handdator

Visa fullständig version : Riksdagsvalet 2010


Sidor : [1] 2 3

mangs
2010-02-08, 09:34
I år är det valår så jag tänkte redan nu starta upp en tråd där vi kan diskutera alltifrån hur vi tänker rösta och varför samt diskutera allt som kan vara av intresse. Eftersom det handlar om politik så försök hålla diskussionerna på en saklig nivå utan för mycket påhopp.

Let the game begin!

mikaelj
2010-02-08, 09:36
Att det löste sig(?) med både SAAB och Volvo har nog hjälpt Alliansen en hel del.

Nitrometan
2010-02-08, 09:42
Jag tittade på partiledardebatten mellan Mona och Fredrik. Två reflektioner:

* Allians & Opposition - det känns som om vi har ett tvåpartisystem. Småpartierna måste rätta in sig i överenskommelserna. De kommer att försvinna... De vågar inte sticka ut och ha egna åsikter - varför ska folk då rösta på dem.

* tråkigt. Ingen av dem hade nåt att komma med. Inga idéer för framtiden. De bara klagade på varandra.

rooz
2010-02-08, 09:44
Jag tittade på partiledardebatten mellan Mona och Fredrik. Två reflektioner:

* Allians & Opposition - det känns som om vi har ett tvåpartisystem. Småpartierna måste rätta in sig i överenskommelserna. De kommer att försvinna... De vågar inte sticka ut och ha egna åsikter - varför ska folk då rösta på dem.

* tråkigt. Ingen av dem hade nåt att komma med. Inga idéer för framtiden. De bara klagade på varandra.
Mona hade ju faktiskt en jävligt flashig väska för att flörta med överklassen;)

Jag har ingen idé om hur jag ska rösta, hjelp mej.

Allt jag begär är, breda skidor, ett hyffsat jobb och Visat hockey:cool:

Yes
2010-02-08, 09:58
Jag ska nog försöka ta reda på vilka som är minst dåliga av Folkpartiet och Moderaterna och rösta på nåt av dem. Mona Sahlin som statsminister vore inte bara ett jäkla skämt utan även en katastrof.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 10:03
Får ej rösta i Svenska valet. Men hoppas att nån av KD,FP,V,C åker ut bara för att man måste skapa allianser över blockgränserna. Tycker att det är skadligt med blockpolitik.
nu vet jag att ni är trötta på mitt tjat om Finland menhär sitter alla från höger till vänster i samma regering och därmed blir politiken stabilare. I nuvarande sitter Samlingspartiet(högern), centerpartiet, svenska folkpartiet och miljöpartiet.

Nitrometan
2010-02-08, 10:05
Tror du att ett enpartisystem vore bra?

Mangs - jag tror att du missade Feministiskt Initiativ i din lista. De fick ändå 0,68% i förra valet.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 10:14
Frågar du mej nitro? Varför skulle jag tycka det?

mangs
2010-02-08, 10:16
Just det här med partiledardebbatter brukar ju mycket handla om att inte svara konkret på några frågor utan i bästa fall försöka föra fram någon idé som det egna partiet har men ofatst slutar det med att man istället klankar ner på de andra. Jag tycker framför allt Göran Persson och Tomas Östros beteende inför förra valet var hemskt att se. Det enda de gjorde var att kritisera Moderaterna istället för att komma med egna bra idéer.

Jag är inte förvånad över att ett parti tappar röster bara pga att deras talesmän skämmer ut sig själva i dessa debbatter.

Jag tycker Mona Sahlin verkar vara ett mer sansat ansikte utåt och hopaps mycket på att det kan bli en lite mindre hätsk stämning i debatterna framöver och att parterna faktiskt kan presentera vad de verkligen vill

Själv kommer jag rösta för alliansen då jag tycker att deras politik och tänk ligger mig närmast. Jag är av uppfattningen att man skall premiera de som jobbar kontra de som inte gör det. Självklart finns det inget system som är 100&%igt och jag lider med de som är arbetslösa men samtisigt tror jag inte att det är rätt metod att se till att man som arbetslös har det lika bra som de som jobbar. Det finns många som behöver en spark i ändan för at faktiskt ta ett jobb. Notera här att jag inte menar att alla som är arbetslösa är i denna sits men jag käner 4 personer som i dgsläget är arbetslösa och om de verkligen velat så hade i alla fall 3 av dessa lätt kunnat ha ettjobb om de tagit sig i kragen.

creperiet
2010-02-08, 10:16
Jag tittade på partiledardebatten mellan Mona och Fredrik. Två reflektioner:

* Allians & Opposition - det känns som om vi har ett tvåpartisystem. Småpartierna måste rätta in sig i överenskommelserna. De kommer att försvinna... De vågar inte sticka ut och ha egna åsikter - varför ska folk då rösta på dem.

* tråkigt. Ingen av dem hade nåt att komma med. Inga idéer för framtiden. De bara klagade på varandra.

Såg också den och får hålla med.

Blir fett blankt vilket fall.

Nitrometan
2010-02-08, 10:17
Frågar du mej nitro? Varför skulle jag tycka det?
Ja. Jag frågar dig.

...menhär sitter alla från höger till vänster i samma regering och därmed blir politiken stabilare.
Eftersom du sa att det var bra att alla regerar tillsammans så kanske det bara behövs ett parti?

stafh
2010-02-08, 10:17
Om miljöpartiet går över till alliansen så blir det nog en röst på MP. Som det ser ut nu blir det nog blank röst.

Nitrometan
2010-02-08, 10:18
Blir fett blankt vilket fall.
Varför?

En blank röst räknas inte.

Edit: Du också stafh!??!

hahavaffan
2010-02-08, 10:18
Piratpartiet får min röst.

ARMSTARK
2010-02-08, 10:22
Rösta på precis vad som helst, bara inte Mona blir statsminister.

stafh
2010-02-08, 10:23
Varför?

En blank röst räknas inte.

Edit: Du också stafh!??!

Alla "vänster"-partier går bort eftersom det är en röst på mona sahlin som statsminister. KD går bort eftersom de är kristdemokrater. C, FP och M har allihopa gjort massa dumheter på senaste tiden som jag inte vill stödja.

MP har varit någorlunda vettigt förutom deras ekonomipolitik, men går de över till alliansen så röstar jag nog på dem ändå.

edit* möjligtvis blir det en proteströst på PP.

Nitrometan
2010-02-08, 10:25
Tja, bara du inte röstar blankt. Det räknas inte, så det är bara dumt.

thompaboy
2010-02-08, 10:26
Blir troligtvis Piratpartiet. Hade normalt röstat borgerligt men min integritet håller jag högre. Är normalt inget fan av "smala" partier men tycker att PP bidrar till en viktig debatt.

creperiet
2010-02-08, 10:26
Varför?

En blank röst räknas inte.

Edit: Du också stafh!??!

Egoistiskt: Jag har för oextrem samhällelig situation/position för att se att det skulle göra någon större skillnad.

Sett i lite större perspektiv lär det ekonomiska systemet utveckla, eller avveckla, sig självt de kommande seklerna ändå, i sin egen takt och den processen är alltför beroende av andra faktorer än vårt riksdalsval, så därför bryr jag mig inte så mycket.

Hade det varit två extrempartier skulle läget naturligtvis varit ett annat.

hugok
2010-02-08, 10:40
Sett i lite större perspektiv lär det ekonomiska systemet utveckla, eller avveckla, sig självt de kommande seklerna ändå, i sin egen takt och den processen är alltför beroende av andra faktorer än vårt riksdalsval, så därför bryr jag mig inte så mycket.

Hade det varit två extrempartier skulle läget naturligtvis varit ett annat.

Där har du en poäng, men tänk på att ena sidan är Mona Sahlin;)

Nitrometan
2010-02-08, 10:41
Egoistiskt: Jag har för oextrem samhällelig situation/position för att se att det skulle göra någon större skillnad.
Då kan du lika gärna låta bli att rösta. Varför en blankröst?

Den hamnar bara i högen "ogiltiga röster" och gör ingen skillnad.

Poxeman
2010-02-08, 10:52
Jag hade velat ha ett grönt högerparti, det smärtar att lägga min röst på Sahlin som statsminister men för mig är miljöfrågorna de viktigaste.
Hoppas MP fixar så att Maria Wetterstrand får vara kvar ett tag till, hon är en väldigt bra ambassadör för viktiga frågor!

Ungrim
2010-02-08, 10:54
Då kan du lika gärna låta bli att rösta. Varför en blankröst?

Den hamnar bara i högen "ogiltiga röster" och gör ingen skillnad.

Finns väll 2 sätt:

1. De som skiter i det (röstar ej)
2. De som anstränger sig fast de skiter i det (röstar blankt)

BrorDuktig
2010-02-08, 10:54
Röstade på PP i EU-valet, men det känndes som en bortkastad röst. Ingenting har förbättras sedan de kom in där. Dessutom så ligger de under 4% spärren i riksdagsvalet så de går fet bort.

Detta 2 blocksystem är löjligt, de kastar bara skit på varandra. För att få Sverige på fötter så krävs det att de samarbetar över blockgränserna. Men nej, vi får bara innan valet välja mellan om vi ska ha alliansen eller kartellen.

Vore guld om vänsterpartiet kommunisterna och KD åkte ur riksdagen.

Scratch89
2010-02-08, 11:04
Hur i hela friden tillför Piratpartiet en bra debatt? De är ju bara osnutna ungar som vill kunna ladda hem gratis porr.

Jag röstar antagligen på Moderaterna.

creperiet
2010-02-08, 11:07
Då kan du lika gärna låta bli att rösta. Varför en blankröst?

Den hamnar bara i högen "ogiltiga röster" och gör ingen skillnad.

Det är trevligt att gå och rösta.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 11:11
Ja. Jag frågar dig.


Eftersom du sa att det var bra att alla regerar tillsammans så kanske det bara behövs ett parti?

hahahaha, absolut inte. Det jag menar är att man inte borde låsa sig i blocken. Att blanda friskt gör att politiken blir bättre. Genom att miljödårarna är med i en högerregering får t.ex klimatfrågorna en större roll än den skulle fått i en renodlad högerregering.

Dreas
2010-02-08, 11:13
Rött iaf, mer vet jag inte.

D Andersson
2010-02-08, 11:15
Jag hade velat ha ett grönt högerparti, det smärtar att lägga min röst på Sahlin som statsminister men för mig är miljöfrågorna de viktigaste.
Hoppas MP fixar så att Maria Wetterstrand får vara kvar ett tag till, hon är en väldigt bra ambassadör för viktiga frågor!

Låt dig inte luras av namnet, miljöpartiet har den kanske sämsta och för miljön mest skadliga politiken av alla partier.

D Andersson
2010-02-08, 11:17
Piratpartiet är kul. För fri fildelning av allt, utom sin egen epost.

PowPow
2010-02-08, 11:17
Hur i hela friden tillför Piratpartiet en bra debatt? De är ju bara osnutna ungar som vill kunna ladda hem gratis porr.


Ja, vad tillför dem? Deras huvudfråga (enda egentliga fråga..) är ju på inget sätt aktuell 2010.

Scratch89
2010-02-08, 11:20
Min ironiradar är inte på.

stafh
2010-02-08, 11:20
Låt dig inte luras av namnet, miljöpartiet har den kanske sämsta och för miljön mest skadliga politiken av alla partier.

Utveckla gärna.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 11:23
Att rösta blankt är ok. Då röstar man iaf. Men att inte rösta alls är att svika sin plikt som medborgare i ett demokratiskt samhälle.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 11:25
Nu är det för tidigt att dra några slutsatser men har alla kolos Sverigedemokrater blivit moderater?

hugok
2010-02-08, 11:27
Nu är det för tidigt att dra några slutsatser men har alla kolos Sverigedemokrater blivit moderater?

Verkar som att det är andra största partiet på kolo men ingen har skrivit något.

PowPow
2010-02-08, 11:28
min ironiradar är inte på.

:d

130kg finsk sisu
2010-02-08, 11:30
Verkar som att det är andra största partiet på kolo men ingen har skrivit något.
SD brukar ju vara nästan störst.

thompaboy
2010-02-08, 11:33
Hur i hela friden tillför Piratpartiet en bra debatt? De är ju bara osnutna ungar som vill kunna ladda hem gratis porr.

Jag röstar antagligen på Moderaterna.

Jag kan erkänna att jag inte köper deras åsikter om patent etc fullt ut men i integritetsdebatten tycker jag dom tillför en del. Snart är det tydligen en rättighet att kunna ta reda på allt om alla människor närsomhelst och hursomhelst. Jag köper inte riktigt "jag har inget att dölja så kör på"-argumentet.

Scratch89
2010-02-08, 11:39
På vilket sätt påverkar Piratpartiet detta?

