handdator

Visa fullständig version : Trerätters (fin) middag


regus
2010-02-09, 00:07
Jag tänkte överraska sambon när hon kommer hem på söndag med en trerätters och lite annat, men det andra kan vi ta någon annan gång på någon annan plats. :)

Jag har över ett kilo oxfilé hemma, så det är tänkt som huvudrätt. Men det skulle vara roligt om man gjorde något mer spännande och speciellt än på med salt och svartpeppar, stek medium rare med hemmagjord klyftpotatis (även fast det är riktigt gott).

Förrätten är lämnad öppen förutom spenat och fisk/skaldjur-som är portförbjudna. Tomat är ingen större hit heller.

Efterrätt - Skulle helst se att choklad av någon form fast roligare och mer "spännande" än vanlig choklad/kladd-kaka.

Det skulle även vara bra om vissa av momenten i rätterna skulle kunna förberedas några timmar innan så jag inte bara behöver stå över spisen. :)

Help a brother score.

Snobbe
2010-02-09, 00:34
efterrätt om du orkar och gillar citron så kan jag tipsa om en sak som jag testade som blev sjukt god.

http://svt.se/2.108619/1.1783286/citrontarte_la_marco_pierre_white

Om du orkar titta avsnittet han gör det så får du ju även se exakt hur man gör vilket är rätt härligt.

Angående oxfilén så vet jag inte något speciellt men i ugnen med hasselbacks potatis o kanske nå ädelostsås till eller hemmagjord bea. Annras finns det väl massvis av pasta rätter man kan göra med oxfilé också.

pony
2010-02-09, 01:06
Förrätt: Ungsgratinerad chevré med honung (+ pinjenötter & ruccola)
Efterrätt: Cappuccinomousse (smakar vit choklad och espresso)
Idiotsäkert och sexigt. Google them.

Jag är inte mycket för varmrätt så... meh. Och orka känna sig övergödd.

And in the morning I'd make her blueberry pancakes *flex*

Mental
2010-02-09, 01:09
Jag skulle göra Chevretoast med honung och valnötter på en bädd av ruccolasallad till förrätt. Eller möjligen oxfile carpaccio http://www.recept.nu/1.9652/krake_lithander/forratter/kott/carpaccio_pa_oxfile , men du kanske inte vill ha oxfile till både för och varmrätt?

Som varmrätt tror jag på http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=338688 Den förbereder man i god tid innan. med något gott tillbehör.

Avsluta med en hemgjord Chokladfromage, gjord på en dyr fin choklad typ Valhrona.
http://www.tasteline.com/Recept/Chokladfromage även den förbereds.

Mental
2010-02-09, 01:09
Fint att jag och Ponnyn är inne på samma för och efterrätter typ :D

AlmostRipped
2010-02-09, 09:45
Förrätt:
Alt 1. (kall) - Laxrullader med wasabicréme serverad på salladsblad
Alt 2. (varm) - Chévre Chaud

Varmrätt: Ugnstekt Oxfilé med potatispuré, sparris och rödvinssås.

Efterätt:
Alt 1. (kall) Chokladmoussé med smak av citron
Alt 2.(varm) Chokladfondant med varma bär

O_Wao
2010-02-09, 09:47
Förrätt: Ungsgratinerad chevré med honung (+ pinjenötter & ruccola)
Efterrätt: Cappuccinomousse (smakar vit choklad och espresso)
Idiotsäkert och sexigt. Google them.

Jag är inte mycket för varmrätt så... meh. Och orka känna sig övergödd.


+1 på den!

angående oxfilé: den ÄR ju bäst stekt medium rare alt helstekt. Däremot kan man ju göra en lite mer ambitiös sås än påsbea. Ädelostsås är enkelt. Ta en bit kvibille ädelost av valfri sort, värm lite creme fraiche försiktigt, smält ner osten och ha på lite vitpeppar och salt. Smaka av = done.

Cohen
2010-02-09, 10:30
Gör en soppa som förrätt, förslagsvis en mixad på blomkål eller kanske jordärtskocka. Svamp är ett annat alternativ. Ordna med lite roliga garni och skumma den innan du serverar.

