handdator

Visa fullständig version : Tappa muskler?


b1gdude
2010-02-08, 19:04
Tja!!

Jag tänker ligga på ca 1000-1500kcal minus/dagen och får i mig totalt:

Protein: 221,95g
Kolhydrater: 143,9g
Fett: 52.06g (olivolja är ej inräknat så det blir mer fett som jag får i mig)


Kommer jag tappa mycket muskelmassa även om jag får i mig 222g portein/dagen eller minskas muskelnedbrytningen?

TehSaxo
2010-02-08, 19:09
Omöjligt att veta genom att bara veta vad du får i dig på dagarna.

mikaelj
2010-02-08, 19:16
Hur ofta tränar du? Hur länge har du tränat? Vilka övningar, set, rep, vikter?

Hur gammal är du, hur mycket väger du, hur lång är du, vad är din kroppsfettprocent?

b1gdude
2010-02-08, 19:21
Stats:

Vikt:95 kg
Läng: 184cm
Fettprocent: 20-25%
Tränat: några år (oseriöst)
2 veckors tung träning : 6-8 reps
2 veckors lätt träning : 10-12 reps

Tränar 5 dagar/veckan under deff

mikaelj
2010-02-08, 19:32
5 dagar i veckan är i överkant.

Vilka övningar, och hur delar du upp träningen?

Psyla
2010-02-08, 19:38
Jag hade dragit ner mer på kolhydraterna och ätit lite mer fett istället.

Anton Fräs
2010-02-08, 20:33
Jag hade kört färre styrkepass, kanske 3/4-split och bytt ut kolh. mot mer protein, iaf om du ska ligga -1500 kcal. Fettmängden är duglig, iaf för viktnedgångssyfte.

HyunJin
2010-02-08, 21:03
Jag tänker ligga på ca 1000-1500kcal minus/dagen och får i mig totalt:

Protein: 221,95g
Kolhydrater: 143,9g
Fett: 52.06g (olivolja är ej inräknat så det blir mer fett som jag får i mig)
?

Det där känns som mer än 1000-15000 kcal..

vicarious
2010-02-08, 21:26
Tja!!

Jag tänker ligga på ca 1000-1500kcal minus/dagen och får i mig totalt:

Protein: 221,95g
Kolhydrater: 143,9g
Fett: 52.06g (olivolja är ej inräknat så det blir mer fett som jag får i mig)


Kommer jag tappa mycket muskelmassa även om jag får i mig 222g portein/dagen eller minskas muskelnedbrytningen?

Lite snabba uträkningar ger

1931 kcal + olivoljan.

Ser väl inte helt tokigt ut.. Beror ju som sagt på hur mycket du förbrukar en dag. Proteintaget ser bra ut tycker jag. Personligen skulle jag dra ner mer på KH och öka lite på fettet och proteinet.

AlmostRipped
2010-02-09, 09:07
Lite snabba uträkningar ger

1931 kcal + olivoljan.

Jag fick det också till något liknande och uppdelningen är väl inte helt fel, du skulle kunna lägga om lite kolhydrater till fetter om du inte blir mätt men annars verkar det se helt ok ut om det följs.

Ser dock inte hur det skulle kunna vara -1500 kcal om dagen om du inte har väldigt hög aktivitetstfaktor, men du har inte gett all info så kan inte säga så mycket mer om det är bra eller inte.

Eddie Vedder
2010-02-09, 09:14
Jag fick det också till något liknande och uppdelningen är väl inte helt fel, du skulle kunna lägga om lite kolhydrater till fetter om du inte blir mätt men annars verkar det se helt ok ut om det följs.

Ser dock inte hur det skulle kunna vara -1500 kcal om dagen om du inte har väldigt hög aktivitetstfaktor, men du har inte gett all info så kan inte säga så mycket mer om det är bra eller inte.

Om trådskaparen följer nedanstående upplägg tycker jag visserligen att 3000-3500 kcal per dag (sett över en vecka med dagliga variationer såklart) kan vara en klart rimlig förbrukning för en kille på nästan 100 kg:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142522

Medusa
2010-02-09, 09:18
5 dagar i veckan är i överkant.

varför då?..

