handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen (pga knäböj?)


Carolinew
2010-02-08, 10:22
Blev kanske lite samma topic som på en annan tråd jag kikade in i här nyss men fallen skiljer sig lite åt så tror det är bäst jag skapar en egen för att inte förstöra hans tråd.

Hur som helst. Har haft lite ont i ryggen (känt mig stel, lite värk etc) i ett par veckor men inte alls så mycket så jag har bara tänkt att det nog går över. Men igår efter ett antal set knäböj blev det bara värre, inte direkt utan det kom successivt.

Det känns inte alls bra nu och jag är väldigt orolig. Det känns i nacken och en bit ner, nästan bara på högersidan. Saken är den att det aldrig knäckt till eller liknande utan det har bara kommit. Jag tycker att jag utför böjarna på ett vettigt sätt så jag tror inte att det är dem det är fel på, men jag vet inte. Det som dock kan kännas obehagligt ibland är om jag lyfter av en (för mig) lite tyngre vikt och inte spänner mig riktigt ordentligt, då kan det göra ont för ett slag.

Vad skall jag göra? Om jag vill kolla upp det, vart vänder jag mig? Kan en vårdcentral säga något eller remittera mig vidare, eller bör jag vända mig till kiropraktor/naprapat direkt? Idrottsmassör? I så fall tas tips på bra sådana emot tacksamt (Göteborgsområdet).

Mvh
Caroline

Martin Löwgren
2010-02-08, 10:40
Blev kanske lite samma topic som på en annan tråd jag kikade in i här nyss men fallen skiljer sig lite åt så tror det är bäst jag skapar en egen för att inte förstöra hans tråd.

Hur som helst. Har haft lite ont i ryggen (känt mig stel, lite värk etc) i ett par veckor men inte alls så mycket så jag har bara tänkt att det nog går över. Men igår efter ett antal set knäböj blev det bara värre, inte direkt utan det kom successivt.

Det känns inte alls bra nu och jag är väldigt orolig. Det känns i nacken och en bit ner, nästan bara på högersidan. Saken är den att det aldrig knäckt till eller liknande utan det har bara kommit. Jag tycker att jag utför böjarna på ett vettigt sätt så jag tror inte att det är dem det är fel på, men jag vet inte. Det som dock kan kännas obehagligt ibland är om jag lyfter av en (för mig) lite tyngre vikt och inte spänner mig riktigt ordentligt, då kan det göra ont för ett slag.

Vad skall jag göra? Om jag vill kolla upp det, vart vänder jag mig? Kan en vårdcentral säga något eller remittera mig vidare, eller bör jag vända mig till kiropraktor/naprapat direkt? Idrottsmassör? I så fall tas tips på bra sådana emot tacksamt (Göteborgsområdet).

Mvh
Caroline

Vart gör det ont? Hur? Kan du provocera fram det i vardagen?

Carolinew
2010-02-08, 11:51
Det är svårt att säga exakt men försökte rita upp en bild.

Det gör mest ont när jag försöker luta huvudet bakåt, det gör jag helst inte alls. Det känns när jag lutar det framåt också men inte alls på samma sätt, då drar det bara lite.

Det är inte så att jag ligger och vrider mig i smärta direkt men jag är ändå orolig, speciellt när det gäller ryggen.

Martin Löwgren
2010-02-08, 11:54
Det är svårt att säga exakt men försökte rita upp en bild.

Det gör mest ont när jag försöker luta huvudet bakåt, det gör jag helst inte alls. Det känns när jag lutar det framåt också men inte alls på samma sätt, då drar det bara lite.

Det är inte så att jag ligger och vrider mig i smärta direkt men jag är ändå orolig, speciellt när det gäller ryggen.

Det du beskriver låter som akut torticollis (akut näckspärr). Detta kan ha flera olika orsaker men där en retning av halsryggsdiskarna är det mest troliga. De kan kanske kommit från att stången legat på en halsryggskota som blivit irriterad.

Vad du behöver veta är att det inte är farligt. Nackvärk kan göra svinont men det är oftast helt ofarligt. Detta tillstånd går att behandla med mycket god effekt av en manuell terapeut (Naprapat till exempel) men har även god självläkningsprognos om du hellre väntar ut det.

