handdator

Visa fullständig version : Tränings-schema FORT HJÄLP!


Millox
2010-02-08, 23:12
*flex*

Hej alla..

Jag är 17 år gammal och började gymma för ungefär 15 dagar sedan.. Jag har gymmat till och från men nu börjat på riktigt. Jag är 180 och väger 58kg pga sjukdom då jag gick ner 5kg.. Nu till mitt problem

Jag hade behövt ett schema som jag kan följa varje vecka med olika övningar, t.ex.

"Måndag - Axlar - Shrugs, (axel övning), (axel övning)

"Onsdag biceps - (Biceps curl med stång)" etc

Om ni hajjar. Alltså just nu har jag så få träningstyper och det blir väldigt enformigt eftersom på biceps kan jag bara typ Biceps curl med stång och sittandes och allt. Axlar kan jag bara shrugs, vet inte heller hur man letar runt på google efter olika övningar och vet inte vilka övningar passar till vilka.

Vore EXTREM tacksam även om de kan ta tid :)

Dennis93
2010-02-08, 23:15
Z_bumbi har gjort ett bra schema här på forumet den är klistrad en bit övanför din tråd, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Och hur övningarna utförs finns på övningsbänken som också är en klistrad tråd. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

LoTiX
2010-02-08, 23:18
Det finns ett löjligt antal trådar om schema på forumet, jag räknar till sex stycken bara på förstasidan i det här delforumet. Att skriva FORT HJÄLP! är ingen ursäkt för att inte titta runt i 10 sekunder.

Välkomna hit nybörjare ( http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=17457 ) ligger som sticky och ska inte missas, utifrån den kommer du hittat oändliga mängder information.

Illustrerade mannen
2010-02-09, 10:49
Funderar en del kring detta med nybörjare (yngre killar åtminstone). Exempelvis på gymmet igår var det fyra killar, 15-17 år, tre tunna som sugrör och en mkt fet. Vad tror ni de körde? Just det! Bänkpress, shrugs, fyra olika bicepsövningar, underarmar (!) samt smått hystreriskt i en magmaskin. De försökte även med chins/pullups men det gick inte alls.
Flera förslag till nybörjare innehåller ju en massa "småövningar"... Är det verkligen bra? Borde det inte vara obligatoriskt att yngre killar var tvugna att köra bänk, böj, mark och pullups en tid? Det räcker ju, åtminstone i början. Jag menar - underarmar!
Visst, jag kunde sagt något, men ni vet hur det är... Varför ska de lyssna på gubben...

fiskebulle
2010-02-09, 11:30
Funderar en del kring detta med nybörjare (yngre killar åtminstone). Exempelvis på gymmet igår var det fyra killar, 15-17 år, tre tunna som sugrör och en mkt fet. Vad tror ni de körde? Just det! Bänkpress, shrugs, fyra olika bicepsövningar, underarmar (!) samt smått hystreriskt i en magmaskin. De försökte även med chins/pullups men det gick inte alls.
Flera förslag till nybörjare innehåller ju en massa "småövningar"... Är det verkligen bra? Borde det inte vara obligatoriskt att yngre killar var tvugna att köra bänk, böj, mark och pullups en tid? Det räcker ju, åtminstone i början. Jag menar - underarmar!
Visst, jag kunde sagt något, men ni vet hur det är... Varför ska de lyssna på gubben...

Om de är tunna som sugrör så kanske det är bättre då att de får en vänja sig vid att vara på gymmet samt att äta mycket. Jag tänker mig att det kan vara ganska svårt(och pinsamt) för en nybörjare och nykomling på ett gym att bara valsa in och börja köra marklyft, men alla är vi ju olika.

Förstår någon vad jag menar? Att få lite mersmak för att träna och på så sätt senare komma igång med de stora övningarna, men när man gör så har man lite självförtroende och några mukkler som stöd.

Pjotor
2010-02-09, 13:22
Njae, tycker att marklyft och andra stora basövningar borde ingå redan från början för alla som inte har särskilda skäl att låta bli. Men många gym vill väl att deras dyra maskiner ska användas istället, och många PT har inte koll på de stora basövningarna.

Å andra sidan, om motivationen att träna i maskiner är större så är det bättre än att inte träna alls.

Commando1980
2010-02-09, 16:26
Njae, tycker att marklyft och andra stora basövningar borde ingå redan från början för alla som inte har särskilda skäl att låta bli. Men många gym vill väl att deras dyra maskiner ska användas istället, och många PT har inte koll på de stora basövningarna.

Å andra sidan, om motivationen att träna i maskiner är större så är det bättre än att inte träna alls.

ofta kan det vara lämpligt att som total nybörjare att till en början undvika komplexa övningar såsom knäböj och marklyft. kör igenom hela kroppen men med mindre komplexa övningar (t ex benpress istället för knäböj).

visst går det att börja köra knäböj och marklyft från dag 1, men då ska man ha tillgång till ngn kunnig som kan visa dig hur du utför övningarna och hur du programmerar in dessa i din träning. men ofta är det som sagt bättre att börja med lite mindre komplexa övningar, speciellt om man inte har någon idrottslig bakgrund.

Commando1980
2010-02-09, 16:35
Det finns ett löjligt antal trådar om schema på forumet, jag räknar till sex stycken bara på förstasidan i det här delforumet. Att skriva FORT HJÄLP! är ingen ursäkt för att inte titta runt i 10 sekunder.

Välkomna hit nybörjare ( http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=17457 ) ligger som sticky och ska inte missas, utifrån den kommer du hittat oändliga mängder information.

yup, är man så lat att man inte orkar kolla runt lite och läsa på själv så är det tveksamt om man kommer att ha den vilja och disciplin som krävs för att få resultat på lång sikt.