handdator

Visa fullständig version : Spänner i nacken.


Pillert
2010-02-08, 23:50
Hej.

Har haft detta problemet från och till, har gått och funderat kring reumatism och skit, eftersom jag lider av lätt hypokondri.

Detta är dock inte hjärnspöken. Fick ont i axeln för kanske 1-2år sedan, gick till en naprapat, men det löste sig av sig själv.
I höstas så fick jag spänningar i nacken och huvudvärk och saker.

NU har det kommit tillbaks. Problemet är att det spänner i nacken eller på ena sidan särskilt. Spänningen visar sig kring örat på höger sida, medan det helt enkelt är trögt att vrida huvudet åt vänster. Känns precis som att senorna är för korta.

Någon som kan vara vänlig och ge förslag. Både träning och vardagen påverkas, fast vardagen har bara påverkats senaste dagarna, stora inslag idag.

Reumatismtankarna ligger och gnager hela tiden. Började äta liponsyra häromdagen och därför så får jag för mig att immunförsvaret blir extra aktiver-reumatism.

Martin Löwgren
2010-02-08, 23:54
Vad får dig att tro att du skulle ha någon reumatisk åkomma? Lite ont i nacken har majoriteten av alla svenskar varje år, även jag.

Pillert
2010-02-08, 23:59
Vad får dig att tro att du skulle ha någon reumatisk åkomma? Lite ont i nacken har majoriteten av alla svenskar varje år, även jag.

Vet inte. Har haft problem med knäna med..

Spänner gör det i alla fall. Hmm har fått för mig att jag har oblans på sidorna, men jag tränar så strikt som möjligt och fuskar verkligen inte med vikterna.

Tror mig ha starkare muskler på ena sidan, men jag vet inte.
Händer att jag spänner käkarna och nacken när jag blir stressad, kanske gör det under natten med?
När jag fick ont i axeln så vaknade jag med smärta i axeln and so on.
Lite flumm.

Någon ide om vad mina nackbekymmer kan vara för något?

Martin Löwgren
2010-02-09, 00:01
Vet inte. Har haft problem med knäna med..

Spänner gör det i alla fall. Hmm har fått för mig att jag har oblans på sidorna, men jag tränar så strikt som möjligt och fuskar verkligen inte med vikterna.

Tror mig ha starkare muskler på ena sidan, men jag vet inte.
Händer att jag spänner käkarna och nacken när jag blir stressad, kanske gör det under natten med?
När jag fick ont i axeln så vaknade jag med smärta i axeln and so on.
Lite flumm.

Någon ide om vad mina nackbekymmer kan vara för något?

Vanlig cervicalgi (nackvärk). Orsaksmekanismen är däremot svårare att utreda över internet men är du fundersam om du har någon reumtisk sjukdom (vilket jag ej tror du har) så gör en liten google sökning på reumatiska sjukdomar och dess kännetecken.

Pillert
2010-02-09, 00:05
Vanlig cervicalgi (nackvärk). Orsaksmekanismen är däremot svårare att utreda över internet men är du fundersam om du har någon reumtisk sjukdom (vilket jag ej tror du har) så gör en liten google sökning på reumatiska sjukdomar och dess kännetecken.

Är ganska insatt i reumatiska sjukdomar.
Nojar bara och då blir det lätt att man tror saker.
Skyller båda på den milda*screwy*hypokondrin.

Martin Löwgren
2010-02-09, 00:08
Är ganska insatt i reumatiska sjukdomar.
Nojar bara och då blir det lätt att man tror saker.
Skyller båda på den milda*screwy*hypokondrin.

Haha okej :thumbup: Nej men jag tror bara du lider av vanlig nack/skuldervärk som resten av svenska folket.

Tolkia
2010-02-09, 07:26
Du sitter(jobbar/whatever inte mycket framför dator och är högerhänt? Du kan alltid prova om lite "rörlighetsövningar" för nacke och axlar under dagen skulle minskar besvären.

Pillert
2010-02-09, 14:30
Du sitter(jobbar/whatever inte mycket framför dator och är högerhänt? Du kan alltid prova om lite "rörlighetsövningar" för nacke och axlar under dagen skulle minskar besvären.

Sitter och ja arbetar vet jag inte men mycket kontakt är via dator.
Är högerhänt. Någon bra ide att variera höger och vänster. ?*rolleyes*

Martin Löwgren
2010-02-09, 14:33
Är högerhänt. Någon bra ide att variera höger och vänster. ?*rolleyes*

Gissa?

Det som Tolkia säger ska du ta åt dig. Micropauser i arbetet löser många besvär.

Lycka till.