Börjar du få symptom ut i händen (domningar, motorikpåverkan och andra skumma fenomen) som ökar när du till exempel nyser, hostar eller går på toaletten ska du dra öronen åt dig och söka till din vårdcentral men annars ska du röra på nacken så mycket som möjligt och vara aktiv i vardagen.

Desto mer du rör på nacken, trots smärta - ju snabbare kommer du bli bra. Ta värktabletter vid behov.

Carolinew
2010-02-08, 12:02
Om det stämmer så vore det ju helt underbart. Avvaktar och ser om några dagar då :) Antar att jag kan träna på som vanligt eller?

Martin Löwgren
2010-02-08, 12:14
Om det stämmer så vore det ju helt underbart. Avvaktar och ser om några dagar då :) Antar att jag kan träna på som vanligt eller?

Japp (hade du varit brottare hade du fått vissa övningar du ej fick göra). Lyssna på din kropp och våga rör på nacken även fast det gör ont. De kommer gå snabbare då.

Och som sagt börjar smärta sprida sig ut i armar, fingrar osv och ge domningar, smärta etc ska du dra öronen åt dig men något sånt har jag svårt att se ska ske.

nyrjoh
2010-02-08, 20:04
Om det stämmer så vore det ju helt underbart. Avvaktar och ser om några dagar då :) Antar att jag kan träna på som vanligt eller?

Jag hade iaf tagit det rejält lugnt med t ex knäböj, mark, tunga pressövningar första 2-3 dagarna. Att vara väldigt noga med hållningen i sittande är också oftast något som är bra för återhämtningen vid nack/skulderbesvär. Sen hade jag försökt analysera vad det är som gjort att du fått besvären. Några sidoskillnader i rörlighet, viloposition på skulderblad osv. Ett tips är ju att några träningskompisar kollar på tekniken i knäböj. Annars så är ju det bästa att gå till en sjukgymnast eller annan terapeut för bedömning och rehab.

Carolinew
2010-02-08, 21:18
Jag hade iaf tagit det rejält lugnt med t ex knäböj, mark, tunga pressövningar första 2-3 dagarna. Att vara väldigt noga med hållningen i sittande är också oftast något som är bra för återhämtningen vid nack/skulderbesvär. Sen hade jag försökt analysera vad det är som gjort att du fått besvären. Några sidoskillnader i rörlighet, viloposition på skulderblad osv. Ett tips är ju att några träningskompisar kollar på tekniken i knäböj. Annars så är ju det bästa att gå till en sjukgymnast eller annan terapeut för bedömning och rehab.

Saken är att det bara är knäböjen jag fått problem av, rena ryggövningar som t.ex. marklyft eller latsdrag känns bara som att det gör gott för ryggen, få lite genomströmning typ. Men det är uppenbarligen något med böjen som inte är som det skall. Jag har lite filmer på mina böjar och jag tycker inte att det ser ut som att något är direkt galet.

Det jag funderar på är om min rygg inte riktigt pallar med när jag lägger på för mkt vikt på stången? Har precis börjat med böj till bänk för att kunna lägga på mer vikt och det är ju faktiskt i takt med det som besvären uppstått... Men samtidigt så har jag ju långt ifrån så mkt vikt som andra tjejer har, inte ens hälften, så man tycker ju inte att det borde bli några problem :Virro

Tolkia
2010-02-08, 23:26
Har du bålstyrka för att kunna hålla emot? Att du får besvär när du höjer vikterna antyder ju att du höjer mer än vad du riktigt klarar. Vad andra tjejer har eller inte har är inte riktigt intressant i sammanhanget, det är ju din kropp det handlar om.

Martin Löwgren
2010-02-08, 23:55
Saken är att det bara är knäböjen jag fått problem av, rena ryggövningar som t.ex. marklyft eller latsdrag känns bara som att det gör gott för ryggen, få lite genomströmning typ. Men det är uppenbarligen något med böjen som inte är som det skall. Jag har lite filmer på mina böjar och jag tycker inte att det ser ut som att något är direkt galet.

