handdator

Visa fullständig version : vad tillkommer vid bulk?


swecool
2010-02-08, 11:42
hejsan !
undrar bara vad är det som ökar på vikten om det inte är muskler? för det går ju typ bara att bygga 2-3 kg rena muskler på ett år? om man inte blir tjockare men åndå ökar i vikt... vad är det som gör så at man ökar?

Tack på förhand :)

King Grub
2010-02-08, 11:45
Fett och vatten.

swecool
2010-02-08, 11:48
Fett och vatten.

funkar det som utfyllnad för musklerna? och det är främst det som gör att man ser större ut?

Ungrim
2010-02-08, 11:51
funkar det som utfyllnad för musklerna?

Det blir ju ett lager fett ovanpå musklerna, så visst kanske det ser "större" ut men du tappar ju alla konturer mm

swecool
2010-02-08, 11:53
Det blir ju ett lager fett ovanpå musklerna, så visst kanske det ser "större" ut men du tappar ju alla konturer mm

ok då är jag med. fast samtidigt kan du ju vara smal och börja bygga och ändå få fram konturerna och öka mer än 2-3 kg i vikt? och öka storleksmässigt.

Ungrim
2010-02-08, 11:56
ok då är jag med. fast samtidigt kan du ju vara smal och börja bygga och ändå få fram konturerna och öka mer än 2-3 kg i vikt? och öka storleksmässigt.


När man är ny och börjar gymma så kan man öka ganska rejält i muskelmassa på ett år

swecool
2010-02-08, 11:57
okok tack så mycket för dem snabba svaren ;)

Gabriel174
2010-02-08, 12:04
När man är ny och börjar gymma så kan man öka ganska rejält i muskelmassa på ett år

Hur mycket är "rejält"?

ceejay
2010-02-08, 12:04
Sen är det väl så att det du snackar om, 2kg på ett år eller något, inte är "muskler". Det är väl rent muskelprotein. Muskler består av så mycket mer än det så det blir mer vikt i muskler om man säger så.

Cyklar jag ute på sjön?

Ungrim
2010-02-08, 12:14
Cyklar jag ute på sjön?

Nix!

swecool
2010-02-08, 13:32
nice nu börjar bitarna falla på plats ;)

Sniggel
2010-02-08, 13:56
Tror att du underskattar mängden fett man lägger på sig.
Någon som gör bra resultat på ett år där formen knappt ser ut att försämras kan ha lagt på sig flera kilon fett.

En anledning är att ju mer muskler man har, desto mer fett kan man ha utan att bf% höjs (bf% är ju ett förhållande, inte en absolut mängd). En annan är att en "tilltjockning" kan vara ganska subtil i vissa intervall av bf%

Om en naturligt smal kille börjar äta upp sig i vikt kan 60% av viktökningen bestå av muskler!
Om man sedan lägger till faktorerna att killen är i tonåren och dessutom börjar styrketräna kan man nog förvänta sig en väldigt lyckad årsbulk.

Har lurat mig själv tidigare att jag enbart lagt på mig muskler vid tidigare bulk eftersom jag inte såg någon skillnad i min form. Bara blev större och större över hela kroppen, tack vare en väldigt jämn fettdistribution.