Verbatim
2010-02-08, 11:39
Låt dig inte luras av namnet, miljöpartiet har den kanske sämsta och för miljön mest skadliga politiken av alla partier.

Stort +1.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 11:41
Jag kan förstå att folk är oroliga över sin personliga integritet. Men saken är den att vi lever och i ett öppet,liberalt och demokratiskt samhälle. Vilket är bra. Men denna frihet kan missbrukas. Därför behövs någon sorts övervakning. T.ex Polisen vet ju mycket om ens privatliv. Men man måste kunna lita på att myndigheter sköter sitt och sin sekretess. Om man inte litar på myndigheter då är samhället som sådant i fara.
Och det må vara hur som helst med detta men att rösta på några yra datanördar som inte ens bänkar 35kg borde vara förbjudet i lag.

Musselbank
2010-02-08, 11:42
Det mest spännande tycker jag är att kd hänger på fisens brant. Trist om sd kommer in i stället bara. I övrigt är det ändå, ärligt talat, ganska oförskräckliga partier vi har att spela med...
Mest intressant skulle det vara om Alliansen lyckas hänga sig kvar en runda till, vad händer med c, fp och kd då? De måste brösta sig och spräcka alliansen eller tyna bort.

Det är intressant att Sahlin sitter där hon sitter trots sitt ganska risiga stöd. Lägger man till det reinfeldts låga svansföring och småpartiernas obetydlighet så undrar man väl om det kommer att dyka upp en färgstarkare gestalt någonstans i toppen nästa mandatperiod!

130kg finsk sisu
2010-02-08, 11:44
Intressant detta agg mot KD. Vad ont har de gjort? Varför finns inte samma agg mot de politiker på vänsterkanten som samarbetar/lovordar Islam? Borde man inte behandla dessa 2 riktningar lika bra/dåligt?

thompaboy
2010-02-08, 11:45
På vilket sätt påverkar Piratpartiet detta?

Hur mycket dom påverkar kan jag inte svara på men integritetsfrågan aktualiseras ju iaf i större utsträckning jämfört med andra partier.

Manta
2010-02-08, 11:47
Och det må vara hur som helst med detta men att rösta på några yra datanördar som inte ens bänkar 35kg borde vara förbjudet i lag.

Dumpa partiledardebatterna, vi borde ha en livesänd bench off istället!

Musselbank
2010-02-08, 11:47
Jag kan förstå att folk är oroliga över sin personliga integritet. Men saken är den att vi lever och i ett öppet,liberalt och demokratiskt samhälle. Vilket är bra. Men denna frihet kan missbrukas. Därför behövs någon sorts övervakning. T.ex Polisen vet ju mycket om ens privatliv. Men man måste kunna lita på att myndigheter sköter sitt och sin sekretess. Om man inte litar på myndigheter då är samhället som sådant i fara.


Polisen vet intet om mitt privatliv, och så ska det ju vara. Och, som du givetvis inser; om man blint litar på samhällets (och näringslivets) institutioner, då är samhället as we know it verkligen i fara.

stafh
2010-02-08, 11:48
Stort +1.

Kan du kanske tänka dig att förklara varför?

130kg finsk sisu
2010-02-08, 11:49
Ursäkta. Vad vet du om vad polisen vet?

D Andersson
2010-02-08, 11:50
Intressant detta agg mot KD. Vad ont har de gjort? Varför finns inte samma agg mot de politiker på vänsterkanten som samarbetar/lovordar Islam? Borde man inte behandla dessa 2 riktningar lika bra/dåligt?

Bra poäng. Kd har ju t.ex. tagit debatten om verklighetens integritetskränkningar. De som säger sig värna om integritet verkar mest avse integriteten på internet. De borde ju, i konsekvensens namn, gilla Kd:s vurmande för integritet i verkligheten.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 11:50
Vem fan litar på näringslivet som är till för att tjäna pengar? Däreemot har jag stor tillit till samhället eftersom detta är till för att tjäna medborgarna.

Scratch89
2010-02-08, 11:51
OT, men som annons här på kolozzeum kommer "Kryssa Mikael Wendt" upp. Han är min gamla musiklärare och kommunalpolitiker från Skövde. Rätt kul.

Verbatim
2010-02-08, 11:52
Kan du kanske tänka dig att förklara varför?

Självklart, dock så vaknade jag precis, och ska snart bege mig iväg till jobbet, jag hoppas att någon annan har fyllt i medans jag är där, annars svarar jag ikväll vid hemkomst.

rooz
2010-02-08, 11:56
Jag kan förstå att folk är oroliga över sin personliga integritet. Men saken är den att vi lever och i ett öppet,liberalt och demokratiskt samhälle. Vilket är bra. Men denna frihet kan missbrukas. Därför behövs någon sorts övervakning. T.ex Polisen vet ju mycket om ens privatliv. Men man måste kunna lita på att myndigheter sköter sitt och sin sekretess. Om man inte litar på myndigheter då är samhället som sådant i fara.
Och det må vara hur som helst med detta men att rösta på några yra datanördar som inte ens bänkar 35kg borde vara förbjudet i lag.

Men polischefer som köper sex av småbrudar, det är heeeeeeeeeeelt okej?

PP eller blankt...

130kg finsk sisu
2010-02-08, 11:58
Men polischefer som köper sex av småbrudar, det är heeeeeeeeeeelt okej?

PP eller blankt...

Visste det där skulle komma upp. :) Givetvis gör även tjänstemän stora misstag och dessa lagbrott skall bestraffas hårt. Men grundinställningen bör vara att man litar på myndigheter.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 12:00
Men polischefer som köper sex av småbrudar, det är heeeeeeeeeeelt okej?

PP eller blankt...

Hur tror du samhället skulle se ut om PP och dess gelikar bestämde lagboken?*drool*

ceejay
2010-02-08, 12:00
Så att alliansen ska få vara kvar. KD och C verkar hänga löst så kan nog rösta på dem så att de får vara kvar.

Musselbank
2010-02-08, 12:01
Ursäkta. Vad vet du om vad polisen vet?

A, där har du en liten poäng. Intressant att du som så pass eftertryckligt sjunger samhällets lov lutar åt att polismakten samlar på uppgifter om medborgarnas egna angelägenheter, mm? Är det ens lagligt?

Jag håller däremot med dig om att samhället, särskilt vårt snälla samhälle där polisen inte samlar på uppgifter om medborgarnas egna angelägenheter osv, inte bör utmålas som ett monster såsom förekommer exempelvis i fildelningsdebatten.

Scratch89
2010-02-08, 12:01
Visste det där skulle komma upp. :) Givetvis gör även tjänstemän stora misstag och dessa lagbrott skall bestraffas hårt. Men grundinställningen bör vara att man litar på myndigheter.

Har inte Sverige typ 4 gånger fler myndigheter än vad Finland har? Sverige har över 500 myndigheter, och Finland någonting över 100. Det skulle nog vara lättare att lita på runt hundra, och inte fem hundra. Myndigheterna äter hål på hela Sveriges budget och välfärd.

stafh
2010-02-08, 12:03
Intressant detta agg mot KD. Vad ont har de gjort? Varför finns inte samma agg mot de politiker på vänsterkanten som samarbetar/lovordar Islam? Borde man inte behandla dessa 2 riktningar lika bra/dåligt?

Hade det funnits ett "Islamdemokraterna" på vänsterkanten så hade det varit samma sak. Vänsterpartier i allmänhet brukar väl inte vara så sugna på religion över huvud taget.

Musselbank
2010-02-08, 12:07
Har inte Sverige typ 4 gånger fler myndigheter än vad Finland har? Sverige har över 500 myndigheter, och Finland någonting över 100. Det skulle nog vara lättare att lita på runt hundra, och inte fem hundra. Myndigheterna äter hål på hela Sveriges budget och välfärd.

I runda slängar, hur mycket kostar myndigheternas administration?

rooz
2010-02-08, 12:08
Visste det där skulle komma upp. :) Givetvis gör även tjänstemän stora misstag och dessa lagbrott skall bestraffas hårt. Men grundinställningen bör vara att man litar på myndigheter.
Behöver jag fortsätta?

Jag tror att det myglas mest i sverige av de nordiska länderna när det kommer till statlig sektor. För att inte tala om vilka personer som har makten på vissa positioner..

Som scratch skrev, våra mydigheter stjälper mer än hjälper...

olwe
2010-02-08, 12:08
Det är mycket svårt att välja!

Det enda partiet som jag kan stå bakom (till stor del) är moderaterna. De andra högerpartierna är i många fall helt störda. FP och Kd har mycket dumt för sig. Exempelvis en mycket ovetenskaplig skolpolitik. Däremot är en vänsterregering med Mona "the r-tard" Sahlin i spetsen en möjlig katastrof för Sverige om de skulle vinna så det kan tänkas att jag läger en taktikröst på Kd.

Det känns otroligt fel att kasnke vara tvungen att rösta på ett parti man starkt ogillar bara för att det finns fruktansvärda konsekvenser av att inte göra det.

Musselbank
2010-02-08, 12:11
Det känns otroligt fel att kasnke vara tvungen att rösta på ett parti man starkt ogillar bara för att det finns fruktansvärda konsekvenser av att inte göra det.

lol @ fruktansvärda konsekvenser :hbang:

130kg finsk sisu
2010-02-08, 12:12
Har inte Sverige typ 4 gånger fler myndigheter än vad Finland har? Sverige har över 500 myndigheter, och Finland någonting över 100. Det skulle nog vara lättare att lita på runt hundra, och inte fem hundra. Myndigheterna äter hål på hela Sveriges budget och välfärd.
Intressant. Sen har jag ju inte sagt att man nödvändigtvis skall ha många myndigheter. Men om landets folkvalda ledning anser att man bör ha övervakning av internet av säkerhetskäl så anser jag att de har rätt till det.
Medborgarnas säkerhet är ju den i grunden enda skyldighet staten har.

Hade det funnits ett "Islamdemokraterna" på vänsterkanten så hade det varit samma sak. Vänsterpartier i allmänhet brukar väl inte vara så sugna på religion över huvud taget.

Du kan väl inte förneka att vänsterpartierna är de som MINST av alla kritiserar de problem Islam ställer till med i världen. Och att vänsterpartierna är de som kritiserar kristendomen MEST gällande de problem den ställer till med.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 12:17
Behöver jag fortsätta?

Jag tror att det myglas mest i sverige av de nordiska länderna när det kommer till statlig sektor. För att inte tala om vilka personer som har makten på vissa positioner..

Som scratch skrev, våra mydigheter stjälper mer än hjälper...

Jag bor inte i Sverige men väl i Finland och våra länder är rätt lika.
Tar man de största myndigheterna såsom skattemyndigheterna,armèn,polisen och sjuk och hälsovården så anser jag att dessa sköter sina uppgifter som lagen föreskriver och med de medel som de får. Allt kunde vara bättre. Men att hata och kasta skit på sådant som är till för ditt välbefinnande och säkerthet hjälper ingen.

L-Sami
2010-02-08, 12:17
Det blir rött-grönt, exakt vilket parti det blir har jag inte bestämt mig än.

Akoral
2010-02-08, 12:18
hahahaha, absolut inte. Det jag menar är att man inte borde låsa sig i blocken. Att blanda friskt gör att politiken blir bättre. Genom att miljödårarna är med i en högerregering får t.ex klimatfrågorna en större roll än den skulle fått i en renodlad högerregering.

+1 000 000:thumbup:

130kg finsk sisu
2010-02-08, 12:18
Sen rooz har du inte svarat hur skulle Sverige se ut om PP skulle stifta lagar? JAg menar hur mycket bänkar de liksom?

rooz
2010-02-08, 12:21
Sen rooz har du inte svarat hur skulle Sverige se ut om PP skulle stifta lagar? JAg menar hur mycket bänkar de liksom?

F'låt jag kom ju på att de4sto mer du bänkar desto bättre är du som människa;)

Ja du, det kan dock bli lite knas med deras smala linje. Fast bättre än Mona Saliv

Gabriel174
2010-02-08, 12:23
Ej berättigad att rösta :(

130kg finsk sisu
2010-02-08, 12:24
Givetvis. Kolla bara regeringen. Statsministern bänkar säkert mest. Följt av den storbarmade vicestatsministern. Eskil Erlandsson hade problem med en axelskada annars skulle han tagit statsminsterportföljen.

PowPow
2010-02-08, 12:24
Vem fan litar på näringslivet som är till för att tjäna pengar? Däreemot har jag stor tillit till samhället eftersom detta är till för att tjäna medborgarna.

Det är väl detta många av Piratpartiets angängare reagerar mot. Att det snarare är näringslivet än de folkvalda politikerna som sätter dagordningen och är med i beslutsfattandet.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 12:26
Men tror man verkligen att man skall kunna förändra genom att ge hasch&koffeinberoende vapenvägrare makt? Måste få uttrycka alla mina fördomar nu så att jag blir firsk från förkylningen.

stafh
2010-02-08, 12:28
Du kan väl inte förneka att vänsterpartierna är de som MINST av alla kritiserar de problem Islam ställer till med i världen. Och att vänsterpartierna är de som kritiserar kristendomen MEST gällande de problem den ställer till med.