Det jag funderar på är om min rygg inte riktigt pallar med när jag lägger på för mkt vikt på stången? Har precis börjat med böj till bänk för att kunna lägga på mer vikt och det är ju faktiskt i takt med det som besvären uppstått... Men samtidigt så har jag ju långt ifrån så mkt vikt som andra tjejer har, inte ens hälften, så man tycker ju inte att det borde bli några problem :Virro

Nu blir jag lite fundersam. Vår konversation i tråden gällde väl nack/skulderbesvär, eller? Är det alltså knäböj som utlöser besvären i dessa områden?

Carolinew
2010-02-09, 09:50
Har du bålstyrka för att kunna hålla emot? Att du får besvär när du höjer vikterna antyder ju att du höjer mer än vad du riktigt klarar. Vad andra tjejer har eller inte har är inte riktigt intressant i sammanhanget, det är ju din kropp det handlar om.

Jag tränar ju mage två gånger i veckan så jag vet inte om jag kan göra så mycket mer där. Men jag märker stor skillnad på hur mycket jag spänner mig och hur det känns när jag lyfter av stången. Gör jag det inte ordentligt blir inte ryggen glad. Men ibland känns det som att det inte riktigt räcker ändå...

Nä jag vet att det inte spelar någon roll vad andra tjejer tar egentligen, ville väl bara klargöra att det inte direkt är några monstervikter som gett mig problemen, tvärtom ganska ordinära.

Nu blir jag lite fundersam. Vår konversation i tråden gällde väl nack/skulderbesvär, eller? Är det alltså knäböj som utlöser besvären i dessa områden?

Ja, men det står ju både i trådtiteln samt i mitt första inlägg här? :confused:

-----------

Har haft lite svårt att sova i natt också, vet inte om det betyder något men har vaknat fler ggr för att ryggen gjort sig till känna. Nu på morgonkvisten känns det verkligen inte jättebra alltså. Rörde på huvudet, stretchade kring nacke/rygg nästan hela dagen igår + att jag gick en lång promenad och jag tyckte verkligen att det hjälpte. Men nu är det som bortglömt igen =/ Blir väl samma visa idag men jag hoppas inte att det kommer tillbaka varenda natt *grr*

Martin Löwgren
2010-02-09, 11:30
Har haft lite svårt att sova i natt också, vet inte om det betyder något men har vaknat fler ggr för att ryggen gjort sig till känna. Nu på morgonkvisten känns det verkligen inte jättebra alltså. Rörde på huvudet, stretchade kring nacke/rygg nästan hela dagen igår + att jag gick en lång promenad och jag tyckte verkligen att det hjälpte. Men nu är det som bortglömt igen =/ Blir väl samma visa idag men jag hoppas inte att det kommer tillbaka varenda natt *grr*
Sådana här besvär kan sitta men du har haft det så pass länge att de flesta i din sits hade sökt proffesionell hjälp för länge sen.

Du känner din kropp bäst och kan nog avgöra om detta är vanlig nack/skuldervärk eller något större (till exempel diskbråck)

Carolinew
2010-02-09, 11:53
Sådana här besvär kan sitta men du har haft det så pass länge att de flesta i din sits hade sökt proffesionell hjälp för länge sen.

Du känner din kropp bäst och kan nog avgöra om detta är vanlig nack/skuldervärk eller något större (till exempel diskbråck)

Saken är den att jag aldrig haft problem med ryggen förut och jag har ingen aning om hur det känns om det är allvarligt eller inte. Har läst lite om vad en naprapat/kiropraktor (det är väl typ samma?) gör och det verkar ju som att de inte kan göra så mycket vid t.ex. ett diskbråck? Jag bryr mig inte så mycket om smärtorna i sig utan egentligen bara orsaken till dem. Så någon "smärtlindrande behandling" känns bara onödigt.

Det enda jag bryr mig om är att jag vill kunna träna ordentligt. Jag vill inte gå till någon som säger åt mig att sluta med knäböj för att det är enklast och säkrast så om det finns alternativ.