5 pass i veckan är inte i överkant, det beror helt på svaren på dom följdfrågor du ställde, dvs split övningar intensitet volym mm..

mikaelj
2010-02-09, 09:25
varför då?..

5 pass i veckan är inte i överkant, det beror helt på svaren på dom följdfrågor du ställde, dvs split övningar intensitet volym mm..

Om du väldigt gärna vill vara i gymmet, så visst.

AlmostRipped
2010-02-09, 09:26
Om trådskaparen följer nedanstående upplägg tycker jag visserligen att 3000-3500 kcal per dag (sett över en vecka med dagliga variationer såklart) kan vara en klart rimlig förbrukning för en kille på nästan 100 kg:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142522

Om han följer det där ja, men ska man behöva läsa flera olika trådar för att kunna svara på en? Känns isåfall som om man kan fortsätta på första tråden istället för att slänga upp en ny.

Jag skrev ju även att jag inte hade all info, alternativt om han hade en hög aktivitetsfaktor kunde det bli det. ;)

Eddie Vedder
2010-02-09, 09:30
Om han följer det där ja, men ska man behöva läsa flera olika trådar för att kunna svara på en?

Lugn, du behöver väl inte bli sur? Jag hjälpte ju bara till att reda ut lite saker du undrade över.

Det vore ju faktiskt bra om big1dude kunde hålla sina frågor inom en och samma tråd men dessvärre startar han en ny varenda liten fråga han kommer på. Mycket lättare att hjälpa till om man får all info i samma tråd.

AlmostRipped
2010-02-09, 09:35
Lugn, du behöver väl inte bli sur? Jag hjälpte ju bara till att reda ut lite saker du undrade över.

Det vore ju faktiskt bra om big1dude kunde hålla sina frågor inom en och samma tråd men dessvärre startar han en ny varenda liten fråga han kommer på. Mycket lättare att hjälpa till om man får all info i samma tråd.

Haha jag blev inte sur på dig, mer på att att man måste läsa flera trådar för att svara på en, fick ju trots allt svar på min fundering av dig, kanske formulerade mig lite dåligt bara! :)

Nu blir det kaffe och en nystart på dagen!

Medusa
2010-02-09, 09:42
Om du väldigt gärna vill vara i gymmet, så visst.

det är inte bara därför som 5 dagar kan vara bra, återigen, beroende på förutsättningarna och rutinen..

bara för att klargöra..

mikaelj
2010-02-09, 09:43
det är inte bara därför som 5 dagar kan vara bra, återigen, beroende på förutsättningarna och rutinen..

bara för att klargöra..

Naturligtvis. Men under viktnedgång kan du sänka frekvens & volym utan att förlora muskelmassa, så länge du bibehåller intensiteten.

Medusa
2010-02-09, 09:56
Naturligtvis. Men under viktnedgång kan du sänka frekvens & volym utan att förlora muskelmassa, så länge du bibehåller intensiteten.

under viktnedgång kan det vara lämpligt att splitta upp träningen ännu mer av normalt, eftersom bla..

man ligger på kaloriminus över tiden, mindre energi än normalt att träna, därför blir det svårare att fortsätta träna med samma intensitet.. speciellt om man skall köra tungt för att bibehålla muskelmassa.. dela upp träningen mer så har du bättre fokus och ork inför varje pass och muskelgrupp..

skaderisken ökar ju lägre du går i kroppsfett och desto längre dieten lider, därför kan det vara fördel att, givet man redan använder låg frekvens, dela upp passen mera, speciellt dom tyngre övningarna som marklyft, knäböj, stångroddar, bänkpressar... osv...

slutligen får man även flera bra tillfällen att köra lite cardio efter eller före passen, 20-30 minuter när man ändå är på gymmet..

finns säkert massor med saker jag inte tänkt på...

för övrigt rekommenderar även DC att man skall splitta upp träningen från en 2 split till 4-6 split under diet eller contestprep.. och han har tränat hundratals klienter på alla nivåer.. IFBB proffs till amatörer..

