payment and delivery terms.
After that, you will have to send the payment to escrow service .
The escrow service will verify the Transfer, and if everything is in order, they will deliver the car to your door step.
After you will receive the car and you will be completely satisfied with it, you will instruct escrow service with your decision.
If by any reason, you will not be satisfied with the product, you will return the car to escrow service with no expense.
I will support all the taxes and feeds, you will have a 10 days perioud to inspect the car and if you are not satisfied in it you will be fully refunded within 24 hours.
Any damaged or returned unit will be either replaced or refunded.
If you agree with my idea please provide me your full name and address for shipping, so I can initiate the transaction through escrow service.
After that they will contact you with transaction details, invoice, payment instructions and more information about escrow service protection.
I am waiting your reply as soon as possible.

Thank you

Så slå till gott folk, vilken affärstrygghet han erbjuder :D

Chicauruguaya
2010-02-18, 11:23
well my swedish its not that good, Im gonna tell you what happened to me..
i saw in "blocket" a bmw 320i 2002, for 42.000 and i sent him a email i got this answer:

Hej,

Tack för att du är intresserad av min bil. Jag inte talar svenska bra
så jag hoppas att du förstår engelska.
Bilen är fortfarande till salu och det är i perfekt skick, är
karosseriet obefläckade, inga repor, bucklor eller dolda fel samt
interiör
i utmärkt skick, aldrig deltar i någon form av olyckor, rökfria.
Jag har arbetat som arkitekt i Stockholm för 1 år och sedan jag köpte
bilen. Förra året jag avslutat mitt kontrakt i Stockholm och jag var
tvungen att
återvända till Leeds, Storbritannien där jag bor med min familly och
jag har fört bilen här med mig i Leeds.
Nu har jag beslutat att sälja den eftersom jag inte kan använda det
längre här eftersom ratten är på vänster sida och är mycket svårt för
mig att köra den i Storbritannien
Bilen är fortfarande registrerad i Sverige under mitt namn. Det har
alla nödvändiga dokument (undertecknat av mig) för försäljning,
inklusive service bok.
Jag inser att det är ett billigt pris för en sådan bil, men min
speciella situation tvingar mig att göra saker som jag inte skulle göra
under normala omständigheter. Priset jag letar efter min bil är 41.000
kronor (fix pris). Om du vill kan jag skicka dig fler bilder med
fordonet.

Tack!

Hello,

Thank you for being interested in my car. I don't speak swedish well so
I hope that you understand english.
The car is still for sale and it is in perfect condition, the bodywork
is immaculate, no scratches, dents or hidden defects as well as the
interior
in excellent condition, never involved in any kind of accidents,
non-smoking .
I've worked as a architect, in Stockholm for 1 year and then I bought
the car. Last year I've finished my contract in Stockholm and I had to
return to Leeds ,United Kingdom where I live with my familly and I've
brought the car here with me in Leeds.
Now I decided to sell it because I cannot use it anymore here since the
steering wheel is on left side and is very difficult for me to drive it
in U.K.
The car is still registered in Sweden under my name. It have all the
necessary documents(signed by me) for selling , including service book.
I realize that is a cheap price for such a car, but my special
situation forces me do things that I wouldn’t do in normal
circumstances. The price I am
looking for my car is 41,000 SEK (fix price) . If you want I can email
you more pictures with the vehicle.

Thank you!



I believed of course.. so i sent hima email back.. i got this answer:

Hej,

Bilen reg nummer är: TUJ 212. Som jag skrev mitt tidigare mail bilen är i Sverige just nu. Jag accepterar att betala allt för att ta bilen tillbaka till Sverige.
Bilen är registrerad i Sverige. Det är i utmärkt skick, förvaras garage, inga olyckor, inga repor, inga bucklor, finns inget behov av ytterligare reparationer och jag har alla nödvändiga handlingar inklusive service boken att göra sale.Här har du lite information om bilen:

Bensin, Färg: Grå Metallic, Servicebok ifylld: Ja, ABS, 6 airbags, larm, antispinn, Automatisk växellåda, fjärr centrallås, armstöd, farthållare, ESP, Dimljus, GPS, Stolsvärme, Startspärr, Läderratt, sänkt chassi, Färddator, Parking Sensor, Servo, Elhissar, takräcken, stoppning: läder, Elstolar, Sportstolar, radio med CD, Elektrisk taklucka, avtagbar dragkrok, Luftkonditionering, hjul monterade: Uppvärmd speglar , Elspeglar, Träinteriör, Xenonlampor
ABS-bromsar, ESP, antispinn, Servostyrning, Regnsensor, Aluminiumfälgar, hjul vinter friktion, Outside temperaturgivare, Startspärr, Dimljus, tjuvlarm, sidoskydd, airbag förare, airbag passagerare fram.

