handdator

Visa fullständig version : Ingen mat efter träning


Numse
2010-02-08, 13:24
Ska börja gymma istället för att träna hemma vilket jag gjort under en tid, och jag tänkte börja vid 19:00-19:30 för att slippa allt folk som vanligtvis tränar 16-19. Har haft de tiderna förr och då har jag käkat lunch och sen middag vid 16-17, och efter träning så åt jag bara nån macka och kanske ägg.

Spelar det någon roll om jag får i mig middagen före eller efter träningen?

Kan inte äta tillskott heller, annars hade detta inte varit ett problem.

JoeyP
2010-02-08, 13:25
Det är bäst att få i sig mat efter träning.

Numse
2010-02-08, 13:29
As simple as :)

palla middag vid 10.

mikaelj
2010-02-08, 13:34
Varför kan du inte äta t ex EAA?

F.W.Y.H
2010-02-08, 13:34
Tränar du i tre timmar?

Du lär ju kunna äta innan nio på kvällen.

Pepz
2010-02-08, 13:41
ät efter träningen!!

JoeyP
2010-02-08, 13:46
Drick en liter mjölk? :) Snabbt och smärtfritt.

En liter röd mjölk innehåller 600kcal, vara 33gram är protein, 80% mkt långsamt, och mättat fett ökar testo nivåerna efter träning.

Mjölk! Ett bra och billigt val om man vill ha den perfekta återhämtningsdrycken som höjer proteinsyntesen och insulinutsöndringen till max! :thumbup:!

Commando1980
2010-02-08, 15:32
Ska börja gymma istället för att träna hemma vilket jag gjort under en tid, och jag tänkte börja vid 19:00-19:30 för att slippa allt folk som vanligtvis tränar 16-19. Har haft de tiderna förr och då har jag käkat lunch och sen middag vid 16-17, och efter träning så åt jag bara nån macka och kanske ägg.

Spelar det någon roll om jag får i mig middagen före eller efter träningen?

Kan inte äta tillskott heller, annars hade detta inte varit ett problem.

mat är mat oavsett om du kallar det middag eller inte. se till att du får i dig mat (protein+carbs) direkt efter avslutat träningspass.

Numse
2010-02-08, 15:40
Varför kan du inte äta t ex EAA?

Det kan jag. Men det är ju inte ett substitut för mat?

Tränar du i tre timmar?

Du lär ju kunna äta innan nio på kvällen.

Naj, men ja ska ta mig till och från gymmet också samt gör i ordning käket. Dessutom överdrev jag med några minuter. Men just restiden är ju en nackdel. Cykel ftw :>

Drick en liter mjölk? :) Snabbt och smärtfritt.

Intolerant mot mjölkprotein.

mat är mat oavsett om du kallar det middag eller inte. se till att du får i dig mat (protein+carbs) direkt efter avslutat träningspass.

Yes ofc. Jag får laga maten innan träning och äta efter helt enkelt.

mikaelj
2010-02-08, 15:45
Det kan jag. Men det är ju inte ett substitut för mat?

Mycket riktigt. Att man äter mat efter träning är att få till aminosyror i blodet för att skicka signaler till musklerna att lagra in protein i musklerna. Men EAA är bättre än mat i det specifika syftet.

Sedan kan du äta mat, som då har ett annat syfte (för att förhindra vidare nedbrytning, som ju pågår dygnet runt).

Om det går 4-5 timmar mellan träning och middag kan du inta EAA eller vassle några gånger efter träningen med ungefär en timmes mellanrum.

Sniggel
2010-02-08, 16:02
As simple as :)

palla middag vid 10.

Ja gärna :)
Brukar bli nåt sånt för min del. Är som hungrigast på kvällen.

Numse
2010-02-08, 16:07
Mycket riktigt. Att man äter mat efter träning är att få till aminosyror i blodet för att skicka signaler till musklerna att lagra in protein i musklerna. Men EAA är bättre än mat i det specifika syftet.

Sedan kan du äta mat, som då har ett annat syfte (för att förhindra vidare nedbrytning, som ju pågår dygnet runt).

Om det går 4-5 timmar mellan träning och middag kan du inta EAA eller vassle några gånger efter träningen med ungefär en timmes mellanrum.