Ost och nötter är ganska mäktigt i sig, och ska du sedan ha kött efter det kommer det att bli en för tung meny.

agazza
2010-02-09, 10:55
Kavla ut smörbröd
på med vitlöksmör
riven ost
pressad kokt potatis
rulla ihop
på med mer riven ost
in i ugn tills krispig ovanpå
köttet ska stekas med salt och peppar som vanligt
peppar/svampsås till.

just den där potatisbollen är själva grejjen med maten, huvga vagott.

Trassel
2010-02-09, 10:59
Kavla ut smörbröd
på med vitlöksmör
riven ost
pressad kokt potatis
rulla ihop
på med mer riven ost
in i ugn tills krispig ovanpå
köttet ska stekas med salt och peppar som vanligt
peppar/svampsås till.

just den där potatisbollen är själva grejjen med maten, huvga vagott.

menar du smördeg :)?

regus
2010-02-09, 22:08
Bra tips att inte gå för tungt på förrätten. getosten kan skippas.. Bra om ädelostsåsen! Snyggt med inspiration!

Vad tror ni om den här kombinationen?

Förrätt
Lite ungsrostat/stek bröd med olivolja och lite vitlök samt en hemmagjord(?), vitlöksfärskost Samt lite sparris och lufttorkad skinka (vanligt, men jävlar vad gott), eller blir sparrisen och/eller lufttorkad skinka overkill?

Huvudrätt Oxfilé som bryns i tjocka bitar för att åka in i ugnen med ett grädd och ädelosttäcke (vispa upp grädde, smula ner en massa ädelost) några minuter. Eller kanske ha sparrisen med skinkan här? Båda två är ju en awesome kombination till både oxfilé och skinkan är grymt med ädelost. Blir ju lite lättare än rotsaker i någon form.

Efterrätt

Tänkte att efter alla tunga smaker kanske det skulle vara fint med lite sorbe i någon smak. Servera med lite physalis och andra passande frukter. Litchi kanske?

:)

Trassel
2010-02-10, 14:47
Som efterrätt kan jag rekommendera pannacotta på gelesocker, superlätt att göra, går fort, inte så mycket ingredienser och man kan ha vilken frukt/bär som helst som en liten topping!

regus
2010-02-10, 16:20
Som efterrätt kan jag rekommendera pannacotta på gelesocker, superlätt att göra, går fort, inte så mycket ingredienser och man kan ha vilken frukt/bär som helst som en liten topping!

Snyggt. Pannacotta ska ju stå och kylas ett tag också. Bra idé

agazza
2010-02-10, 20:14
menar du smördeg :)?

Precis :em:

Cohen
2010-02-11, 09:50
Jag skulle inte gjöra en ädelostsås till köttet. Dels, åtminstone i min syn på saken, andas det festligt 80-tal och dels tar en så pass smakrik och mäktig sås ofta över rätten alltför mycket. Har du en fin bit oxfile känns det dumt att dölja dess smak med en massa stark ost.

Varför inte satsa på en klassisk rödvinsdojja istället? Den kan du förbereda innan och bara värma på när du ska servera. Ett annat alternativ kan vara en emulsionsås av något valfritt slag, är kanske lite knepigare att få till men just därför imponerar de ofta.

Sir Anselm
2010-02-11, 13:03
Efterrätt: Ohoj chokladsås, sprutgrädde och gummilakan... :D

regus
2010-02-11, 19:36
Jag skulle inte gjöra en ädelostsås till köttet. Dels, åtminstone i min syn på saken, andas det festligt 80-tal och dels tar en så pass smakrik och mäktig sås ofta över rätten alltför mycket. Har du en fin bit oxfile känns det dumt att dölja dess smak med en massa stark ost.

Varför inte satsa på en klassisk rödvinsdojja istället? Den kan du förbereda innan och bara värma på när du ska servera. Ett annat alternativ kan vara en emulsionsås av något valfritt slag, är kanske lite knepigare att få till men just därför imponerar de ofta.

Sant. Emulsionsås, är det såser som bearnaisesås/hollandeise? Riktig bra i så fall. Honan älskar bearnaisesås. Gott till oxfilé också. Det ska nog gå och ordna. Får öva lite på det nu när hon är bortrest i helgen så att det sitter när det är showtime :)

Riktigt bra Cohen! Hemlagad "bea" är förbannat gott också.

regus
2010-02-11, 19:39
Efterrätt: Ohoj chokladsås, sprutgrädde och gummilakan... :D

Finns det inga strypsnaror eller butplugs (för mig) så är jag inte med.