Förra veckan en person som såg annonsen på blocket och berättade att han är mycket intresserad av att köpa min bil så jag åkte till Sverige (söndag) för att göra transaktionen. Jag for till Stockholm två dagar efter att vi diskuterat eftersom jag litade på hans ord, men när jag kom jag ringde honom och han inte svarade mig i 2 hela dagar. Slutligen, den tredje dagen (tisdag) han svarade och sa att han inte kunde skaffa fram pengarna för att betala mig.
Det handlar inte om pengar för att få bilen där, men jag förlorade 4 arbetsdagar på vägen för ingenting. Jag är en seriös person och jag förväntar mig samma sak från en köpare, inte som min sista köpare som satte mig på vägarna för ingenting. Jag blev mycket besviken.
Jag vill se till att du verkligen tänker köpa min bil eftersom den denna gång jag kommer till Sverige bara om jag är säker på att jag arbetar med en seriös köpare med kontanta pengar.
Du kan se bilderna nedan. Om du är intresserad av bilen jag skickar dig mitt telefonnummer.
Låt mig veta vad ert beslut!

Med vänliga hälsningar



Then i sent another email.. and i got:

Hi ,

The is a kredit less than 5000 kr wich of course will be paid by me in the moment when the ownership contract will be made.
If you agree please let me know your full name and address for the delivery and I
will inform you with all the details as soon as I have arranged the
shipment.
As I said,I am sure you will love the car and there won`t be any problems
with the sale. I look forward to your reply

Regards


AND IN THE LAST I ANSWER THIS:

ummm, too bad that u are just trying to steal us...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=165809&action=new

you have done this to more people before alot of times, how smart uh?

We are a family with a small baby, and i felt sorry for you when u told me that u came all the way to sweden for nothing..
now i find out its all bullshits and u are trying to steal from families and people who works like a monkey to have what they want for the family..
i feel sorry for you.. i really hope someday someone does that to you so u know how it feels to be stolen..Have a nice life


SO BE CAREFULL!*gah!**gah!**gah!*

mangs
2010-02-23, 10:45
Har en polare som mailade på en BMW 120i, fick samma "standard" svar som redan postats i tråden, dock när han följde upp med "visat intresse" blev detta andra svaret på hur en affär skulle gå till:


Hi,

The car was bought from Sweden and it's still registred in Sweden, but now is located in York,United Kingdom and i will ship it from here.
Here is how I suggest for our situation.
A escrow company since they will give you the chance to inspect the car before I receive the payment for it.
I will try my best to explain to you step by step how this will work
since i had used this company in the past successfully.
First you have to send me your shipping information (your name and address).
After I receive your shipping info, I will go to a escrow company(third party agency) branch and leave the car onto your name and with your shipping address as the intended receiver. This company Royal Mail ( www.royal-mail.co.cc )
The escrow service will check the car also the legal papers to see that everything is OK with it.
You will receive a notification from escrow service as a confirmation that the car is in their custody and the car has been carefully inspected.
Also you will receive a invoice regarding the payment and delivery terms.
After that, you will have to send the payment to escrow service .
The escrow service will verify the Transfer, and if everything is in order, they will deliver the car to your door step.
After you will receive the car and you will be completely satisfied with it, you will instruct escrow service with your decision.
If by any reason, you will not be satisfied with the product, you will return the car to escrow service with no expense.
I will support all the taxes and feeds, you will have a 10 days perioud to inspect the car and if you are not satisfied in it you will be fully refunded within 24 hours.
Any damaged or returned unit will be either replaced or refunded.
If you agree with my idea please provide me your full name and address for shipping, so I can initiate the transaction through escrow service.
After that they will contact you with transaction details, invoice, payment instructions and more information about escrow service protection.
I am waiting your reply as soon as possible.

Thank you

Så slå till gott folk, vilken affärstrygghet han erbjuder :D


Ha ha, idag kommer min bil. Hoppas den är fin. :)

Jäkligt schysst att erbjuda så bra service trots det redan låga priset. Men han är ju arkitekt och skiter i pengarna. Bra för mig. he he

Nitrometan
2010-02-23, 10:48
Gött. Lycka till med nya bilen.

mangs
2010-02-23, 10:55
Ja, det känns helrätt så här långt. Tydligen skall den komma runt 14.00-snåret.