Anton Fräs
2010-02-09, 11:55
Varför skulle man under deff vilja lägga in cardio? Dessutom i direkt anslutning till passet som är ett av de sämsta tillfällena att träna cardio.

Medusa
2010-02-09, 12:11
varför man vill göra cardio under deff.. för att öka mängden mat man kan äta och trots det ligga på kaloriunderskott...? min uppfattning.. ex om man vill ha i sig 3-5g protein per kg KV, 100-200g kolhydrater för passet, och sedan lite olika oljor för att dom är fördelaktiga, då blir det lätt en del kalorier.. dessutom är det hälsosamt med konditionsträning, deff eller inte, jämfört med att bara lyfta vikter.. kan ju även påverka prestationsförmågan när man lyfter positivt om man inte har särskilt bra kondition..

jag läste i något gammalt nummer av Body, under frågor och svar på nutritiondelen att antingen Martin Berkhan eller Ola Wallengren skrev att 20-30 min cardio direkt efter passet var effektivt för fettförbränningen av olika anledningar, dock skulle man inte vänta för länge för då skulle effekten försvinna.. jag är tyvärr inte på gymmet nu eller idag men när jag sticker dit imorgon så skall jag leta upp vilket nummer det stod i.. dock inte så gammal, från 2007-2009 någonstans där...

sen lägger jag även cardio direkt efter passet för att jag ändå är där och det är riktigt kallt ute :D

Anton Fräs
2010-02-09, 12:17
Men ur muskelbyggande/muskelbevarande syfte är det troligen inte bra.

Eddie Vedder
2010-02-09, 12:46
jag läste i något gammalt nummer av Body, under frågor och svar på nutritiondelen att antingen Martin Berkhan eller Ola Wallengren skrev att 20-30 min cardio direkt efter passet var effektivt för fettförbränningen av olika anledningar, dock skulle man inte vänta för länge för då skulle effekten försvinna.. j

Ja det är korrekt men det är fortfarande inte gynnsamt ur muskelsynpunkt. Anser man procentuell fettoxidation ha ett egenvärde i sig så är konditionsträning direkt efter styrketräning ett bättre tillfälle men det måste ju ställas i relation till den uppskjutna återhämtningen och den negativa inverkan som konditionsträningen har på muskeltillväxt.

Ola Wallengren
2010-02-09, 12:54
jag läste i något gammalt nummer av Body, under frågor och svar på nutritiondelen att antingen Martin Berkhan eller Ola Wallengren skrev att 20-30 min cardio direkt efter passet var effektivt för fettförbränningen av olika anledningar, dock skulle man inte vänta för länge för då skulle effekten försvinna.. jag är tyvärr inte på gymmet nu eller idag men när jag sticker dit imorgon så skall jag leta upp vilket nummer det stod i.. dock inte så gammal, från 2007-2009 någonstans där...


Jag kan inte minnas att jag skrivit något sådant, i alla fall inte i den andemenigen. Brukar faktiskt avråda från att blanda styrka och kondition.

mikaelj
2010-02-09, 12:57
Jag mår mycket bättre om jag inte ägnar mig åt överdrivna mängder konditionsträning på energiunderskott. Vilket gör att jag klarar av underskottet i längre tid.

Återhämtningen försämras markant av saker som är mer intensiva än promenader om man gör det för ofta. Inte nog med att du presterar sämre på gymmet pga ökad återhämtning, vilket i sig gör att du riskerar att bli av med muskler, utan dessutom skickar konditionssignaler motsatta signaler mot styrketräning. Dubbelminus.

Medusa
2010-02-09, 13:00
Jag kan inte minnas att jag skrivit något sådant, i alla fall inte i den andemenigen. Brukar faktiskt avråda från att blanda styrka och kondition.

ok tack! bra att du klargjorde det, jag var osäker på vem som hade författat svaret, därav tvekan i mitt inlägg.. jag ska titta igenom tidningarna imorgon när jag är där...

verkar ju annars vara väldigt populärt med cardio efter passet, både vad jag har sett i verkligheten och läser på olika forum som rxmuscle och intensemuscle, speciellt då bland kroppsbyggare.. är det helt enkelt kultur eller finns det några fördelar?.. om man gör det direkt efter passet... och max 20-30 min..

