handdator

Visa fullständig version : Voltaren-gel


Turbo Rico
2010-02-09, 14:28
Tänkte kolla vad era erfarenheter är av Voltaren-gel?
Tror jag dragit på mig lite inflamationer både här och där eller iaf överansträngt vissa muskelfästen och tänkte testa Voltaren men har det nån effekt? Brukar äta tabletterna men det ska man ju vara göra 5 dagar och det räckte inte alls och nu ska jag testa gelen. Är det som att slänga pengarna i sjön, eller?

Martin Löwgren
2010-02-09, 14:32
Tänkte kolla vad era erfarenheter är av Voltaren-gel?
Tror jag dragit på mig lite inflamationer både här och där eller iaf överansträngt vissa muskelfästen och tänkte testa Voltaren men har det nån effekt? Brukar äta tabletterna men det ska man ju vara göra 5 dagar och det räckte inte alls och nu ska jag testa gelen. Är det som att slänga pengarna i sjön, eller?

Diklofenak är inget man bara knaprar för att man har lite ont i muskler och leder. Det är ett mycket potent läkemedel som endast ska användas på rätt indikation. Tabletter och Gel har dock samma farmakologiska effekt.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=11756

Turbo Rico
2010-02-09, 14:39
Diklofenak är inget man bara knaprar för att man har lite ont i muskler och leder. Det är ett mycket potent läkemedel som endast ska användas på rätt indikation. Tabletter och Gel har dock samma farmakologiska effekt.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=11756


Lite därför jag tänkte testa gelen.
Ok, nu VET jag inte om det är just inflamerat eller bara överansträngt men jag skulle tippa på att det ligger väldigt nära till hands, tyvärr.

kjell33
2010-02-09, 14:44
Har bara tagit det en enda gång och det var efter det att armbågen svullnade upp efter tröjbänk (antagligen slemsäck) Två dagar med voltaren gel gjorde då susen.

Turbo Rico
2010-02-09, 14:56
Har bara tagit det en enda gång och det var efter det att armbågen svullnade upp efter tröjbänk (antagligen slemsäck) Två dagar med voltaren gel gjorde då susen.


Ja, det känns ju inte som det ska vara helt värdellöst men frågan är hur effektivt det är och om det kan hjälpa mig? Jag vet inte exakt vad det är som hänt med kroppen men det verkar som att nåt muskelfäste nere i vaden fått sig en tötn av dom tunga böjar jag gjort sista tiden och att ett muskelfäste i överarmen fått nåt av mina vändningar när armarna pressas ihop. Nånting står inte rätt till och det är vid tunga belastningar som jag får ont, så klart. har kommit underfund med att OL kräver en hel del rörlighet som jag kanske inte riktigt har plus att kroppen alltid blir skör för varje ökning man gör och tränar man måndag-fredag blir det svårare med återhämtningen eftersom man går på samma muskler om och om igen när man tränar OL.

Martin Löwgren
2010-02-09, 15:02
Lite därför jag tänkte testa gelen.
Ok, nu VET jag inte om det är just inflamerat eller bara överansträngt men jag skulle tippa på att det ligger väldigt nära till hands, tyvärr.

Gör som du vill. Jag hade låtit mig undersökas för att ta reda på varför jag får ont. Är det för att jag är för orörlig, för svag, för dålig stabilitet.

Att bara smeta på lite diklofenak är bara en temporär lösning (symptom behandling) och kommer inte ta bort orsaken till problemet.

Turbo Rico
2010-02-09, 15:56
Gör som du vill. Jag hade låtit mig undersökas för att ta reda på varför jag får ont. Är det för att jag är för orörlig, för svag, för dålig stabilitet.

Att bara smeta på lite diklofenak är bara en temporär lösning (symptom behandling) och kommer inte ta bort orsaken till problemet.


Tror allt hänger ihop, orörligt, stel, svag i vissa muskler och lite överansträngd.

Martin Löwgren
2010-02-09, 16:31
Tror allt hänger ihop, orörligt, stel, svag i vissa muskler och lite överansträngd.

Inget av dessa är indikation för att knapra diklofenak även fast det marknadsförs som något universalbotemedel mot alla former av besvär i rörelseapparaten med diverse tv-reklamer med mera.

Seb74
2010-02-09, 16:37
Jag vet inte hur många tuber jag köpt av både Ipren och Voltaren, för att inte tala om alla tabletter, men jag har nog nästan aldrig märkt nån skillnad....man tror och hoppas liksom, men nej ofta känns det som pengar i sjön, för egen del iallafall. Långtifrån nån mirakelkur som botar.
Huvudvärk kan det ju fixa dock...inte salvan kanske hehe, men Ipren-tabletter tex.

Martin Löwgren
2010-02-09, 16:39
Jag vet inte hur många tuber jag köpt av både Ipren och Voltaren, för att inte tala om alla tabletter, men jag har nog nästan aldrig märkt nån skillnad....man tror och hoppas liksom, men nej ofta känns det som pengar i sjön, för egen del iallafall. Långtifrån nån mirakelkur som botar.
Huvudvärk kan det ju fixa dock...inte salvan kanske hehe, men Ipren-tabletter tex.

Det är för att du/ni tar det på fel indikation. Ungefär som att käka c-vitamin om man har d-vitamin brist.

Om diklofenak tas vid rätt indikation är det ett bra läkemedel och absolut inga pengar i sjön.