-GP-
2010-02-23, 11:17
Gött. Lycka till med nya bilen.

+1

Kul att man fortfarande kan lita på folk.

kalle_banan
2010-02-23, 12:16
Jag trodde att vi levde i en oärlig värld, så det är skönt att se att det finns bra människor som vill göra andra gott fortfarande. Lycka till med bilen, posta gärna en bild när den har levererats!

mangs
2010-02-23, 12:21
Nu har de ringt från firman och leveransen är tydligen i Sverige och på väg hem till mig. Tydligen kommer den levererad på en lastpall. Hade det inte varit för att jag vet att han är en hederlig arkitekt från Newcastle som mer eller mindre vill skänka mig en bil så hade jag anat ugglor men så inte nu. Jag kommer lägga upp en bild på skönheten när jag får den levererad.

Snafu
2010-02-23, 12:41
York ligger en timme bort. Just in case ni vill att jag inspekterar liksom.

Kwon
2010-02-23, 13:21
Jäkligt bra att vi har en inside-man i UK om saker skulle behövas kollas upp! :D

Nitrometan
2010-02-23, 13:25
Ja, det känns helrätt så här långt. Tydligen skall den komma runt 14.00-snåret.

Oi. Mindre än en timme kvar nu.

Spänningen är olidlig.

kalle_banan
2010-02-23, 14:01
Its on, hur ser den ut?!
pixz or it didnt happen!!one!

Doctor Snuggles
2010-02-23, 14:07
Känns lite som http://www.zug.com/pranks/powerbook/
Har sett ett flertal liknande annonser (och t.o.m. svarat på en) där personen ifråga alltid försvinner när man börjar syna den i sömmarna. Undrar varför?

Snafu
2010-02-23, 14:08
Min flickväns pappa blev nästan scammad av något liknande, men i det här fallet skulle någon köpa hans bil (Golf GTI). Han fick pengarna på kontot och skulle väl i stort sett bara släppa iväg bilen med släpfirman som kommer och hämtar bilen. Dock visade det sig att pengarna bouncade kontot, trots att pengarna syntes på kontot. Något med betalningssättet, check typ, som gjorde att det såg ut att det fanns pengar på kontot. Det här är väl iofs rätt annorlunda typ.

mangs
2010-02-23, 16:01
http://farm3.static.flickr.com/2471/3899950213_098409b950.jpg


Jag börjar undra om jag fått någon form av felleverans men budfirman sade att det var rätt. jag får ringa upp killen ifråga ikväll och höra om läget. Typiskt nog svarar han inte när jag ringer honom nu dagtid men han är väl upptagen med att rita byggnader eller något.

von huff
2010-02-23, 16:14
Aj fan...Typiskt fraktföretagen att göra misstag*slap*

mangs
2010-02-23, 16:53
Ja, jag har pratat med killen nu och han är lika oförstående som jag. Jag kan garantera att det är någon på fraktföretaget som gjort något fuffens. Typiskt när man för en gång skull gör en riktigt säker och vad jag trodde riskfri affär.

Scar
2010-02-23, 17:28
Men lol gubbar det är en ren blåsning. Han kommer be honom sätta över pengarna så han kan skicka hit bilen eller något i den stilen. Det kommer förr eller senare.

Kanske men man måste ju vara ganska dum om man köper en bil innan man har kollat på den med egna ögon, särskilt om den är begagnad?

Baan
2010-02-23, 17:32
Ja, jag har pratat med killen nu och han är lika oförstående som jag. Jag kan garantera att det är någon på fraktföretaget som gjort något fuffens. Typiskt när man för en gång skull gör en riktigt säker och vad jag trodde riskfri affär.

Det var ju ändå schysst takpannor (?) du fick.

kalle_banan
2010-02-23, 17:42
Det var ju ändå schysst takpannor (?) du fick.

Jaaa, häng inte läpp, du har ju fina takpannor, det kanske är läge att byta ut ett par av dom gamla på kåken nu? *flex*

von huff
2010-02-23, 17:46
Bor du på andra sidan?Har inte sett så grönt gräs på hela vintern=/

Wille005
2010-02-23, 17:55
Vilket jävla nerköp.