Cohen
2010-02-12, 11:55
Sant. Emulsionsås, är det såser som bearnaisesås/hollandeise? Riktig bra i så fall. Honan älskar bearnaisesås. Gott till oxfilé också. Det ska nog gå och ordna. Får öva lite på det nu när hon är bortrest i helgen så att det sitter när det är showtime :)

Riktigt bra Cohen! Hemlagad "bea" är förbannat gott också.

Precis, såser som bygger på en bas med vinäger och monteras med smör.

Lycka till!

regus
2010-02-13, 19:30
Gjorde ett försök på bearnaisesås för att bemästra det tills imorgon. blev alldeles för rinnig och smakade alldeles för mycket vinäger

receptet som jag använde

* 150 g smör
* 1 msk finhackad schalottenlök
o eller gul lök
* 4 st krossade vitpepparkorn
* 2 msk vitvinsvinäger
* 2 msk vatten
* 2 st äggulor
* 2 msk vatten (igen)
* 1-2 msk finhackad färsk dragon krydda eller 1-2 tsk torkad
* 2 msk finhackad persilja

Mindre vinägersmak är ju ganska lätt att fixa (mindre vinäger), kan problemet med att den är för lös lösas (kekek) med mer äggulor?
Sitter ni inne på ett grymt recept så dela gärna med er! :)

Lellan
2010-02-13, 19:46
Regus ang bea (som jag fö aldrig gjort själv..:em:) kan man inte tillsätta vinägern teskedsvis och helt utesluta vattnet? Det är ju ingen smakbärare direkt.

regus
2010-02-13, 20:04
Regus ang bea (som jag fö aldrig gjort själv..:em:) kan man inte tillsätta vinägern teskedsvis och helt utesluta vattnet? Det är ju ingen smakbärare direkt.

Vet inte, man ska ju låta vinägern koka nästan tort med löken och vattnet. Vattnet kan ju ha den funktionen att låta allt koka in i löken innan det bränner vid.

Pannacottan kommer antagligen bli riktigt grym! Ringlande lyckat över (och i) mörk choklad. Mmhmm! *flex*

shut teh face
2010-02-13, 23:02
Jag brukar skita i kolhydraterna vid huvudrätten, när man kör tre rätters.

Imorgon ska jag göra

#Huvudrätt
Oxfile med en god sallad.
En god sallad, är fan det bästa som finns, måste vara fetaost, riktiga oliver, svampar, balsamvinäger och olivolja väl balanserat, färska kryddor, + de självklara grönsaker som man vill ha!

#Efterätt
Whiskytårta

Luttis
2010-02-13, 23:43
Du vet om att du måste ge oss bilder sen va!?! *popcorn*

Cohen
2010-02-14, 00:32
Jag har använt det här receptet och lyckats väl, även om jah gillar att ha i hackad dragon i slutet.

http://www.menyse.com/3.10137/recept/bearnaise-smorsas/

regus
2010-02-14, 02:18
Jag brukar skita i kolhydraterna vid huvudrätten, när man kör tre rätters.

Imorgon ska jag göra

#Huvudrätt
Oxfile med en god sallad.
En god sallad, är fan det bästa som finns, måste vara fetaost, riktiga oliver, svampar, balsamvinäger och olivolja väl balanserat, färska kryddor, + de självklara grönsaker som man vill ha!

#Efterätt
Whiskytårta

Mmm sallad, men.. ja.. sparrisen tar den delen och det finns så mycket hon inte tycker om. Tror salladen skulle bli trist.

Du vet om att du måste ge oss bilder sen va!?! *popcorn*

Jag tror inte det. Hålla på att ta kort på maten när man äter på tu man hand känns lite.. fel.

Jag har använt det här receptet och lyckats väl, även om jah gillar att ha i hackad dragon i slutet.

http://www.menyse.com/3.10137/recept/bearnaise-smorsas/

Kolla kolla. Får överläggas.

Pillert
2010-02-15, 13:39
Enda som behövs på er tjejmiddag är uppenbarligen en man, dessa tar fokus från allt annat.

regus
2010-02-15, 13:49
Haha, vad det ett påhopp på min manlighet eller ett oförstående om att det var en middag på tu man hand man-kvinna.

aaaf
2010-02-15, 16:09
Fläskfile med purjo och rödlök är nomnom!