Jag tror inte jag har hört något riksdagsparti kritiserat islam, och jag har definitivt inte hört något riksdagsparti kritiserat kristendomen. De är aldeles för PK för det.

Om det nu är så att V och S kritiserar islam mindre än vad alliansen gör så är det ändå inte samma sak. Varken V eller S är ett uttalat islamistiskt parti.

PowPow
2010-02-08, 12:28
Men tror man verkligen att man skall kunna förändra genom att ge hasch&koffeinberoende vapenvägrare makt? Måste få uttrycka alla mina fördomar nu så att jag blir firsk från förkylningen.

Hur går det för dig idag?

130kg finsk sisu
2010-02-08, 12:30
Hur går det för dig idag?
Förbannad. Förkyld. Sjukskriven. Vill bänka. Får inte bänka.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 12:32
Jag tror inte jag har hört något riksdagsparti kritiserat islam, och jag har definitivt inte hört något riksdagsparti kritiserat kristendomen. De är aldeles för PK för det.

Om det nu är så att V och S kritiserar islam mindre än vad alliansen gör så är det ändå inte samma sak. Varken V eller S är ett uttalat islamistiskt parti.

Integrationsministern Sabuni kritiserar ju titt som tätt vissa delar av Islam. Har Mona eller Wetterstrand nånsin gjort det?

C.E.J.
2010-02-08, 12:36
MP har varit någorlunda vettigt förutom deras ekonomipolitik, men går de över till alliansen så röstar jag nog på dem ändå.

Du säger det som om det faktiskt skulle kunna hända; de kommer inte gå över till alliansen, var säker på det.

Så att alliansen ska få vara kvar. KD och C verkar hänga löst så kan nog rösta på dem så att de får vara kvar.

Ceejay, om du vill att alliansen ska vara kvar, samtidigt som KD/C hänger löst, så ska du inte rösta på dem. Ex. om du röstar KD men KD inte når över 4%-spärren, så går alliansen miste om din "röstinsats" så att säga. Så, om väljarundersökningar nära inpå valet tyder på att KD/C kommer åka ut, tycker jag nog allt att du ska rösta på M eller FP i såna fall, om du vill ha alliansen kvar.


Själv kommer jag att rösta på moderaterna.

stafh
2010-02-08, 12:36
Integrationsministern Sabuni kritiserar ju titt som tätt vissa delar av Islam. Har Mona eller Wetterstrand nånsin gjort det?

Sabuni är ju själv muslim? Kan tänka mig att hon kritiserat radikala islamister och könsstympning och såna grejer dock. Mona är inte värd att disuktera i seriösa sammanhang, och vad Wetterstrand sagt vet om islam vet jag inte. Tycker heller det inte det spelar så stor roll, eftersom hon troligtvis inte hade sysslat med såna frågor i en eventuell regering.

Poxeman
2010-02-08, 12:46
Låt dig inte luras av namnet, miljöpartiet har den kanske sämsta och för miljön mest skadliga politiken av alla partier.
Utveckla gärna.
+1!

Att rösta blankt är ok. Då röstar man iaf. Men att inte rösta alls är att svika sin plikt som medborgare i ett demokratiskt samhälle.

Jag håller verkligen inte med.
Man har en medborgerlig RÄTTIGHET att rösta, ingen skyldighet.

Jag ser hellre att de som inte är insatta / inte bryr sig skiter i att rösta. Då skulle vi slippa slentrianröstning. Har man inte intresse nog att sätta sig in i frågorna så har man nog inte förstånd nog att rösta "rätt".

130kg finsk sisu
2010-02-08, 12:47
Varför har man demokrati om inte man röstar?

Verbatim
2010-02-08, 12:49
För att absolut hela samhället behöver inte anpassas efter mig och min vilja att rösta, vilket hade varit fallet om vi tog bort demokrati pga att jag inte röstar.


Hur går det idag Sisu? Svårt att hålla tankarna i styr? Varit ett par väldigt löjliga inlägg ifrån dig i denna tråden idag, får jag rekommendera sömn?

Niklas W
2010-02-08, 12:49
Jag kommer med största sannolikhet att rösta på Moderaterna.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 12:57
Är förkyld annars bra. Jag skriver alltid nu som då löjliga inlägg. Och du kan gärna quota in inläggen så jag vet vilka du menar.

stevebc
2010-02-08, 12:59
Bra fråga. Jag kommer nog rösta på ett högerparti av både altruistiska och egoistiska skäl.

Att det löste sig(?) med både SAAB och Volvo har nog hjälpt Alliansen en hel del.Hehe, vet inte om du var ironisk nu?

130kg finsk sisu
2010-02-08, 13:00
Vet nån föresten hur Sverige röstade förra valet i åldergruppen 18-30 år?

stevebc
2010-02-08, 13:02
Hur i hela friden tillför Piratpartiet en bra debatt? De är ju bara osnutna ungar som vill kunna ladda hem gratis porr.

Jag röstar antagligen på Moderaterna.Är det bara jag som tycker det är genialiskt?

F ö gillar jag blank röst mer än ingen röst. Det är en aktiv protest till skillnad från den senare.

Nitrometan
2010-02-08, 13:12
Vet nån föresten hur Sverige röstade förra valet i åldergruppen 18-30 år?
Nej. Nån sån statistik finns inte. Vi har valhemlighet i Sverige vilket gör såna analyser svåra.

stevebc
2010-02-08, 13:13
Man kan ju fråga också. Borde finnas opinionsmätningar

Nitrometan
2010-02-08, 13:14
F ö gillar jag blank röst mer än ingen röst. Det är en aktiv protest till skillnad från den senare.
De räknas ju bara som ogiltiga röster nuförtiden. Förr räknades de i en egen hög som just blanka.

Varför skulle det inte vara ett aktivt ställningstagande att inte rösta?

stevebc
2010-02-08, 14:56
De räknas ju bara som ogiltiga röster nuförtiden. Förr räknades de i en egen hög som just blanka.

Varför skulle det inte vara ett aktivt ställningstagande att inte rösta?Visstja. Det tycker jag är synd. Nu är det här antagligen inget problem i praktiken, men säg att vi får in 50% blanka röster, 26% på ett parti och 24% på det andra. Är det då rätt att partiet som stöds av 26% av befolkningen får majoritet? Visserligen ett fall i teorin, men tycker det är viktigt att man håller separat koll på de blanka rösterna.

Därför att det kan förväxlas med ren lathet, vilket det inte är. En blank röst är i mitt tycke alltid en protest.

mks
2010-02-08, 15:03
Visstja. Det tycker jag är synd. Nu är det här antagligen inget problem i praktiken, men säg att vi får in 50% blanka röster, 26% på ett parti och 24% på det andra. Är det då rätt att partiet som stöds av 26% av befolkningen får majoritet? Visserligen ett fall i teorin, men tycker det är viktigt att man håller separat koll på de blanka rösterna.

På vilket sätt skulle valresultatet i ditt exempel ändras av att man räknade blankrösterna?

Prankie
2010-02-08, 15:08
Blir nog Moderaterna för mig, lägre skatter så fler jobb kan skapas. Och det ska alltid finnas en märkbar fördel att jobba. Inte som nu där heltids bidragtagare slå en deltidsjobbare.

mangs
2010-02-08, 15:17
Däremot kan man ju se en hle del undersökningar från gymnasie-skolor, högskolor och på platser där det finns majoritet unga vuxna att det röstas mycket moderaterna eller partier med "snäva" intressen likt (SD,PP, MP). De gamla hederliga mellanmjölkspartierna tappar röster.

Socialdemokraterna har nog en stor skara äldre anhängare som utan insikt röstar vidare på mellanmjölksalternativet eftersom de alltid gjort så. Jag tror att på sikt kommer mer högerinriktad politik bli vanligare i Sverige. Jag menar, vårt högerblock är ju längre till Vänster än vad vänsterblocken är i många andra länder. Dessutom blir folk överlag mer positivt inställda till privatisering och "sköt dig själv, skit i andra"-attityd. Vilket inbegriper att de själva vill avgöra vad de skall göra med sina pengar, istället för att Farbror staten skall ta den största delen och fördela ut enligt regeringens beslut.

Tittar man inför det stundande valet så är jag rädd att Mona Sahlin & Co kommer fiska en del röster på den rådande finanskrisen med efterföljande arbetslöshet och skylla allt på Anders Borg. Det sämsta för Sverige är två block som tar varannan mandatperiod och kör sin politik. Det tar längre tid att göra en förändring än 4år. Oavsett hur man står politiskt så borde man inse att de förändringar som gjorts de senaste tre åren skulle kunna skörda framg¨ångar på längre sikt men går man tillbaka till det som var innan kommer vi köra fast i samma gamla hjulspår.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 15:25
Däremot kan man ju se en hle del undersökningar från gymnasie-skolor, högskolor och på platser där det finns majoritet unga vuxna att det röstas mycket moderaterna eller partier med "snäva" intressen likt (SD,PP, MP). De gamla hederliga mellanmjölkspartierna tappar röster.

Socialdemokraterna har nog en stor skara äldre anhängare som utan insikt röstar vidare på mellanmjölksalternativet eftersom de alltid gjort så. Jag tror att på sikt kommer mer högerinriktad politik bli vanligare i Sverige. Jag menar, vårt högerblock är ju längre till Vänster än vad vänsterblocken är i många andra länder. Dessutom blir folk överlag mer positivt inställda till privatisering och "sköt dig själv, skit i andra"-attityd. Vilket inbegriper att de själva vill avgöra vad de skall göra med sina pengar, istället för att Farbror staten skall ta den största delen och fördela ut enligt regeringens beslut.

Tittar man inför det stundande valet så är jag rädd att Mona Sahlin & Co kommer fiska en del röster på den rådande finanskrisen med efterföljande arbetslöshet och skylla allt på Anders Borg. Det sämsta för Sverige är två block som tar varannan mandatperiod och kör sin politik. Det tar längre tid att göra en förändring än 4år. Oavsett hur man står politiskt så borde man inse att de förändringar som gjorts de senaste tre åren skulle kunna skörda framg¨ångar på längre sikt men går man tillbaka till det som var innan kommer vi köra fast i samma gamla hjulspår.

Därför skulle ett levande regeringsunderlag från mandatperiod till mandatperiod vara att föredra. Typ
1. MP,FP,M,C'
2. S,MP,C
3. S,FP,KD
osv osv

Xtreme-G
2010-02-08, 15:37
Vet nån föresten hur Sverige röstade förra valet i åldergruppen 18-30 år?

SCB gör partisympatiundersökningen varje halvår med 6000-7000 personer och redovisar då indelningar bla efter åldersgrupper.

SE HÄR! (http://www.scb.se/Pages/Product____12433.aspx?Produktkod=ME0201&displaypublications=true)

D Andersson
2010-02-08, 15:48
+1!



Fundera på vilka delar av miljöpartiets politik som har förbättrat och avsevärt skulle förbättra miljön och situationen i landet i stort när eller om det blev verklighet. Stängning av kärnkraften? Satsning på biobränslen? Utbyggnad av skattesubventionerad vindkraft?

Det räcker inte att man heter nåt med miljö.

stafh
2010-02-08, 15:52
Fundera på vilka delar av miljöpartiets politik som har förbättrat och avsevärt skulle förbättra miljön och situationen i landet i stort när eller om det blev verklighet. Stängning av kärnkraften? Satsning på biobränslen? Utbyggnad av skattesubventionerad vindkraft?

Det räcker inte att man heter nåt med miljö.

Går det att lösa energiproblemet utan kärnkraft så är väl det bara bra? Är det omöjligt menar du?

D Andersson
2010-02-08, 16:12
Går det att lösa energiproblemet utan kärnkraft så är väl det bara bra? Är det omöjligt menar du?

Klart det inte är omöjligt, ingenting är omöjligt. Men om du tänker steget längre är den stora frågan vad det medför.

Ett exempel, apropå vad deras beslut kan medföra. Miljöpartiet drev igenom pumplagen som, förutom att främja användning och tillgänglighet av biobränsle, medförde ökade koldioxidutsläpp, högre matpriser och mackdöd i glesbyggden. Vad tror du stängning av kärnkraften medför?

stevebc
2010-02-08, 16:13
På vilket sätt skulle valresultatet i ditt exempel ändras av att man räknade blankrösterna?Tycker nog inte att valresultatet borde ändras, men det är ju intressant att ta reda på hur många som röstar blankt. Även om det i de flesta fall är en försumbar siffra. Skulle inte bli förvånad om många nuvarande riksdagspartier får färre röster än vad den blanka får, vad säger det i sådana fall? Vad är det nuvarande politiker missar som får en så stor (i teorin) del av befolkningen att rösta blankt?

stafh
2010-02-08, 16:30
Klart det inte är omöjligt, ingenting är omöjligt. Men om du tänker steget längre är den stora frågan vad det medför.