Herr Oberst
2010-02-23, 19:10
http://farm3.static.flickr.com/2471/3899950213_098409b950.jpg


Jag börjar undra om jag fått någon form av felleverans men budfirman sade att det var rätt. jag får ringa upp killen ifråga ikväll och höra om läget. Typiskt nog svarar han inte när jag ringer honom nu dagtid men han är väl upptagen med att rita byggnader eller något.

Du får 30 papp för dom takpannorna.
Du får pengarna efter leverans, men bara om du står för frakten. Är du sugen så ger jag dig min adress via PM

Wille005
2010-02-23, 19:57
Gillar även vädret hos dig, dessutom ser du ut att ha ett extra parti bredvid nere till höger i bild.

kalle_banan
2010-02-23, 21:12
Gillar även vädret hos dig, dessutom ser du ut att ha ett extra parti bredvid nere till höger i bild.

Varrå? Troru han juger elle? :banned

Baan
2010-02-23, 21:46
Varrå? Troru han juger elle? :banned

Han är ingen jugare!

Nitrometan
2010-02-24, 09:01
Varrå? Troru han juger elle? :banned

Han är ingen jugare!

Precis. Mangs juger intä!

Har mangs någonsin lurats? :laugh:

mangs
2010-02-24, 14:26
Jag börjar undra om jag blivit blåst för telefonabbonemanget till killen är numera avslutat vilket gör att jag inte längre kan få tag i honom. Kanske skal be Snafu göra ett hembesök.

Herr Oberst, du har PM ang pannorna. Shysst av dig att vara villig att erbjuda 30 papp för dem.

Doctor Snuggles
2010-02-24, 16:32
Du får 30 papp för dom takpannorna.
Du får pengarna efter leverans, men bara om du står för frakten. Är du sugen så ger jag dig min adress via PM

30 papp, är di gjorda av guld eller?

Nitrometan
2010-02-24, 16:56
Jag börjar undra om jag blivit blåst för telefonabbonemanget till killen är numera avslutat vilket gör att jag inte längre kan få tag i honom. Kanske skal be Snafu göra ett hembesök.
Asch. Säkert ett misstag. Han kanske råkade ge dig fel nummer eller nappade på ett erbjudande om nytt och billigt abbonemang när han var och handlade.

Bilen kommer snart.

Baan
2010-02-24, 17:01
30 papp, är di gjorda av guld eller?

Ligger faktiskt på något sånt materialmässigt för ett "standardtak". Hus kostar :/

_slipknot1_
2010-02-24, 17:18
Har fått exakt samma typ av svar från annons på blocket, skrivet på engelska. Är det nigerianer som är i farten?!

Mangs: man får gratulera till takpanne köpet!

Doctor Snuggles
2010-02-24, 17:48
Ligger faktiskt på något sånt materialmässigt för ett "standardtak". Hus kostar :/

Nu har det allt brunnit i proppskåpet. Takpannor kostar allt från 0.5-20 kr per st. Även om du räknar med ett högt styckpris så blir det inte mer än ett par tusen kr. Begagnade brukar dock vara i det billigare spektrat och du kan få flera pallar för 500-1000 kr. Du kanske räknade med byggarens timarvode.

Baan
2010-02-24, 17:57
Nu har det allt brunnit i proppskåpet. Takpannor kostar allt från 0.5-20 kr per st. Även om du räknar med ett högt styckpris så blir det inte mer än ett par tusen kr. Begagnade brukar dock vara i det billigare spektrat och du kan få flera pallar för 500-1000 kr. Du kanske räknade med byggarens timarvode.

50 öre? Är det vad tjuvarna tar för att stjäla dom någonstans? Takpannor för 5 kr styck är väl ren bajs. Finns väl takpannor för 40 kr styck med om man ska ha fina grejer. Kanske mer. 30 000 kr ska inte var något särskilt dyrt tak.

Doctor Snuggles
2010-02-24, 18:29
50 öre? Är det vad tjuvarna tar för att stjäla dom någonstans? Takpannor för 5 kr styck är väl ren bajs. Finns väl takpannor för 40 kr styck med om man ska ha fina grejer. Kanske mer. 30 000 kr ska inte var något särskilt dyrt tak.