Martin Löwgren
2010-02-09, 12:28
Saken är den att jag aldrig haft problem med ryggen förut och jag har ingen aning om hur det känns om det är allvarligt eller inte. Har läst lite om vad en naprapat/kiropraktor (det är väl typ samma?) gör och det verkar ju som att de inte kan göra så mycket vid t.ex. ett diskbråck?

Eftersom endast 5% av alla diskbråck opereras behandlas dagligen enormt många diskbråck av naprapater, kiropraktorer och sjukgymnaster med OMT/OMI utbildning. Detta tillsammans med diskbuktning är de vanligaste ryggdiagnosenerna att behandlas hos dessa yrkesgrupper

Det går att göra enormt mycket rent behandlingsmässigt med ett diskbråck.

Halldin
2010-02-09, 19:25
Jag känner igen det du beskriver och har haft det flera gånger själv.
För mig brukar det dock utlösas av stående militärpressar, och jag har fått för mig att det beror på att jag då spänner nacken/trycker fram den vilket skapar olämplig belastning i det området.

Det borde vara helt lugnt att vila ut det, även om det kan göra vansinnigt ont. Jag åkte till akuten och fick röntga en gång för att det gjorde så jävla ont, men det var inget synligt.

Vad som brukar göra susen för att jag inte ska råka ut för detta i tunga militärpressar, är att se till att stretcha nacken ordentligt innan. Rör den och spänn den i alla riktningar under 30 sek/riktning så att den känns uppvärmd. Detta gör du lämpligen när nuvarande smärta har försvunnit.

Hjälper inte det kanske någon på vallen kan kolla på dina böjar och se om du inte kan lägga stången på annat vis?

Carolinew
2010-02-11, 13:55
Halldin, kände du av något i armar/händer av detta?

Jag tycker att min rygg känns en aningen bättre idag men det är möjligt att jag inbillar mig bara för att jag vill att det skall vara så. Men däremot känns min högerarm, framförallt handen och fingrarna lite konstiga. Som Martin sade så skall jag väl vara lite uppmärksam på detta och det gör mig lite orolig igen. Jag kan använda armen/handen ungefär som vanligt så det är inte överdrivet mycket, men den "domnar" lite och jag har svårare att t.ex. knyta näven. Det kommer och går också, ibland känner jag knappt någonting konstigt alls och ibland är det mer.

Borde jag göra något nu direkt åt detta eller kan jag vänta några dagar och se vad som händer?

Halldin
2010-02-11, 18:43
Jag hade inga problem med armar/händer vad jag kan minnas, vet att jag fick testa greppstyrkan på sjuksköterskan när jag skulle röntga och hon anmärkte på att greppet var starkt.

Ryggproblem och dyl. brukar ju vara invecklade och tenderar att gå över av sig självt, därmed inte sagt att rehab/prehab träning inte kan vara bra.
Det finns dock en bra anledning till varför det första besöket hos en kiropraktor/naprapat/etc. är dyrare än resten av besöken.

nyrjoh
2010-02-11, 21:34
Halldin, kände du av något i armar/händer av detta?

Jag tycker att min rygg känns en aningen bättre idag men det är möjligt att jag inbillar mig bara för att jag vill att det skall vara så. Men däremot känns min högerarm, framförallt handen och fingrarna lite konstiga. Som Martin sade så skall jag väl vara lite uppmärksam på detta och det gör mig lite orolig igen. Jag kan använda armen/handen ungefär som vanligt så det är inte överdrivet mycket, men den "domnar" lite och jag har svårare att t.ex. knyta näven. Det kommer och går också, ibland känner jag knappt någonting konstigt alls och ibland är det mer.

Borde jag göra något nu direkt åt detta eller kan jag vänta några dagar och se vad som händer?