Ett exempel, apropå vad deras beslut kan medföra. Miljöpartiet drev igenom pumplagen som, förutom att främja användning och tillgänglighet av biobränsle, medförde ökade koldioxidutsläpp, högre matpriser och mackdöd i glesbyggden. Vad tror du stängning av kärnkraften medför?

Även långsiktigt? Klart att vissa förändringar kan medföra negativa konsekvenser initialt, det betyder inte att de är dåliga i längden. Nu är jag inte så insatt i pumplagen så jag kan inte svara för det.

Hur som helst hade jag bara röstat på MP om de anslöt sig till alliansen, och då hade inte en total nedmontering av kärnkraften varit på tal.

Jag håller inte med dem helt när det gäller just kärnkraft, men i alla andra djur-, natur- och miljöfrågor ser jag inget negativt med deras program. Tvärt om. Det är svårt att hitta ett parti där man håller med om precis alla sakfrågor.

Morrris
2010-02-08, 16:39
Miljöpartiet i brist på ett vettigt socialistiskt alternativ.

feyin
2010-02-08, 16:40
Miljöpartiet.

Dan_the_man
2010-02-08, 16:41
Hade liberala partiet haft nån chans att komma in hade jag röstat på dom. Nu lägger jag min röst på nåt av allianspartierna för att bidra till undvikandet av en röd regering. Särskilt undvikandet av en katastrof i form av Måna som statsminister!

David Brent
2010-02-08, 16:41
Klart det inte är omöjligt, ingenting är omöjligt. Men om du tänker steget längre är den stora frågan vad det medför.

Ett exempel, apropå vad deras beslut kan medföra. Miljöpartiet drev igenom pumplagen som, förutom att främja användning och tillgänglighet av biobränsle, medförde ökade koldioxidutsläpp, högre matpriser och mackdöd i glesbyggden. Vad tror du stängning av kärnkraften medför?

Men om man höjer alla avgifter så ingen har råd att åka bil, industrin flyttar ut och alla blir arbetslösa så har vi ju löst miljöproblemet :)

rQx
2010-02-08, 16:58
Röstade moderaterna, men om krist eller ngt annat parti riskerar åka ut lägger jag min röst där. Alliansen måste vinna. Vill inte att Sossarna ska ta över och få en räkmacka när Alliansen städat upp

Ignatius72
2010-02-08, 17:15
Miljöpartiet i brist på ett vettigt socialistiskt alternativ.

Miljöpartiet.

Miljöpartiets idé är bra. Det är ingen som motsätter sig den, det finns ju inte direkt något underlag för ett Omiljöparti. Deras idéer är däremot rena skämtet.
Opinionsmässigt har de legat bra till men jag tror att de tappar många röster på att det är en vargavinter i år. De hade tur när de slog igenom därför att sälarna dog som flugor. Några fler IPCC skandaler och tidningarna skriver något mer nyanserat om klimatet och röstantalet sjunker.

loolY
2010-02-08, 17:18
Kanske röstar på Liberala Partiet men egentligen borde jag inte rösta eftersom jag är anarkokapitalist. Så om jag röstar är det bara i förhoppningen att fler ska få upp ögonen för mina idéer ifall de får fler röster.

young_george
2010-02-08, 17:20
Kommer sannolikt inte gå till röstlokalen.

Kanske om det är bra väder och jag ändå har vägarna förbi.

Mago
2010-02-08, 17:21
Miljöpartiet!
Kortare arbetsdag, djurskydd och Gustav Fridolin (tror på en comeback).

Scratch89
2010-02-08, 17:24
Är det bara jag som tycker det är genialiskt?

F ö gillar jag blank röst mer än ingen röst. Det är en aktiv protest till skillnad från den senare.

Vaaa...?

Bubban
2010-02-08, 17:31
Jag är en riktig liberal men det finns inget parti för mig. Vet inte om jag vill slänga min röst på liberala partiet, annars får det bli Piratpartiet. FP röstar jag inte på förrän Alexander Bard blir partiledare (eller någon med samma sunda förnuft).

pragmatist
2010-02-08, 17:37
Apropå Miljöpartiet så måste jag passa på att spy lite galla över deras friårsidé. För de som inte är insatta så innebär det i korthet att om du råkar ha flyt och det finns en arbetslös person som kan vikariera på ditt jobb så kan du få ledigt med full lön i ett helt år, eller till och med flera år om det finns flera arbetslösa som kan hoppa in i ditt ställe. Rena lotterivinsten för den som har tur och får ledigt alltså. Observera att ledigheten inte alls behöver ha något med arbetsförmåga att göra, d.v.s. det kunde lika gärna handla om en nyutexaminerad, fullt frisk och pigg 25-åring som fick ledigt för att... ja... pilla sig i naveln. Medan stressade och slitna människor som inte hade turen att hitta en villig ersättare bland de arbetslösa (de var tydligen svåra att hitta eftersom arbetslösa vill ha riktiga arbeten och inte friårsvikariat) inte fick ett rött öre. Ett svinigt orättvist system, som dessutom är väldigt dyrt och vars långsiktiga effekter på arbetslösheten är i stort sett noll.

Systemet återinförs om MP kommer i regeringsställning.

stevebc
2010-02-08, 17:39
Vaaa...?1. Trolling obv.
2. Seriös

Baan
2010-02-08, 17:51
Får bli tester och svara på frågor för att se vad man ligger. Förmodligen något åt höger, tidigare har det blivit C. Egentligen är det fel rösta bonne men testerna säger så! Möjligt att det blir blankt med, har lite svårt identifiera mig med något håll även om högern lockar mer. Det är egentligen en del äckligt högerfolk som ger mig avsmak (folket som röstar, inte politikerna i stort) men vänsterpartierna är det både folk och politik som är problemet. Svårt det här!

hugok
2010-02-08, 17:51
Fundera på vilka delar av miljöpartiets politik som har förbättrat och avsevärt skulle förbättra miljön och situationen i landet i stort när eller om det blev verklighet. Stängning av kärnkraften? Satsning på biobränslen? Utbyggnad av skattesubventionerad vindkraft?

Det räcker inte att man heter nåt med miljö.

Glöm inte hallandstunneln. Undrar hur många kg koldioxid det bygget släppt ut:P

Morrris
2010-02-08, 17:52
Miljöpartiets idé är bra. Det är ingen som motsätter sig den, det finns ju inte direkt något underlag för ett Omiljöparti. Deras idéer är däremot rena skämtet.

Ett hyffsat litet enfrågeparti är lätt att styra med några personkryssningar. Har inte koll på vilka alternativ som finns, men några vettiga ska det nog gå att skaka fram.

Ignatius72
2010-02-08, 18:03
Apropå Miljöpartiet så måste jag passa på att spy lite galla över deras friårsidé. För de som inte är insatta så innebär det i korthet att om du råkar ha flyt och det finns en arbetslös person som kan vikariera på ditt jobb så kan du få ledigt med full lön i ett helt år, eller till och med flera år om det finns flera arbetslösa som kan hoppa in i ditt ställe. Rena lotterivinsten för den som har tur och får ledigt alltså. Observera att ledigheten inte alls behöver ha något med arbetsförmåga att göra, d.v.s. det kunde lika gärna handla om en nyutexaminerad, fullt frisk och pigg 25-åring som fick ledigt för att... ja... pilla sig i naveln. Medan stressade och slitna människor som inte hade turen att hitta en villig ersättare bland de arbetslösa (de var tydligen svåra att hitta eftersom arbetslösa vill ha riktiga arbeten och inte friårsvikariat) inte fick ett rött öre. Ett svinigt orättvist system, som dessutom är väldigt dyrt och vars långsiktiga effekter på arbetslösheten är i stort sett noll.

Systemet återinförs om MP kommer i regeringsställning.

Nja, man fick inte full lön för att stanna hemma. Man fick typ 85% av sin a-kassa, dvs om man har ett någorlunda välbetalt jobb så är det inte ens en halvtidslön. Att samtidigt en arbetslös fick jobb är väl vare sig dåligt eller orättvist. Det som däremot var legio var att det inte var långtidsarbetslösa som fick dessa jobb utan (de är i regel sådana man inte ens vill ha in på sin arbetsplats) sådana som hade hankat sig fram iaf. Vad menar du är skillnaden på ett friårsvikariat och ett gravvik? Är inget av dem riktiga jobb?

Denstillasittande
2010-02-08, 18:06
Det lutar väl mest åt moderaterna. Men funderar också på SD. Motverka S och mp i den grad jag kan tänker jag ialla fall göra.

Kim Jong Il
2010-02-08, 18:11
Otroligt många s k nyliberaler på det här forumet.

Väldigt få SDare för att vara ett forum bestående av mest unga män; på flashback har SD t ex 40%.

Skrämmade att så många unga röstar på Piratpartiet. Värre trams får man leta efter.

lanzal
2010-02-08, 18:20
Ville skriva Sverigedemokraterna men jag är inte säker, jag menar jag är inte någon rasist alls eller så men jag anser att det har blivit aningen för många invandrare i Sverige på senaste tiden och de enda som verkar ta itu med problemet är just Sverigedemokraterna..

Dock är ju invandringsfrågan den enda frågan som intresserar mig så vet inte om jag borde rösta alls : /

Det vore coolt om någon tog tag i problemet och det är det enda jag vill, inte att de kommer till makten..

HJÄLP!

Morrris
2010-02-08, 18:23
DN har en rätt bra sida om valet: http://www.dn.se/nyheter/valet2010/

Kim Jong Il
2010-02-08, 18:28
Dock är ju invandringsfrågan den enda frågan som intresserar mig så vet inte om jag borde rösta alls : /




Då ska du naturligtvis rösta på SD. Allt annat vore ren galenskap.

pragmatist
2010-02-08, 18:30
Nja, man fick inte full lön för att stanna hemma. Man fick typ 85% av sin a-kassa, dvs om man har ett någorlunda välbetalt jobb så är det inte ens en halvtidslön. Att samtidigt en arbetslös fick jobb är väl vare sig dåligt eller orättvist. Det som däremot var legio var att det inte var långtidsarbetslösa som fick dessa jobb utan (de är i regel sådana man inte ens vill ha in på sin arbetsplats) sådana som hade hankat sig fram iaf. Vad menar du är skillnaden på ett friårsvikariat och ett gravvik? Är inget av dem riktiga jobb?

Jag reagerar mest mot orättvisan i systemet. Betald semester (eller möjlighet till studier, starta eget företag etc.) baserad på ren tur utan hänsyn till behov. Dessutom hade egenföretagare inga möjligheter till friår. Strider enligt mitt sätt att se saken mot idealet att staten ska behandla alla med samma hänsyn. Vad som är ett riktigt jobb eller inte har inte med saken att göra.

lanzal
2010-02-08, 18:30
Då ska du naturligtvis rösta på SD. Allt annat vore ren galenskap.

Jo men jag har ju inget emot dem egentligen, jag känner flera trevliga invandrare men det känns ändå så skumt att rösta på ett parti som inte vill att de ska komma hit alls..

Kim Jong Il
2010-02-08, 18:33
Jo men jag har ju inget emot dem egentligen, jag känner flera trevliga invandrare men det känns ändå så skumt att rösta på ett parti som inte vill att de ska komma hit alls..

SD vill ha en liten invandring. Dock vill de stoppa invandringen för tillfället och låta de som är här integreras i det svenska samhället.

När invandrarna är under kontroll och allt frid och fröjd så kommer folk börja att slussas in igen.

Tramslösning enligt mig!

Nitrometan
2010-02-08, 18:33
Otroligt många s k nyliberaler på det här forumet.
Ja, såna har ni inte hos dig!

Eller, hur ska du veta det eftersom de inte får rösta?

Kim Jong Il
2010-02-08, 18:35
Ja, såna har ni inte hos dig!

Eller, hur ska du veta det eftersom de inte får rösta?

Hur menar du nu?

Har du svalt den amerikansk-judiska propagandan om att folket i Nordkorea svälter? Om att det inte är fritt här? Om att man inte får säga vad man vill.

Kamma dig!

Scar
2010-02-08, 18:48
Ska nog rösta på Liberla partiet. Tycker deras åsikter stämmer väldigt bra överens med mina.

Ignatius72
2010-02-08, 18:52
Jag reagerar mest mot orättvisan i systemet. Betald semester (eller möjlighet till studier, starta eget företag etc.) baserad på ren tur utan hänsyn till behov. Dessutom hade egenföretagare inga möjligheter till friår. Strider enligt mitt sätt att se saken mot idealet att staten ska behandla alla med samma hänsyn. Vad som är ett riktigt jobb eller inte har inte med saken att göra.