Haha, så du menar att de tegel som visas på annonsen är "fina grejer"? De teglen ser ut att vara värda max 5 spänn styck. Du kan hitta fint, nytt, glaserat tegel för 10 kr st.
Vem snackar om tak dessutom, jag såg inte ens en pall på bilden. ;)
Kolla blocket för övrigt, du kan hitta flera annonser där de säljer begagnat tegel för mindre än en krona styck. Jag vet inte vad som skulle vara "skit" med det teglet heller.

kalle_banan
2010-02-24, 18:58
Sluta bråka om tegelpannors värde nu.
http://fishbowl.pastiche.org/archives/pictures/xkcd_duty_calls.png

Nitrometan
2010-02-25, 17:17
Mangs, har bilen kommit nu?

Har transportbolaget fixat till sitt misstag?

rooz
2010-02-25, 17:20
Mangs, har bilen kommit nu?

Har transportbolaget fixat till sitt misstag?

Kan mangs ha blivi lurad:confused:

En jäkla sätt att lura folk på finfina BÄÄÄÄÄMWS

mangs
2010-02-25, 17:26
Jag har faktiskt sökt lite nu och det är tydligen vanligt att folk blir lurade på detta vis. Jag har ännu inte fått tag i honom men när jag får det skall jag verkligen ställa honom mot väggen och be om en förklaring. Jag börjar ju bli orolig nu. Som tur är kan jag häva köpa då jag ju har 14 dagars ångerrätt. Synd bara för att jag hade sett fram emot denna bilen.

Wille005
2010-02-25, 17:32
Trollvarning här. Lås tråd tack.

Petoria
2010-02-25, 17:45
Trollvarning här. Lås tråd tack.

Vadå? Det har säkert bara skett ett misstag, tror bilen kommer snart!

Degpekka
2010-02-25, 18:20
Trollvarning här. Lås tråd tack.

Ofta mangs skulle trolla. Den enda som trollar i tråden är du. Jag är säker på att det bara är ett misstag från killen och transportföretaget. Mangs bil är säkert på väg in. Håll ut mangs, du vet att det kan vara svårt med transport osv i detta vädret.

Wille005
2010-02-25, 19:26
Vadå? Det har säkert bara skett ett misstag, tror bilen kommer snart!

Ofta mangs skulle trolla. Den enda som trollar i tråden är du. Jag är säker på att det bara är ett misstag från killen och transportföretaget. Mangs bil är säkert på väg in. Håll ut mangs, du vet att det kan vara svårt med transport osv i detta vädret.

:furious:

Nitrometan
2010-02-27, 10:10
Trollvarning här. Lås tråd tack.
Vill du varna oss för att du är ett troll?

Hoppas att det löser sig mangs.

mangs
2010-02-27, 18:27
Faktum är att jag har en vit sprillans ny BMW ute på uppfarten just nu men det är inte från min käre Engelsman. Han skulle återkomma i början av nästa vecka.

Pepparkakssmurfen
2010-02-28, 20:52
En till klassisk bilskojarannons (http://www.blocket.se/stockholm/Audi_s3_orang_26089097.htm?ca=11&w=1)

:
Endast epostadress
Lånade bilder (tagna utomlands..)
Löjligt lågt pris
Gått orealistiskt lite

Nitrometan
2010-03-02, 09:05
Faktum är att jag har en vit sprillans ny BMW ute på uppfarten just nu men det är inte från min käre Engelsman. Han skulle återkomma i början av nästa vecka.
Han ringer säkert idag. *popcorn*

mangs
2010-03-02, 09:13
Nej, jag tror inte det, jag hörde från min mamma att hon sett flera liknande annonser fast med andra bilar ute på nätet så det pekar nog mot att det är en bluff. Frågan är nu hur jag skall gå tillväga. Handpenningen är såklar förlorad men resten av summan kanske jag ka få tillbaka genom att strypa kontot eller något?

Nitrometan
2010-03-02, 09:30
Fast har du satt in pengar på hans escrow-service på Cocos Island så kan du känna dig blåst på pengarna.

http://www.royal-mail.co.cc/ - verkar inte helt OK.

mangs
2010-03-02, 09:47
buuhuu,

Nåja, bättre lycka nästa gång. Jag borde varit mer uppmärksam på alla signaler men jag blev så frestad av det låga priset.

delta_mats
2010-03-03, 08:39
En till klassisk bilskojarannons (http://www.blocket.se/stockholm/Audi_s3_orang_26089097.htm?ca=11&w=1)

:
Endast epostadress
Lånade bilder (tagna utomlands..)
Löjligt lågt pris
Gått orealistiskt lite

Fick samma svar som det skrivits om här tidigare när jag mailade och frågade om bilen.

mangs
2010-03-03, 09:26
Yesss!