Med tanke på de symtom du har, alltså smärtutbredning, provocerande rörelser och domningar så skulle jag säga att det kan vara lämpligt med en undersökning av sjukgymnast eller annan terapeut. Jag skulle om jag var du ta det lugnt med stretchandet av nacken till efter undersökning och även att vara noga med hållningen och inte gå på någon tung träning den närmaste tiden. Var upplever du att domningen förläggs? Stämmer något av dessa områden?
http://polanest.webd.pl/pliki/varia/books/AtRegAn/micro189.lib3.hawaii.edu_3a2127/das/book/body/0/1353/f4-u1.0-b1-4160-2239-2..50007-2..f003003.jpg

http://polanest.webd.pl/pliki/varia/books/AtRegAn/micro189.lib3.hawaii.edu_3a2127/das/book/body/0/1353/f4-u1.0-b1-4160-2239-2..50007-2..f003005.jpg

Martin Löwgren
2010-02-11, 21:41
Halldin, kände du av något i armar/händer av detta?

Jag tycker att min rygg känns en aningen bättre idag men det är möjligt att jag inbillar mig bara för att jag vill att det skall vara så. Men däremot känns min högerarm, framförallt handen och fingrarna lite konstiga. Som Martin sade så skall jag väl vara lite uppmärksam på detta och det gör mig lite orolig igen. Jag kan använda armen/handen ungefär som vanligt så det är inte överdrivet mycket, men den "domnar" lite och jag har svårare att t.ex. knyta näven. Det kommer och går också, ibland känner jag knappt någonting konstigt alls och ibland är det mer.

Borde jag göra något nu direkt åt detta eller kan jag vänta några dagar och se vad som händer?Som jag sa tidigare behöver du inte oroa dig för dessa besvär. Har du otur har du ett diskbråck i nacken vilket inte heller det är farligt och inte försämmras av att du väntar lite. Jag behandlar dagligen folk med diskbråck i nacken och det som gör mest nytta är att man ger ett lugnande besked att det inte är farligt vilket är det jobbigaste för patienten, rädslan för att det ska vara något farligt.

Vad som däremot kan vara bra är att gå till en Naprapat för att få nacken undersökt om du känner dig orolig men det är inte ett absolut måste. Det är naturligt att bli orolig om man har sådana besvär som du har men du har mitt ord på att du inte vinner något på att vara orolig.

Vad jag menade med att du ska vara uppmärksam på är att har du smärta/domningar i armen så är det inte vanlig muskulär värk utan då är det mer en central diskpåverkan. Återigen inget farligt men då gäller lite andra spelregler.

Carolinew
2010-02-11, 21:55
Med tanke på de symtom du har, alltså smärtutbredning, provocerande rörelser och domningar så skulle jag säga att det kan vara lämpligt med en undersökning av sjukgymnast eller annan terapeut. Jag skulle om jag var du ta det lugnt med stretchandet av nacken till efter undersökning och även att vara noga med hållningen och inte gå på någon tung träning den närmaste tiden. Var upplever du att domningen förläggs? Stämmer något av dessa områden?
http://polanest.webd.pl/pliki/varia/books/AtRegAn/micro189.lib3.hawaii.edu_3a2127/das/book/body/0/1353/f4-u1.0-b1-4160-2239-2..50007-2..f003003.jpg

http://polanest.webd.pl/pliki/varia/books/AtRegAn/micro189.lib3.hawaii.edu_3a2127/das/book/body/0/1353/f4-u1.0-b1-4160-2239-2..50007-2..f003005.jpg

Fast nu har jag ju kört ett tungt bänkpass och ett tungt markpass efteråt utan några större problem. Det borde väl inte vara någon fara?

Sett till bilderna så är det sjukt svårt att säga. Jag känner mest i handflata (typ hela) samt fingrarna (mest lill-, ring- och långfinger, lite pekfinger kanske men inte tummen), samt hela underarmen. Överarmen är inte alls lika påtaglig.

Som jag sa tidigare behöver du inte oroa dig för dessa besvär. Har du otur har du ett diskbråck i nacken vilket inte heller det är farligt och inte försämmras av att du väntar lite. Jag behandlar dagligen folk med diskbråck i nacken och det som gör mest nytta är att man ger ett lugnande besked att det inte är farligt vilket är det jobbigaste för patienten, rädslan för att det ska vara något farligt.