Visst, men basera det på rätt fakta.

pragmatist
2010-02-08, 18:58
Visst, men basera det på rätt fakta.

Fair enough. :thumbup:

rQx
2010-02-08, 19:31
Hur menar du nu?

Har du svalt den amerikansk-judiska propagandan om att folket i Nordkorea svälter? Om att det inte är fritt här? Om att man inte får säga vad man vill.

Kamma dig!

Det har nog de flesta .. Hittar du någon artikel som på något sätt belyser Nordkorea på ett positivt sätt någonstans? (Förutom inhemskt?)

vespa
2010-02-08, 19:41
Skrämmade att så många unga röstar på Piratpartiet. Värre trams får man leta efter.
man kanske vill leva sitt eget liv istället för att detaljstyras av staten

vespa
2010-02-08, 19:47
Apropå Miljöpartiet så måste jag passa på att spy lite galla över deras friårsidé. För de som inte är insatta så innebär det i korthet att om du råkar ha flyt och det finns en arbetslös person som kan vikariera på ditt jobb så kan du få ledigt med full lön i ett helt år, eller till och med flera år om det finns flera arbetslösa som kan hoppa in i ditt ställe. Rena lotterivinsten för den som har tur och får ledigt alltså. Observera att ledigheten inte alls behöver ha något med arbetsförmåga att göra, d.v.s. det kunde lika gärna handla om en nyutexaminerad, fullt frisk och pigg 25-åring som fick ledigt för att... ja... pilla sig i naveln. Medan stressade och slitna människor som inte hade turen att hitta en villig ersättare bland de arbetslösa (de var tydligen svåra att hitta eftersom arbetslösa vill ha riktiga arbeten och inte friårsvikariat) inte fick ett rött öre. Ett svinigt orättvist system, som dessutom är väldigt dyrt och vars långsiktiga effekter på arbetslösheten är i stort sett noll.

Jag tror inte de har några ekonomiska baktankar eller rättvisetankar bakom förslaget. Baktanken är gissningsvis livskvalitet. En möjlighet för de som kan. Miljöpartiet verkar vara det enda partiet som förstått att det är bra och föra en politik för hög trivsel

130kg finsk sisu
2010-02-08, 19:49
man kanske vill leva sitt eget liv istället för att detaljstyras av staten
Hur kan dessa ultraliberaler hjälpa dej att leva ditt eget liv. Vem hindrar dig idag att leva ditt eget liv?

Jag tror inte de har några ekonomiska baktankar eller rättvisetankar bakom förslaget. Baktanken är gissningsvis livskvalitet. En möjlighet för de som kan. Miljöpartiet verkar vara det enda partiet som förstått att det är bra och föra en politik för hög trivsel
Livskvalitè för mej är att kunna försörja min familj och trivas på mitt jobb.

Scar
2010-02-08, 19:54
man kanske vill leva sitt eget liv istället för att detaljstyras av staten

Tss, de verkar ju bara ha fokuserat sig på just deras BS att "information wants to free lol" sen har de lite randomshit för allt annat. Att du inte kan ladda ner film ostört betyder inte att du detaljstyrs av staten.

vespa
2010-02-08, 19:56
Hur kan dessa ultraliberaler hjälpa dej att leva ditt eget liv. Vem hindrar dig idag att leva ditt eget liv?
Har du varit på krogen eller möjligen tränat? Det finns mängder med regler


Livskvalitè för mej är att kunna försörja min familj och trivas på mitt jobb.
Tror du att ALLA vill ha samma "livskvalitet" som du?
Vad säger du till de som inte har familj eller möjligen har ett jobb man inte trivs med, kanske saknar båda

p1r
2010-02-08, 20:00
Har du varit på krogen eller möjligen tränat? Det finns mängder med regler



Tror du att ALLA vill ha samma "livskvalitet" som du?
Vad säger du till de som inte har familj eller möjligen har ett jobb man inte trivs med, kanske saknar båda

Snälla ta ut dina aggressioner på nåt dött ting istället för att skämma ut dig här. Tänk iallafall lite PLIIIiiiiiiiS

Scar
2010-02-08, 20:03
Har du varit på krogen eller möjligen tränat? Det finns mängder med regler





Vad är det du vill göra som du inte får nu när du tränar och går ut på krogen?

D Andersson
2010-02-08, 20:04
Även långsiktigt? Klart att vissa förändringar kan medföra negativa konsekvenser initialt, det betyder inte att de är dåliga i längden. Nu är jag inte så insatt i pumplagen så jag kan inte svara för det.

Det beror ju på hur man ser det. Om du med "initialt" menar på 50-60 års sikt så kan det eventuellt stämma. Men ungefär samma sak skulle man kunna säga om Pol Pot-regimen, den medförde också vissa negativa konsekvenser initialt, som att en femtedel av landets befolkning mördades. Men han hade säkert fått till något slags "fungerande" regim förr eller senare, om han hade fått hållas.

vespa
2010-02-08, 20:04
Snälla ta ut dina aggressioner på nåt dött ting istället för att skämma ut dig här. Tänk iallafall lite PLIIIiiiiiiiS

aggressioner ?

Res lite i världen så kommer du märka hur unikt Sverige är. Natur och liknande är bra, andra saker kan en del uppfatta mycket märkliga och man fattar inte poängen

vespa
2010-02-08, 20:06
Vad är det du vill göra som du inte får nu när du tränar och går ut på krogen?
Hur många länder har en sed där folk dricker sig fulla innan man går till krogen. Funderat på varför det är ett vanligt beteende i Sverige?

p1r
2010-02-08, 20:06
aggressioner ?

Res lite i världen så kommer du märka hur unikt Sverige är. Natur och liknande är bra, andra saker kan en del uppfatta mycket märkliga och man fattar inte poängen
Förklara för en som inte fattar! Vilka friheter är det du saknar i Sverige tex?

Scar
2010-02-08, 20:08
Hur många länder har en sed där folk dricker sig fulla innan man går till krogen. Funderat på varför det är ett vanligt beteende i Sverige?

För att det är dyrare alkohol på krogen än vad det är att köpa eget precis som i alla andra länder. Ser för övrigt inte hur detta inskränker på din frihet som individ.

vespa
2010-02-08, 20:11
För att det är dyrare alkohol på krogen än vad det är att köpa eget precis som i alla andra länder. Ser för övrigt inte hur detta inskränker på din frihet som individ.
varför är det så dyrt på krogen, varför är alkohol så dyrt i sverige, varför är dryckesvanorna så knepiga hos många svenskar?

Scar
2010-02-08, 20:16
varför är det så dyrt på krogen, varför är alkohol så dyrt i sverige, varför är dryckesvanorna så knepiga hos många svenskar?

För att det är beskattat så staten kan få in pengar att hjälpa alkoholtorskar. Att staten har beskattat alkohol är inte exakt det primära man bör tänka på som liberal. I första hand ska du ju tänka på ekonomi, arbetsmarknad, rättsväsende och integritet bara för att nämna några områden som är bra mycket viktigare för liberaler än att klaga över de allt för höga alkoholpriserna på krogen.

vespa
2010-02-08, 20:19
För att det är beskattat så staten kan få in pengar att hjälpa alkoholtorskar. Att staten har beskattat alkohol är inte exakt det primära man bör tänka på som liberal. I första hand ska du ju tänka på ekonomi, arbetsmarknad, rättsväsende och integritet bara för att nämna några områden som är bra mycket viktigare för liberaler än att klaga över de allt för höga alkoholpriserna på krogen.
vad är inte reglerat i sverige

Scar
2010-02-08, 20:24
vad är inte reglerat i sverige

Nu så svarade du ju inte precis på det jag sa men.. Ett ultraliberalt samhälle kommer ALDRIG fungera precis som ett ultrakapitalistiskt eller ultrakommunistiskt samhäller aldrig kommer att fungera. Dock så går det att göra ett samhäller MER liberalt men ett samhälle där staten enbart kontrollerar polis, millitär och rättsväsende kommer du aldrig få se och just alkoholpolitiken är inget som bör sättas i primärt fokus för att göra Svergie mer liberalt.

stafh
2010-02-08, 20:29
Det beror ju på hur man ser det. Om du med "initialt" menar på 50-60 års sikt så kan det eventuellt stämma. Men ungefär samma sak skulle man kunna säga om Pol Pot-regimen, den medförde också vissa negativa konsekvenser initialt, som att en femtedel av landets befolkning mördades. Men han hade säkert fått till något slags "fungerande" regim förr eller senare, om han hade fått hållas.

Mja, då får man väl rimligen ställa frågan om Pol Pottan hade räddat fler liv på lång sikt än han tog. Ytterst tveksamt.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 20:29
Men rätta mej om jag har fel. Det som liberaler stör sig mest på är just polis,militär och rättsväsende. Och i ett ultraliberalt samhälle finns endast dessa kvar i statens kontroll. MEn ni kommer fortfarande att störa er?

vespa
2010-02-08, 20:29
Nu så svarade du ju inte precis på det jag sa men.. Ett ultraliberalt samhälle kommer ALDRIG fungera precis som ett ultrakapitalistiskt eller ultrakommunistiskt samhäller aldrig kommer att fungera.

Man behöver inte direkt vara ultraliberal för att tycka det blivit väl mycket lagar och regler.
Sverige förmodligen är världens ensammaste folk

eller

Världens modernaste land - men världens osäkraste folk? (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=24691)

Scar
2010-02-08, 20:32
Men rätta mej om jag har fel. Det som liberaler stör sig mest på är just polis,militär och rättsväsende. Och i ett ultraliberalt samhälle finns endast dessa kvar i statens kontroll. MEn ni kommer fortfarande att störa er?

Anledning till att de stör sig på just dem är väl för att det är de som upprätthåller lagarna som de anser inskränka på deras frihet. Poliserna och rättsväsendet i sig har ju egentligen inget med lagarna att göra förutom att upprätthålla och straffa de som bryter mot dem.

Scar
2010-02-08, 20:33
Man behöver inte direkt vara ultraliberal för att tycka det blivit väl mycket lagar och regler.
Sverige förmodligen är världens ensammaste folk

eller

Världens modernaste land - men världens osäkraste folk? (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=24691)

Ja men nu dodgar du mitt argument igen. Det jag säger är att Svergies alkohollagar inte är det som bör sättas i fokus för att få ett mer liberalt Sverige. Att du vill droga ner dig billigare och förstöra alla organ i din kropp billigare skiter jag fullständigt i.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 20:34
Är frihet att misshandla,råna,bete sig som en barnrumpa, köra för fort osv osv osv?

Scar
2010-02-08, 20:36
Är frihet att misshandla,råna,bete sig som en barnrumpa, köra för fort osv osv osv?

Nej, det är anarki. Frihet är att kunna göra vad du vill så länge du inte skadar någon annan. Polis och millitär tar självklart hand om rån, mord etc

vespa
2010-02-08, 20:37
Är frihet att misshandla,råna,bete sig som en barnrumpa, köra för fort osv osv osv?
Hög nivå på frågan...

Så fort man gör någon annan illa tror jag de flesta håller med om att det skall vara straffbart

130kg finsk sisu
2010-02-08, 20:38
Men fortfarande kommer man att spy galla över dessa facister som inskränker den personliga friheten...

edit: Det är låg nivå på frågan. Men tro mej det finns mängder av människor som resonerar så.

Scar
2010-02-08, 20:42
Men fortfarande kommer man att spy galla över dessa facister som inskränker den personliga friheten...

edit: Det är låg nivå på frågan. Men tro mej det finns mängder av människor som resonerar så.

Det är ju inte poliserna man som liberal stör sig på. Möjligtvis att AFA, och andra stenkastande extremister gör det men jag anser inte att poliserna gör något fel med att upprätthålla de lagar som staten har stiftat även om jag kanske inte håller med statens lagar alla gånger.

Trance
2010-02-08, 20:45
Men fortfarande kommer man att spy galla över dessa facister som inskränker den personliga friheten...

edit: Det är låg nivå på frågan. Men tro mej det finns mängder av människor som resonerar så.

De flesta som du kallar liberaler anser att ett starkt rättsväsende är viktigt för att skydda individens rättigheter.

vespa
2010-02-08, 20:45
edit: Det är låg nivå på frågan. Men tro mej det finns mängder av människor som resonerar så.

Varför ser nästan alla hus likadana ut?

Scar
2010-02-08, 20:47
Varför ser nästan alla hus likadana ut?