Anton Fräs
2010-02-09, 13:02
ok tack! bra att du klargjorde det, jag var osäker på vem som hade författat svaret, därav tvekan i mitt inlägg.. jag ska titta igenom tidningarna imorgon när jag är där...

verkar ju annars vara väldigt populärt med cardio efter passet, både vad jag har sett i verkligheten och läser på olika forum som rxmuscle och intensemuscle, speciellt då bland kroppsbyggare.. är det helt enkelt kultur eller finns det några fördelar?.. om man gör det direkt efter passet... och max 20-30 min..

Sett till fördelar och nackdelar så anser jag det vara onödigt i just deff hänseende. För allmän hälsa är det en annan sak däremot.

Det är för de flesta säkert av bekvämlighet, en god portion kultur och vana som spelar in även om fettox. gynnas.

King Grub
2010-02-09, 13:16
ok tack! bra att du klargjorde det, jag var osäker på vem som hade författat svaret, därav tvekan i mitt inlägg.. jag ska titta igenom tidningarna imorgon när jag är där...

verkar ju annars vara väldigt populärt med cardio efter passet, både vad jag har sett i verkligheten och läser på olika forum som rxmuscle och intensemuscle, speciellt då bland kroppsbyggare.. är det helt enkelt kultur eller finns det några fördelar?.. om man gör det direkt efter passet... och max 20-30 min..

Visst blir det större fettförbränning under aktiviteten om man tränar konditionsträning efter styrketräning. Det är det ingen tvekan om. Det är inte samma sak som att dygnets fettförbränning ökar. Träning ökar överhuvudtaget inte dygnets fettförbränning vid en viss energibalans, oavsett typ av träning eller intensitet. Konditionsträning kanske t o m minskar dygnets fettförbränning jämfört med samma energibalans utan konditionsträning.

Konditionsträning efter styrketräning är också ett sätt att stänga av styrketräningens muskeluppbyggande signaler.

dannegavle
2010-02-09, 13:22
Konditionsträning efter styrketräning är också ett sätt att stänga av styrketräningens muskeluppbyggande signaler.

Har det nån betydelse om man gör det i omvänd ordning? Dvs konditionsträning först följt av styrketräning? (Målet är bättre kondition OCH bättre styrka.)

King Grub
2010-02-09, 13:24
Det är enda sättet som är ännu sämre att kombinera dom två träningsformerna på, för styrketräningsresultaten.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/91221.2008v1.pdf

sweaberg
2010-02-09, 13:50
krävs det verkligen att ligga på kaloriöverskott för att bygga muskler?

jag själv har legat på underskott eller ungefär vad jag behöver under 4månader, nästan aldrig på överskott, men jag blir starkare ?

King Grub
2010-02-09, 14:24
Ökad styrka innebär inte per automatik mer muskelmassa. Det är vanligt, t o m lätt, att öka i styrka vid energiunderskott, men det är svårare att öka i muskelmassa. Det går, men förutsättningarna är sämre och dom positiva resultaten blygsammare.

Sniggel
2010-02-09, 15:15
Personligen har jag alltid märkt fördelar av att skära ner på antalet styrketräningspass under diet. Återhämtningen går långsammare på ett kaloriunderskott av uppenbara anledningar och det är, konstigt nog, bra att vara återhämtad när man väl tränar. Mycket effektivare än att köra på hårt och hoppas på att kvantitet ska gå före kvalitet.
2-3 styrkepass i veckan har visat sig bäst för mig under diet, och då brukar jag köra en del cardio (för att det underlättar att hamna på kaloriunderskott och är bra för min astma).
Hade jag inte gjort det kanske jag kört 3 pass, tveksam till att jag kan få 4 pass i veckan att funka riktigt bra under diet.
Självklart beror det på hur man lägger upp det med intensitet och volym m.m, men rent generellt.