Vad som däremot kan vara bra är att gå till en Naprapat för att få nacken undersökt om du känner dig orolig men det är inte ett absolut måste. Det är naturligt att bli orolig om man har sådana besvär som du har men du har mitt ord på att du inte vinner något på att vara orolig.

Vad jag menade med att du ska vara uppmärksam på är att har du smärta/domningar i armen så är det inte vanlig muskulär värk utan då är det mer en central diskpåverkan. Återigen inget farligt men då gäller lite andra spelregler.

Jag har läst lite om diskbråck och förstått att det är vanligt och inte särskilt farligt, men det jag är orolig för är inte att jag skall gå och bli totalt invalid utan helt enkelt bara att jag inte kommer kunna böja tungt etc. SL är mitt liv och kommer jag pga ett diskbråck inte kunna träna tungt så känns det egentligen ungefär som att bli invalid. Då kommer jag inte kunna göra det jag lever för. En helt vanlig människa som inte tränar tungt skulle förstås inte bry sig eller bli påverkad i samma bemärkelse.

Martin Löwgren
2010-02-11, 21:57
Fast nu har jag ju kört ett tungt bänkpass och ett tungt markpass efteråt utan några större problem. Det borde väl inte vara någon fara?

Sett till bilderna så är det sjukt svårt att säga. Jag känner mest i handflata (typ hela) samt fingrarna (mest lill-, ring- och långfinger, lite pekfinger kanske men inte tummen), samt hela underarmen. Överarmen är inte alls lika påtaglig.



Jag har läst lite om diskbråck och förstått att det är vanligt och inte särskilt farligt, men det jag är orolig för är inte att jag skall gå och bli totalt invalid utan helt enkelt bara att jag inte kommer kunna böja tungt etc. SL är mitt liv och kommer jag pga ett diskbråck inte kunna träna tungt så känns det egentligen ungefär som att bli invalid. Då kommer jag inte kunna göra det jag lever för. En helt vanlig människa som inte tränar tungt skulle förstås inte bry sig eller bli påverkad i samma bemärkelse.
Kära Caroline. Diskbråck läker. Efter detta när allt är läkt kan du göra precis vad du vill igen.

Jag vet inte hur många jag känner som drabbats av diskbråck om som efter sin rehab kört motocross, brottats på elitnivå, kört tyngdlyftning med mera.

Mvh

Anders Dybdahl
2010-02-11, 22:23
SL är mitt liv och kommer jag pga ett diskbråck inte kunna träna tungt så känns det egentligen ungefär som att bli invalid. Då kommer jag inte kunna göra det jag lever för. En helt vanlig människa som inte tränar tungt skulle förstås inte bry sig eller bli påverkad i samma bemärkelse.

Inte att du har frågat mig, men jag instämmer med Nyrjoh. Backa lite med tung träning för tillfället, och få nacken utredd. Smärtan är ett signal som skal tas på allvar. Tro mig, du vill inte ha en kemisk / inflammatorisk påverkan på nervroten i nacken om du kan undvika det (även om det läker). Konstant smärta 24/7. Du har vissa varningstecken.

nyrjoh
2010-02-11, 22:25
Martin har ju absolut rätt i det han säger att ett diskbråck inte behöver vara något hinder för träning på hög nivå. Men jag ser ingen anledning till att i ett "akut" skede köra på som om inget hade hänt. Det jag hade gjort är att iaf i 4-6 veckor dra ned rejält på belastningarna. Att analysera vilka(om några) eventuella svagheter, teknikbrister som kan vara bidragande till orsakerna. Detta för att i det långa loppet kunna hålla på med det du verkar tycka om väldigt mycket istället för att stirra dig blind på den korta tid som rehaben förhoppningsvis handlar om.

För med tanke på vad du skriver så skulle jag säga att det finns en risk för ett diskbråck i nedre delen av nacken/övre bröstryggen.

Martin Löwgren
2010-02-11, 22:33
Martin har ju absolut rätt i det han säger att ett diskbråck inte behöver vara något hinder för träning på hög nivå. Men jag ser ingen anledning till att i ett "akut" skede köra på som om inget hade hänt. Det jag hade gjort är att iaf i 4-6 veckor dra ned rejält på belastningarna. Att analysera vilka(om några) eventuella svagheter, teknikbrister som kan vara bidragande till orsakerna. Detta för att i det långa loppet kunna hålla på med det du verkar tycka om väldigt mycket istället för att stirra dig blind på den korta tid som rehaben förhoppningsvis handlar om.