För att det skulle se förjävligt ut med ett rosa hus bland 100 blåa eller ett slott bland 100 radhus. Seriöst jag förstår inte vart du försöker komma? Kan du sluta svara med frågor och förklara vad du menar istället.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 20:48
De flesta som du kallar liberaler anser att ett starkt rättsväsende är viktigt för att skydda individens rättigheter.

intressant. kan du utveckla? det var nåt nytt för mej. Men berätta lite mer. så får vi se om jag tror dej

p1r
2010-02-08, 20:49
För att det skulle se förjävligt ut med ett rosa hus bland 100 blåa eller ett slott bland 100 radhus. Seriöst jag förstår inte vart du försöker komma? Kan du sluta svara med frågor och förklara vad du menar istället.
Han har inget vettigare att skriva

vespa
2010-02-08, 20:52
Seriöst jag förstår inte vart du försöker komma? Kan du sluta svara med frågor och förklara vad du menar istället.

Jag menar det jag skrev i första inlägget i denna tråd, det finns en hel del som är innerligt trötta på att vara så reglerade.

En tsunami av lagar (http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/en-tsunami-av-lagar_3741067.svd)

Scar
2010-02-08, 20:53
intressant. kan du utveckla? det var nåt nytt för mej. Men berätta lite mer. så får vi se om jag tror dej

För en liberal så är det viktigt att individen skyddas mot diskriminering, våld, och annat som av ondo som orsakas utav någon annan än dig själv och mot detta krävs ett starkt rättsväsende och en stark polismakt som kan skydda individen mot detta.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 20:54
Är det detta fenomen som Aftonbladet kallar för Batongliberaler? F-n jag tror jag är en batongliberal!

Scar
2010-02-08, 20:55
Är det detta fenomen som Aftonbladet kallar för Batongliberaler? F-n jag tror jag är en batongliberal!

Ingen aning faktiskt. Läser inte aftonbladet så ofta så vet inte riktigt vad som innebär med att vara en batongliberal.

Kim Jong Il
2010-02-08, 20:57
Liberalism är enbart för pengakåta kulturmarxister som inte bryr sig om någonting öht. Ingenting förutom pengar, kändisskap, nöje och andra nihilistiska betingelser.

130kg finsk sisu
2010-02-08, 20:59
lite som ledaren för nordkorea då

Kim Jong Il
2010-02-08, 21:01
Ungefär.

Scar
2010-02-08, 21:02
Liberalism är enbart för pengakåta kulturmarxister som inte bryr sig om någonting öht. Ingenting förutom pengar, kändisskap, nöje och andra nihilistiska betingelser.

Fast det stämmer ju inte riktigt.

Olegh
2010-02-08, 21:07
Vilken nedslående poll. Röstade på V.

stevebc
2010-02-08, 21:09
Otroligt många s k nyliberaler på det här forumet.

Väldigt få SDare för att vara ett forum bestående av mest unga män; på flashback har SD t ex 40%.

Skrämmade att så många unga röstar på Piratpartiet. Värre trams får man leta efter.?

Antalet SD:are här är mellan 32-36% enligt den senaste opinionsundersökningen.

edit: ah det är bara 22% nu. Tror den förra tråden väckte mycket empati för SD vilket boostade deras stöd temporärt.

stevebc
2010-02-08, 21:11
Glöm inte hallandstunneln. Undrar hur många kg koldioxid det bygget släppt ut:PDet beror framför allt på missöden i byggnationen och inte misstag som politiker gjort. Eller möjligtvis skulle man bara lagt ner det efter Rhoca Gil-skandalen. Som det ser ut nu är det ju lika bra att fortsätta då man kommit rätt långt på vägen.

Ignatius72
2010-02-08, 21:14
Vilken nedslående poll. Röstade på V.

Tur att det är länge tills du har rösträtt på riktigt.

Olegh
2010-02-08, 21:18
Tur att det är länge tills du har rösträtt på riktigt.

Du kan ju försöka intala dig själv det... :)

jakke
2010-02-08, 21:22
Mona kommer inte få en krona i skatt av mig.

Scar
2010-02-08, 21:24
Mona kommer inte få en krona i skatt av mig.

Tror nog du får flytta in i skogen och odla och jaga din egen mat efter valet då ;) Tror dessvärre att S vinner i år..

Kim Jong Il
2010-02-08, 21:29
Tror nog du får flytta in i skogen och odla och jaga din egen mat efter valet då ;) Tror dessvärre att S vinner i år..

Finns vissa alternativ:

Bli kriminell.

Skattefiffla.

Försöka få bidrag och skita i att jobba.

Plugga och leva på CSN-bidrag.

Flytta utomlands.

Scar
2010-02-08, 21:33
Finns vissa alternativ:

Bli kriminell.

Skattefiffla.

Försöka få bidrag och skita i att jobba.

Plugga och leva på CSN-bidrag.

Flytta utomlands.

Men om man är kriminell så lär man ju ändå köpa saker som är beskattade av staten. Att leva på bidrag kan ju å andra sidan vara en idé.

Bubban
2010-02-08, 21:36
Flytta utomlands.


My plan :)

spoonchest
2010-02-08, 21:36
Röstar på C, bondpojk som jag är.

Maud fo Prez

tp_88
2010-02-08, 21:42
M eller taktikröst om det ser riktigt taskigt ut i mätningarna strax innan valet. (Dock skulle det bära emot att rösta på Kd)

spoonchest
2010-02-08, 21:42
My plan :)


Mona som statsminister och antagligen Ohly på ministerpost.
Allvarligt talat, så har få saker väckt så mycket obehag i mig som det scenariot.

Ja, tanken att flytta utomlands slog mig med.

jakke
2010-02-08, 21:50
Tror nog du får flytta in i skogen och odla och jaga din egen mat efter valet då ;) Tror dessvärre att S vinner i år..

Inte om man har meriterna för att få ett jobb i blåare länder.

Ignatius72
2010-02-08, 21:55
Du kan ju försöka intala dig själv det... :)

oj, förlåt. Jag trodde inte det fanns vuxna som på allvar vill rösta på ett parti som inte har många realistiska idéer men tonvis med förslag som antingen är direkt orimliga eller hade försatt landet i bankrutt på 6 månader.

Olegh
2010-02-08, 22:05
oj, förlåt. Jag trodde inte det fanns vuxna som på allvar vill rösta på ett parti som inte har många realistiska idéer men tonvis med förslag som antingen är direkt orimliga eller hade försatt landet i bankrutt på 6 månader.

Jag ser det mer som ett slags terrorbalans, även om jag kanske inte kan skriva under på alla punkter i vänsterpartiets valmanifest. Inget enskilt parti skulle lyckas särskilt väl om de vips fick styra hela riket, och var tvungna att följa sitt program till punkt och pricka.

Ignatius72
2010-02-08, 22:09
Jag ser det mer som ett slags terrorbalans, även om jag kanske inte kan skriva under på alla punkter i vänsterpartiets valmanifest. Inget enskilt parti skulle lyckas särskilt väl om de vips fick styra hela riket, och var tvungna att följa sitt program till punkt och pricka.

Jag tror att alla partier utom kommunisterna, miljöpartiet och sverigedemokraterna har program som skulle klara sig utan att skämmas. En del naturligtvis bättre än andra. Men de uppräknade tre-inte alls.

Olegh
2010-02-08, 22:13
Jag tror du har rätt. Globala faktorer spelar in allt för mycket för att 'kommunisterna' skulle ha någon vidare framgång.

Pudzianovski
2010-02-08, 22:16
Har inte riktigt bestämt mig ännu men det lutar över åt ett håll.

jakke
2010-02-08, 22:31
Öppen fråga till den bestämda bänkpressaren från österlandet.

Hur mycket tid spenderar du i Sverige? Jag blir nyfiken för du verkar ha väldigt bestämda åsikter. Jag är av åsikten att man inte kan använda media för att bilda sig en korrekt uppfattning, samhället är mer nyanserat än så.

Ignatius72
2010-02-08, 22:37
Jag tror du har rätt. Globala faktorer spelar in allt för mycket för att 'kommunisterna' skulle ha någon vidare framgång.

Sant, över 10 personer och man börjar redan få allvarliga problem att hålla ihop.

PowPow
2010-02-08, 23:18
Läste Piraterna: Historian om Pirate Bay, Piratpartiet och Piratbyrån (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170374619) i helgen. Faktiskt ganska bra läsning om man vill skaffa sig en bild av partiet. Hur det uppkom osv. Sätter även hela debatten i sin historiska kontext. Hjälpte iaf mig att få en något klarare (om än inte mer positiv) bild av partiet, och problematiken de uppkommit ur.

Även om jag inte har något större förtroende för dem, så tror jag att deras nyckelfråga kommer bli en av de viktigaste frågorna för oss framöver.

C.E.J.
2010-02-09, 02:32
Röstade moderaterna, men om krist eller ngt annat parti riskerar åka ut lägger jag min röst där. Alliansen måste vinna. Vill inte att Sossarna ska ta över och få en räkmacka när Alliansen städat upp

M eller taktikröst om det ser riktigt taskigt ut i mätningarna strax innan valet. (Dock skulle det bära emot att rösta på Kd)

Som sagt, gör ni så där och kd ändå åkar ut så blir era röster bortslösade, så det är bäst om ni röstar på moderaterna i vilket fall som helst.

_slipknot1_
2010-02-09, 03:24
Vinner Mona och kommunisten Ohly blir minister kommer jag nog starkt överväga att fly landet. Hoppas flera företagare flyttar sina pengar/tillgångar utomlands sen kan Mona ha så kul med vad som är kvar. Frågan är hur många moskér som ska byggas och hur många nysvenskar som ska komma hit. Sen tycker ju Mona att svenskarnas kultur är löjlig, så vi kanske får någon ny exotisk högtid.

SD har inte många rätt dock, tycker man ska läsa på deras valmanifest innan man röstar på dem. Väldigt konservativa är dem b.la mot abort. Sen har de dock rätt i invandringsfrågan.

Röstade M i förra valet är dock osäker i år, mest pga Mona/Ohly kommer jag rösta på Alliansen igen.

Denstillasittande
2010-02-09, 07:58
Vinner Mona och kommunisten Ohly blir minister kommer jag nog starkt överväga att fly landet. Hoppas flera företagare flyttar sina pengar/tillgångar utomlands sen kan Mona ha så kul med vad som är kvar. Frågan är hur många moskér som ska byggas och hur många nysvenskar som ska komma hit. Sen tycker ju Mona att svenskarnas kultur är löjlig, så vi kanske får någon ny exotisk högtid.

SD har inte många rätt dock, tycker man ska läsa på deras valmanifest innan man röstar på dem. Väldigt konservativa är dem b.la mot abort. Sen har de dock rätt i invandringsfrågan.

Röstade M i förra valet är dock osäker i år, mest pga Mona/Ohly kommer jag rösta på Alliansen igen.

Vadå, så du menar att våra företagare och våra personer som tjänar mest i Sverige inte tycker det är TUFFT att betala skatt? De är ju dessa som ska betala för hennes välfärd.:D

feyin
2010-02-09, 08:37
Jag kan nästan ingenting om politik (skamligt), så kan någon underrätta mig om vad SD har för infallsvinklar förutom invandringen?

Tryman
2010-02-09, 08:40
För mig är inte Mona eller Ohly något alternativ. De har inte presenterat något som jag tror är bra för Sverige långsiktigt. I och med att en röst på MP blir en röst på någon av dom så är dom uteslutna oxå. Sen får man se vad det blir man lägger rösten på.

D Andersson
2010-02-09, 08:49
För mig är inte Mona eller Ohly något alternativ. De har inte presenterat något som jag tror är bra för Sverige långsiktigt. I och med att en röst på MP blir en röst på någon av dom så är dom uteslutna oxå. Sen får man se vad det blir man lägger rösten på.

Kan återigen inte annat än fascineras av denna enorma övertro på miljöpartiet. Vad är det frågan om? Vad tror ni det skulle inenbära om deras politik blir verklighet?

Tryman
2010-02-09, 09:01
Kan återigen inte annat än fascineras av denna enorma övertro på miljöpartiet. Vad är det frågan om? Vad tror ni det skulle inenbära om deras politik blir verklighet?

Var har jag skrivit något positivt om MP?

C.E.J.
2010-02-09, 09:02
Jag kan nästan ingenting om politik (skamligt), så kan någon underrätta mig om vad SD har för infallsvinklar förutom invandringen?

Står väl rimligen på deras hemsida.

pragmatist
2010-02-09, 09:07
Faktum är att om man lägger partiprogrammen sida vid sida och anonymiserar dem så är det svårt att se skillnad på miljöpartiet och centern. I ljuset av det är det lite egendomligt att de inte alls verkar konkurrera om samma väljare - oerhört få mp-väljare verkar ens tänka på centern som ett alternativ och vice versa.

Men det kanske kan tjäna som en liten tankeställare för de som gillar mp men (med viss rätt) är skeptiska till Sahlin/Ohly.

C.E.J.
2010-02-09, 09:13
I ljuset av det är det lite egendomligt att de inte alls verkar konkurrera om samma väljare - oerhört få mp-väljare verkar ens tänka på centern som ett alternativ och vice versa.