Eddie Vedder
2010-02-09, 15:56
krävs det verkligen att ligga på kaloriöverskott för att bygga muskler?

jag själv har legat på underskott eller ungefär vad jag behöver under 4månader, nästan aldrig på överskott, men jag blir starkare ?

Den här ligger för närvarande högt upp på förstasidan ju.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143403

dannegavle
2010-02-11, 12:55
Det är enda sättet som är ännu sämre att kombinera dom två träningsformerna på, för styrketräningsresultaten.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/91221.2008v1.pdf

Ajdå, låter ju inte bra. Om man istället för att träna kondition och styrka direkt efter varandra skulle vänta 6-7 timmar mellan passen (lunchpass + kvällspass t.ex.), räcker det för att slippa "elda för kråkorna"?

Sniggel
2010-02-11, 13:15
Ajdå, låter ju inte bra. Om man istället för att träna kondition och styrka direkt efter varandra skulle vänta 6-7 timmar mellan passen (lunchpass + kvällspass t.ex.), räcker det för att slippa "elda för kråkorna"?

"Elda för kråkorna" gör man inte. Styrka + kondition ihop är sämre för styrkeresultaten, inte bortkastad träning.
Väntar du 6-7 timmar emellan kommer konditionsträningen fortfarande ge en mätbar försämrad effekt på styrketräningsresultaten men det är helt klart bättre.

Lovisa
2010-02-11, 20:38
Men vänta nu, tänker du äta 1000-1500 kcal mindre än du förbrukar? Det låter som svältkost? Hur orkar man träna på en så hård diet?

Inte för att jag räknar kalorier dagligen, men om jag skulle göra en enkel uppskattning: Om jag tycker att bältet stramar, drar jag ned på ett par skivor bröd om dagen. Antar att det är sisådär 200 kcal. (Jag äter aldrig mackor utan brödet som det är, utan pålägg.) Det brukar ge effekt på ett par veckor. För att ligga på 1500 kcal minus, skulle jag behöva antingen leva på skivad gurka eller träna som en galning. Och att träna under svält är ju varken lätt eller särskilt nyttigt.

Eller är det jag som missuppfattat något ???

Kravmaga
2010-02-11, 20:50
Men vänta nu, tänker du äta 1000-1500 kcal mindre än du förbrukar? Det låter som svältkost? Hur orkar man träna på en så hård diet?

Inte för att jag räknar kalorier dagligen, men om jag skulle göra en enkel uppskattning: Om jag tycker att bältet stramar, drar jag ned på ett par skivor bröd om dagen. Antar att det är sisådär 200 kcal. (Jag äter aldrig mackor utan brödet som det är, utan pålägg.) Det brukar ge effekt på ett par veckor. För att ligga på 1500 kcal minus, skulle jag behöva antingen leva på skivad gurka eller träna som en galning. Och att träna under svält är ju varken lätt eller särskilt nyttigt.

Eller är det jag som missuppfattat något ???

En tjej på 58kg kanske inte ska jämföra sig med en kille på 95kg. Självfallet kan han äta mycket mer och därav också ha ett mycket större underskott. Sedan kanske -1500 kcal är i mesta laget, men enligt vad han visade att han fick i sig i form av protein, fett, kolhydrater såg det inte helt dumt ut, iaf närmare 2000 kcal/dag och antagligen mer än din energibalans.

dannegavle
2010-02-12, 09:34
Men vänta nu, tänker du äta 1000-1500 kcal mindre än du förbrukar? Det låter som svältkost? Hur orkar man träna på en så hård diet?

När jag tränar på vardagskvällar är det inte ovanligt att jag käkar dubbla middagar, och ändå går jag ner knappt 1 kg i veckan just nu. Hård träning ger stort utrymme i kaloribudgeten, och äter man dessutom en mättande men kalorisnål frukost och lunch så finns det plats för massor med mat när man(jag) är som hungrigast.