Idag har den kommit. Efter några dagars förtvivlan fick jag så äntligen rätt på allt.

Det visade sig att http://www.royal-mail.co.cc/ förväxlat mig mig med någon annan mangs som skulle renovera sitt tak.

Idag fick jag då bilen och en kompensation på 2% av köpeskillingen insatt på mitt sparkonto. Jag gav dem fulla rättigheter till mitt konto och nu ser jag att pengarna kommit in. Bilen fungerar kanonbra så nu blir det till att putsa och feja.

Jag var lite orolig ett tag att jag blivit blåst.

Nitrometan
2010-03-03, 09:31
Jag gav dem fulla rättigheter till mitt konto och nu ser jag att pengarna kommit in.
Lycka till!

Hoppas att du blir nöjd med bilen!

Petoria
2010-03-03, 17:31
Kul att bilen äntligen kom fram! Lycka till med den :)

Three pigs
2010-03-03, 19:10
Skönt att höra mangs :)

mangs
2010-03-11, 21:32
Hmm, nu har jag problem, bilen verkar inte riktigt fungera som den skall och någon har länsat mitt konto så jag har inte råd att ta den till verkstad. Tala om att jag har otur just nu.

Petoria
2010-03-11, 21:33
Hmm, nu har jag problem, bilen verkar inte riktigt fungera som den skall och någon har länsat mitt konto så jag har inte råd att ta den till verkstad. Tala om att jag har otur just nu.

Usch, banken krånglar till det ibland :( Tur att du har bilen iaf, alltid något!

Finska Lejonet
2010-03-11, 23:11
Tala om att jag har otur just nu.

Tänk på barnen i Afrika som svälter, eller folk i Asien med bortsprängda ben..det kan alltid va värre! *slap*

sandstorm
2010-03-11, 23:25
Kan du inte försöka låna ihop lite pengar och skicka till de där som har ditt konto så att de kan undersöka varför det är tomt?

Nitrometan
2010-03-12, 08:47
Ta ett sms-lån. Sätt in pengarna på ditt konto och maila snubbarna på escrow-firman.

De kan säkert ordna problemet med kontot.

mangs
2010-03-12, 10:41
Driver ni med mig? Hur skulle det kunna hjälpa situationen just nu. Jag har redan fått kontot länsat så nu måste jag tänka mig för innan jag går vidare. Tycker ni att jag skall polisanmäla eller kolla med banken först?

Nitrometan
2010-03-12, 10:46
Maila escrow-firman och fråga dem, de vet nog vad du ska göra.

sandstorm
2010-03-12, 10:47
Driver du med oss? Det enda rätta måste ju vara att ge escrow-firman så mycket stöd du kan ge dem så att de kan ordna upp situationen.

Nitrometan
2010-03-12, 10:54
Ingen idé att polisanmäla.

http://www.dn.se/sthlm/kraftig-jo-kritik-mot-polisen-1.1046553

Det mest nedslående jag sett under mina sex år som chefs-JO, skriver JO Mats Melin i sin rapport.

JO granskade 1.168 ärenden och kunde ifrågasätta handläggningstiden så gott som samtliga. I 90 procent av ärendena hade ingen åtgärd alls vidtagits under mer än ett års tid. Problemen är inte begränsade till bedrägerirotel Syd utan gäller för hela myndigheten, slår JO fast.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/internet-ger-bedragare-ett-overtag-1.1040518

Polisens bedrägeriutredare har fullt upp. Under det senaste decenniet har antalet bedrägeribrott mer än fördubblats, enligt statistik från Brottsförebyggande rådet, Brå. Den största delen av ökningen har skett under de tre senaste åren, och mest ökar anmälningarna om bluffakturor och internetbrott.

– Ny teknik har gjort att handeln på internet har ökat och i takt med detta har även bedrägeribrotten på internet ökat, säger Leif Petersson, statistiker på Brå.

Bara under förra året ökade antalet anmälda bedrägeribrott i Sverige med 11 procent, enligt Brå:s preliminära statistik. Men nu anlägger Stockholms*polisen moteld och tar krafttag mot brotten.

– Folk hoppas på att göra klipp på nätet, men klippet finns inte. Och finns det, då är något fel, säger Lars Minnedal, inspektör på Bedrägeriroteln vid Citypolisen i Stockholm.

De hinner inte mad och kan inte göra nåt åt det.