Folk som inte tvättar håret röstar på mp, folk som är insatta i miljöfrågor röstar på centern.

http://www.dreadlocks.us/dreadlocks_pictures.jpg

D Andersson
2010-02-09, 09:30
Faktum är att om man lägger partiprogrammen sida vid sida och anonymiserar dem så är det svårt att se skillnad på miljöpartiet och centern. I ljuset av det är det lite egendomligt att de inte alls verkar konkurrera om samma väljare - oerhört få mp-väljare verkar ens tänka på centern som ett alternativ och vice versa.

Men det kanske kan tjäna som en liten tankeställare för de som gillar mp men (med viss rätt) är skeptiska till Sahlin/Ohly.

Jag skulle säga att det är väldigt lätt att se skillnad, men det underlättar förstås om man vet var man ska läsa.

Några snabba exempel

1) Kärnkraft

MIljöpartiet vill avveckla kärnkraften helt på 10-12 år

Centerpartiet vill "att utfasningen av kärnkraften ska ske till lägsta möjliga samhällsekonomiska kostnad och med minsta möjliga risk för störningar i elförsörjningen"

T.o.m. en blind ser skillnaden


2) Arbetstidsförkortning

Miljöpartiet "vill sänka arbetstiden för att minska stressen och skapa nya jobb, framförallt för småbarnsföräldrar och personer med särskilt slitsamma arbeten. Vi vill ha en dispositiv arbetstidslagstiftning som innebär en normalarbetstid på 35 timmar i veckan, målet är 30 timmar"

Något motsvarande förslag har, mig veterligen, inte Centerpartiet.

3) Vindkraft

Redan regeringens (inkl. centerpartiets) vision om utbyggnad av vindkraften är orealistisk, miljöpartiet befinner sig ännu längre från verkligheten.

Sedan har vi friår och en massa annat nonsens som du själv tog upp tidigare.

vespa
2010-02-09, 09:31
Folk som inte tvättar håret röstar på mp, folk som är insatta i miljöfrågor röstar på centern.

MP bestämmer inte hur människor skall vara, man kanske kan säga att den vanlige MP väljaren inte har så mycket fördomar som väljare på Moderaterna (Centern är väl höger för att de skall konkurrera med MP). Moderaterna är mer ett mittenparti i jämförelse med centern

C.E.J.
2010-02-09, 09:36
MP bestämmer inte hur människor skall vara,

VA?! Gör de inte?! Fan, jag har blivit lurad...

130kg finsk sisu
2010-02-09, 10:28
Jag kan nästan ingenting om politik (skamligt), så kan någon underrätta mig om vad SD har för infallsvinklar förutom invandringen?
Förutom invandringsfrågan som iofs är minst 50% av agendan. Så är SD ett kulturkonservativt parti. dvs påminner om 30-tals bönder och gammel socialdemokrater i sitt tänk.
Ekonomi något till höger kanske men starka socialdemokratiska inslag.
Moralen starkt konservativ.
Stöder startkt försvaret,polisen och lag och ordning.
MEn som sagt min bild är att allt utgår från invandringsfrågan.

C.E.J.
2010-02-09, 10:30
Förutom invandringsfrågan som iofs är minst 50% av agendan. Så är SD ett kulturkonservativt parti. dvs påminner om 30-tals bönder och gammel socialdemokrater i sitt tänk.
Ekonomi något till höger kanske men starka socialdemokratiska inslag.
Moralen starkt reaktionär.
Stöder startkt försvaret,polisen och förtryck.
MEn som sagt min bild är att allt utgår från invandringsfrågan.

Fixat :thumbup:

130kg finsk sisu
2010-02-09, 10:32
Fixat :thumbup:

Så kan man även se på det. Till delar sant kanske men i mina ögon är vänsterpartiet lika reaktionert och förtryckande.

C.E.J.
2010-02-09, 10:34
Kollade igenom sd:s sammanfattning av sina åsikter. Hälften av all text om "Invandringen", hälften om allt annat.

lol!


EDIT: Sisu, det har du rätt i. De är ju trots allt två sidor av samma mynt ;)

130kg finsk sisu
2010-02-09, 10:37
Kollade igenom sd:s sammanfattning av sina åsikter. Hälften av all text om "Invandringen", hälften om allt annat.

lol!


EDIT: Sisu, det har du rätt i. De är ju trots allt två sidor av samma mynt ;)

I princip ja. En drar i skinnet för Svenska flaggan den andra för den röda flaggan. Det är upp till var och en att bestämma vad som är bättre. Eller rösta på nåt av de större partierna.

PowPow
2010-02-09, 10:38
Så kan man även se på det. Till delar sant kanske men i mina ögon är vänsterpartiet lika reaktionert och förtryckande.

Hehe, svaret på allt.. "Men titta på vänsterpartiet!!" :D

130kg finsk sisu
2010-02-09, 10:41
Hehe, svaret på allt.. "Men titta på vänsterpartiet!!" :D

Givetvis. Tycker det är skrämmande att vänsterpartiet, kommunismens brott osv granskas lättvindigt och i många fall accepteras i Sverige. För mitt personliga lilla korståg och får jag endast 1 människa att förstå att kommunismens brott var likvärdiga med nazismens så är jag nöjd.

Detta betyder inte att jag inte skulle äcklas av nazister,nazismen, småfeta Sverigedemokrater och för att inte tala om de som bänkar 32,5kg :)

creperiet
2010-02-09, 10:46
Jag tror jag får ta mig ur egoisttänket och rösta annorlunda, när jag ser SD's inflytande här. Vad är det med er ärligt talat?

mangs
2010-02-09, 10:54
Kul att se att ni nu övergått till att diskutera politik inom Sveriges gränser igen då det är det jag vill skall diskuteras här.

Ni som är kritiska till den sittande regeringen, vad grundar ni det på? Ingen flaming utan jag bara undrar vilka punkter ni ogillar? Hur har de gjort er besvikna de senaste tre åren? På vilket sätt fungerar inte deras politik? Jag anser att de gjort vad de kunnat men haft otur med finanskrisen och det är ju det Soccarna försker plocka röster på.

Många här verkar ju ha svårt för Mona Sahlin och väljer av den anledningen bort hela "vänsterblocket" i trots mot henne. Man hör ju väldigt få som retar sig på Anders Borgs hästsvans etc. ;) Alltså är det oftast så at tde som väljer bort högerregeringen gör det av ett politiskt syfte och inte att man stör sig på ministrarna.

För en utomstående tycker jag så gott som alltid Moderaterna vinner debatterna då de inte är sä jävla aggresiva och sura utan oftast försöker stå för vad de vill. Jag tror att många osäkra i slutet påverkas av personerna i rampljusets beteende snarare än vad partierna står för. För varje dags som går tror jag mer och mer på alliansen, det viktigaste är att alla de partierna når 4%-gränsen så att ingen hamnar utanför Riksdagen. jag tror att en mandatperiod till och många som idag tvekar hade fått upp ögonen för at tderas politik faktiskt fungerar bättre för de flesta.

fiskebulle
2010-02-09, 10:54
För mitt personliga lilla korståg och får jag endast 1 människa att förstå att kommunismens brott var likvärdiga med nazismens så är jag nöjd.

Detta betyder inte att jag inte skulle äcklas av nazister,nazismen, småfeta Sverigedemokrater och för att inte tala om de som bänkar 32,5kg :)

Har du läst mycket om Sovjet/Kina/Kambodja?

Om du undrar så... Kommunism =/= Fascismen som bedrevs i tidigare nämnda länder. Jag tror inte jag känner någon kommunist som tycker att Sovjet var ett bra exempel på en kommuniststat.

D Andersson
2010-02-09, 11:03
Har du läst mycket om Sovjet/Kina/Kambodja?

Om du undrar så... Kommunism =/= Fascismen som bedrevs i tidigare nämnda länder. Jag tror inte jag känner någon kommunist som tycker att Sovjet var ett bra exempel på en kommuniststat.

Idag tar nog de flesta gammelkommunister avstånd, iaf officiellt, från Sovjet. Men vi behöver inte gå speciellt långt tillbaka i tiden förrän det var helt annat ljud i skällan, vår statsminister ansåg att Sovjet och USA var två lika dåliga alternativ och höga sossar uttalade sig om att baltstaterna inte var ockuperade. De som inte älskade Sovjet hade ju Kina under Mao att se upp till, det ansågs närmast som ett kommunistiskt föregångsland, ett jämlikt paradis av många. Än idag ses Kuba som ett föregångsland av vissa vänsterelement.

O.s.v.

fiskebulle
2010-02-09, 11:09
Idag tar nog de flesta gammelkommunister avstånd, iaf officiellt, från Sovjet. Men vi behöver inte gå speciellt långt tillbaka i tiden förrän det var helt annat ljud i skällan, vår statsminister ansåg att Sovjet och USA var två lika dåliga alternativ och höga sossar uttalade sig om att baltstaterna inte var ockuperade. De som inte älskade Sovjet hade ju Kina under Mao att se upp till, det ansågs närmast som ett kommunistiskt föregångsland, ett jämlikt paradis av många. Än idag ses Kuba som ett föregångsland av vissa vänsterelement.

O.s.v.

Hade man då egentligen någon information om vad som hände i dom här länderna då? Svårt att veta hur långt tillbaka du menar, men eftersom jag bara är ca. 20 så har jag inte världens koll på vad gamla trötta svenskar har sagt.

pragmatist
2010-02-09, 12:26
Jag skulle säga att det är väldigt lätt att se skillnad, men det underlättar förstås om man vet var man ska läsa.

Några snabba exempel

1) Kärnkraft

MIljöpartiet vill avveckla kärnkraften helt på 10-12 år

Centerpartiet vill "att utfasningen av kärnkraften ska ske till lägsta möjliga samhällsekonomiska kostnad och med minsta möjliga risk för störningar i elförsörjningen"

T.o.m. en blind ser skillnaden


2) Arbetstidsförkortning

Miljöpartiet "vill sänka arbetstiden för att minska stressen och skapa nya jobb, framförallt för småbarnsföräldrar och personer med särskilt slitsamma arbeten. Vi vill ha en dispositiv arbetstidslagstiftning som innebär en normalarbetstid på 35 timmar i veckan, målet är 30 timmar"

Något motsvarande förslag har, mig veterligen, inte Centerpartiet.

3) Vindkraft

Redan regeringens (inkl. centerpartiets) vision om utbyggnad av vindkraften är orealistisk, miljöpartiet befinner sig ännu längre från verkligheten.

Sedan har vi friår och en massa annat nonsens som du själv tog upp tidigare.

Jo visst, det finns skillnader förstås men framför allt när det gäller sakfrågor och inte värdegrundsfrågor. När det gäller betoning av decentralism, småföretagande, livskvalitet, småskalig demokrati och skepsis mot storskalighet är det mer som förenar än skiljer. Jag skulle säga att de idémässiga likheterna är större mellan C och MP än mellan t.ex. MP och S.

(Ska man nämna någon mer värderingsmässig skillnad så kanske icke-våld och pacifism kan lyftas fram, MP har en pacifistisk grundsyn medan C traditionellt är anhängare av "folkförsvar", hemvärnet o.s.v.)

130kg finsk sisu
2010-02-09, 12:44
Hade man då egentligen någon information om vad som hände i dom här länderna då? Svårt att veta hur långt tillbaka du menar, men eftersom jag bara är ca. 20 så har jag inte världens koll på vad gamla trötta svenskar har sagt.

Det är väl det som är farligt att 20 åringar idag börjar kalla sig kommunister utan att ha en aning om vad det innebär. Och vad det har inneburit i historien. För mej är det synnerligen besynnerligt att alla de nordbor som sympatiserade med nazismen har gjort en VÄLFÖRTJÄNT avbön men alla de som på sätt eller annat stött eller sympatiserat med kommunismen inte behövt göra det! Jag hittar ingen annan orsak än att Sovjet vann 2vk. Men de förlorade kalla kriget. Borde inte man 2010 göra avbön?

C.E.J.
2010-02-09, 12:56
På vilket sätt fungerar inte deras politik? Jag anser att de gjort vad de kunnat men haft otur med finanskrisen och det är ju det Soccarna försker plocka röster på.

Det är det här som är grejen: de flesta fattar inte att vad som hänt är bortom politikens kontrollförmåga - "bortom" i bemärkelsen att de regleringar som krävs inte efterfrågats före eller efterfrågas nu, efteråt, av något parti - utan tror att det som hänt är orsakat av den förda politiken. Denna "oförståelse" är förstås vanligare bland vänsterns medianväljare.