Tolkia
2010-02-09, 22:16
Om du redan innan tagit diklofenak i tablettform och det inte räckt är jag tveksam till om gel kommer att hjälpa dig. Det kommer säkert att lindra besvären lite medan du använder det, men av din beskrivning tycker jag att det verkar osannolikt att du skall kunna ta smärtstillande för att kunna köra på som vanligt och hoppas att problemet löser sig av sig självt. Däremot är det ofta en bra metod att förvärra besvären. Det du behöver göra är nog snarare se över din träning, kanske behöver du lägga om den, kanske behöver du vila mer.

Seb74
2010-02-09, 22:31
Det är för att du/ni tar det på fel indikation.

Brukar ta det när sjukgymnaster eller läkare säger att jag ska det, dvs så fort jag får ont nånstans ;)

Men nu har jag fan lärt mig, inga mer pengar på sånt där.

Tomas W
2010-02-09, 22:36
Om du har käkat tabletterna tror jag inte salvan kommer göra så mycket. Du får låta "Nollan" slänga in lite mer rörlighet och lite mjukare OL övningar några veckor och se hur det känns efter det?

Ska du tävla på spåret ihelgen eller du skippar den?

Börje H
2010-02-10, 07:59
Oavsett vad problemet är så har jag inte träffat många fall där utvärtes bruk av gel gett positiv effekt, som jag kan härleda till just gelen. Vill minnas att vid studier finns viss evidens för svag påverkan av smärtan vid fingerartros, men i övrigt mycket sparsamt med bevis för funktion. Oralt däremot är en annan femma och många uppskattar preparatet. Därmeot skall det inte knapras i tid och otid. Själv ger jag aldrig råd om medicinering inom ramen för mitt yrke. Jag hänvisar alltid till apotekets medicinrådgivning personal eller läkare.

Turbo Rico
2010-02-10, 08:33
Jag vet inte hur många tuber jag köpt av både Ipren och Voltaren, för att inte tala om alla tabletter, men jag har nog nästan aldrig märkt nån skillnad....man tror och hoppas liksom, men nej ofta känns det som pengar i sjön, för egen del iallafall. Långtifrån nån mirakelkur som botar.
Huvudvärk kan det ju fixa dock...inte salvan kanske hehe, men Ipren-tabletter tex.


Själv har jag lite svårt att utvärdera både piller och gel eftersom jag alltid (oftast iaf) vilat eller tränat lättare dom gånger jag fått problem. Det här skiten som jag dras med i armen har jag haft till och från under dom här dryga 3 åren jag har styrketränat och det kommer ofta när jag åkar vikten på stången, det blir väl nån påfrestning som inte gillas???

Turbo Rico
2010-02-10, 08:37
Om du redan innan tagit diklofenak i tablettform och det inte räckt är jag tveksam till om gel kommer att hjälpa dig. Det kommer säkert att lindra besvären lite medan du använder det, men av din beskrivning tycker jag att det verkar osannolikt att du skall kunna ta smärtstillande för att kunna köra på som vanligt och hoppas att problemet löser sig av sig självt. Däremot är det ofta en bra metod att förvärra besvären. Det du behöver göra är nog snarare se över din träning, kanske behöver du lägga om den, kanske behöver du vila mer.


Jag kommer lägga om träningen helt från och med måndag nästa vecka. Det blir mjölksyreträning utan dess like under ett bra tag framöver. Kommer plocka bort ALLA tunga lyft och ersätta dom med högreps (8-12) och försöka få mängdträning med fokus på teknik och bygga lite volym förhoppningsvis. Vet att förra perioden jag gjorde så resultade i en ökning med 10 kg i böj och ca 10 kg i stötmark och då hann jag bara med en månad istället för 3 som det var tänkt. Ska även försöka stretcha lite bättre och bli lite mer rörlig i delar som jag har problem med för att kunna utföra lyften utan att kroppen skriker varje gång.

Turbo Rico
2010-02-10, 08:40
Om du har käkat tabletterna tror jag inte salvan kommer göra så mycket. Du får låta "Nollan" slänga in lite mer rörlighet och lite mjukare OL övningar några veckor och se hur det känns efter det?

Ska du tävla på spåret ihelgen eller du skippar den?


Jo, träningen kommer som sagt att läggas om helt och nu blir det byggning/teknik/mjölksyra ett bra tag framöver och som det ser ut nu blir det inga tävlingar alls under våren. Kanske att jag ställer upp sista tävlingen i april om saker och ting känns bra. Alla högreps kommer ju knappast göra mig explosiv och jag kommer med all säkerhet inte försöka toppa mig då så resultaten kommer helt utebli. Satsar på DM i höst istället... med lite jävlaranamma kanske jag tom kan sitta när jag rycker och frivänder då...:em:

Turbo Rico
2010-02-10, 08:43
Oavsett vad problemet är så har jag inte träffat många fall där utvärtes bruk av gel gett positiv effekt, som jag kan härleda till just gelen. Vill minnas att vid studier finns viss evidens för svag påverkan av smärtan vid fingerartros, men i övrigt mycket sparsamt med bevis för funktion. Oralt däremot är en annan femma och många uppskattar preparatet. Därmeot skall det inte knapras i tid och otid. Själv ger jag aldrig råd om medicinering inom ramen för mitt yrke. Jag hänvisar alltid till apotekets medicinrådgivning personal eller läkare.


På sikt är det bästa att träna bort sina svagheter så jag ska försöka ta mig till en sjukgymnast, igen, och se vad man kan komma fram till. Tror och hoppas att träningen utan tunga lyft kommer göra susen, jag behöver mer grundträning, har trots allt bara tränat med fria vikter drygt 3 år, det är ingen tid alls och OL är det knappt ett år. Jag är bara barnet när det kommer till viktträning... allt är Henkes fel!