För med tanke på vad du skriver så skulle jag säga att det finns en risk för ett diskbråck i nedre delen av nacken/övre bröstryggen.

Det håller jag fullständigt men om. Jag ville bara lugna Caroline och förklara att ett diskbråck (som vi inte ens vet om hon har) absolut inte kommer göra att hon måste sluta med SL. Däremot kan hon som jag skrev behöva göra någon form av rehab (avlastning, alternativ träning) under en period.

Carolinew
2010-02-11, 22:57
Suck jag känner mig delad. Vissa säger åt mig att det inte är något att bry sig om medan andra säger att jag typ skall sluta med träningen tills jag vet vad det är. Vet inte riktigt vem jag skall lyssna på.

Men hur som helst, rent konkret nu då. Vart skall jag vända mig i första hand? Funkar det med vårdcentralen? Eller gör de läkarna som typ alltid, skickar hem en med rådet att vila bara? Naprapat eller kiropraktor? Sjukgymnast? Idrottsmassör?

Jag har verkligen ingen aning om vart jag skall vända mig eftersom jag aldrig haft några skador. Det enda jag kräver är att personen inte enbart skickar hem mig med receptet att vila. Jag vill inte ha något luddigt svar som "det kanske är blabla så låt bli att träna ett tag och se vad som händer".

Jag kommer självklart ta det lugnt med böjen tills jag är bättre eller vet att det inte är någon fara, men är det verkligen någon risk med att köra de andra övningarna som vanligt? Har som sagt kört ett par tunga pass efteråt och det var inga problem.

Martin Löwgren
2010-02-12, 00:33
Suck jag känner mig delad. Vissa säger åt mig att det inte är något att bry sig om medan andra säger att jag typ skall sluta med träningen tills jag vet vad det är. Vet inte riktigt vem jag skall lyssna på.

Men hur som helst, rent konkret nu då. Vart skall jag vända mig i första hand? Funkar det med vårdcentralen? Eller gör de läkarna som typ alltid, skickar hem en med rådet att vila bara? Naprapat eller kiropraktor? Sjukgymnast? Idrottsmassör?

Jag har verkligen ingen aning om vart jag skall vända mig eftersom jag aldrig haft några skador. Det enda jag kräver är att personen inte enbart skickar hem mig med receptet att vila. Jag vill inte ha något luddigt svar som "det kanske är blabla så låt bli att träna ett tag och se vad som händer".

Jag kommer självklart ta det lugnt med böjen tills jag är bättre eller vet att det inte är någon fara, men är det verkligen någon risk med att köra de andra övningarna som vanligt? Har som sagt kört ett par tunga pass efteråt och det var inga problem.
Du behöver inte sluta med träningen men du kan behöva dra ned på den under en period nu. Ingen med kunskap bakom pannbenet skulle ge det rådet med din sjukdomshistoria.

Vem du uppsöker spelar mindre roll. Välj en naprapat, kiropraktor eller sjukgymnast med OMT/OMI kompestens som du eller några i din närhet känner förtroende för. Ring runt och berätta det du berättat för oss för dem och läs av dem i telefonen va de verkar vara för typ av terapeut/människa.

Sedan ska du inte ha för bråttom. Finns ingen terapeut som löser detta med en behandling. Ge det tid och lägg ned energi på att hitta en terapeut som du funkar tillsammans med.

Återigen du behöver inte oroa dig för din framtida SL karriär men den typen av problem du har idag, nu har du hört det 3gr från mig, det borde räcka. punkt.

Lycka till.

Anders Dybdahl
2010-02-12, 08:04
Ring runt och berätta det du berättat för oss för dem och läs av dem i telefonen va de verkar vara för typ av terapeut/människa.

+1

Hitta en terapeut som verkar kompetent och ffa. uppvisar lite sunt fornuft. Det kommer man långt med.