Yes, ska faktiskt hämta ut mitt EAA idag som ligger och väntar på posten.



Alltså det jag egentligen stör mig på är att jag äter lunch vid ett, mellis vid fyra, och sen om jag skall vänta till middag kl tio så är det ett stort mellanrum. Jag skulle kunna ta en proteindrink innan eller efter träning, om jag kunnat äta det. Nu måste jag äta mat innan och efter, och ett av de målen är min middag. Vad är det andra målet? Jag får typ dela upp middagen i två delar och äta en innan och en efter :> eller äta två middagar och bli tjock till beach 2010. Dagens i-lands problem!

Jag sitter och skrattar åt mig själv.

mikaelj
2010-02-08, 16:15
Alltså det jag egentligen stör mig på är att jag äter lunch vid ett, mellis vid fyra, och sen om jag skall vänta till middag kl tio så är det ett stort mellanrum.

Blir du hungrig? Ta ett mellanmål.

Eller stör du dig på det av någon annan anledning?

Numse
2010-02-08, 16:30
Ja, jag stör mig faktiskt. Jag behöver inte mer kolhydrater, tror jag då jag redan äter rätt mycket kolhydrater, och ett mellanmål för mig skulle alltså vara en burk tonfisk, eller lagad mat. Eller ett gäng ägg, vilket min mage protesterar emot.

Jag får nog dela upp middagen helt enkelt.

Commando1980
2010-02-08, 16:37
Yes, ska faktiskt hämta ut mitt EAA idag som ligger och väntar på posten.



Alltså det jag egentligen stör mig på är att jag äter lunch vid ett, mellis vid fyra, och sen om jag skall vänta till middag kl tio så är det ett stort mellanrum. Jag skulle kunna ta en proteindrink innan eller efter träning, om jag kunnat äta det. Nu måste jag äta mat innan och efter, och ett av de målen är min middag. Vad är det andra målet? Jag får typ dela upp middagen i två delar och äta en innan och en efter :> eller äta två middagar och bli tjock till beach 2010. Dagens i-lands problem!

Jag sitter och skrattar åt mig själv.

huh? vad svårt du gör det för dig själv.

mikaelj
2010-02-08, 16:38
Ja, jag stör mig faktiskt.

Varför?

Numse
2010-02-08, 16:39
Kan bero på att jag har haft en extremt meningslös dag på jobbet som har resulterat i att jag fullständigt tänkt sönder det här "problemet". Och att jag min kollega nyligen gav mig diagnosen kolhydratofob.

Varför?

För att jag vill äta ett mål relativt tätt inpå träningen. Och jag måste äta efter. Kan ju iof skjuta på det första mellanmålet :thumbup:

Commando1980
2010-02-08, 16:48
nu kommer jag ihåg varför jag inte kollar in kost- och kosttillskottsforumen speciellt ofta.

mikaelj
2010-02-08, 16:50
min kollega nyligen gav mig diagnosen kolhydratofob.

Vi föredrar termen "lipofil".

För att jag vill äta ett mål relativt tätt inpå träningen.

Varför?

Numse
2010-02-08, 16:51
Pft, du blir överlycklig varje gång du ser att jag postat.

Första frågan var dock "Spelar det någon roll om jag får i mig middagen före eller efter träningen?" och den har jag fått svar på. Tack och hej. Sov gott vakna torrt..

Varför?

Du vinner.

mikaelj
2010-02-08, 16:53
Du verkar ha en föreställning om att du måste äta ett lagat mål direkt efter träningen. Det viktiga är aminosyror. Ät efter träningen EAA två-tre gånger med en timmes mellanrum, tills att det är dags för din middag.

Numse
2010-02-08, 16:56
Nae, undrade mest om det var nödvändigt med ett mål mat efter träning, innan man somnar. Om jag ändå ätit innan menar jag. Spelar det så stor roll om jag äter maten innan eller efter..

Om det är aminosyrorna som är viktiga så räcker det med eaa efter träning om jag ätit innan?

Commando1980
2010-02-08, 16:59
Nae, undrade mest om det var nödvändigt med ett mål mat efter träning, innan man somnar. Om jag ändå ätit innan menar jag. Spelar det så stor roll om jag äter maten innan eller efter..