Nitrometan
2010-02-09, 14:13
Hade man då egentligen någon information om vad som hände i dom här länderna då?
Ja, det hade man, men politiker till vänster valde att inte se.

delta_mats
2010-02-09, 14:25
Det är det här som är grejen: de flesta fattar inte att vad som hänt är bortom politikens kontrollförmåga - "bortom" i bemärkelsen att de regleringar som krävs inte efterfrågats före eller efterfrågas nu, efteråt, av något parti - utan tror att det som hänt är orsakat av den förda politiken. Denna "oförståelse" är förstås vanligare bland vänsterns medianväljare.


Alltså, jag tror man ska vara rejält bortom det blå om man föreställer sig att det sett annorlunda ut vilken regering som än suttit vid makten i Sverige under finanskrisen. Faktiskt tror jag inte särskilt många "skyller" på alliansen gällande finanskrisen.

fiskebulle
2010-02-09, 14:55
Ja, det hade man, men politiker till vänster valde att inte se.

Tråkigt att höra. Antar att man skulle kunna tro att det är propaganda från andra sidan ankdammen.

Ärligt talat så bryr jag mig inte. Jag tror inte på kommunism om inte 100% utav befolkningen vill det och det kommer ju aldrig hända. Det skulle dock vara intressant hur en sansad och välplanerad övergång till kommunism skulle se ut.

Jag hade en idé när jag var typ 15 att man skulle ta ett valfritt litet land och testa olika ideologier under stabila förhållanden och utan opposition. När man sedan har resultaten så får man utvärdera och sedan konvertera hela planeten därefter.

mangs
2010-02-09, 15:27
Alltså, jag tror man ska vara rejält bortom det blå om man föreställer sig att det sett annorlunda ut vilken regering som än suttit vid makten i Sverige under finanskrisen. Faktiskt tror jag inte särskilt många "skyller" på alliansen gällande finanskrisen.


Nej, men många tycker/tror nog att deras egen sits kanske hade sätt bättre ut med Mona bakom spakarna och det är ju det Soussarna kommer trycka på i debatterna, den höga arbetslösheten och hur de har svikit sina löften.

Jag hoppas och tror att Alliansen undviker pajkastning och istället fokuserar på att berätta om deras plan med att belöna de som jobbar för att få igång Sverige och att sedan kunna höja villkoren för den del av Sverige som inte jobbar. De stora vinnarna med den förda politiken är ju just Svensson och Hansson, Dvs vanliga familjer i hus/radhus med Volvo och barn. Visst har Greven af Riddenskiöld fått sin beskärda del men jobbskatteavdrag, slopad fastighetsskatt samt ROT-avdraget går ju inte att blunda för.

C.E.J.
2010-02-09, 18:14
Alltså, jag tror man ska vara rejält bortom det blå om man föreställer sig att det sett annorlunda ut vilken regering som än suttit vid makten i Sverige under finanskrisen. Faktiskt tror jag inte särskilt många "skyller" på alliansen gällande finanskrisen.

Upplever du din omgivning sådär så umgås du i fel kretsar - eller rätt, kanske. Just den här krisen kan jag iofs inte uttala mig om på samma sätt, vi får se hur valet går, men frågar du folk på gatan vad som orsakade 90-talskrisen så kommer många säga att det var pga borgarna - bara för att de råkade ha makten just då.

Exdiaq
2010-02-09, 18:28
Förmodligen Piratpartiet men inte säker än. Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Kristdemokraterna är dock helt uteslutna. Moderaterna och Sverigedemokraterna är inte särskilt lockande heller, men inte helt uteslutna. Center- och Folkpartiet ligger på delad 2:a plats för tillfället.

Ignatius72
2010-02-09, 18:31
Förmodligen Piratpartiet men inte säker än. Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Kristdemokraterna är dock helt uteslutna. Moderaterna och Sverigedemokraterna är inte särskilt lockande heller, men inte helt uteslutna. Center- och Folkpartiet ligger på delad 2:a plats för tillfället.

Vad skulle piratpartiet kunna åstadkomma tänker du?

130kg finsk sisu
2010-02-09, 18:33
Förmodligen Piratpartiet men inte säker än. Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Kristdemokraterna är dock helt uteslutna. Moderaterna och Sverigedemokraterna är inte särskilt lockande heller, men inte helt uteslutna. Center- och Folkpartiet ligger på delad 2:a plats för tillfället.

Du som försvarsvän borde väl hitta annat än piratpartiet. Ett parti som troligen skulle avveckla försvaret helt vid makttillträde.

Olegh
2010-02-09, 18:42
Det är väl det som är farligt att 20 åringar idag börjar kalla sig kommunister utan att ha en aning om vad det innebär. Och vad det har inneburit i historien. För mej är det synnerligen besynnerligt att alla de nordbor som sympatiserade med nazismen har gjort en VÄLFÖRTJÄNT avbön men alla de som på sätt eller annat stött eller sympatiserat med kommunismen inte behövt göra det! Jag hittar ingen annan orsak än att Sovjet vann 2vk. Men de förlorade kalla kriget. Borde inte man 2010 göra avbön?

Den kommunismen som existerat i Sovjet, existerar i Kina, osv. är ingen definition av kommunism/socialism som ideologi. Om det är något som är farligt så är det stollar med fixa idéer om hur saker och ting "är".

130kg finsk sisu
2010-02-09, 18:44
Den kommunismen som existerat i Sovjet, existerar i Kina, osv. är ingen definition av kommunism/socialism som ideologi. Om det är något som är farligt så är det stollar med fixa idéer om hur saker och ting "är".

Vem är då dessa stollar?
Kanske inte Hitler-Tyskland inte var det som defineras med nationalsocialismen? Kanske oxå HitlerTyskland var en bra ideologi men råkade misslyckas?

Nitrometan
2010-02-09, 18:57
Den kommunismen som existerat i Sovjet, existerar i Kina, osv. är ingen definition av kommunism/socialism som ideologi. Om det är något som är farligt så är det stollar med fixa idéer om hur saker och ting "är".
Men det är så det blir när de försöker... Folk vill inte leva i ett sånt system. Därför kommer massor av tvång från statsapparaten in.


http://i49.tinypic.com/2rwp89u.jpg

PowPow
2010-02-09, 20:10
Du som försvarsvän borde väl hitta annat än piratpartiet. Ett parti som troligen skulle avveckla försvaret helt vid makttillträde.

Vad får dig att tro det?

PetterSover2
2010-02-09, 20:14
En gammal goding:

http://www.youtube.com/watch?v=A9vWNdlFvc0

eternallord
2010-02-09, 20:16
Klassiskt Liberala Partiet, LP, blir det. Inte för att det kommer ha någon poäng överhuvudtaget, men det känns bra i själen iaf.

Scar
2010-02-09, 20:32
Klassiskt Liberala Partiet, LP, blir det. Inte för att det kommer ha någon poäng överhuvudtaget, men det känns bra i själen iaf.

Tänkte också rösta på dem. Du vet inte hur många röster i % de fick förra valet eller hur de ligger till i opinionsundersöknar i år?

vespa
2010-02-09, 20:40
Vad skulle piratpartiet kunna åstadkomma tänker du?
Tror de kan åstadkomma en hel del, till och med om ett parti inte kommer in i riksdagen så man kan påverka. Börjar man närma sig de andra partierna så börjar de försöka konkurrera ut det parti som närmar sig genom att sno frågorna.

young_george
2010-02-09, 20:41
Du som försvarsvän borde väl hitta annat än piratpartiet. Ett parti som troligen skulle avveckla försvaret helt vid makttillträde.

Jaså, har PP en dold agenda som du känner till?

Scar
2010-02-09, 20:42
Tror de kan åstadkomma en hel del, till och med om ett parti inte kommer in i riksdagen så man kan påverka. Börjar man närma sig de andra partierna så börjar de försöka konkurrera ut det parti som närmar sig genom att sno frågorna.

Tycker de, precis som SD, har hakat upp sig på en fråga och sedan har de bara några halvdana idéer för hur resten för samhället ska fungera.

rooz
2010-02-09, 20:58
Du som försvarsvän borde väl hitta annat än piratpartiet. Ett parti som troligen skulle avveckla försvaret helt vid makttillträde.

Du borde verkligen gå och mysa lite i bänken, bara krama lite på den innan du spårar ur helt;)

Scar
2010-02-09, 21:05
Jaså, har PP en dold agenda som du känner till?

Åh andra sidan är ju piratpartiet ett av de få partier som inte skrivit ett piss om försvaret, utrikespolitk eller särskillt mycket annat heller för den delen på deras sida så det lär väl knappast bli bättre. De pratar ju bara om upphovsrättslagen, fildelning men har inte särskillt mycekt annat att komma med.

Trapper Buzz
2010-02-09, 21:07
SD +22 %.. Frisk bräda. *spy*

Trapper Buzz
2010-02-09, 21:09
Får ej rösta i Svenska valet. Men hoppas att nån av KD,FP,V,C åker ut bara för att man måste skapa allianser över blockgränserna. Tycker att det är skadligt med blockpolitik.
nu vet jag att ni är trötta på mitt tjat om Finland menhär sitter alla från höger till vänster i samma regering och därmed blir politiken stabilare. I nuvarande sitter Samlingspartiet(högern), centerpartiet, svenska folkpartiet och miljöpartiet.

Ense. Sveriges bästa epok är S+C 1951-57.

EkarN
2010-02-09, 21:09
Folk gnäller på att SD är enfrågeparti, vad är då PP?:D Bara en mindre känslig/mer accepterad fråga?

Scar
2010-02-09, 21:17
Folk gnäller på att SD är enfrågeparti, vad är då PP?:D Bara en mindre känslig/mer accepterad fråga?

Tror de flesta som har lite vett innanför skallen vet att vare sig SD eller PP inte har någon särskiljt bra plan över hur Sverige ska styras men eftersom PP inte har några vidare chanser att komma in riksdagen i år tror jag inte folk bryr sig om att prata om dem lika mycket.

PowPow
2010-02-09, 21:27
Tror de flesta som har lite vett innanför skallen vet att vare sig SD eller PP inte har någon särskiljt bra plan över hur Sverige ska styras men eftersom PP inte har några vidare chanser att komma in riksdagen i år tror jag inte folk bryr sig om att prata om dem lika mycket.

Det är ju en del av deras partiprogram: Att inte ha någon åsikt i frågor som inte rör deras grundkoncept. "För att kunna enas som rörelse tar vi inte ställning i andra politiska frågor som inte har samband med de principer vi här deklarerat. Vi förenar oss kring värnet om rätten till ett privatliv och kritiken av upphovsrätt och patent.", som de skriver själv.

Sättet de kan påverka är väl att påverka agendan, som alla andra mindre (i detta fall jätte mycket mindre) partier utan faktisk bestämmanderätt.

Scar
2010-02-09, 21:34
Det är ju en del av deras partiprogram: Att inte ha någon åsikt i frågor som inte rör deras grundkoncept. "För att kunna enas som rörelse tar vi inte ställning i andra politiska frågor som inte har samband med de principer vi här deklarerat. Vi förenar oss kring värnet om rätten till ett privatliv och kritiken av upphovsrätt och patent.", som de skriver själv.

Sättet de kan påverka är väl att påverka agendan, som alla andra mindre (i detta fall jätte mycket mindre) partier utan faktisk bestämmanderätt.

En del?! Det som de i princip skriver om sig själva deras sida handlar om upphovsrätt, patent, fildelning and what not. Att grunda ett parti på de frågorna är ju löjligt när det finns så enormt mycket annat som bör sättas fokus innan man tänker på finniga tonåringar och snåljåpar som inte vill köpa film och musik.

PowPow
2010-02-09, 21:37
En del?! Det som de i princip skriver om sig själva deras sida handlar om upphovsrätt, patent, fildelning and what not. Att grunda ett parti på de frågorna är ju löjligt när det finns så enormt mycket annat som bör sättas fokus innan man tänker på finniga tonåringar och snåljåpar som inte vill köpa film och musik.

Ja, en del (förstår inte ditt frågetecken och utropstecken där riktigt...) av deras partiprogram redovisar att de inte har någon uttalad åsikt i de frågor som inte berörs av deras program.

Men de anser inte att det handlar om att de vill slippa köpa film och musik idag. Det slipper de (och alla andra) redan idag.

Scar
2010-02-09, 21:48
Ja, en del (förstår inte ditt frågetecken och utropstecken där riktigt...) av deras partiprogram redovisar att de inte har någon uttalad åsikt i de frågor som inte berörs av deras program.

Men de anser inte att det handlar om att de vill slippa köpa film och musik idag. Det slipper de (och alla andra) redan idag.

Ja men det är ju många som blir ganska sura när det blir enklare att haffa dem när de tankar musik och film efter som det tydligen kränker deras integritet. Just nu så finns det viktigare saker att tänka på än om någon känner sig kränkt för att deras IP-adress blivit utlämnad när de gjort något olagligt. Okej om den frågan hade varit en av många andra som partiet hade men att försöka komma in riksdagen med det som mål är nog inget som kommer ta deras parti långt.