handdator

Visa fullständig version : Ont i axel vid utlyft av stången i bänk


Mineur
2010-02-08, 19:07
Hej!


Har tidigare skrivit att jag har haft lite problem med axeln, framförallt på bröst dagen. Har nu mera kommit i underfund med vad som orsakat det.

Det är i utlyftet av stången i övningar som bänkpress det sticker till, främst i vänstra axeln. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta så därför frågar jag er, mer kunniga om hjälp.
Har börjat värma upp rotatorkuffar föra sådana pass och tränat de mera vilket har då visat sig bli bättre, men inte 100%


Kanske värt att notera är att jag kör bänkpress, sne bänkpress och smal bänk i smith.

Scar
2010-02-08, 19:31
Du har ingen som kan hjälpa dig med att lyfta ut stången när du ska börja lyfta då?

te1on
2010-02-08, 20:19
Kom fram till att mina axel problem också kom från avlyftet.
Löste det genom bättre uppvärmining för axlarna innan bänk.
Men framförallt flyttade jag upp pinnarna som håller stången ett snäpp.
Hade den för lågt innan och fick därmed göra ett litet lyft.

Annars är det ju givetvis bra att få hjälp med avlyftet.

Mineur
2010-02-08, 20:21
Du har ingen som kan hjälpa dig med att lyfta ut stången när du ska börja lyfta då?

inte alltid, det är därför jag kör övningarna i smith då jag till och från tränar själv pga att mina kompisar och jag slutar så olika vissa dagar

Martin Löwgren
2010-02-09, 00:14
Låter som en inhiberad serratus anterior och trapezius ascendens. Stärk dessa och uppdatera sedan i tråden.

Mineur
2010-02-09, 08:10
Kom fram till att mina axel problem också kom från avlyftet.
Löste det genom bättre uppvärmining för axlarna innan bänk.
Men framförallt flyttade jag upp pinnarna som håller stången ett snäpp.
Hade den för lågt innan och fick därmed göra ett litet lyft.

Annars är det ju givetvis bra att få hjälp med avlyftet.

Okej tack!

Vad för uppvärmnings övningar använde du dig av? :)

martikainen
2010-02-09, 08:25
Låter som en inhiberad serratus anterior och trapezius ascendens. Stärk dessa och uppdatera sedan i tråden.

Martin du är kanonduktig på att komma med tips när det gäller sånt här.
Men skulle du tex kunna omvandla detta till svenska? ;)

Med andra ord "du är för svag i framsida axel, kör den och den övningen" eller vad du problemet nu är. Tror dina tips skulle uppskattas av så många fler då!

Mineur
2010-02-09, 08:40
Martin du är kanonduktig på att komma med tips när det gäller sånt här.
Men skulle du tex kunna omvandla detta till svenska? ;)

Med andra ord "du är för svag i framsida axel, kör den och den övningen" eller vad du problemet nu är. Tror dina tips skulle uppskattas av så många fler då!

Man förstår ju ändå (;


Låter som en inhiberad serratus anterior och trapezius ascendens. Stärk dessa och uppdatera sedan i tråden.

Stort tack ännu en gång! Vet inte hur många gånger dina artiklar, blogginlägg osv har varit till hjälp!

Martin Löwgren
2010-02-09, 11:34
Martin du är kanonduktig på att komma med tips när det gäller sånt här.
Men skulle du tex kunna omvandla detta till svenska? ;)

Med andra ord "du är för svag i framsida axel, kör den och den övningen" eller vad du problemet nu är. Tror dina tips skulle uppskattas av så många fler då!

Mycket ligger nog i tidsbrist. Jag har inte tid till långa utläggningar utan skriver vilka muskler som troligtvis behöver stärkas, sedan är det upp till personen att googla dessa och göra lite research själv om hur dessa tränas.

Jag ska dock tänka på det du skrev och inte försöka vara så stressad men de e svårt :)

luderlasse
2010-02-10, 23:06
Martin du är kanonduktig på att komma med tips när det gäller sånt här.
Men skulle du tex kunna omvandla detta till svenska? ;)

Med andra ord "du är för svag i framsida axel, kör den och den övningen" eller vad du problemet nu är. Tror dina tips skulle uppskattas av så många fler då!

jag kan ge en kort anatomisk förklaring förklaring:'

m.trapezius även kallade kapmusklen, den delen de flest tänker på är de stora köttiga klumparna vid nacken men denna muskel sträcker sig ned till slutet av bröstryggen (kota th12)

pars ascendens är den nedersta delen som urspringer från bröstkotorna (de kotorna med revben) th2 till th 12 den fäster på en benkant på skulderbladet(spina scapula) funktionen på muskeln är vridning av skulderbladet och att dra det mot ryggen

m.serratus anterior (ibland kallad sågmuskeln)
har sitt ursprung från 1:a till 9:de revbenet och liknar sågtänder, syns bra om man är deffad. den fäster på skulderbladet (medialt) och fixerar, sänker, vrider och drar skulderbladet framåt

källa: anatomisk bildordbok av heinz feneis

JJOHANSSON
2012-03-10, 11:08
jag kan ge en kort anatomisk förklaring förklaring:'

m.trapezius även kallade kapmusklen, den delen de flest tänker på är de stora köttiga klumparna vid nacken men denna muskel sträcker sig ned till slutet av bröstryggen (kota th12)

pars ascendens är den nedersta delen som urspringer från bröstkotorna (de kotorna med revben) th2 till th 12 den fäster på en benkant på skulderbladet(spina scapula) funktionen på muskeln är vridning av skulderbladet och att dra det mot ryggen

m.serratus anterior (ibland kallad sågmuskeln)
har sitt ursprung från 1:a till 9:de revbenet och liknar sågtänder, syns bra om man är deffad. den fäster på skulderbladet (medialt) och fixerar, sänker, vrider och drar skulderbladet framåt

källa: anatomisk bildordbok av heinz feneis


Hur tränar man pars ascendens? :)