handdator

Visa fullständig version : Outdoorskläder - är Berghaus eller Northface störst?


Snafu
2010-02-08, 15:27
Hej,

Är Berghaus stort i Sverige? Eller är Northface större? Sen antar jag att det är Haglöfs och fjällräven, eller dom kanske toppar?

Jag har en invention som antingen blir ett stort fail eller ett gap in the market och då tjänar jag pengar. Störst chans på fail men wtf.

Friskt vunnet, etc.

Ungrim
2010-02-08, 15:29
beror väll på vilken storlek du beställer :Virro

Snafu
2010-02-08, 15:30
beror väll på vilken storlek du beställer :Virro

Till...marknadsandelar, då............................

Ajin
2010-02-08, 15:30
Utan att kunna peka på någon statistik så skulle jag tro att Fjällräven och Northface är störst, tätt följt av Haglöfs.

Ungrim
2010-02-08, 15:30
Till...marknadsandelar, då............................

Sorry! Kunde inte låtabli

grondahl
2010-02-08, 15:46
Berghaus är inte stort i Sverige, har knappt sett märket sen mitten av nittiotalet.

North Face är ju stora överallt, men även ex Arct´eryx (stavning), Marmot, och Norröna är vanliga. Haglöfs är nog kanske störst.

mks
2010-02-08, 15:51
Ska Arcteryx och Norröna vara med så ska man nog inte glömma Bergans, Tierra och Lundhags heller.

fiskebulle
2010-02-08, 15:51
Jag kan bara ge dig information om vad jag sett, men det kanske hjälper lite.

Norröna-kläder i backen har fullkomligt exploderat! För 2 år sedan så var jag nog ensam med det på de flesta ställen jag var på, det var sällan man såg någon med en jacka, ännu mindre med ett helt ställ. I år är det överallt. Det känns som halva sverige har köpt nytt skidställ och de har kollektivt bestämt att köpa Norröna.

Snafu
2010-02-08, 15:54
Berghaus är inte stort i Sverige, har knappt sett märket sen mitten av nittiotalet.

North Face är ju stora överallt, men även ex Arct´eryx (stavning), Marmot, och Norröna är vanliga. Haglöfs är nog kanske störst.

Intressant, fasen det blir till att kontakta Northface då kanske. Jag hade för mig att Berghaus var stort, men ack så fel jag har. Väldigt stort här i Newcastle då grundarna var härifrån - antagligen därför jag får för mig att det är stort allmänt.

The Swedish Oak
2010-02-08, 15:55
Beror nog väldigt mycket på om du snackar ur "mode synpunkt" eller för folk som verkligen rör sig ute i naturen och behöver kvalitetskläder?

I Sverige är det nog Fjällräven som är störst.

Snafu
2010-02-08, 15:59
Beror nog väldigt mycket på om du snackar ur "mode synpunkt" eller för folk som verkligen rör sig ute i naturen och behöver kvalitetskläder?

I Sverige är det nog Fjällräven som är störst.

Ute i naturen är det jag är ute efter.

Jag fick på fritids granne med marknadschefen för fjällräven, kanske dags att ...liksom, göra några inflik där. 25 år senare.

hahavaffan
2010-02-08, 16:14
Aldrig hört talas om Berghaus... men The North Face finns ju överallt.

MasterChief
2010-02-08, 16:18
Helly Hansen kanske borde vara med på listan?

jakke
2010-02-08, 16:42
berghaus är inte stort i sverige, har knappt sett märket sen mitten av nittiotalet.


lol

sunkan
2010-02-08, 17:00
Aldrig hört talas om Berghaus... men The North Face finns ju överallt.

berghaus tycker jag att det står på var och varannan ryggsäck. Dock så lägger jag min röst på haglöfs/ north face då det är mer vanligt att man hittar det i vanliga sportaffärer såsom stadium o.s.v

grondahl
2010-02-08, 17:24
Fast jag skulle nog hellre köpa Berghaus än North Face. Mina north face-grejer har haft väldigt varierande kvalitet, Berghaus förknippar jag själv mer med kvalité.

Förövrigt så skulle jag nog mest vara intresserad av marknadsandelar i Tyskland/Frankrike om jag ville sälja in någon slags innovation eller att få kontakt med ett märke som har ett riktigt bra kvalitetsrykte (typ Arcter´yx, POC eller Marmot). Sverige är ju trots allt en relativt liten marknad och friluftsprodukter verkar vara ganska regionala.

renad
2010-02-08, 17:38
Berghaus får man ju mindre kul minnen av lumpen och stressfrakturer etcetcetc

Vinter
2010-02-08, 17:42
Hej,

Är Berghaus stort i Sverige? Eller är Northface större? Sen antar jag att det är Haglöfs och fjällräven, eller dom kanske toppar?

Jag har en invention som antingen blir ett stort fail eller ett gap in the market och då tjänar jag pengar. Störst chans på fail men wtf.

Friskt vunnet, etc.

Fjällräven och haglöfs är det som syns mest, betyder dock inte att de är bäst. Annars syns en del north face och tierra, med när jag fjällvandrar. Och en och annan everest pryl...
En och annan svindyr norröna säck har jag sett med och kör själv med berghaus men inte är de så vanliga.

KalleBalik
2010-02-08, 18:58
Lundhags FTW!

Johan O
2010-02-08, 19:13
Av dom två så är ju North face klart vanligast i sverige. Finns väl både på stadium och intersport. Berghaus har jag knappt sett nånstans.

Annars är väl Svenssonmärket Everest numera störst i sverige på billiga friluftskläder. Det är ju Stadiums egna flaggskepp...