Om det är aminosyrorna som är viktiga så räcker det med eaa efter träning om jag ätit innan?

nej, ät inte bara EAA efter träningen. ät också vanlig mat innan du går och lägger dig.

Scratch89
2010-02-08, 17:05
Men jösses. Mellan 4 och 10 är det ju bara sex timmar, vilket inte är länge över huvud taget. Ät vid 4, iväg och träna, kom hem och ät. Det behöver inte vara någon lagad middag, utan det duger fint med äggmackor eller något annat lättlagat/ätet.

Commando1980
2010-02-08, 17:09
Men jösses. Mellan 4 och 10 är det ju bara sex timmar, vilket inte är länge över huvud taget. Ät vid 4, iväg och träna, kom hem och ät. Det behöver inte vara någon lagad middag, utan det duger fint med äggmackor eller något annat lättlagat/ätet.

räknas äggmackor som middag 2?

maximuscle
2010-02-08, 18:08
förstår inte problemet att inte kunna/orka/palla/vilja äta efter passet...jag gör alltid mat efter jobbet käkar vid halv sex typ ingen mega portion men lagad mat, tränar vid 19.00 hemma igen vid halv nio... käkar maten som e kvar ( om man som du inte orkar laga mat 2 ggr gör man lite större portion innan träningen ) ...tycker du mest verkar lat :cool:

kan man inte käka sojaprotein när man e mjökproteinintollerant?

Numse
2010-02-08, 18:11
Bara 6 timmar. Jag däckar om jag inte äter på 6 timmar. Jag får väl övervinna min kolhydratfobi och äta en extra macka innan träning.

Underskatta inte middag 2. Äggmackor duger inte.

förstår inte problemet att inte kunna/orka/palla/vilja äta efter passet...jag gör alltid mat efter jobbet käkar vid halv sex typ ingen mega portion men lagad mat, tränar vid 19.00 hemma igen vid halv nio... käkar maten som e kvar ( om man som du inte orkar laga mat 2 ggr gör man lite större portion innan träningen ) ...tycker du mest verkar lat :cool:

kan man inte käka sojaprotein när man e mjökproteinintollerant?

Du, jag är latast.

Är intolerant mot sojaprotein också, lucky me

mikaelj
2010-02-08, 18:20
Bara 6 timmar. Jag däckar om jag inte äter på 6 timmar. Jag får väl övervinna min kolhydratfobi och äta en extra macka innan träning.

Eller en bit kött, fisk eller liknande? Låter underligt att du däckar om du inte äter på sex timmar. Har du provat några dagar?

Numse
2010-02-08, 18:26
Seriöst så mår jag faktiskt dåligt ganska fort om jag missar en måltid. Speciellt lunchen. Och nej, jag har inte provat några dagar.. har tänkt på hur det skulle vara dock, eftersom jag inte klara mig speciellt bra utan mat en kortare tid.

Men visst, från mellanmål till sen middag är det inga problem. Och ja, en bit fisk/kött fungerar utmärkt. Jag får laga middag, äta lite, träna, sen äta resten. Inga problem.

Scratch89
2010-02-08, 19:43
räknas äggmackor som middag 2?
Va?

Underskatta inte middag 2. Äggmackor duger inte.


Underskatta inte äggmackor! 5-6 ägg på lika många skivor mjukt och grovt bröd, typ Polarkraft Extrem (som är mjölkfritt dessutom!) med en halv tub kaviar.

Peter Hansen
2010-02-08, 20:26
lite OT: polarkraft extrem och det blir en extrem upplevelse på toaletten..iaf för min del..till och med kalaspuffar är för mycket fibrer för min kagge haha

maximuscle
2010-02-08, 20:42
Bara 6 timmar. Jag däckar om jag inte äter på 6 timmar. Jag får väl övervinna min kolhydratfobi och äta en extra macka innan träning.

Underskatta inte middag 2. Äggmackor duger inte.



Du, jag är latast.

Är intolerant mot sojaprotein också, lucky me


det va ju inge skoj

men käka ngt proteinrikt du kan äta iallafall..eller som dom sagt kör eaa

Numse
2010-02-08, 21:39
Underskatta inte äggmackor!

:)

En halv tub kaviar också ^^ försöker du förstöra min stackars mage