Salta och peppra fläskfilen och ringla lite balsam vinäger på den och in med den i ugnen på 200grader i 40-50 minuter (tror jag det är). Låt den svalna och lägg den i plastpåsar över natten med balsamvinäger i. Skär upp den och finhacka sedan purjolök och rödlök. Sen slänger du bara på rödlöken och purjon ovanför fläskfilen. Serveras med krispig potatisgratäng! :)

Snåla inte på balsamvinägern! Detta är så sjukt gott :)

Tänkte slänga in det receptet här även fast du antagligen redan haft din trevliga kväll! Haha

Nina L
2010-02-15, 16:33
Förrätt: Ungsgratinerad chevré med honung (+ pinjenötter & ruccola)
*cupid**cupid**cupid*

Slimfit
2010-02-15, 17:05
Biff rydberg är ju bland det bästa man kan göra av en oxfilé. Vill man stajla lite så gör man en senapsglass som får smälta ner i mitten på tallriken brdvid äggulan...mmmmm.
Receptet är bara att googla.

tsp
2010-02-16, 00:20
Gjorde ett försök på bearnaisesås för att bemästra det tills imorgon. blev alldeles för rinnig och smakade alldeles för mycket vinäger

receptet som jag använde

* 150 g smör
* 1 msk finhackad schalottenlök
o eller gul lök
* 4 st krossade vitpepparkorn
* 2 msk vitvinsvinäger
* 2 msk vatten
* 2 st äggulor
* 2 msk vatten (igen)
* 1-2 msk finhackad färsk dragon krydda eller 1-2 tsk torkad
* 2 msk finhackad persilja

Mindre vinägersmak är ju ganska lätt att fixa (mindre vinäger), kan problemet med att den är för lös lösas (kekek) med mer äggulor?
Sitter ni inne på ett grymt recept så dela gärna med er! :)

Japp, mer ägg är det som krävs. Brukar själv göra på 0,4dl vinäger och 0,4dl vin, 2 schalottenlökar och typ 10 pepparkorn som jag krossar med kniven. efter reducering och silning kör ja i 5st ägg ungefär. Sedan spär jag sakta sakta på med det smälta smöret (som inte ska vara för varmt) tills jag tycker konsistensen blir lagom, men brukar köra på runt 200-250g smör. Gör då så får du aldrig problem med rinnig sås, börjar den bli lite tunn med slutet fastän du inte haft i allt smör behöver du ju inte slå i det sista liksom. ;)

Ekman_
2010-02-16, 01:04
Som förrätt tycker jag att en svampsoppa skulle sitta jävligt fint när det är oxfilé till huvudrätt :)

Har ett bra recept om du vill ha :)

Hejnomax
2010-02-16, 08:07
Jag brukar skita i kolhydraterna vid huvudrätten, när man kör tre rätters.

Imorgon ska jag göra

#Huvudrätt
Oxfile med en god sallad.
En god sallad, är fan det bästa som finns, måste vara fetaost, riktiga oliver, svampar, balsamvinäger och olivolja väl balanserat, färska kryddor, + de självklara grönsaker som man vill ha!



Ja gör det här!

Cohen
2010-02-16, 12:10
Hur gik det nu då? Vad blev det för mat? Blev damen nöjd?

regus
2010-02-16, 17:13
Hur gik det nu då? Vad blev det för mat? Blev damen nöjd?

Det gick mycket bra, förrätt blev det ruccolasallad med rödlök (olivolja, hjortronvinäger salt och socker), vitlöksfärskost med bröd som man värmde/brynde i stekpannan i smör och vitlök.

Blev helstekt oxfile med hemslagen bea och sparris till huvudrätt. Lyckades få oxfilen helt perfekt, samma med sparrisen och såsen blev lyckad. Hade en liten klick vitlökssmör (vitlök är väldigt uppskattat här hemma) och lite extra svartpeppar och salt på oxfilen.

Vi kom aldrig till efterrätten. Blev för mätta så det var inte motiverat. Men den åts upp dagen efter.. Den var hon inte lika förtjust i, vanlijpannacotta med inringlad mörk choklad. Tänkte inte på att inte gilla grädde=pannacotta gelantingrädde med vaniljsmak inte är favoriten.

Men hon var verkligen extra nöjd av valet av hane just då. :)